Birdie.NL Geplaatst 16 januari 2014 Geplaatst 16 januari 2014 Hallo, ook ik ben een "Dummie" met een 450 en heb een vraagje over de kaarten die hierboven besproken zijn. Ik zoek een kaart van Finland om deze (tijdelijk) op mijn gps te zetten en nu zie ik die in het rijtje staan (via de link van DanPan). En de methode om hem op de sd kaart te zetten spreekt me wel aan...... maar; kun je meerdere kaarten op deze manier in de gps zetten? Bijv. van meerdere landen. waarom disable je ALLE kaarten op de gps? Overlap? wat is het verschil met OSM? graag hoor ik van jullie, Cootje Ja, je kunt meerdere kaarten naast elkaar op je GPS hebben. Je moet alleen oppassen dat het Family ID uniek is (via http://www.javawa.nl/gmtk.html kun je deze aanpassen) Een kaart opbouwen kost geheugenwerkruimte - ongebruikte kaarten disablen scheelt dus reactietijd. Soms kunnen overlappende kaarten zorgen dat er juist niets te zien is (vreemd maar waar) http://garmin.openstreetmap.nl/ en Freizeitkarte (http://freizeitkarte-osm.de/en/more-countries.html) gebruiken allebei OpenStreetMaps als bron. Alleen de weergave is aangepast door een andere .TYP-bestand (wat aangeeft hoe wegen, bebouwing, water, etc eruit ziet).
no-name Geplaatst 17 januari 2014 Geplaatst 17 januari 2014 Hey Birdie, bedankt voor de tip. Ik had er al eens van gehoord, maar n.a.v. dit draadje ben ik even op die Freizeitkarte site gaan kijken. Benelux gedownload en geiinstalleerd op mijn nieuwe oregon600. Werkt prima. Alleen de kleuren zijn wat fletser dan de kaart van OFM. Is toch iets minder mooi, vind ik. Maar de kaart is voor de rest prima!
Cootje70 Geplaatst 18 januari 2014 Geplaatst 18 januari 2014 DanPan en Birdie bedankt voor de duidelijke info over Freizeitkarte! Vandaag heb ik de kaart van Finland gedownload en zowaar in 1 keer kunnen instaleren op de sd kaart van de gps. En het werkt ook nog . Ik had slechts 1 twijfelmomentje. Na het unzippen ontstond de map FIN_en_gmapsupp.img waarin (na open klikken) vervolgens het volgende bestand zichtbaar was; gmapsupp (dus zonder de .img erachter zoals in de beschrijving van DanPan) maar er stond in kolom Type gelukkig aangegeven dat het type IMG was en heb ik dus gmapsupp gewijzigd in finland en gekopieerd naar de sd kaart. Dit zal wel liggen aan de instelling van mijn computer of windows8. Ook het uitschakelen van ALLE kaarten was goed merkbaar, als ik de kaart van CN Europa aan laat staan zie ik de Freizeitkarte niet (ook al staat hij aan). Maar ook dat is dus snel verholpen.
StefandD Geplaatst 18 januari 2014 Geplaatst 18 januari 2014 Dit zal wel liggen aan de instelling van mijn computer of windows8. Dat ligt aan de instellingen van Windows Verkenner. Start Windows Verkenner en klik op het tabblad Beeld. Vink het hokje bij 'Bestandsnaamextensies' aan.
Cootje70 Geplaatst 18 januari 2014 Geplaatst 18 januari 2014 Weer wat geleerd, toch nog een beetje een Dummie (met de pc en de gps). Fijn dat er mede cachers zijn die meedenken!
Djerken Team Geplaatst 18 januari 2014 Geplaatst 18 januari 2014 Waarschijnlijk opnieuw een dummie vraag, maar ik kan het niet vinden of kijk erover: Van de Goecaching.com website stuur ik GPX files naar de Oregon, wat zonder problemen lukt. Maar heb ik dan ook alle waypoints er bij zitten? En hoe navigeer ik ernaar toe? Of kunnen deze waypoints er überhaupt niet inzitten??
