rigo521 Geplaatst 12 september 2011 Auteur Geplaatst 12 september 2011 niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom "proeflopers" nu gewenst zijn, als je serieus een cache heb uitgezet, kunnen er maar wijnig vouten in zitten, en die fouten worden er vanzelf uitgefilterd door die lui die het zo belangrijk vinden om op een schaamstaallijstje voor te komen. als het dan echte cachers zijn zullen ze in contact komen met de cache eigenaar en hem hun belevenissen en verbeteringen aanrijken. wat er met proeflopen mis is zie ik vaak dat de co en "proefloper" gezamenlijk gaan onderweg gezellig keuvelend de route aflopen. Waarbij de cacheeigenaar ongewild en onbedoeld een hoop signalen weggeeft aan de “proefloper” ook zie ik vaak dat de “proefloper” een niet goedbedoelde maar ervaren cacher is die ook een hoop dingen over het hooft ziet. Als er echt goed “proef” gelopen word gaat de cacheeigenaar 15 meter achter de (ervaren) “proefloper” lopen zodat hij precies kan zien wat de poefloper doet en naar welk stronkie/bankje/boomje/lantarenpaal gaat om de volgende gegevens te vinden, zo kan de cacheeigenaar ontdekken dat de cacher doet wat hij voor ogen had. Maar wat ik al zij, het débuggen van een cache gaat het eenvoudigst door hun die in de race zijn voor het schaamstaal, niet bang zijn voor terechte kritiek, maar doe er wat mee Barny Kijk hier kan ik me in vinden. Zo denk ik er ook over. Ik heb al meerdere gelopen in groeps verband en ben nu zelf aan de gang met vrouw en de kids. Wij hebben ook wel niet kloppende cache's gelopen. Dus dit stuikelblok met uitzetten was mij al duidelijk.
de-fam Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Nee, die is niet mooi! Team Nessa bedoelt (volgens mij) dat als je zo nodig een cache wilt maken, je beter iets goeds kunt maken. Er is al genoeg Waardeloze meuk in geocachingland. Maak iets origineels, moois, spannends; streef naar perfectie! Lukt het je niet om iets bijzonders te maken: wacht dan nog een jaartje, ga cachen, doe de toppers (met veel Geo d'Ors en favorites) en denk ondertussen na over iets wat je zelf zou kunnen maken. PN Yep. mee eens. Een cache leggen wordt pas interessant als je zeker weet dat je richting de wauw factor gaat, en niet een cache gaat leggen om "kijk ik ben ook een CO " Maak wat leuks, werk het uit en zorg dat de cachers mooie logs gaan schrijven.
Geopatra Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 (bewerkt) niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom "proeflopers" nu gewenst zijn, als je serieus een cache heb uitgezet, kunnen er maar wijnig vouten in zitten, en die fouten worden er vanzelf uitgefilterd door die lui die het zo belangrijk vinden om op een schaamstaallijstje voor te komen. als het dan echte cachers zijn zullen ze in contact komen met de cache eigenaar en hem hun belevenissen en verbeteringen aanrijken. wat er met proeflopen mis is zie ik vaak dat de co en "proefloper" gezamenlijk gaan onderweg gezellig keuvelend de route aflopen. Waarbij de cacheeigenaar ongewild en onbedoeld een hoop signalen weggeeft aan de “proefloper” ook zie ik vaak dat de “proefloper” een niet goedbedoelde maar ervaren cacher is die ook een hoop dingen over het hooft ziet. Als er echt goed “proef” gelopen word gaat de cacheeigenaar 15 meter achter de (ervaren) “proefloper” lopen zodat hij precies kan zien wat de poefloper doet en naar welk stronkie/bankje/boomje/lantarenpaal gaat om de volgende gegevens te vinden, zo kan de cacheeigenaar ontdekken dat de cacher doet wat hij voor ogen had. Maar wat ik al zij, het débuggen van een cache gaat het eenvoudigst door hun die in de race zijn voor het schaamstaal, niet bang zijn voor terechte kritiek, maar doe er wat mee Barny Beste Barny, je bent weer lekker aan het stoken. In den beginne meende ik ook dat ik de routes zo goed kon uitzetten dat ik niemand nodig had om te testen. Gaandeweg bleek echter dat je als cacheeigenaar op een gegeven moment blind bent voor fouten die je maakt: getallen/letters verwisselen, iets belangrijks weglaten etc. Nog afgezien van zaken die ineens verdwenen zijn, terwijl je er op gerekend hebt dat ze blijven en dus bruikbaar zijn. Gevolg is natuurlijk dat men er op vastloopt. Een puinhoop dus. Als of niet bij mensen die voor een klassement gaan, zelfs als dat niet meer officieel bestaat. Proef- cq. testlopen dus: dwz. je nodigt een team uit en voorziet hen van de cachegegevens en een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent in geval er iets niet klopt. Niks niet meelopen oid. Gisteren toevallig nog aan het handje gehad en ja hoor voorwerpen die er enkel weken geleden nog lagen waren ineens weggehaald, waardoor de hele opdracht niet meer uitvoerbaar was. Kortom: testlopen is een must ! Als cacheeigenaar wil je immers een goed functionerend product op de markt brengen. Geopatra. 12 september 2011 bewerkt door Geopatra
team nessa Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Nee, die is niet mooi! Team Nessa bedoelt (volgens mij) dat als je zo nodig een cache wilt maken, je beter iets goeds kunt maken. Er is al genoeg Waardeloze meuk in geocachingland. Maak iets origineels, moois, spannends; streef naar perfectie! Lukt het je niet om iets bijzonders te maken: wacht dan nog een jaartje, ga cachen, doe de toppers (met veel Geo d'Ors en favorites) en denk ondertussen na over iets wat je zelf zou kunnen maken. PN Klopt helemaal. En toevoeging: lees/bekijk andere cachepagina's en neem de moeite om wat onderzoek te doen naar de beoogde locatie.
