BeeksePythagoras Geplaatst 6 september 2012 Geplaatst 6 september 2012 wat moet ik in mijn gps invoeren als ik 100 meter in noordelijke richting moet lopen? Ik heb een garmin etrex hc. Gaat dat met projectie? Wat moet ik dan als koers invoeren? En wat als ik in zuidoostelijke dichtging moet lopen?
de-fam Geplaatst 6 september 2012 Geplaatst 6 september 2012 Voor Noordelijke richting zou ik gaan voor nul graden, en voor Zuid oostelijke richting 135 graden.
de-fam Geplaatst 6 september 2012 Geplaatst 6 september 2012 Je moet naar het Noorden en niet naar Noord/Oost of Noord/Noord/Oost, dus nul graden
BeeksePythagoras Geplaatst 6 september 2012 Auteur Geplaatst 6 september 2012 Dus noord is nul omdat noord de basis is. De rest is dus gewoon met de klok mee de cirkel doorlopen.
Pocileh Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Ik hoop oprecht dat je niet aan het trollen bent. De vraag is in ieder geval voor ingewijden zo simpel dat het lijkt alsof je ons voor het lapje wilt houden. Maar voor het geval je echt een beginner bent en het een eerlijke vraag is, hier een eerlijk antwoord . Om een richting te bepalen werken we met graden. Beginpunt is het Noorden. Als je naar het Noorden kijkt, dan kijk je in de richting 0°. Draai je met de richting van de klok mee (rechtsom dus) totdat je weer naar het Noorden kijkt, dan heb je een draai van 360° gemaakt. Noord wordt dan ook wel aangeduid als 0° of 360°. Oost is gelijk aan 90°, Zuid is gelijk aan 180°, West is gelijk aan 270°. Tussenliggende richtingen (koersen) hebben dus voor bijvoorbeeld een koers naar het noordoosten een waarde tussen (in dit geval) 0° en 90°. Precies Noord-Oost ligt precies tussen Noord en Oost in en is dan ook gelijk aan 45°. Zuid-Oost is dan gelijk aan 135°, Zuid-west is 225° en noordwest is 315°. Om het even helemaal af te ronden... We kennen het magnetisch noorden en het ware noorden. Het magnetisch noorden is het noorden zoals het kompas het aangeeft als je er op kijkt, het ware noorden is het noorden van de aardbol. Afhankelijk van de plaats op aarde waar je je bevindt wijkt het magnetisch noorden meer of minder af van het ware noorden. In onze omgeving is dat ongeveer drie graden, maar dat varieert. Gelukkig hoef je je daar bij het geocachen niet druk om te maken, omdat gradenaanduidingen eigenlijk altijd uit gaan van het magnetisch noorden. Ik ben in elk geval nog nooit een aanduiding in relatie tot het ware noorden tegen gekomen.
MacDD Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Ik zou het als projectie doen. verklein je de kans op fouten. Stel je moet 100 m naar het noorden, maar er staan een groot gebouw tussen. Kans is dan best aanwezig dat je verkeerd terecht komt als je gewoon probeert onder een hoek van 0 graden te lopen. Je moet om het gebouw, staat het gebouw wel helemaal op de as? Dus gewoon projecteren.
Wad-Seekers Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 We kennen het magnetisch noorden en het ware noorden. Gelukkig hoef je je daar bij het geocachen niet druk om te maken, omdat gradenaanduidingen eigenlijk altijd uit gaan van het magnetisch noorden. Ik ben in elk geval nog nooit een aanduiding in relatie tot het ware noorden tegen gekomen. ik ben meerdere caches tegen gekomen waarbij de projectie 'true' moest zijn. maar op kortere afstanden is het verschil verwaarloosbaar. Het heeft tot nu toe in elk geval niet tot problemen geleid.
Krijgertjes Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 We kennen het magnetisch noorden en het ware noorden. Gelukkig hoef je je daar bij het geocachen niet druk om te maken, omdat gradenaanduidingen eigenlijk altijd uit gaan van het magnetisch noorden. Ik ben in elk geval nog nooit een aanduiding in relatie tot het ware noorden tegen gekomen. ik ben meerdere caches tegen gekomen waarbij de projectie 'true' moest zijn. maar op kortere afstanden is het verschil verwaarloosbaar. Het heeft tot nu toe in elk geval niet tot problemen geleid. De afwijking tussen ware noorden en magnetisch noorden heet declinatie en is momenteel in Nederland ca 0.5 graad. Dat is echter tijdsafhankelijk en ik ben caches tegengekomen waar dat beslist een grote rol speelt: 15 graden op 5 kilometer afstand geeft een flinke fout!
