spoekie Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Deze week kreeg ik een mail van iemand die net zijn allereerste geocache had gelogd, een dag later terugkwam om de cache aan zijn vrienden te laten zien en toen merkte dat de cache er niet meer lag. Bij navraag bleek hij de eerste dag onder het toeziend oog van voorbijgangers de cache te hebben terug geplaatst. Ik zie het helemaal voor me, waarschijnlijk incl. luid roepen "gevonden" etc. Ik denk dat hiermee wel een nieuw record is vastgelegd: ervoor zorgen dat een cache geript kan worden bij het vinden van je allereerste cache. Ik heb de nieuwe geocacher gemaild dat het verstandig is om ongezien te zoeken etc. Het zou handig zijn als mensen die zich registreren eerst een 1 minuut durende training geocaching zouden moeten volgen. Een soort cacherijbewijs zeg maar. Maar dat zie ik voorlopig nog niet ingevoerd worden bij geocaching.com. Ik heb mijn meeste caches nu maar Premium member caches gemaakt. Of dit de oplossing is weet ik ook niet. ____________________________________________________________ Binnenkort online: de Spooktrein
de-fam Geplaatst 21 januari 2012 Geplaatst 21 januari 2012 Ik heb mijn meeste caches nu maar Premium member caches gemaakt. Of dit de oplossing is weet ik ook niet. Helaas de meeste beginners worden gelijk PM. Daarnaast is onze cache binnen 6 uur van uitkomen geript, en de 3 eerste vinders waren niet echt beginnelingen. En dit waren ook de enige 3 die de cache gevonden hebben.
haakmeer Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Ik heb mijn meeste caches nu maar Premium member caches gemaakt. Of dit de oplossing is weet ik ook niet. ___________________________________________________________ Binnenkort online: de Spooktrein PM geeft geen garantie dat de cacher een ervaren cacher is. De meesten zijn zo enthousiast dat ze meteen een financiele donatie gegeven hebben aan Groundspeak. Tegenwoordig is voor vele cache Owners belangrijker om zoveel mogelijk caches te plaatsen, het gooi maar uit het raam methode wordt er dan gebruikt. Jammer maar op deze manier wordt het voor zowel de cachers als de owners minder leuk.
Team WilP Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Ik heb mijn meeste caches nu maar Premium member caches gemaakt. Of dit de oplossing is weet ik ook niet. ___________________________________________________________ Binnenkort online: de Spooktrein PM geeft geen garantie dat de cacher een ervaren cacher is. De meesten zijn zo enthousiast dat ze meteen een financiele donatie gegeven hebben aan Groundspeak. Tegenwoordig is voor vele cache Owners belangrijker om zoveel mogelijk caches te plaatsen, het gooi maar uit het raam methode wordt er dan gebruikt. Jammer maar op deze manier wordt het voor zowel de cachers als de owners minder leuk. Dat velen direct PM worden betwijfel ik. Overigens heb ik de meeste van mijn caches recentelijk PM gemaakt vanwege gedrag en reactie van een newbee die al wel 28 trads gevonden had! Hoop daarmee net dat kleine beetje verschil te maken.
antarctica Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Caches PM only maken vind ik een slechte oplossing. Ik ben geen PM, 300 caches gevonden in 10 jaar. Door caches PM only te maken, wordt ik buitengesloten. Allerlei nieuwelingen die er een paar tientjes tegenaan gooien en wel PM worden kunnen wel mee doen. PM zijn is geen garantie voor zorgvuldigheid en / of respect voor andermans eigendommen. Mijns inziens zit het probleem in het puntjesjagen. Snel scoren en weer door naar het volgende puntje (zonder op muggles te letten of de cache goed verstopt achter te laten). Als je als cache-eigenaar caches maakt die niet snel te scoren zijn, maar waar men een fikse inspanning voor moet leveren, komt er een bepaald publiek op af. De liefhebbers van een inspannende tocht gaan over het algemeen zorgvuldiger om met spullen van een ander. Maar zelfs dan slijt een cache; er ontstaan cacherspaadjes bij waypoints, enz. Mijn tip: maak zodanige caches dat de puntjesjagers weg blijven en de cache zo weinig gevonden wordt dat slijtage door de natuur hersteld wordt. Antarctica
@rend Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 De vraag blijft dan, wat is goedkoper. Jij wordt PM lid t.o.v. de kosten reparatie voor de CO of erger niemand kan de cache meer lopen omdat de CO deze in het archief doet.
haxepaxe Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Mijns inziens zit het probleem in het puntjesjagen. Snel scoren en weer door naar het volgende puntje (zonder op muggles te letten of de cache goed verstopt achter te laten). Als je als cache-eigenaar caches maakt die niet snel te scoren zijn, maar waar men een fikse inspanning voor moet leveren, komt er een bepaald publiek op af. De liefhebbers van een inspannende tocht gaan over het algemeen zorgvuldiger om met spullen van een ander. Maar zelfs dan slijt een cache; er ontstaan cacherspaadjes bij waypoints, enz. Mijn tip: maak zodanige caches dat de puntjesjagers weg blijven en de cache zo weinig gevonden wordt dat slijtage door de natuur hersteld wordt. Volkomen mee eens. antarctica slaat volgens mij de spijker op z'n kop.
