Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dat is moeilijk te zeggen. En ik ben de eerste om toe te geven dat de scheidslijn soms lastig aan te geven is. Dat maakt het voor reviewers ook moeilijk. In de listing van de door mij bedoelde cache staat:

Deze cache ligt in het prachtige plaatsje Goudriaan. Goudriaan is gelegen in de Alblasserwaard en is een prachtig gebied voor toeristen. Een echte aanrader voor toeristen zijn daarbij de diverse Bed and Breakfastlocaties.
Als dan vervolgens de bewuste cache bij de ingang van een B & B locatie ligt en de legger de zoon van de eigenaar is, dan is het toch moeilijk om één en één drie te laten zijn.....
En als er, zoals vorig jaar een rondje is uitgezet, dat bewust langs een zevental theetuinen van één organisatie loopt en de bonuscache op het terras van een bekend restaurant lag..... (wij kwamen daar destijds als derde en ik vond het drie keer niks, dat de cache gezocht moest worden tussen recreërende gasten, die op het terras zaten. Ik heb er toen wat van gezegd en de cache is vervolgens verplaatst naar een plek buiten het terras). Ook hier wist men van toeten of blazen.... Op zulke momenten ligt het er toch wel heel dik boven op..... De horecaorganisatie heeft de ronde bewust laten uitzetten door een lokale cacher met wat ervaring, die er kennelijk geen moeite mee had zijn hobby te laten exploiteren door een organisatie, die er bekendheid mee wil verkrijgen en als het meezit ook nog wat aan verdienen wil. Mijn vrouw en ik pasten hier onmiddellijk voor....
En ik begrijp Regenboogje best wel, wanneer ze zegt... "Misschien hadden we evengoed wel wat gedronken bij zo'n theetuin"... Natuurlijk, dat zouden wij ook gedaan hebben, maar ik vind het toch een verschil wanneer de cache op een route ligt, waar je langs een theetuin, restaurant, frietkot of wat dan ook komt, dan wanneer de route via caches loopt, die allemaal bij de toegangspoort van de bewuste horecagelegenheden liggen. Voor de meeste caches moest je zelfs het terrein op en bij enkelen werd je tussen de zittende gasten doorgeleid..... Als gezegd, wij hebben dat rondje zelf ook gedaan (de omgeving is prachtig) maar ik had er toch bedenkingen bij. En nu stel ik dus gewoon vast, dat anderen dit gaan kopiëren en dat het misschien een trend dreigt te worden. Dat baart zorgen.
Als ik echter in de logjes zie, dat iedereen het prachtig vindt, niemand een kanttekening plaatst, de horecaeigenaren met genoegen wat inschenken voor de cachers, ook al hebben ze geen idee wat dat volk doet.... dan plaats ik mijn zorgmoment binnen het kader van het plaatje van de souvenirs van geocaching.com..... Ook dat wordt prachtig gevonden door het gros van de cachers zonder ook maar één kritische vraag te stellen. Niet aan Geocaching en niet aan zichzelf.... In de geest van "Wil ik dit eigenlijk wel"? "Wil ik als een dwaas benzine gaan verstoken omdat ik een plakplaatje wil op mijn pagina?" "Geocaching.com wil het, dus het zal wel bij de hobby horen.... " zal de redenering wel zijn.
Jij (Odlaniger) hebt het over een een sociaal project. Waarschijnlijk een project zonder winstoogmerk. Dat vind ik toch wel weer iets anders, maar als gezegd, de marges zijn smal. Het is niet aan mij om de exacte grenzen aan te geven. Ik stel het onderwerp slechts ter discussie en geef terloops mijn mening, maar die laat ik graag bijstellen voor andere redelijke argumenten. Daar is dit forum voor!!!!
Geplaatst

Zelf zou ik het niet doen, een cache in/bij een horecagelegenheid of zo leggen.

Wel heb ik een paar keer meegemaakt dat aan het einde van een multi gelogd moest worden in een café. Ja, en als je dan aan de bar de schatkist moet vragen, drink je natuurlijk wat. Het waren alle drie stadscaches en allemaal behoorlijke boxen. Zulke dozen zouden waarschijnlijk op een openbare plek geen lang leven beschoren zijn. Maar toch ... je voelt toch een beetje dat er van je geprofiteerd wordt.

Overigens heb ik ook een keer meegemaakt dat aan het begin van een multi als parkeerplaats het parkeerterrein van een restaurant werd aangegeven. Toen we daar na de wandeling wegreden kwam de eigenaar gepikeerd naar buiten, hij vond dat we op z'n minst een kop koffie bij hem hadden moeten bestellen! Dat ging ons te ver.

