Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dit beschrijft mijn geheel persoonlijke ervaringen met de Oregon 600. Enige tijd geleden ging mijn oude vertrouwde HCX stuk, en aangezien ik dat paperless geocaching ook wel zag zitten heb ik een Oregon 600 gekocht. Ik wilde in eerste instantie een 62s hebben, maar toen de dame in de winkel me de 600 liet zien leek me dat ook wel wat. Inmiddels heb ik daar spijt van, en ik post hier in de hoop dat mensen me wat tips kunnen geven om het apparaat beter te kunnen gebruiken. Wat gaat er zoal mis?

* Gevoeligheid van het scherm. Ik draag het ding aan een koord om mijn nek. Met de HCX ging dat altijd goed, maar het scherm van de Oregon 600 reageert als het mijn kleding raakt, en schiet dan bijna altijd in "laten we alles eens anders configureren"-modus. Ik geloof niet dat ik twee keer hetzelfde dashboard heb gezien - hij configureert telkens weer voor iets compleet nieuws. Eigen instellingen zijn volstrekt zinloos, want een keer gedachtenloos zachtjes tegen je jas laten zwaaien en hij is weer compleet anders ingericht. Dit is voor mij het allergrootste bezwaar: ik moet het ding uitermate voorzichtig meedragen, want zo gauw ik er heel even niet aan denk schiet hij in een compleet andere modus.

En natuurlijk, je kunt een knop configureren om het scherm uit te schakelen - maar de Oregon 600 vind altijd wel een excuus om het scherm weer in te schakelen: waypoint in de buurt, iets met ontvangst of batterijen, of gewoon "bored, wanna chat". Op dat moment gaat het scherm vanzelf aan, met alle gevolgen van dien.

* Levensduur batterijen: mijn HCX ging ruwweg 24 uur op een stel batterijen, oftewel kon ik op een enkele set een hele dag hiken. De Oregon heeft voor een enkele hike (dat is dus veel minder dan 24 uur!) twee (en soms zelfs drie) sets batterijen nodig. Het is _niet_ leuk als je 30km gaat hiken en de laatste 5km geen GPS meer hebt. Het is ook niet leuk telkens weer je batterijen te moeten vervangen. Dat is ook niet praktisch als je drie, vier dagen gaat lopen en geen electriciteit hebt.

* Nauwkeurigheid. Ik lees hier op het forum dat mensen er problemen mee hebben. Het verklaart wel waarom ik nauwelijks nog wat kan vinden sinds ik de Oregon heb.

* Onduidelijke instellingen. Natuurlijk, eigen schuld, moet ik de handleiding maar beter lezen, maar toch even het verhaal erbij: in Zuid Afrika heb ik kennelijk per ongeluk (zie eerste punt) een filter-instelling voor geocaches aangezet, en daarna weigerde hij cathegorisch om nog caches te tonen (uiteraard, zou je zeggen). Ik had gehoopt in de omgeving van Kaapstad caches te kunnen vinden; uiteindelijk werd het er eentje, vlak bij het hotel, op basis van met de hand ingegeven coordinaten. Al de prachtige punten waar ik geweest ben heb ik dus niets gevonden. Vandaag had ik voor het eerst weer eens zin om te gaan geocachen, maar uiteraard kon ik nog steeds geen caches zien in het apparaat. Het heeft me zojuist anderhalf uur gekost om te achterhalen waar het probleem nu precies zat; de zon is inmiddels weg en het is sowieso te laat om nu nog op pad te gaan, dus dat is wederom een cache-dag mislukt.

* Crashes. Het gebeurt echt te vaak dat het ding gewoon uitvalt terwijl je iets probeert te doen.

Bottom line... Het ding zal wel een kunststukje van de techniek zijn, maar ik heb in het hele geocaching geen lol meer sinds ik de Oregon 600 heb. Elke cachetocht is een worsteling met de techniek geworden, waarbij ik continu moet blijven opletten of ik niet per ongeluk mijn GPS aan het herconfigureren ben.