benyvonne Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Mijns inziens zit het probleem in het puntjesjagen. Snel scoren en weer door naar het volgende puntje (zonder op muggles te letten of de cache goed verstopt achter te laten). Als je als cache-eigenaar caches maakt die niet snel te scoren zijn, maar waar men een fikse inspanning voor moet leveren, komt er een bepaald publiek op af. De liefhebbers van een inspannende tocht gaan over het algemeen zorgvuldiger om met spullen van een ander. Maar zelfs dan slijt een cache; er ontstaan cacherspaadjes bij waypoints, enz. Mijn tip: maak zodanige caches dat de puntjesjagers weg blijven en de cache zo weinig gevonden wordt dat slijtage door de natuur hersteld wordt. Volkomen mee eens. antarctica slaat volgens mij de spijker op z'n kop. De maker van een cache mag ook wel eens nadenken. Een cache moeilijk verstoppen in een gebied waar altijd veel mensen zijn is vragen om problemen en dat ligt echt niet aan de puntjesjagers
Team WilP Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Geocachen is geen goedkope hobby. Dus PM worden maakt daar niet zo heelveel op uit, zeker op jaarbasis gekeken. Bovenstaande kan en zal wel wat reacties oproepen bij mensen maar wat ook geld kost is om de haverklap caches met inhoud te moeten vervangen. Ben je dat beu en plaats je dan uiteindelijk een micro dan begint men daar weer over te zeiken. Ik probeer caches neer te leggen op mooie plekjes en langs mooie routes en heb de recentelijke ervaring dat er steeds meer newbees zomaar wat doen. Ze vallen op, verknallen multi's gooien doosje in het wilde weg rond en denken dat ze dan geocachen. Waarschijnlijk tegen beter weten nu geprobeerd met PM dat een beetje te doorbreken, lukt dat niet dan gooi ik alles maar het archief in denk ik. Opmerking naar en voor veel geocachers; Ook voor een CO moet cachen leuk zijn. Een CO plaatst een cache niet alleen voor zichzelf! 2
@rend Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Wilp erg mooi gesproken maar kom op, vol houden. Ook ik begin al dat gerepareer beu te worden, maar ik probeer het ook vol te houden
antarctica Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Misschien moet er eens een lijstje met tips voor nieuwe cachers gemaakt worden. Bijvoorbeeld: als je met een groep gaat cachen en iemand vind een WP of de cache, dan hoort dezelfde persoon de boel weer op te ruimen (op de zelfde manier als het verborgen lag). Ik heb het wel eens meegemaakt: je gaat met 4 man cachen, iemand vind iets en een ander verstopt het weer (niet op de zelfde plek of de zelfde manier), overigens met de beste bedoelingen. Het is maar 1 tip, zo zijn er veel meer. Als we de nieuwe generatie cachers wat bewuster kunnen maken, komen rips en beschadigde caches hopelijk minder voor. Antarctica
technetium Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 (bewerkt) Misschien moet er eens een lijstje met tips voor nieuwe cachers gemaakt worden. Ik hoop op mijn evenement ( http://www.geocaching.com/seek/cache_details.aspx?wp=GC37B8M ) ook een groot aan tal nieuwe c.q. beginnende cachers te ontvangen. Ik zou het leuk vinden als de aanwezige "oude stompen" dat op een vriendelijke manier de basis van het cachen uitleggen aan de jonge scheuten. Bijvoorbeeld onder het genot van een kopje thee. Het (gestolen) motto blijft alles kan en niets hoeft, dus als jullie bij elkaar aan een tafeltje willen blijven zitten mag dat ook, maar verwacht dan niet dat de jonge scheuten iets van jullie opsteken. Tc 22 januari 2012 bewerkt door technetium
barny Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Er zijn maar weinig echte beginners die naar een event gaan, meestal hebben ze dan al enkele honderden “oprapers” gevonden en daarmee zijn ze al lang en breed geïnfecteerd met het “puntjesjaagsyndroom” en het daarom vanzelf denkende dat ze “het allemaal wel weten” waarom dan je tijd verknoeien om te gaan zitten luisteren naar ouwe bromberen die vertellen dat vroeger alles anders (beter)gedaan werd? En een event organiseren met meerdere cache’s er bij zullen alle cachers die met één en de zelfde afwijking zich naar kort laten zien op een event, rennen rennen rennen voor puntjes is wat tegenwoordig schijnbaar telt Barny
thex Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 De "scheuten" steken niets op. Moet je nu echt vertellen wat je moeder je vroeger ook al mededeelde: rommel opruimen na gebruik, en moet je nu echt gaan vertellen dat stelen van een munitiedoos echt niet mag, ook niet als het al een 6e found betreft ? Er zitten gewoon ratten tussen, en die mogen wat mij betreft best gebanned en hard aangepakt worden.
BY Angels Geplaatst 22 januari 2012 Geplaatst 22 januari 2012 Een paar jaar geleden is hier al een poging gedaan om het puntjesjagen niet aan te moedigen door de ranglijsten niet meer direct zichtbaar te maken op je profiel. Helaas is dat toen niet gelukt omdat er direct een andere groep opstond die dit soort lijsten graag wilde voortzetten. Geheel in eigen belang en ze wilden niet inzien dat het puntjesjagen een serieus probleem ging worden.
Aanbevolen berichten