Team Helmpies Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Wij hebben een oregon 400t. Binnenkort gaan wij richting Zwitserland en Italie en zoals gewoonlijk hebben wij nog geen idee waar we tijdens die reis precies heen zullen gaan. Voorgaande jaren nam ik de laptop mee met daarin een goed gevulde GSAK-database en zette ik steeds de caches van die omgeving over op de GPSr. (Eventueel aangevuld met recente info als er Wifi in de buurt was) Dit jaar willen we de laptop thuislaten, eventueel alleen een tablet meenemen. Ik heb hierop sinds kort wel GDAK staan, maar hier nog niet zoveel ervaring mee. Weet ook nog niet hoe ik data van mijn tablet weer in mijn GPSr krijg, en of dit überhaupt mogelijk is. Nu leek het mij handig om al die data die ik normaliter in GSAK meenam op een micro-SD kaart te zetten en deze in de GPSr te stoppen. In dit geval 10.000+ caches van Zwitserland en Noord-Italie. Is dit mogelijk en heeft iemand hier ervaring mee? De kleine campings waar wij meestal naartoe gaan hebben lang niet allemaal Wifi en ik wil onderweg mijn tijd niet verspillen door bij de locale Mac te gaan zitten internetten om caches in de buurt te zoeken. Een USB-stick met een aantal GPX-bestanden is natuurlijk ook een optie (als ik tzt weet hoe ik de data van mijn tablet naar de GPSr krijg), het lijkt mij alleen zo handig als alles al in de GPSr zit. Kan ik 's avonds tenminste een boek lezen in plaats van data van het ene apparaat naar het andere transporteren En nee, wij hebben geen smart-phone!
eitjes Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Ik betwijfel ten zeerste of je info van je tablet naar je Oregon kunt krijgen. Heeft dat tablet een mogelijkheid voor USB aansluiting dan? Je kunt flink wat caches op je Oregon zetten, maar mijn ervaring is dat als er veel verschillende gpx files op onze Oregon staan, dan hij dan een stuk trager wordt. Bij ons gaat dus toch altijd de laptop ook mee. Kun je niet de route toch wat beter voorbereiden en wat minder caches meenemen (als je toch graag de laptop thuis wilt laten)? Ik bedoel dan, dat je van tevoren alvast wat beter uitzoekt welke caches je toch al zeker niet wilt gaan doen (wat strenger selecteren dus). Je kunt in ieder geval wel op je tablet (via gsak) de html files zetten van alle caches in de buurt, zodat je zeker weet dat je alle cachebeschrijvingen volledig hebt. Daar kun je eventueel ook een wat minder strenge selectie in zetten, zodat je altijd nog gewoon een waypoint aan kunt maken voor een cache die je ter plekke toch nog besluit te doen, terwijl je hem niet in je Oregon had staan. Is dat wat? Veel voorpret alvast voor de vakantie!
Team Helmpies Geplaatst 15 mei 2012 Auteur Geplaatst 15 mei 2012 (bewerkt) Hoi eitjes, Dank voor het meedenken! Mijn ervaring is ook dat de Oregon zo'n 1100 - 1200 caches best wel aankan op z'n standaard geheugen, al wordt 'ie inderdaad wat langzamer. (en je moet hem de eerste keer met tjokvolle batterijen aanzetten, anders lukt het niet om het bestand volledig inclusief listings te openen, maar dat terzijde) Maar dat plannen van de vakantie... juist het NIET plannen van de route geeft ons jou juist een gevoel van rust en vrijheid. En ik kan inderdaad best 1000 caches of zo uitzoeken, de ervaring van de afgelopen jaren leert wel dat hier thuis heel veel tijd in gaat zitten, en dat we nèt naar een gebied gaan waar ik geen caches had uitgezocht. En aangezien sommige gezinsleden het loggen van een cache eerder als oponthoud zien dan als een vergroting van de vakantiepret wil ik ook niet teveel nadruk leggen op het cachen. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is om bestanden op de SD-kaart te zetten en die, net als kaarten, te activeren als het van toepassing is. Dan heb ik niet teveel voorwerk en onderweg op een snelle manier veel caches ter beschikking. Enne... ja, mijn tablet heeft een USB-aansluiting en ik kan bestanden van en naar de USB-poort verplaatsen. 15 mei 2012 bewerkt door Team Helmpies