Ik waardeer het grote, duidelijke scherm, en dat ik de kaart kan bewegen, zoomen, en draaien met mijn vingers, maar ik zou dat maar wat graag opgeven voor een GPS die gewoon zijn instellingen vasthoudt, en die ik minimaal een hele dag kan gebruiken zonder drie sets batterijen bij me te moeten hebben. Als iemand een suggestie heeft voor een dergelijk apparaat hoor ik het graag.

• Top! 1
Geplaatst

Tips:

- Laatste firmware installeren

- Even spelen met de instellingen welke GPS-signalen de GPS moet zoeken (heb begrepen dat dit wel wat uit wil maken)

- Oregon voortaan meer als een horloge oid bij je houden? Er moeten genoeg manieren zijn om ofwel de verander-instellingen setting uit te zetten, ofwel deze te vermijden door de GPS anders bij je te houden.

Als de settings nou echt vreemd staan... Reset naar fabriekssettings?

Ik heb zelf geen 600, maar dit zijn de algemene opmerkingen uit andere 600-draadjes.

Succes!

• Top! 1
Geplaatst

1 Ja het scherm kan op slot

2 Heb geen probleem om met een setje batterijen een dag te gaan wandelen ( verlichting scherm op minimum schuiven, is duidelijk genoeg )

In het begin ook wat gesukkeld met de instellingen.

Heb wel een 650 maar deze is dezelfde met wat meer mogelijkheden;

toyske

Geplaatst

Op zich ben ik wel tevreden over het toestel. Heb hem nu sinds een paar maanden. Zoeken, navigeren en coordinaten invoeren gaat lekker snel. Snelle fix. Goed afleesbaar. Hij zit meestal op het stuur van mijn fiets, dus heb ik niet zoveel toevallige aanrakingen. Wel vind ik de nauwkeurigheid iets minder dan de 62 die ik hiervoor had. Ik moet ook wel eens een stukje terug omdat hij niet goed met mijn snelheid meegaat. 1 setje batterijen (eneloop) doe ik zeker een halve dag mee en dan staat hij constant aan, op halve verlichtingssterkte.

Wel is laatst dat schermpje met 4 blokjes ineens van mijn kaartpagina naar mijn startpagina gegaan. Ben er nog niet uit hoe ik dat weer terug krijg.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Naar aanleiding van de reacties in dit draadje heb ik eea. geprobeerd. Gewapend met nieuwe firmware, een fabrieksreset, en een lagere schermgevoeligheid ben ik vandaag op pad gegaan.

Wel, de nieuwe firmware helpt behoorlijk: niet langer is het zo dat de GPS bij elk piepje ook maar gelijk het scherm van het slot haalt, hetgeen zorgt voor een enorm verschil qua gebruikservaring. Nu kan ik het ding eindelijk gewoon weer om mijn nek laten bungelen, zonder angst telkens al mijn instellingen verandert terug te vinden. Ook over de nauwkeurigheid was ik redelijk tevreden: de meeste caches lagen zeer dicht bij het nulpunt - en het handjevol waar dat niet zo was kan uiteraard ook aan de cache legger liggen.

Ondanks het touchscreen vind ik de user interface van de Oregon nog steeds echt minder dan die van de oude Vista HCx. Schakelen tussen kompas, kaart, en geocaching scherm is gewoon onhandig omdat je telkens via het hoofdscherm moet. Het is uiteraard wel prettig dat je veel meer informatie kunt zien, maar het kost serieus meer moeite om die informatie ook echt te zien te krijgen. In de HCx kon ik een serie pagina's aangeven waar ik standaard doorheen wilde stappen, en daarmee was ik altijd in no time op de juiste plek.

Het lager zetten van de schermgevoeligheid heeft overigens nmm. geen enkele impact, hij was volgens mij nog precies zo gevoelig als voorheen.

Gebruik als horloge of op fietstuur heb ik verder niet overwogen: als hij om mijn nek hangt kan ik hem tijdens het fietsen pakken, bekijken, en eenhandig bedienen, maar dat zou niet gaan als hij om een pols of op het stuur zou zitten. Sowieso is mijn HCx er niet beter van geworden dat hij lange tijd wel op mijn stuur zat; de trilling waar hij daar aan werd blootgesteld zullen niet hebben bijgedragen aan de levensduur.

