Spring naar bijdragen

Wateroverlast


Odlaniger

Aanbevolen berichten

Silicagel en zout helpen op termijn niet. Het raakt verzadigd waardoor vocht juist in de cache blijft. De beste anti-vocht methode is nog steeds de indoor-cache, op de voet gevolgd door een vriendelijk verzoek een cache niet in de regen te doen. Daarna komt de waterdichte en weerbestendige doos (ammobox en dergelijke).

Ook een goede truc is de cache niet op de grond te plaatsen, waar water kan blijven staan en sneeuw kan blijven liggen. Hangende caches hebben veel minder last van vocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Grappig hoe vaak dingen herhaald worden op dit forum in de loop der jaren. Misschien helpt het, herhaling is immers de kracht van de boodschap.

 

Hopelijk lezen de newbees het ook en houden ze er rekening mee met het plaatsen van een nieuwe cache. Of passen oud gedienden eindelijk hun eigen meuk aan :D

 

In het begin had ik alleen kokers liggen, die werden vaak en snel nat. Later heb ik er carrottepotten van gemaakt. Ik heb al bij veel caches een fotokoker in een glazen potje. Werkt perfect, alleen het glas is een klein risico, er sneuvelt wel eens een potje.

Dat is helaas het gevaarlijke nadeel van Carotte potten, je grijpt in gebroken glas onder blad. Of men prikt lomp door het glas heen. Voordeel is dat je iets meer ruimte hebt dan alleen de micro, er past tenminste een TB/coin in.

Het glazen potje kan je vervangen voor een plastic potje, bijvoorbeeld van vitamines!

Of kunststof potten van melkpoeder, mooi groot en redelijk stevig. Of je bezoekt de lokale kringloopwinkel, voor weinig geld een hoop doosjes te koop.

Wil je wat euro's besteden dan is een PVC-buis met schroefdop nog beter, dan de clickdozen (origineel of Action uitvoering), dan de aluminium boter doosjes van het Duitse leger. En uiteindelijk DE ammobox van ons leger. Helaas zijn die niet echt meer voorradig omdat ze nu ook hergebruikt worden door defensie.

 

Waar ik niet aan had gedacht zijn de cachers die het er voor over hebben om in de regen te loggen, daar is niets tegen bestand!

Een paraplu...

Silicagel en zout helpen op termijn niet. Het raakt verzadigd waardoor vocht juist in de cache blijft. De beste anti-vocht methode is nog steeds de indoor-cache, op de voet gevolgd door een vriendelijk verzoek een cache niet in de regen te doen. Daarna komt de waterdichte en weerbestendige doos (ammobox en dergelijke).

Ook een goede truc is de cache niet op de grond te plaatsen, waar water kan blijven staan en sneeuw kan blijven liggen. Hangende caches hebben veel minder last van vocht.

Precies, een paraplu helpt zeker om de boel droog te houden. Tenslotte moet je je cachepapier ook fatsoenlijk kunnen beschrijven.

Deze Found It paraplu helpt daar zeker bij.

10904000_EX.jpg?w=400&h=400&algo=fill

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je wat euro's besteden dan is een PVC-buis met schroefdop nog beter [...]

 

Klopt, zo'n PVC-constructie doet zijn werk uitstekend en omdat zijn funktie bestaat uit afsluiten zit daar het addertje. De dop wordt al snel te strak (want strak is goed) gedraaid en is dan niet of nauwelijks meer open te krijgen. Ook vorst zorgt er voor dat de afgesloten buis zijn geheimen niet prijs geeft, terwijl containers van zachter kunststof dan nog wel open te krijgen zijn.

Maar toegegeven, als iedereen de bezwaren voor ogen houdt dan is het een prima constructie!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee...., iedereen wil maar onderhoudsvrij geocachen. Een beetje vreemd niet?

Als je een cache of caches legt dan verplicht je jezelf tot onderhoud, kun je dat niet, dan moet je geen caches leggen.

We leven nu eenmaal in een regenachtig land en daar zullen we het mee moeten doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjee...., iedereen wil maar onderhoudsvrij geocachen. Een beetje vreemd niet?

Als je een cache of caches legt dan verplicht je jezelf tot onderhoud, kun je dat niet, dan moet je geen caches leggen.

We leven nu eenmaal in een regenachtig land en daar zullen we het mee moeten doen.

 

Het onderhoud vind ik niet zo erg, maar ook niet echt leuk. Vervelender vind ik het dat cachers een cache aantreffen in minder goede of slechte conditie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn laatste FTF was ook in de regen. Ben speciaal even heen en weer naar de auto gegaan om droog te kunnen loggen. Ik vind dat je als geocacher, net zo goed als cache-owner, je verantwoordelijkheid moet nemen in het zo respectvol omgaan met spullen, of ze nu van jezelf of van een ander zijn. Dus als je schoon en droog KUNT loggen, ook als dat wat extra moeite kost, dan doe je dat. En als je methodes weet om je cache zo droog mogelijk te houden, pas die dan toe. Zelfde geldt voor hoe je een cache benadert: CO moet zorgen dat je de cache niet al te opvallend kunt pakken en kunt loggen, cacher moet zorgen dat hij niet te veel opvalt en de boel zo min mogelijk beschadigt. Dus loop liever wat verder vanaf een officiele parkeerplaats dan de auto in de berm naast de cache te zetten. Loop niet als een beer door de struiken, alle takjes die maar kunnen knakken omvouwend, maar kijk hoe je bij de cache kunt komen zonder allerlei struiken te beschadigen. Als iedereen de boel heel probeert te houden en zich aan de regels houdt, houden we het spelletje ook langer leuk en jagen we wat minder de eigenaren van mooie gebieden in het harnas tegen geocaching

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruikte de laatste tijd ook vaak van die pvc potjes, maar ik begin er een beetje van terug aan het komen.

Wat vaak fout gaat is dat de zwarte rubber ring in de dop er uit valt.

Bovendien is het spul schreeuwend duur. Ik heb het vermoeden dat bouwmarkten daar heel heel veel marge op maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms is het niet te vermijden, idd, maar soms is het een kwestie van een paar meter omlopen om met minder schade aan de omgeving bij de cache te komen. Maar goed, je hebt wel een punt: jij lijkt ook buiten de struiken al op een beer :P

 

Een van de eerste caches die ik liep was Beekbergerwoud. Had toen nog niet door dat ik mijn verstand moest gebuiken in plaats van dom achter de pijl van mijn GPS aan te lopen. Daardoor kwam ik in een moeras terecht en zakte weg tot mijn middel. Drang tot overleving heeft er voor gezorgd dat ik dit nog kan vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...