Regelmatig lees je in logs dat mensen bij een multi onderweg aanleggen op een terras. Niets mis mee natuurlijk, en daarom mag er van mij op de cachepagina best staan of en waar er horeca in de buurt is. Het gaat een beetje om de verhouding. Gaat het om de mooie route en kom je toevallig langs een terrasje, of heb je connecties met de terrashouder en leg je er daarom een route langs? Een eenduidig antwoord is niet te geven.

Over events gesproken trouwens, ook daar heb je vaak meet&greet events die in cafés worden gehouden, met consumpties voor eigen rekening. Lijkt me niet verkeerd voor de eigenaar, op een anders slappe avond. Maar daar weet je natuurlijk van tevoren waar je aan begint.

Geplaatst

Onderweg tijdens een lekkere multi of een rondje tradi's een terrasje pakken is natuurlijk een heel normale zaak. De keuze, het moment en de aard van de toko ligt bij jezelf. Dat doe je ook als je een gewone wandel- of fietstocht maakt.

En ook de meet&greet events hebben niet zoveel keuze, tenzij je altijd bij elkaar onder een zeiltje van een geel busje op een obscure parkeerplaats wilt staan.... Als je met je gewone vrienden (niet behorende tot het geocachersras...) een avondje gaat stappen, doe je in feite niet anders.

En we hebben inderdaad ook wel eens multi's beëindigd in een horecagelegenheid of een boekenzaak.... (Wij wisten dat niet van tevoren en we hadden er achteraf ook geen slecht gevoel bij. Als je een cache doet die als motto Hugo de Groot heeft, dan kijk je daar niet heel gek van op). Maar het gaat nu om doosjes, die bewust geplaatst worden om ter plekke iets te promoten. En daar wordt een grens benaderd, zo niet bereikt.

Ik kan mij herinneren dat wij hier een jaar of twee geleden een lange discussie hadden over één of andere schoenenfirma, die in Amsterdam caches wilde neerleggen of al neergelegd hadden met het doel hun schoenen te promoten. Daar waren de commentaren lang niet mals.... Nou gaat dat allemaal nog een stapje verder als waar ik op doel, maar toch..... De grens he....

Geplaatst

T.Tabak, met belangstelling jouw theekransjes gelezen en nu besef ik dat mijn cache Rozengeur er ook heel commercieel uitziet, al is dat nooit de bedoeling geweest.

Ik ben niet gevraagd er een cache te plaatsen, maar heb zelf het verzoek ingediend, omdat ik aandacht wilde vragen voor dit sociale project. En dat laatste komt misschien nauwelijks uit de verf op de pagina. Toch maar eens kijken hoe ik de pagina kan aanpassen.

Maar er komt ook een vraag bij mij op. Waar eindigt informatie en begint commercie?

Even een paar voorbeelden gezocht.

Bij een korte mult: "De horeca gelegenheid is het hele jaar door geopend. Openingstijden: ma t/m zo van 11.00 uur tot zonsondergang."

Bij een andere Multi: "Er ligt geen horeca op de route. Hier kan je van maart tot oktober terecht voor onder andere heerlijk ijs!"

Graag jullie mening.

Bedoel je nu te zeggen dat je bij ZW géén korting krijgt van zekere snackbar en dat je ons naar die plek brengt vanwege het prachtige uitzicht op de A1? ;)

Geplaatst

Bedoel je nu te zeggen dat je bij ZW géén korting krijgt van zekere snackbar en dat je ons naar die plek brengt vanwege het prachtige uitzicht op de A1? ;)

Dat ligt anders. Op de cachepagina staat geen verwijzing naar de frietkraam, want die stond er nog niet. Na publicatie heeft Hans er snel een gehaktballentent neergezet. Aan de cache verdien ik niets, maar de snackbarkeeper is de koning te rijk en bijna binnen.

Geplaatst

Onderweg tijdens een lekkere multi of een rondje tradi's een terrasje pakken is natuurlijk een heel normale zaak. De keuze, het moment en de aard van de toko ligt bij jezelf. Dat doe je ook als je een gewone wandel- of fietstocht maakt.

En ook de meet&greet events hebben niet zoveel keuze, tenzij je altijd bij elkaar onder een zeiltje van een geel busje op een obscure parkeerplaats wilt staan.... Als je met je gewone vrienden (niet behorende tot het geocachersras...) een avondje gaat stappen, doe je in feite niet anders.