In elk geval iedereen bedankt met het meedenken - vandaag was de eerste keer in lange tijd dat ik weer eens ongestoord en zonder problemen gecached heb!

Geplaatst

[...] Schakelen tussen kompas, kaart, en geocaching scherm is gewoon onhandig omdat je telkens via het hoofdscherm moet. [...]

Je kunt hiervoor ook de knoppen aan de zijkant van het apparaat gebruiken, lees hier maar eens.

Geplaatst

Ja, dat weet ik :-) Maar er zijn maar twee knoppen op de Oregon. Eentje heb ik echt nodig voor de lock screen functie, en de "mark waypoint" functie kun je bij mijn weten niet anders doen dan per knop (ik heb er tenminste nog geen optie voor op het scherm gevonden). Dan blijven er geen knoppen over om tussen pagina's te wisselen.

Geplaatst

Op de oregon 600 kun je iconen naar boven slepen dus naar een pagina.

daarna naar links of naar rechts slepen, dan krijg je er een pagina bij.

Iedere pagina kun je een toepasselijk dashboard geven.

pagina wisselen is gewoon horizontaal vegen.

Overigens dat spontane zichzelf configureren dat ken ik, zeer ergerlijk, ben nu aan het oefenen met profiel opslaan.

Het scherm is wel erg mooi, zeker met OFM (open fiets map)

Suc6

• 2 weeks later...
Geplaatst (bewerkt)

Ik krijg de pocket query niet uit mijn Oregon 600T. Wat doe ik niet goed? In basecamp zijn ze niet te zien, in het toestel wel.

Ik heb al antwoord gehad. Was een GGZ file die standaard wordt meegeleverd. Bedankt Kalkendotter

bewerkt door Liefie
Geplaatst

Ik krijg de pocket query niet uit mijn Oregon 600T. Wat doe ik niet goed? In basecamp zijn ze niet te zien, in het toestel wel.

Dat is één van de manco's bij Garmin. Je kunt een pocket query niet via het toestelscherm verwijderen. Enkel door de GPS via USB aan de computer te koppelen en via de Verkenner de map /Garmin/GPX leeg te maken (meestal heet het pocket query-bestand geocaches.gpx).

Geplaatst

Voor zover ik op het internet kon vinden is er nog steeds geen "next stage" knop/functie om een multi te lopen. Klopt dat? Of heb ik toch iets gemist?

Geplaatst

Hoi Ceiling Cat,

Ik herken jouw probleem met het bungelen in combinatie met een aanraakscherm en de daarbij behorende alternatieve instellngen. Ik heb zelf een oregon 400t en sinds kort een Montana 650t. De oplossing voor bijde toestellen is het zelfde. Ik cache zelf zelden zonder rugzak en heb daarom mijn gps middels een zogenaamde retractor aan mijn schouderband hangen. Deze , zoals de naam al zegt,"Gearkeeper" bestaat uit een uitrolbaar ijzerdraadje met een trekgewicht die net iets hoger ligt dan de gps. Je kan op deze manier de gps in de hand houden en nog de armen strekken als je de gps ( per ongelijk ) loslaat valt deze niet te pletter maar blijft bungelen en wordt automatisch weer op z'n plaats getrokken. In dit stadium bungeld de gps natuurlijk nog steeds. Als tweede stap heb ik zelfklevend klitterband genomen ( te koop als op maat knip bare pads ) en heb het wollige deel achter op de gps geplakt en het hakerige deel op de heupriem van mijn rugzak. Dat laatste blijft echter niet goed met dat zelfklevende spul op z'n plaats maar met behulp van de naaimachine wel. Als ik nu b.v. het volgende waypoint heb ingevuld en de gps laat hangen "plak"ik hem vast met het klitterband en dat werkt zeer goed. Ook als de gps een keertje per ongeluk loskomt blijt hij hangen.

Paul.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...