StefandD Geplaatst 18 januari 2014 Geplaatst 18 januari 2014 Uiteraard moeten er wel waypoints bij een cache zijn. Dat kan je zien aan het einde van de listing op gc.com, onder het kopje 'Additional Waypoints.' Verder moet je betalend lid zijn, maar zonder dat kan je geloof ik niet eens gpx-bestanden binnenhalen. Als er additional waypoints bij een cache zitten, worden deze meegestuurd naar je gps. Je kan ze dan vinden in de Waypoint Manager. Gewoon de waypoint selecteren en op GA drukken. Je hoeft niet per se te navigeren. De waypoints worden in de kaartweergave getoond, dus je kan ook op de kaart lopen. Bij meerdere caches is het handig om te weten welk waypoint bij welke cache hoort. De naam van elk waypoint bestaat uit twee tekens (door de cachelegger bepaald), gevolgd door de cachecode (zonder 'GC'). Dus als de cachecode GCA1B2C is, zou WP1 iets van 01A1B2C of QAA1B2C kunnen heten.
Djerken Team Geplaatst 19 januari 2014 Geplaatst 19 januari 2014 Dank voor het verhelderend antwoord StefanD
Djerken Team Geplaatst 19 januari 2014 Geplaatst 19 januari 2014 Sorry, ik ben hier toch even terug: vanuit de waypoint manager kan ik geen waypoint selecteren? Als ik erop klik heb ik enkel maar de volgende opties: Wijzig naam Foto wijzigen Wijzig symbool Wijzig commentaar Wijzig locatie Wijzig hoogte Wijzig diepte Herplaats hier Bekijk op kaart etc Maar nergens kan ik ergens een beschrijving lezen? Gisteren hebben wij bijvoorbeeld aan de Liniedijk hier in Hulst gestaan zonder extra omschrijving en stonden zoals later bleek gewoon op de parkeerplaats te zoeken naar aanwijzingen. En juist omdat er geen beschrijving aanwezig is/was konden we onverrichter zake naar huis komen.
kalkendotters Geplaatst 19 januari 2014 Geplaatst 19 januari 2014 De beschrijvng kun je vinden in 'wijzig commentaar' (als de CO dit tenminste heeft ingevuld bij het coordinaat) En via 'Bekijk op kaart', en dan op de kaart de knop 'Ga' kun je navigeren dat waypoint. Overigens is het zeker in het begin handig om gewoon de beschrijving van een Multi af te drukken, dat bevordert het overzicht, en je hebt meteen een notitieblaadje voor de antwoorden 1
Djerken Team Geplaatst 19 januari 2014 Geplaatst 19 januari 2014 Ik ga de bovenstaande tip nog maar eens proberen, dank alvast.
Djerken Team Geplaatst 20 januari 2014 Geplaatst 20 januari 2014 Sorry,ik ben wel blond, maar geen dame..... Eindeloos Googlen en lezen brachten me ook niet echt verder. Kan er mij toch iemand in gewoon Nederlands uitleggen hoe ik paperless kan cachen met mij Orgeon 450? Na dagen van uitproberen lukt het mij nog niet helaas. En van de geocaching website lukt het me ook niet om een bestand aan te maken overigens, ik heb een trial lidmaatschap ter info.
Flo van Co Geplaatst 20 januari 2014 Geplaatst 20 januari 2014 Ik heb wel geen Oregon, maar ik denk dat het niet al te veel scheelt t.o.v. mijn Dakota... Het starten met een cache kun je beter doen vanuit het menu "Geocaches", vanuit hier kun je ook door naar volgende stadium (=wp) Wel is het zo dat je als betalend lid alles ziet en dus bij trial veel zult missen.
Djerken Team Geplaatst 20 januari 2014 Geplaatst 20 januari 2014 Voor alle duidelijkheid: ik ben een premiummember op Geocaching.com, weliswaar maar voor een maand op proef via Garmin.
Flo van Co Geplaatst 20 januari 2014 Geplaatst 20 januari 2014 Goed begin! Heb je de optie Geocaches? vanuit daaruit moet je verder kunnen (selecteer een cache ---> Ga) Klik je weer op geocaches dan krijg je tijdens deze cache verdere opties (mits opgenomen in de geselecteerde Multi) zoals wapoints, maar ook kun je hem loggen.
Aanbevolen berichten