Spring naar bijdragen

Hobby In Diskrediet Gebracht !


Major_Dundee

Aanbevolen berichten

Wij cachen ook wel om lekker buiten te zijn. De voorkeur gaat uit naar fietsen, maar een mooie wandeling is ook nooit weg.

Zelfs in onze eigen woonomgeving kwamen we op plaatsen waar we nog nooit geweest waren.

Soms valt het wel eens tegen, maar dan kan het een volgende keer alleen maar beter, toch?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben zo standaard als de neten.

Geef mij maar een leuke/mooie hike.

Heb deze zomer 8 uur gelopen/2000 meter geklommen en gedaald om bovenop een top een tradi te scoren.

geloof me, ging echt om de wandeling, had nl. de eerste 1800 meter klim ook met de auto kunnen doen.

 

Neten zijn nog steeds niet standaard, al zit het er op sommige basisscholen niet ver vanaf ;).

 

Een paar jaar geleden zijn wij 2100 meter omhoog gelopen (+ retour) naar een punt waar je ook met een kabelbaantje kunt komen. Voor de uitdaging en het fantastische uitzicht, en ach, als er dan toch een cache ligt log je 'm. Volgens mij waren we het eerste cachersteam, van de tig logs, dat er op deze manier gekomen was. Ben je dan standaard? Dachtutnie!

 

Maar goed, met name op vakantie zijn we dankzij geocaching op plekken geweest waar we anders niet gekomen zouden zijn. Dit jaar nog in een Zwitsers dal dat we best goed kennen: uitzichtspunt dat niet aan het wandelpadennetwerk ligt. Móóói! En verder geen kip te bekennen. Geocaching is niet altijd een rare hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hierbij een artikel dat vandaag {5-12-2012) in Tubantia stond:

 

https://skydrive.live.com/redir?resid=17EBE82881BCB157!1240&authkey=!AKNk9OvbvEX9H9I

Letterlijke tekst hieronder:

 

GEOCACHING Reageerders wijzen erop dat niet onomstotelijk vaststaat datWierdense cache oorzaak is van ongeluk ‘Hobby in diskrediet gebracht’

 

Vervelende reacties en onbegrip over het verhaal over geocaching hadden voorkomen kunnen worden met een simpele verklaring van het Triangle Team.

 

 

 

door Hennie Talens Het artikel over geoca­ching, afgelopen maan­dag in deze krant, heeft de tongen losgemaakt.

 

Vooral beoefenaars van dit ‘schat­zoeken met een smartphone of gps-ontvanger’ kwamen in het ge­weer. Ze vinden dat hun hobby door de publicatie is bezoedeld, dat geoaching ten onrechte is neer­gezet als een gevaarlijke hobby waarbij het ene na het andere slachtoffer valt.

 

Bij geocaching kunnen aan de hand van coördinaten die op te vra­gen zijn bij de site geocaching.

 

com, ‘caches’ worden opgespoord.

 

Dit zijn plekken waar een schat is verstopt, die bijvoorbeeld kan be­staan uit kleine cadeautjes, de zoge­noemde goodies. Er ligt daar ook altijd een logboekje waarin de geo­cachers hun bijnaam zetten als be­wijs dat ze de cache hebben gevon­den. Hetzelfde gebeurt digitaal, op de internationale site.

 

Het is een erg leuke hobby, vertel­de Almeloër Maurice, die met zijn vrouw en twee kinderen geoca­ching beoefent. Ik vroeg hem om mij het geocachen eens uit te leg­gen, om dit vervolgens weer aan u door te vertellen in onze maandag­krant. Het werd een lang gesprek.

 

Dat lag niet aan Maurice, maar aan mij, omdat ik slechts in hoofdlij­nen wist wat geocachen is. Dat er veel soorten caches zijn en welk plezier geocachers aan hun hobby beleven, was mij volkomen onbe­kend.