En we hebben inderdaad ook wel eens multi's beëindigd in een horecagelegenheid of een boekenzaak.... (Wij wisten dat niet van tevoren en we hadden er achteraf ook geen slecht gevoel bij. Als je een cache doet die als motto Hugo de Groot heeft, dan kijk je daar niet heel gek van op). Maar het gaat nu om doosjes, die bewust geplaatst worden om ter plekke iets te promoten. En daar wordt een grens benaderd, zo niet bereikt.

Ik kan mij herinneren dat wij hier een jaar of twee geleden een lange discussie hadden over één of andere schoenenfirma, die in Amsterdam caches wilde neerleggen of al neergelegd hadden met het doel hun schoenen te promoten. Daar waren de commentaren lang niet mals.... Nou gaat dat allemaal nog een stapje verder als waar ik op doel, maar toch..... De grens he....

Op dit moment zie ik drie aspecten aan deze zaak:

• Wordt er al of niet subtiele commerciële druk op de cacher uitgeoefend.
  • Is de cache vermijdbaar.
  • Zijn er valse voorwendselen.

Commerciële druk acht ik verfoeilijk ivm geocachen. De één is daar gevoeliger voor dan de ander. Mijn pleidooi is dan ook om zelfs de meest subtiele vorm niet toe te staan.

De vermijdbaarheid wordt in hoge mate bepaald door de webpagina.

Valse voorwendselen zijn vooral een kwelling voor het ego. Ze denken toch zeker niet dat ik die goedkope trucjes niet doorzie?

Deze actie van groundspeak faalt met name op punt drie. Maar omdat het vermijdbaar is kan ik er mee leven.

Het terras in het voorbeeld van TT faalt op alle drie deze punten, dus terecht dat hij het aan de kaak stelt.

Zelf ben ik niet in voor hervormingen in de cachewereld om de eenvoudige reden dat ik geen probleem heb. Ik zoek mijn caches sowieso handmatig uit en ik neem daar de tijd voor. Daarnaast is voor mij punt twee het belangrijkste: wordt mij de kennis verstrekt die nodig is om een cache te kunnen vermijden. Zo ja, dan kan ik met de andere twee nog wel leven.

Geplaatst

Daarnaast is voor mij punt twee het belangrijkste: wordt mij de kennis verstrekt die nodig is om een cache te kunnen vermijden. Zo ja, dan kan ik met de andere twee nog wel leven.

Bedoel je de volledigheid aan informatie? Als informatie bewust wordt weggelaten dan kom je toch op jouw derde punt: valse voorwendselen.

Bij contactadvertenties werkt het net zo, is de informatie correct? Zo ja, dan kan ik bepalen of ik het contact wil vermeiden.

Geplaatst

Daarnaast is voor mij punt twee het belangrijkste: wordt mij de kennis verstrekt die nodig is om een cache te kunnen vermijden. Zo ja, dan kan ik met de andere twee nog wel leven.

Bedoel je de volledigheid aan informatie? Als informatie bewust wordt weggelaten dan kom je toch op jouw derde punt: valse voorwendselen.

Bij contactadvertenties werkt het net zo, is de informatie correct? Zo ja, dan kan ik bepalen of ik het contact wil vermeiden.

Het ligt waarschijnlijk wel in elkaars verlengde. Toch is er een gradatieverschil.

Ik kan zelf nog wel bedenken hoe groundspeak op termijn geld denkt te verdienen met deze promo-actie. En daarmee kan ik kiezen het te vermijden.

Maar als ik niet weet dat ik bij een terras uitkom, dan kan ik dat niet vermijden.

Aangezien ik vantevoren altijd de logjes lees en de caches handmatig uitzoek, heb ik dus meestal geen probleem.

Geplaatst

Wij hebben ook al een paar stadscaches gevonden waar de cache in een horecagelegenheid lag. Nu hebben we de gewoonte om onszelf te belonen wanneer we een langere Multi gevonden hebben, dus vinden we het niet erg om dat ter plekke te doen. Maar het moet natuurlijk geen verplichting zijn!! Tot nu toe hebben we het gelukkig nog nergens als verplichting ervaren. En het waren inderdaad ook prachtige caches, die je niet zomaar buiten neer legt.

