Krimpenees Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Keurmerk? Nee, dank je, geen behoefte aan. Zoals reeds eerder in deze draad gezegd zijn er reeds genoeg handvaten om (vooral en bovenal) een cache voor jezelf te beoordelen. De listing, het aantal door de co gelegde caches, de reacties daarop, het door de co reageren op logs die om actie zijnerzijds vragen, de indivuele logs bij al die caches, de favo's, de geodors bij de wat oudere caches. En bovenal je eigen voorkeur. Dus: waarom een systeem waarbij ik een cache moet beoordelen aan de hand van een voorkeur van een ander (de keurmeester)? Een keurmerk is een leuk idee. Alleen, zoals ook al uit de berichten blijkt is dat waarschijnlijk niet te doen zoals keurmeesters en beoordelingen. Daarom vind ik bovenstaand verhaal eigenlijk de beste manier om te bepalen of een cache het bezoeken waard is of niet. Ik erger me eerlijk gezegd steeds meer aan newby's die na 3 keer een cachte gevonden te hebben zelf ergens een micro neerpl... met in de listing alleen de tekst 'kijken of dit werkt'o.i.d. Volgens mij gaat het er bij cachen om, dat de cacher leuke of leerzame dingen tegenkomt. (dit allemaal even gedeeltelijk off-topic, nu weer terug naar het onderwerp)
brouwertjes Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Hey Brouwertjes, we stonden er zojuist nog over te praten vlak bij een serie caches in het hoge noorden. Wat we daar echter vonden was zeker geen keurmerk waard, laat staan een favo. Toch vind ik het streven naar kwaliteit boven kwantiteit nooit verkeerd. Alles wat daar bij kan helpen kan ik dus toejuichen. Tja ook bij deze serie is het favo systeem ruim voldoende om onderscheid te maken (of denk je dat deze serie een favo gaat krijgen?)
Team Tabak Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 (bewerkt) Eerder schreef ik: Ondertussen heb ik enkele profielen van bewoners van dit draadje bekeken en dan wordt mij veel duidelijk. Eerlijk gezegd heb ik maar één profiel bekeken. Ik vind het überhaupt niet correct om de eerlijke mening van iemand hier op het forum (hoe afwijkend ook van je eigen mening) te toetsen aan zijn of haar profiel. Een profiel vermeldt slechts kale feiten, maar laat zeker de achtergronden van iemand niet zien en al helemaal niet wat hem of haar bewogen heeft om de caches / aantallen uit zijn of haar profiel te doen. Stel..... Ik geef een voorbeeld om het te verduidelijken..... Jij kijkt op X zijn profiel. Daaruit blijkt dat X 3000 potjes heeft geraapt... Vermoedelijk met zijn auto, want lange multi's etc. komen niet of nauwelijks in het profiel van X voor. Jij trekt onmiddellijk je conclusie.... X is een verwerpelijke potjesraper..., een puntjeslogger pur sang... Hoe kan zo iemand in jouw ogen in vredesnaam een gefundeerde mening hebben over een "keurmerk".... Zo... die staat..... Daar kunnen we het hier even mee doen.....! Twee weken later kom jij bij toeval iemand tegen langs een weg die door de bossen van Apeldoorn voert. Jij ziet bij een cache iemand uit de auto stappen met twee stokken..... Je gaat een praatje maken en je merkt hoe de man geniet van het buiten zijn, ook al kan hij zich moeilijk bewegen..... Je praat nog verder en merkt dat hij oh zo graag een lekkere multi zou willen doen, maar dat er even niet in zit. Maar er is altijd hoop in het leven.... Misschien lukt het volgend jaar weer! Na een kwartier gezellig babbelen heb je in de gaten dat het om X gaat. Dezelfde X, die jij heer beoordeeld hebt vanwege zijn profiel..... De rest vul je zelf maar in. Ik overdrijf bewust een beetje..... Ik veroordeel hiermee niets of niemand, want ik kijk zelf ook wel eens op een profiel (daar zijn ze tenslotte voor), maar gezien mijn eigen achtergrond (heb me vanaf 2004 t/m 2007 nauwelijks kunnen bewegen van de rugpijn) wil ik er alleen maar op wijzen hoe voorzichtig je moet zijn met dit soort vage conclusies. Overigens heeft juist het cachen me goeddeels over het probleem heen gezet! Het verzetten van gedachten, de buitenlucht, alle bewegingen, die onbewust gedaan werden om het doosje toch maar te kunnen vatten..... Het was de beste therapie die ik in al die jaren heb gehad. Zelden z'n prachtig keurmerk gehad! En ik weet heel goed, dat ik niet de enige ben op dit forum of de cacherswereld, die een beperking heeft gehad of nog steeds heeft. Ik ben van mijn probleem verlost en fiets of loop me te pletter langs allerlei doosjes (multi's, puzzels, tradi's.... het boeit me niets). Als ik daarmee mijn oude probleem op afstand houdt ben ik helemaal gelukkig..... Therapeutisch cachen heet zoiets misschien, maar ik kan het iedereen aanbevelen om aan de broodnodige beweging in de buitenlucht te komen. En dan is mijn mening nog steeds, dat een cache keurmerk (hoe prijzenswaardig het idee ook mag zijn ) praktisch een onmogelijke opgave zal blijken te zijn en ook weinig toevoegt aan wat de meesten onder ons deep down inside zelf ook wel weten..... Hoe zet je een acceptabele cache uit..... (want meer houden die aanbevelingen ook niet in). 14 augustus 2013 bewerkt door Team Tabak 6
Vlindertje Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 TT, kale feiten of niet. Het blijft vreemd dat iemand die nog nooit een cache heeft geplaatst de eigenaar van 8 caches onervaren noemt.
