Spring naar bijdragen

eikenprocessierupsen in aantocht


Geepjes

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Op nu.nl las ik dat deze zomer de eikenprocessierups welig zal tieren. Is nie leuk! :ph34r:

Liever last van een lading van die rupsen dan na een dag cachen 10tallen teken uit je lichaam pulken. Sommige zo klein als een speldekno, maar wel al onderhuids.

Deze nymphen zijn zo teringklein maar wel lekker levend onderhuids bij je aanwezig.

Pulk je een klein mee-etertje uit je bil of buik, blijkt het te wriemelen als je goed kijkt.

 

En dan net als ik ook nog eens een ziekte van Lyme oplopen. Of zoals al wordt gezegd, de geocachersdesease

Nuh, laat die processierupsen de bomen maar kaal vreten, het liefts met de teken erbij.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :(Vallen fruitvliegjes ook onder de definitie van vruchtvlees?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hahaha, ja, dat vertel ik zo ffetjes voor het slapen gaan.

 

Ik heb het al eerder gemeld hoor. Dat was medeo 2002. Staat hier ergens wel op het forum. Dat kwam volgens mij maar van een van die krengen. Die heb ik ook nooit opgemerkt. Ineens had ik een bult op mijn bil en dat werd een rode cirkel met een doorsenede van zo'n 10 a 15 centimeter. Die heeft er wel een paar weekjes gezeten.

Ik ben naar de (vervangende) huisarts gegaan en deze vond een bloedonderzoek niet nodig omdat het duidelijk was. Ik heb voor 24 dagen antibiotica gehad dat ikin een week er doorheen moest jassen.

Dus veel buikloop enz :(

 

Daarna wilde ik mijn bloed laten onderzoeken maar dezelfde huisarts vond het niet nodig omdat zo'n kuur de ziekte van lyme gegarandeerd wel zou killen.

De ziekte van Lyme heeft, als ik het wel heb, vaak symptomen als vaker griep en gewrichtspijnen tot aan rheumatische klachten.

Het kan natuurlijk psychosomatisch zijn maar ik voel wel vaker gewrichtsklachten en heb wel vaker een verkoudheid dan vroeger.

Ik ben toch iedere maand wel een aantal dagen snotterig enz.

Verder niets aan de hand hoor ;)

 

Maar dat andere, wat ik al vermelde, die nympfen, die vind je pas als je werkelijk je gehele lichaam minitieus eb cm voor cm gaat onderzoeken.

Dat is geen paranoiagedrag, dat is aan te raden voor mensen die zomers veel in bossen verkeren.

Alhoewel zomers? De eerste teken zijn een maand geleden al weer gesignaleerd.

Echt, zo'n beestje, het is een babyteekje, is maar zo groot als een knopspeld maar kruipt wel direct je lichaam binnen via de huid. Daar waar het warm is...

Bij mij schijnt dat de blillen de buik te zijn. Toch hadden we ze verleden jaar overal, in de arm, in de benen, zelfs voor de knieen. En na het verwijderen leefden ze allemaal nog en dat is best een gek gezicht.

je pulkt het als een puistje uit je lichaam en het beweegt.

 

Slaap lekker

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:De enige manier om in dit land nog geld over te houden, is je eigen belastingdienst beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een stukje uit een krant.

 

 

 

Plaag eikenprocessierups verwacht

 

WAGENINGEN - De kans op een explosieve groei van het aantal eikenprocessierupsen is het komend voorjaar erg groot. Dat heeft H. Stigter van de Plantenziektenkundige Dienst in Wageningen gezegd. Mogelijk zal de plaag zelfs groter zijn dan in 1996, het ergste jaar tot nu toe.

Stigter wijst erop dat de rupsen zich de afgelopen jaren ook razendsnel hebben verspreid boven de grote rivieren. Aanvankelijk kwamen ze alleen in delen van Noord-Brabant en Limburg voor. Elke rups heeft duizenden brandhaartjes, die kunnen de huid, de ogen en de luchtwegen irriteren. In extreme gevallen kan zelfs blijvend letsel ontstaan. Ook na het verpoppen blijven die haartjes hinder veroorzaken.

 

Eitjes

 

De komende weken wordt pas duidelijk hoe omvangrijk de plaag wordt, aldus Stigter. ,,Als het weer een beetje beter wordt en de eitjes en de eikenbladeren komen op hetzelfde moment uit, moeten we het ergste vrezen.''