Pocileh Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Nog even als aanvulling.... Ik gaf aan dat de afwijking in onze omgeving zo rond de 3 graden West is. Dat is achterhaald, want dat is van een paar jaar geleden.....(ik begin toch echt oud te worden ) Als je de declinatie in een bepaald gebied te weten wilt komen dan is dat wel eens lastig.....de declinatie in Maastricht wijkt af van die in Rotterdam om maar eens een voorbeeld te geven. Bovendien verandert de declinatie voor een bepaalde plek ook weer in de loop van de tijd als gevolg van veranderingen in het aardmagnetisch veld. Gelukkig biedt het internet oplossingen.....als je de declinatie voor een bepaalde plek wilt weten, dan kun je bijvoorbeeld op de site van NOAA kijken en dan wel bij het National Geophysical Data Centre. Daar is een online calculator beschikbaar op DEZE pagina.
Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Mede daarom lijkt het me als cache owner slimmer om niet uit te gaan van het magnetische noorden maar het ware noorden. Dan zit je altijd goed en hoef je niet elke paar jaar (of vaker) je cache aan te passen ivm de declinatie. Bovendien is die declinatie geen rechtlijnig geheel maar sterk afhankelijk van het hele aardmagnetische veld.
Krijgertjes Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 De cache owner hoeft z'n cache helemaal niet aan te passen. Declinatie is afhankelijk van plaats en tijd. Magnetisch noorden is daarom alleen zinvol als zowel plaats als tijd bekend zijn. Plaats is gegeven en tijd ook (impliciet als plaatsings datum of expliciet in de listing bij een mystery).
Pocileh Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 (bewerkt) Mede daarom lijkt het me als cache owner slimmer om niet uit te gaan van het magnetische noorden maar het ware noorden. Dan zit je altijd goed en hoef je niet elke paar jaar (of vaker) je cache aan te passen ivm de declinatie. Bovendien is die declinatie geen rechtlijnig geheel maar sterk afhankelijk van het hele aardmagnetische veld. Mmm, ik denk dat je hier een redenatiefout maakt, of begrijp ik je verkeerd? Alleen een bepaalde richting is afhankelijk van de declinatie als je die op een kompas af wilt lezen. De lokatie verandert niet, dit is een vast plaats op aarde die gekoppeld is aan een grid. In het algemeen wordt daar WGS84 voor gebruikt. Natuurlijk is het wel zo dat als je de cachelokatie aangeeft door peiling en afstand vanaf een bepaalde lokatie, de richting varieert met de wijzigende declinatie. Inderdaad zou je in dat geval beter uit kunnen gaan van het ware noorden. De cacheloper moet dan wel zelf rekening houden met de afwijking ter plaatse van het magnetisch noorden tov het ware noorden. En dan hebben we het nog niet over de deviatie die op kan treden omdat je bijvoorbeeld een magneet bij je hebt om een micro ergens uit te kunnen vissen. 7 september 2012 bewerkt door Pocileh
Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Nee. De locatie veranderd natuurlijk niet. Echter als je vanaf een bepaald punt zeg 100gr wil lopen, zul je rekening moeten houden met de declinatie. Als je echter op een gps ware noorden insteld zal die het noorden berekenen op basis van de locatie waar je bent en je beweging. Een gps met een elektronisch kompas (dat ook weer gebaseerd is op een magnetisch gevoelige chip, vandaar de regelmatig nodog zijnde calibratie), zal neem ik aan de declinatie zelf berekenen op basis van de locatie waar je bent. Wat ik me wel afvraag, welke richting wijst een gps kompas aan als je magnetich noorden aangeeft ipv ware noorden.
Team Gelaen Geplaatst 7 september 2012 Geplaatst 7 september 2012 Hm, kan mobiel niet editen helaas. Maar ff geprobeerd hier in Spanje. Eerst de gps gecalibreerd... Er zit toch duidelijk verschil in de kompasrichting bij ware noorden en magnetisch noorden. Zeker een paar graden.
Aanbevolen berichten