 

Na het gesprek had ik het het idee dat ik er behoorlijk wat van wist.

 

Verder stak ik mijn licht nog eens op op internet. Daar bleek dat er ook gevaarlijke kanten aan de hob­by zitten. Zo was er al eens een man dood uit een boom gevallen waar de schat in hing, liep een geo­cacher in de middenberm van een drukke autoweg en overleed de Al­melose scholier Lars van Essen toen hij de N36 overstak terwijl hij vermoedelijk op zoek was naar de cache (verstopplaats) Stadsregge 5.

 

Dat is overigens niet 100 procent zeker, maar politie en ouders heb­ben het sterke vermoeden dat het zo is gegaan.

 

Lars had volgens het Triangle Team Twente uitWierden, dat de gewraakte cache legde, niet de weg over moeten steken, maar de cache van de andere kant moeten bena­deren. Aan de cache Stadsregge 5 was toegevoegd: ‘Oversteek N36’, wat het geheel bepaald niet verhel­derde. Want dat suggereerde dat de weg wel móest worden overgesto­ken. Het Triangle Team was helaas niet bereid om dit toe te lichten.

 

DeWierdense geocachers hadden de verwarring met een simpele ver­klaring kunnen wegnemen, maar hebben die kans niet gegrepen.

 

Dat is jammer, want het had diver­se vervelende reacties en onbegrip kunnen voorkomen.

 

Op internet is mij ondanks alles verweten een tendentieus artikel op de voorpagina te hebben gezet.

 

De reageerders ergerden zich er vooral aan dat de ongelukken en de overtreding naar hun idee te prominent werden neergezet.

 

Maar het stoorde vooral dat niet was vermeld dat de man die uit de boom viel onwel was geworden en dat het ongeluk niets met geoca­ching te maken had. Ook wezen ze erop dat niet onomstotelijk vast­staat dat deWierdense cache de oorzaak is van het ongeluk dat Lars van Essen is overkomen.

 

Team Infitech-Geocaching zegt: ‘Deze cache heb ik zelf ook gelogd, maar mijn navigatie-apparatuur heeft mij geen snelweg te voet la­ten oversteken.’ Volgens de reageer­der is de hobby in diskrediet ge­bracht. Hij heeft tegenstrijdighe­den in mijn artikel gevonden, vindt dat er stemming is gemaakt tegen geocachen en dat er niet meer over dit drama moet worden geschreven. Het zou mooi zijn als er, vindt ook hij, nu een streep on­der zou kunnen.

 

Dus voor alle duidelijkheid: ik heb aan bovenstaande tekst niets aan toegevoegd of veranderd.

Ik plaats het omdat omdat velen van jullie dit regionale dagblad niet lezen.

gr

Montebaldo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Matig stukje journalistiek, je eigen onvermogen tot objectieve oordeelsvorming verbloemen door een ander, in dit geval, het TTTeam, in de schoenen te schuiven dat men niet wil reageren.

bewerkt door mmjjt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Triest. Erg triest. Vooral voor het slachtoffer en zijn familie/vrienden natuurlijk. Maar ook voor de eigenaar van de cache, die in mijn optiek totaal geen blaam treft.

 

Dat er vervolgens zo'n slecht stuk journalistiek op volgt is belachelijk. Valt me tegen van onze "lokale" pers.

 

DUS.... tijd voor een positieve impuls. Ik ben door een lokale RTV zender benaderd (niet in onze regio) n.a.v. mijn artikel "Het nieuwe schatzoeken: Geocachen" op IkPromoot.nl. Voor een programma is men op zoek naar een leuke persoonlijkheid die helemaal gek is van Geocachen en in Noord-Holland woont en actief is. Is er iemand die jullie kennen in dit profiel past? Dan hoor ik dat graag zodat ik contact kan zoeken. Voor eventuele persoonlijke contactgegevens kun je een PB sturen. BVD!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...