Fotogravinnetje Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Als je je tablet met GDAK bij je hebt, heb je in principe alle info dus bij je. Enige is dat je de caches die je wilt gaan doen en niet in je gps geladen hebt handmatig moet invoeren. Heel ouderwets wp aanmaken met de juiste coordinaten die je in GDAK hebt staan. Als je dan een basisset van pakweg 1000 caches al op je gps hebt staan, dan hoef je alleen nog als je van die 1000 afwijkt de boel handmatig in te voeren. De info zelf kun je dan vanaf de tablet lezen, navigeren doe je dan op de oregon. GPSr's kunnen maar een beperkte hoeveelheid waypoints aan. Je kunt de gpx'en wel op de sd-kaart zetten, maar als je meer wp's hebt dan je apparaat aankan, leest hij ze gewoon niet allemaal in. Daar heb je dus niet zoveel aan. Bovendien kun je dan ook absoluut geen enkel waypoint zelf meer toevoegen zonder eerst andere waypoints te verwijderen
gluppie Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 even een reactie aangaande de hoeveelheid waypoints, als je voor GSAK een macro download om caches te exporteren naar de GPS, dan heb je daar de mogelijkheid om er voor te kiezen om de childpoints als POI's naar je GPS te verzenden. En daar zit geen beperking op ( nou ja wel een beperking, maar dan moet je wel heel erg veel caches willen exporteren......)Doe dit sinds kort, en heb geen probleem meer met het waypoint geheugen.
StefandD Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Cachen met een tablet, ongeacht welke applicatie je gebruikt, lijkt mij verre van ideaal. Ik heb geen tablet dus ik heb er verder geen ervaring mee. Ik gebruik liever een laptop als ik op vakantie ben. Maar als je je gps op je tablet aansluit, wordt hij dan als opslagmedium herkend? Dan zou je gpx-bestanden van een USB-stick via je tablet naar de gps kunnen kopiëren. Of is er een slot voor micro-SD-kaartjes op je tablet? Dan zou je gpx-bestanden van een USB-stick via je tablet naar een kaartje kunnen kopiëren en deze in je gps kunnen gebruiken. Zomaar twee ideetjes. Zoals ik al zei, ik heb er geen ervaring mee.
Japiejoo Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 (bewerkt) Ik heb geen ervaring met een tablet noch met een Oregon, maar dit is wat ik nu doe en kan misschien helpen / op ideeën brengen. Ik heb een 60CSx en zet de caches erop als POIs (points of interest), wat gluppie ook al aangeeft. Met mijn 60CSx kan ik niet paperless cachen, dus er gaat dan alleen de gccode, cachenaam, difficulty, terrain en size mee. Maar dit ter zijde. Wat ik hiermee wel wil zeggen. Die POIs staan op mijn microsd kaartje. Als er dus een card reader in de tablet zit (meestal een gewone sd reader, maar daar zijn adapters voor) kan je die via de cardreader eenvoudig op de gps krijgen, geen usb aansluiting nodig. Verder is de enige beperking de grote van het geheugenkaartje wat betreft het aantal caches, dus je kan ze eventueel al allemaal er thuis opzetten. Ik heb een tijd heel Nederland erin gehad zitten, plus nog eventueel vakantie caches, in totaal toch wel zeker 17000 caches en dat was geen probleem. Het WP geheugen is dan nog helemaal leeg, dus die kan je nog volop gebruiken voor waypoints van een multi bijvoorbeeld. Nadeel, ik heb dan nog steeds geen beschrijvingen. Voor tradi's vaak geen probleem, maar kan toch handig zijn. Ik gebruik daar mijn telefoon voor waar ik alle beschrijvingen in zet, maar die kunnen dan eventueel op de tablet, hoewel een multi lopen met een beschrijving op de tablet me ook niet echt handig lijkt. 15 mei 2012 bewerkt door Japiejoo
yvie Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Wij hebben een oregon 450t. Wat wij doen is thuis verschillende pocket queries maken van elk 900 caches (een oregon 450 kan 1000 caches aan)en die op aparte micro sd kaartjes zetten. Kom je in een bepaald gebied dan stop je de sd kaart van dat gebied in je oregon. Zou hebben wij vorig jaar, niet wetende waar we precies heen zouden gaan, gecached.
