Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Hallo allemaal,

Laatst was ik in het veld aan het geocachen. Ik moest op een gegeven moment het snijpunt (coördinaat) vaststellen welke lag op het snijpunt van de lijnen tussen WP1 en WP2 en tussen WP3 en WP4.

Nu is dat makkelijk te doen wanneer ik thuis zit achter mijn computertje in Mapsourse. Maar ja, daar moet ik dus wel voor naar huis en het cachen dus onderbreken, lastig wanneer je ver van huis bent.

Vraag is dus: Is dit ook te doen tijdens het veldwerk? Ik moet er wel bij vermelden dat ik een Garmin Dakota 20 heb en niet in het bezit ben van een smartphone.

Kan iemand me hierbij helpen?

Bedankt voor de reacties, Matij.

bewerkt door Matij
Geplaatst

Hallo Matij

Dat moet kunnen, kijk eens in de gebruiksaanwijzing. Ik heb een andere GPS dus weet niet precies hoe het in die van jou gaat.

Ik moet 'route maken' openmaken en dan de vier waypoints invoeren, na ieder WP op 'gebruik' duwen en dan is er na het invoeren van alle WP's een route. Als je die route openmaakt, zie je op de kaart lijnen lopen en op het kruispunt zou dan je volgend WP of de cache moeten liggen. Ik ga dan met de cursor (het pijltje) op het kruispunt staan en zie boven in het scherm de coördinaten. Kan wel een kleine afwijking hebben. Hoe verder inzoomen, hoe meer precies.

Geplaatst

Met de GCC app (geocache calculator) kun je ook snijpunten berekenen. Deze gratis app heeft veel meer functies.

Geplaatst

Je kunt ook gewoon de 4 noordcoordinaten bij elkaar optellen en dan delen door 4 doe hetzelfde met de oost coordinaten en je hebt de coordinaten van het snijpunt

Geplaatst

Je kunt ook gewoon de 4 noordcoordinaten bij elkaar optellen en dan delen door 4 doe hetzelfde met de oost coordinaten en je hebt de coordinaten van het snijpunt

Ik vraag me af of dat wel klopt. Ik heb dat wel eens zo gedaan maar zat er toen een meter of 50 naast.

Geplaatst

Dat gaat alleen goed als het een vierkant of een ruit is; in alle andere gevallen zal het berekende plekje niet kloppen. Hiermee bereken je namelijk het zwaartpunt, en dat is vaak iets anders dan de snijlijn van de diagonalen.
Geplaatst

Of je hebt niet goed geteld, maar als je eerst alles omzet naar RD en dan deze truck uithaalt dan klopt volgens mij echt wel. Maar een route maken op de GPS is ook wel stoer :-).

Geplaatst

Het is vrij eenvoudig in te zien dat het niet werk om gewoon de coordinaten te middelent: stel je hebt de volgende WPs:

1
  |
2-+---------x---------------------------------------------3
  |
  4
Als je dan de oostcoordinaten optelt en deelt door 4, dan zul je op 1/4 van links uitkomen (de X), en niet op het kruisje.

Hoe meer de figuur lijkt op een ruit, hoe meer de punten bij elkaar zullen komen.

Geplaatst

Met de GCC app (geocache calculator) kun je ook snijpunten berekenen. Deze gratis app heeft veel meer functies.

Weet je ook welk knop ik daarvoor moet gebruiken in GCC?

Geplaatst (bewerkt)

Weet je ook welk knop ik daarvoor moet gebruiken in GCC?

Coordinates ->Intersection Lines

Zoals StefandD al zei, :) nog niet zo ver gescrolled

bewerkt door Yora82
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...