Spring naar bijdragen

eikenprocessierupsen in aantocht


Geepjes

Aanbevolen berichten

Verder alles goed Ruud ;).

Gelukkig wel Arend,

Ben net 4 uur terug uit de Ardennen waar ik als voer heb gediend voor de teken, moerasvliegjes (ja, die heb je in de Ardennen ook) en andere insecten, w.o. waarschijnlijk ook wel processierupsen.

En als je je dan beseft dat zij de aarde niet verkloten, maar wij wel, dan krijg je, ondanks de jeuk, toch een heel andere kijk op dit soort beestjes :huh:

Ruud :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ruud die processierupsen zijn niet echt fijn, vorig jaa twee keer met de haartjes in aanraking gekomen en dat is een week afzien van de jeuk. Maar verder heb je gelijk. Leven en laten leven, het zit meestal tussen de oren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor net dat het Belgische leger is ingezet om de processierups te bestrijden.

Hoe ver kan je zinken :huh:

Ruud :rolleyes:

24 militairen op rupsenjacht... lijkt wel een late 1 april grap.

 

herbekijk uitzending maandag 04/06 13u

herbekijk uitzending maandag 04/06 19u

 

Groetjes uit België

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn net in een stukje bos en veld geweest. Daar hebben we geen processierupsen gezien. Wel zouden er teken zitten (die hebben we ook twee gezien) en zijn we er grote rode bosmieren tegengekomen.

Toen ik even thuis zat, zag ik plotseling een rups op me. Heel harig met een zwart kopje. Misschien was het een processierups maar dat kon ik niet met zekerheid zeggen. Er waren namelijk geen broertjes en zusjes bij die in optocht liepen :rolleyes:

Het is gebleken dat het wel een eikenprocessierups was. Ik heb nu in mijn hals een grote jeukende rode plek. :huh:

Hopen dat het niet te lang aanhoudt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn net in een stukje bos en veld geweest. Daar hebben we geen processierupsen gezien. Wel zouden er teken zitten (die hebben we ook twee gezien) en zijn we er grote rode bosmieren tegengekomen.

Toen ik even thuis zat, zag ik plotseling een rups op me. Heel harig met een zwart kopje. Misschien was het een processierups maar dat kon ik niet met zekerheid zeggen. Er waren namelijk geen broertjes en zusjes bij die in optocht liepen :rolleyes:

Het is gebleken dat het wel een eikenprocessierups was. Ik heb nu in mijn hals een grote jeukende rode plek. :huh:

Hopen dat het niet te lang aanhoudt.

 

 

Ruud, probeer een arazon stiftje (sluikreclame) tegen insectenbeten. Bij mij helpt dat tegen vrijwel alle insecten-gerelateerde jeuk (en zelfs een beetje tegen brandnetels, zo bleek) . Baat het niet......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

We zijn net in een stukje bos en veld geweest. Daar hebben we geen processierupsen gezien. Wel zouden er teken zitten (die hebben we ook twee gezien) en zijn we er grote rode bosmieren tegengekomen.

Toen ik even thuis zat, zag ik plotseling een rups op me. Heel harig met een zwart kopje. Misschien was het een processierups maar dat kon ik niet met zekerheid zeggen. Er waren namelijk geen broertjes en zusjes bij die in optocht liepen :rolleyes:

Het is gebleken dat het wel een eikenprocessierups was. Ik heb nu in mijn hals een grote jeukende rode plek. :huh:

Hopen dat het niet te lang aanhoudt.

 

 

Ruud, probeer een arazon stiftje (sluikreclame) tegen insectenbeten. Bij mij helpt dat tegen vrijwel alle insecten-gerelateerde jeuk (en zelfs een beetje tegen brandnetels, zo bleek) . Baat het niet......

 

 

hebben we al geprobeerd.. baat echter niet.. krijgen zo van de dokter iets voor de jeuk.. hopen dat dat helpt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zou moeten helpen, is een antihistaminische creme en tabletten. De brandhaartjes hebben namelijk tipjes die bij de lichtste aanraking afbreken. Die komen dan op je huid terecht (in mijn geval dan) en laten een stof vrijkomen die een (pseudo-) allergische reactie opwekt. Er komt dan histamine vrij in je lichaam dat voor de reactie van je huid zorgt: rood, jeuk, verheven, warm.

De eerste hulp bestaat uit wassen met zeep. Dit zorgt ervoor dat je huidvet verdwijnt en de tipjes van je huid verwijderd worden. Drogen liefst niet wrijvend maar met een föhn of deppend.

Dan kun je je huid eventueel met plakband behandelen om eventuele restanten te verwijderen.

Kleding moet zo warm mogelijk gewassen worden.

Na de eerste behandeling kun je de huid koelen met coldpacks of alcohol (of iets dergelijks).

Een arts kan dan een antihistaminische creme en / of tabletten voorschrijven.

Ook kan hij corticosteroïden voorschrijven.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat je de brandharen in je ogen of longen krijgt. Dan moet je je sowieso onder doktersbehandeling stellen. De gevolgen zijn dan een stuk onaangenamer... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

weken geleden wilden we een poging doen bij H2O (het was ons uiteindelijk iets te koud) en daar hadden we ook al last van rupsen. door de wind waaiden er een heleboel tegen ons aan. we zijn dus snel vertrokken. ruim een week lang last gehad van jeuk. ook de ogen waren erg geirriteerd.

laatst in belgie ook een heleboel processierupsen in het bos gezien. gelukkig bleven die op de bomen en hadden we "alleen" last van teken. meestal gaan we dus ondanks het warme weer cachen met een lange broek en lange mouwen om de kans een klein beetje te verminderen. natuurlijk hebben we altijd een tekentang bij ons en iets tegen de jeuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar komt 'ie dan: Thaumetopoeine. Dat is de naam van het gif wat de rups afgeeft via z'n brandharen. Letterlijk zegt het niet zoveel want het gif is gewoon genoemd naar de Latijnse naam van de rups (Thaumetopoea processiona). Met dank aan een bevriende toxicoloog. Overigens blijven de nesten van de rupsen nog een grote hoeveelheid van die haren bevatten ook als de rupsen allang weg zijn. Blijft dus oppassen.

 

De huidreactie is met antihistaminen op zich goed te behandelen. Eigenlijk wordt dan de reactie bestreden; je lichaam breekt het gif daarna zelf af. Het spul wat de Roode Loper voorstelt (nestosyl) bevat een soort antihistamine, zoals de meeste middeltjes tegen jeuk na insectenbeten/ plantaardig ongemak.

 

Of dit soort middeltjes bij de rups goed werken is de vraag - de lichaamsreactie op Thaumetopoeine is vrij heftig. Vaak is een sterker antihistamine nodig dan wat je bij de drogist koopt, maar gelukkig heeft de huisarts dat vaak in huis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet je natuurlijk geen huisarts hebben die zegt dat het geen allergische reactie is en je dan maar een koelgel voorschrijft :thumbup::thumbup:

 

Dan toch maar met de drogisterijmiddeltjes (Azaron, nestosyl o.i.d.) aan de slag, maar de behandeling een paar keer herhalen? Zou volgens de edele regels der biochemie in ieder geval een beetje verlichting moeten geven.....

Sterkte en beterschap, dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...