terp1234 Geplaatst 15 mei 2012 Geplaatst 15 mei 2012 Wij hebben een oregon 450t. Wat wij doen is thuis verschillende pocket queries maken van elk 900 caches (een oregon 450 kan 1000 caches aan)en die op aparte micro sd kaartjes zetten. Kom je in een bepaald gebied dan stop je de sd kaart van dat gebied in je oregon. Zou hebben wij vorig jaar, niet wetende waar we precies heen zouden gaan, gecached. Kleine correctie; de Oregon 450 kan 5000 caches laden, of 2000 waypoints. Als je de childpoints als POI laadt (zoals hierboven ook ergens staat, gaat prima met de macro GarminExport.gsk), kun je ook echt 5000 in 1 gpx stoppen. Ik laad vaak een gpx met 4900 caches, een enorm gebied dus, dan heb je nog ruimte voor 100 zelf aan te maken waypoints tijdens multi's of projecties. De Oregon 400 kan 2000 caches of 1000 wayponts (gelijk aan de Dakota) laden.
mmjjt Geplaatst 16 mei 2012 Geplaatst 16 mei 2012 @terp1234 Heb jij geen problemen dan met het opstarten van de 450? Als ik grote GPX bestanden op de 450 zet of meerdere dan loopt hij geregeld vast. Eenmaal zo dat hij in de opstartmodus bleef staan welke ik met een harde reset en na een gpx dump pas opgelost had. MMJJT
wolojoli Geplaatst 16 mei 2012 Geplaatst 16 mei 2012 Als ik op de 450 een nieuw GPX bestand zet (meestal rond de 4900 caches) dan start ik thuis eerst de GPS een keer op met de USB kabel nog er in. Aan "AC spanning" dus. De eerste keer opstarten duurt vrij lang. Dan zet de GPS het gpx-bestand om naar een intern formaat. De volgende keren opstarten gaat gewoon weer snel.
mmjjt Geplaatst 16 mei 2012 Geplaatst 16 mei 2012 @wolojoli Bedankt voor de tip, vanavond meteen proberen voor a.s. dagen
Team Helmpies Geplaatst 16 mei 2012 Auteur Geplaatst 16 mei 2012 Allemaal dank voor de zeer bruikbare tips! Ik ga denk ik een aantal GPX-bestanden op m'n tablet zetten, die ik dan ter plaatse op een SD-kaartje kan zetten. Dat kost me hooguit een paar uurtjes 'oefenen' en wat tijd om PQ's aan te maken, en het voorkomt dat ik me van tevoren avonden zit te verdiepen in caches in een streek waar we uiteindelijk niet eens in de buurt komen...
terp1234 Geplaatst 16 mei 2012 Geplaatst 16 mei 2012 Als ik op de 450 een nieuw GPX bestand zet (meestal rond de 4900 caches) dan start ik thuis eerst de GPS een keer op met de USB kabel nog er in. Aan "AC spanning" dus. De eerste keer opstarten duurt vrij lang. Dan zet de GPS het gpx-bestand om naar een intern formaat. De volgende keren opstarten gaat gewoon weer snel. Klopt, doe ik ook en check dan ook even of tenminste 1 cache de teksten heeft staan. Daar heb ik in het veld ook een keer een probleempje mee gehad. Als je de eerste keer na het laden opstart, loopt de groene balk langzaam tot precies de helft, blijft een tijdje daar stilstaan, maar loopt dan toch weer door. Eerste keer dacht ik ook dat die vastliep, maar je moet gewoon even wachten. Schakel je de Garmin uit voordat de groene balk helemaal doorgelopen heeft, zul je waarcshijnlijk hetzelfde probleem krijgen wat ik dus een keer in het veld had. Ik zag wel een lijst met alle caches, maar als ik er eentje wilde openen liep die vast.
Aanbevolen berichten