Bloodwoosj Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Ervaring heeft in dezen pas nut en waarde als er iets met het ervarene gedaan werd/wordt. Als er een leerproces plaatsvindt. Dat kan bij de ene heel snel zijn. En de ander doet daar wat langer over. Alweer iets dus dat niet in getallen te vangen is.
Vlindertje Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 (bewerkt) Klopt, Bloodwoosj. En in dezen heeft de ene heel snel geleerd terwijl de andere nooit verder is gekomen dan het strooien en rapen van kokertjes. 14 augustus 2013 bewerkt door Vlindertje
Team Tabak Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 TT, kale feiten of niet. Het blijft vreemd dat iemand die nog nooit een cache heeft geplaatst de eigenaar van 8 caches onervaren noemt. Ik vind het volstrekt oninteressant hoe iemand een ander tracht neer te zetten en het heeft ook wederom volstrekt niets met dit topic van doen. In principe kan iemand met één vondst en een gezond stel hersens een cache plaatsen die aan jouw keurmerk eisen voldoet. Of niet soms? Laten we alsjeblieft ophouden met naar elkaar te wijzen en zijn of haar aantallen caches als basis voor deze discussie te nemen. Dat slaat echt helemaal nergens op. Ga liever concreet op mijn telkens weer geuite twijfels over de praktische haalbaarheid in. Daar zou deze discussie mee gebaat kunnen zijn. Laat de voorstanders mij en anderen van een goede praktische uitvoering van het idee overtuigen. Misschien wordt ik dan wel enthousiast. Nu is dit topic tot een verwaterend praatje bij de haard geworden en zijn we het over twee weken weer helemaal vergeten.....
Diederikus Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 (bewerkt) Ik denk het wel Diederikus En daarmee raak je gelijk een gevoelig punt. Als ik 1 van mijn caches 100 m1 verder zou leggen voldoet hij in mijn ogen aan de criteria. Toch hebben we er slechts een handje vol favo's voor gekregen. Het is dus gewoon een leuke gemiddelde, maar geen bijzondere cache. Wat is bij deze dan de meerwaarde van het keurmerk? Als de situatie is zoals ik die geschetst heb, dan is het keurmerk een poging om leggers van te bescheiden caches op onogelijke plaatsen uit te nodigen alsnog een fatsoenlijk formaat lunchbox neer te leggen op een mooiere locatie. En zo deze leggers weg te slepen voor de poorten van de hel. (Ik hoop niet dat het er teveel worden, want zoveel mooie plekjes zijn er nou ook weer niet) Mij boeit deze kant van het keurmerk niet zo, gezien de trivialiteit van de nog te formuleren regeltjes. Ik ben, net als jij, meer geïnteresseerd in hoe je van een middelmatige cache een geïnspireerde cache maakt. De hoop is dan dat een eventuele hernieuwd "geo d'or voor goedgekeurde caches" een inspiratiebron voor co's zal blijken te zijn om hun middelmatige caches collectief te archiveren en te vervangen door een meer geïnspireerde variant. Een dergelijke "hernieuwde geo d'or" (hgd'or) kan alleen werken indien er zo'n keurmerk aan vooraf gaat. Zodat de hgd'or niet per ongeluk aan een cache gegeven kan worden die niet aan wat simpele basisregels voldoet. Ik vermoed dat de achterliggende gedachte is dat een hgd'or uitnodigt tot een soort goedmoedige competitie tussen geïnspireerde cacheleggers die strijden om de titel van "meest gewaardeerde cache van Nederland", aan te tonen door het aantal hgd'ors per tijdseenheid. Maar dit is mijn interpretatie. En je ziet dat alleen al het spreken over deze zaken je meer bewust maakt van de kwaliteit van je cache en je doet afvragen: kan dit beter? 14 augustus 2013 bewerkt door Diederikus
Vlindertje Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Laat de voorstanders mij en anderen van een goede praktische uitvoering van het idee overtuigen. Misschien wordt ik dan wel enthousiast. TT, van een goede praktische uitvoering van het idee kunnen de voorstanders jou alleen overtuigen door het idee goed praktisch uit te voeren. Ik ga programmeren zodra uit elke provincie minstens één persoon hier te kennen geeft belangstelling te hebben voor de functie van Keurmeester. MacDD? Zeeland, toch?