 

De bestrijding van de rups wordt niet vanuit een centraal punt gecoördineerd en dat is een groot probleem, aldus Stigter. Sommige gemeenten doen al het mogelijke om de beesten te verbranden of weg te zuigen, anderen zijn veel terughoudender. Ook in particuliere tuinen blijven veel rupsen zitten.

 

Het is niet bekend hoeveel mensen in het verleden daadwerkelijk last hebben gehad van de brandhaartjes. De meesten gaan er niet mee naar de huisarts. Het aantal mensen dat dit wel doet is nooit geteld.

 

 

 

gr twinlife

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...

In gratis dagblad 'De Pers' van woensdag kwam ik het eerste alarm van dit jaar tegen over onze eikenprocessierups. Ter illustratie van onze klimaatsverandering.

Klimaatverandering

Processierups slaat toe

Redactie binnenland

Amsterdam

+++

Nederland heeft dit jaar al vroeg last van eikenprocessierupsen. [...] Al op 3 april zijn de eerste rupsen waargenomen in het Brabantse Mill. In de weken daarna rukten de diertjes in hoog tempo op naar het noorden. [...] De processierupsen trekken vanuit Zuid-Nederland elk jaar noordelijker. Deskundigen verwachten datd eopmars van de rupsen dit jaar pas in Overijssel tot stilstand komt.

+++

Even een misverstand verhelpen: je zou uit het bericht kunnen opmaken dat de rupsen nu vanwege de hogere temperatuur supersnel voortkruipen naar het noorden toe. Dit is onjuist.

Het zijn de vlinders die voor de verspreiding zorgen (ook over de rivieren heen!)

Voor meldingen:

http://www.dow.wau.nl/msa/Natuurkalender/t...ocessierups.asp

En verschuiving van soorten naar het noorden is niet opmerkelijk. Al 10.000 jaar (sinds de laatste ijstijd) is dit proces aan de gang. Heel vroeger waren er zelfs geen eiken in ons land want het was te koud!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zomereik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

We waren dit weekend in Limburg en, hoewel het processieweekend was, geen rups aangetroffen.

 

Wel bij de Waufsberg cache uitgegleden en languit in de brandnetels beland- met een shirt met korte mouwtjes aan...... daar kan geen rups tegenop.

 

Sorry, beetje off-topic maar die brandnetels zitten me erg hoog......

Zoals de Engelsen zeggen: "It does you good to get close to nature".... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Vorige week in Thorn hele hordes van die beesten aangetroffen.. Aangezien Belgie en het gebied dat ze daar gaan bestrijden vrijwel aangrenzend is.. zal het best wel eens kunnen voorkomen dat we hier straks ook een aantal milidaten zien met gasbranders op de rug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn al hier in Overijssel.

Vorige week is in opdracht van de gemeente Deventer een bedrijf bezig geweest ze op te zuigen in het dorp Schalkhaar.

Ik heb begrepen dat de rupsen 3 x vervellen en pas de laatste keer de [brand]haren weggooien.

Tja, we zullen ook hier mee moeten leven, zal even wennen zijn, maar over de hele wereld leeft de mens samen met de meest gevaarlijke en irritante beesten. [:)]

 

Zonnig spoor

 

ZUURTJE

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn net in een stukje bos en veld geweest. Daar hebben we geen processierupsen gezien. Wel zouden er teken zitten (die hebben we ook twee gezien) en zijn we er grote rode bosmieren tegengekomen.

Toen ik even thuis zat, zag ik plotseling een rups op me. Heel harig met een zwart kopje. Misschien was het een processierups maar dat kon ik niet met zekerheid zeggen. Er waren namelijk geen broertjes en zusjes bij die in optocht liepen :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zagen vorige week maandag op de terugweg van ons weekeindje Limburg er een heleboel aan de oirschotsedijk boven Eindhoven. :rolleyes: uiteraard op een eik.

 

Niets veranderd dus! In 2004 zaten ze hier ook al. Alleen wat later.

Ik heb toen gelijk wat van die haren mee gekregen. Dat jeukt!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een flauwe kul om ieder jaar weer over die rupsen te beginnen, of over teken. Zo langzamerhand weten we het wel. Over tien jaar zijn ze er nog net als de teken, wat zeg ik, over honderd jaar ook nog. Met een beetje mazzel voor die beestjes overleven ze ons allemaal, wij zijn alleen maar bezig de aarde om zeep te helpen.

Ruud :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...