Een paar maanden terug hebben we ook een cache op een parkeerplaats gevonden en daar had de eigenaar van het restaurant wel handig van de cache gebruik gemaakt. Hij had er kortingsbonnen ingedaan. We hebben het nagevraagd, maar de cache was niet van hem of van familie. Ze hadden zelf bedacht dat ze dat wel konden doen.

Bij een event heb ik nog nooit iets hoeven eten of drinken. Het was altijd vrije keuze en meestal zo druk dat het niet eens op valt wanneer je geen consumptie zou pakken.

Ik vind ook dat we er voor moeten waken dat we in de toekomst vooral caches met commerciële doelen kunnen vinden.

Geplaatst

Recentelijk heb ik een kokertje achter een verkeersbord gevonden. 1 minuut fietsen, loggen en weer 1 minuut fietsen. En waar was het mij om te doen? Het souveniertje 'geocaching get outdoors day'. Tja...... Outdoor....... Maar, ik was als een kind zo gelukkig, mijn ongekende nieuwsgierigheid was bevredigd, ik had er een mooi plakplaatje bij gekregen.

Vandaag toch maar even gekeken. En ja hoor, inderdaad, ik heb er nog meer plakplaatjes bij. Minder mooi trouwens. Zou het 'trailtje' ook hier uitlokken dat er minder aandacht aan besteed hoeft te worden dan bij de individuele punten van een mooie multi? Ik ben benieuwd naar het bonus-plakplaatje. Moet ik wel op andermans profiel kijken, de hele maand vol gaat me niet meer lukken.

Geplaatst

Souvenirs zijn bij shop Groundspeak nu ook verkrijgbaar als plaktattoo's en het eerste Nederlandse Geotattoo-event staat op de kalender! Voor de deelnemers geldt een dresscode: heren dragen een peniskoker in gc-kleuren. Dames tonen zich in een schaamlapje met souvenir-print en een filmkoker-TH (TepelHouder).

Tijdens het Geotattoo-event zingt Frans Bauer zijn hit 'Wij staan allemaal voor joker met een koker!' en worden opnamen gemaakt voor zijn nieuwe clip. Tevens zullen filmploegen van SBS6 en de TROS aanwezig zijn.

Bij het lezen van wat er vandaag allemaal is gezegd, kwam ik bovenstaand bericht zojuist tegen.

Het is me al vaker opgevallen dat je geïnteresseerd bent in spannende caches.

Derhalve: gratis af te halen penis selubung uit Papoea-Nieuw-Guinea. NIEUW! Te klein gekocht, geen rekening gehouden met uitzetting.

Geplaatst (bewerkt)

Recentelijk heb ik een kokertje achter een verkeersbord gevonden. 1 minuut fietsen, loggen en weer 1 minuut fietsen. En waar was het mij om te doen? Het souveniertje 'geocaching get outdoors day'. Tja...... Outdoor....... Maar, ik was als een kind zo gelukkig, mijn ongekende nieuwsgierigheid was bevredigd, ik had er een mooi plakplaatje bij gekregen.

Vandaag toch maar even gekeken. En ja hoor, inderdaad, ik heb er nog meer plakplaatjes bij. Minder mooi trouwens. Zou het 'trailtje' ook hier uitlokken dat er minder aandacht aan besteed hoeft te worden dan bij de individuele punten van een mooie multi? Ik ben benieuwd naar het bonus-plakplaatje. Moet ik wel op andermans profiel kijken, de hele maand vol gaat me niet meer lukken.

Kijk, dat bedoel ik nou. De kwaliteit is afhankelijk van wat de waarnemer er in ziet. Zoveel eenvoudig geluk wil je toch niet met zurigheid in de kiem smoren?

Om je wat werk te besparen, dit zijn de kunstwerken:

9447452898_e595270a77_o.jpg

Ik acht mij niet gekwalificeerd om te beoordelen of hier sprake is van werk van een echte kunstenaar. Dat licht ik in dit logje nog wat verder toe.

bewerkt door Diederikus
Geplaatst

En waarschijnlijk incourant voor iemand die zichzelf regelmatig voor l*l zet ...

Wat een leuk draadje is dit!

Vlinder weet mij iedere keer weer te verrassen met zijn geniale replieken.

Met I*I bedoel je waarschijnlijk penis, maar dat mag je gewoon voluit schrijven.

Ik kan mij echter slechts zelfspot herinneren, als je weet wat dat betekent.

Noem mij een voorbeeld om tot inkeer te komen.

Overigens word ik wel een beetje benieuwd hoe je in het echt bent. Heb je op het werk ook zo’n

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...