Team Professor X Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Eerder schreef ik: Ondertussen heb ik enkele profielen van bewoners van dit draadje bekeken en dan wordt mij veel duidelijk. Eerlijk gezegd heb ik maar één profiel bekeken. Ik vind het überhaupt niet correct om de eerlijke mening van iemand hier op het forum (hoe afwijkend ook van je eigen mening) te toetsen aan zijn of haar profiel. Een profiel vermeldt slechts kale feiten, maar laat zeker de achtergronden van iemand niet zien en al helemaal niet wat hem of haar bewogen heeft om de caches / aantallen uit zijn of haar profiel te doen. Stel..... Ik geef een voorbeeld om het te verduidelijken..... Jij kijkt op X zijn profiel. Daaruit blijkt dat X 3000 potjes heeft geraapt... Vermoedelijk met zijn auto, want lange multi's etc. komen niet of nauwelijks in het profiel van X voor. Jij trekt onmiddellijk je conclusie.... X is een verwerpelijke potjesraper..., een puntjeslogger pur sang... Hoe kan zo iemand in jouw ogen in vredesnaam een gefundeerde mening hebben over een "keurmerk".... Zo... die staat..... Daar kunnen we het hier even mee doen.....! Twee weken later kom jij bij toeval iemand tegen langs een weg die door de bossen van Apeldoorn voert. Jij ziet bij een cache iemand uit de auto stappen met twee stokken..... Je gaat een praatje maken en je merkt hoe de man geniet van het buiten zijn, ook al kan hij zich moeilijk bewegen..... Je praat nog verder en merkt dat hij oh zo graag een lekkere multi zou willen doen, maar dat er even niet in zit. Maar er is altijd hoop in het leven.... Misschien lukt het volgend jaar weer! Na een kwartier gezellig babbelen heb je in de gaten dat het om X gaat. Dezelfde X, die jij heer beoordeeld hebt vanwege zijn profiel..... De rest vul je zelf maar in. Ik overdrijf bewust een beetje..... Ik veroordeel hiermee niets of niemand, want ik kijk zelf ook wel eens op een profiel (daar zijn ze tenslotte voor), maar gezien mijn eigen achtergrond (heb me vanaf 2004 t/m 2007 nauwelijks kunnen bewegen van de rugpijn) wil ik er alleen maar op wijzen hoe voorzichtig je moet zijn met dit soort vage conclusies. Overigens heeft juist het cachen me goeddeels over het probleem heen gezet! Het verzetten van gedachten, de buitenlucht, alle bewegingen, die onbewust gedaan werden om het doosje toch maar te kunnen vatten..... Het was de beste therapie die ik in al die jaren heb gehad. Zelden z'n prachtig keurmerk gehad! En ik weet heel goed, dat ik niet de enige ben op dit forum of de cacherswereld, die een beperking heeft gehad of nog steeds heeft. Ik ben van mijn probleem verlost en fiets of loop me te pletter langs allerlei doosjes (multi's, puzzels, tradi's.... het boeit me niets). Als ik daarmee mijn oude probleem op afstand houdt ben ik helemaal gelukkig..... Therapeutisch cachen heet zoiets misschien, maar ik kan het iedereen aanbevelen om aan de broodnodige beweging in de buitenlucht te komen. En dan is mijn mening nog steeds, dat een cache keurmerk (hoe prijzenswaardig het idee ook mag zijn ) praktisch een onmogelijke opgave zal blijken te zijn en ook weinig toevoegt aan wat de meesten onder ons deep down inside zelf ook wel weten..... Hoe zet je een acceptabele cache uit..... (want meer houden die aanbevelingen ook niet in). Ik zou X toch liever vervangen zien door A
Team Tabak Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Humor, maar ik heb er niemand mee bedoeld en al helemaal niet aan een professor gedacht.... Iedereen mag de letter invullen zoals hij of zij zelf wil....
Team Tabak Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 (bewerkt) Laat de voorstanders mij en anderen van een goede praktische uitvoering van het idee overtuigen. Misschien wordt ik dan wel enthousiast. TT, van een goede praktische uitvoering van het idee kunnen de voorstanders jou alleen overtuigen door het idee goed praktisch uit te voeren. Ik ga programmeren zodra uit elke provincie minstens één persoon hier te kennen geeft belangstelling te hebben voor de functie van Keurmeester. MacDD? Zeeland, toch? De stakker... Hij mag toch wel iedere maand minstens één keer naar Eindhoven rijden voor een viergangendiner???? En je haalt het toch niet in je hoofd om mij te vragen voor heel Zuid-Holland? En jijzelf? Kunnen we jou inschalen voor geheel Noord-Brabant. En dan bedoel ik van Lage Zwaluwe t/m Helmond? Je hebt nog een lange weg te gaan @Vlinder maar ik vraag steun voor je in mijn gebeden? Met ingang vanaf vanavond!!! Gaat dat helpen denk je? :-) :-) :-) Heus, ik bedoel het niet zo rot als het klinkt, maar mijn lijf loopt over van scepsis.... Weet je, ik kan mij nog herinneren, dat we hier maanden en maandenlang een draadje hebben gehad over de vorming van een cachepatrouille die door heel Nederland zou lopen. Leuk idee, goed bedacht. OK er moesten mensen komen, die ieder een x aantal kilometers (daar heb je die verdraaide x weer.. geen zorgen hoor professor, je hoeft niks van mij) zouden gaan uitzetten en bijhouden. Lange lijsten verschenen en verdwenen weer.... Het bleek een monster met 47 tanden en één kies.... Het werd dus helemaal niks en het rondje stierf een dood, zoals ik die zelf hoop te sterven.... Zacht en rustig.... Tussen enthousiasme in woorden op dit prachtige forum en daden in werkelijkheid zit een verschil van dag en nacht. En de nacht is duisterder dan je ooit kunt bedenken..... En dat weet je verdikkeme zelf ook wel, want in slimheid doe je niet voor mij onder....!!!! grin grin. 14 augustus 2013 bewerkt door Team Tabak
Vlindertje Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Jou vragen als Keurmeester? Niemand wordt gevraagd. En als dat wel zou gebeuren kwam jij (nog) niet aanmerking. Enige aanleg kan jou weliswaar niet worden ontzegd, maar zolang je een echte geocache niet van een nepper kunt onderscheiden kun je als Keurmeester weinig betekenen. Dan kun je beter reviewer worden. Ik bedoel dit niet zo rot als het klinkt, want je hebt al veel geleerd (kun je toch niet ontkennen?) maar je hebt nog een lang fietspad te gaan. Lage Zwaluwe t/m Helmond = geheel Noord-Brabant? Van een geocacher verwacht ik toch meer topografische kennis. Nu heb ik die kennis ook niet paraat wat Zuid-Holland betreft, maar ik zou het wel even opzoeken voordat ik het op dit prachtige forum zou gooien. Mij inschalen als Keurmeester mag gerust, hoor. Alle caches in een straal van 30 kilometer rond Eindhoven zijn reeds gekeurd, dus als een CO een Keurmerk aanvraagt is dat voor mij heel gemakkelijk. Het draadje over de cachepatrouille is mij ontgaan, waarschijnlijk omdat het geen leuk en goed bedacht idee is en op mij overkomt als het zoveelste 'Guinness book of records' initiatief waar circus geocaching in uitblinkt. Als je geen kwaliteiten hebt, niets wat respect of bewondering afdwingt, niets wezenlijks kunt bijdragen, dan kun je je altijd nog onderscheiden door iets onbenulligs heel vaak of heel lang te doen. Record paalzitten, grafliggen, kokerrapen, loggen op één been ... Wat dergelijke flauwekul met een serieus initiatief als het Keurmerk te maken heeft snap ik niet. Wat ik wel begrijp is dat we deze discussie waarschijnlijk via rooksignalen zouden voeren als iedereen met een idee had geluisterd naar omstanders die beweerden dat het toch niks zou worden. Dan zou de discussie ook niet over geocaching gaan, maar over stamleden die watervlooien scheppen en zich vissers noemen.
Team Tabak Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Het verhaal op zich is al een keurmerk waard..... :-) Leuk!
Odlaniger Geplaatst 14 augustus 2013 Geplaatst 14 augustus 2013 Ook ik kom niet in aanmerking als keurmeester. Te weinig ervaring wordt gezegd. Wel heb ik meer multi's gedaan dan traditionals, dat spreekt dan weer in mijn voordeel. Fysiek is het voor mij moeilijk heel Gelderland voor mijn rekening te nemen, Apeldoorn zou wel kunnen. Ook ben ik volgens mijn leidinggevende erg slim, maar dat kan ook iets zeggen over mijn leidinggevende. Maar nu ik erover nadenk, zo moeilijk is het toch niet voor een keurmeester als we de vijf genoemde criteria als leidraad nemen? Overigens vrees ik dat zeer weinig caches de eervolle vermelding krijgen vanwege criterium 3, de 500 meter.
Aanbevolen berichten