De Oliva's Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 (bewerkt) Ik denk niet dat proeflopers per se "nodig" zijn. Het is meer voor je eigen gemoedsrust. Het is namelijk heel erg mensenlijk om blibnd te zijn voor je eigen fouten, en om zelf heel goed te snappen wat je bedoeld terwijl anderen voor een raadsel staan. Ik zie in mijn werk veel dat mensen iets op papier zetten, het drie maal doorlezen en dan nog spelfouten en soms ook fundamentele missers, zelf niet meer zien. Terwijl een onafhankelijk oog er wel de vinger op kan leggen. (vraag me niet hoe een oog een vinger kan leggen :-) ) Tja, dat onafhankelijk oog kan van de eerste cacher zijn, die dan hevig gefrusteerd een vernietigende log schrijft. Of het is een proefloper die voor z'n plezier de cache gaat doen, wat tips geeft en daar nog lol aan beleefd ook. En de cachelegger? Die kan met een gerust gemoed de cache als actief aanvinken. Nogmaals; het KAN. Niets MOET. Edit: ter ondersteuning van dit verhaal, de typo's in de eerste regel zijn niet opzettelijk. Gewoon niet gezien. 12 september 2011 bewerkt door De Oliva's
team nessa Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Een proefpuzzelaar is wel handig weten we uit ervaring. Denk je dat je een prima rekensom hebt gemaakt, blijkt hij toch niet te kloppen.
Team Professor X Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 (bewerkt) Nee, die is niet mooi! Team Nessa bedoelt (volgens mij) dat als je zo nodig een cache wilt maken, je beter iets goeds kunt maken. Er is al genoeg Waardeloze meuk in geocachingland. Maak iets origineels, moois, spannends; streef naar perfectie! Lukt het je niet om iets bijzonders te maken: wacht dan nog een jaartje, ga cachen, doe de toppers (met veel Geo d'Ors en favorites) en denk ondertussen na over iets wat je zelf zou kunnen maken. PN Yep. mee eens. Een cache leggen wordt pas interessant als je zeker weet dat je richting de wauw factor gaat, en niet een cache gaat leggen om "kijk ik ben ook een CO " Maak wat leuks, werk het uit en zorg dat de cachers mooie logs gaan schrijven. Alleen erg jammer dat Groundspeak zichzelf daarin tegenspreekt. Ze geven wel aan dat je je een beetje moet verdiepen in het spelletje voordat je iets neerlegt. Hoe verstop ik een geocache? Wij raden je aan om eerst een verscheidenheid van andere caches in jouw buurt te vinden voordat je zelf jouw eerste geocache gaat verstoppen. Je zult beter begrijpen hoe je een fantastische cache maakt door eerst te kijken op een aantal verschillende lokaties, verschillende soorten cachedozen en verschillende verstopmanieren van andere cachers. Dit maakt het meer waarschijnlijk dat je ook een interessante cache zult verstoppen die iedereen zal aanspreken. Aan de andere kant wordt alle shit meuk nietszeggende rommel gewoon gereviewed! Is ze niet helemaal kwalijk te nemen, de instantie is inmiddels supercommercieel geworden. En als deze vorm van "ontspanning" door zijn eigen oppervlakkigheid weer verdwijnt hebben enkele mensen in ieder geval de zakken vol met dollars. Ik wou dat ik de kans had gehad EDIT: oja, terug naar het onderwerp. Proeflopen is geen MUST, maar voor een ieder zelf te bepalen. Laat de FTF-er maar lekker rennen 12 september 2011 bewerkt door Team Professor X
De Oliva's Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 X, de reviewer reviewed alleen op papier volgens een aantal vaste regels. Ter plaatse elke cache te gaan bekijken is allicht niet mogelijk. Feitelijk wordt alleen de cache pagina gereviewed (nu hoop ik dat ik hier de reviewers niet te kort doe- is niet de bedoeling!) Mooie caches maken, dat zullen we samen moeten doen.
team nessa Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Met de gigantische hoeveelheid zooi caches die er tegenwoordig wordt aangeboden is het ook niet te doen denk ik dat de reviewers alles bekijken. Als cacher heb je echter wel de optie om een note te plaatsen, een mail te sturen aan de co met hoe het volgens jou beter kan. Ook in je log kun je dit vertellen ipv alleen maar een found logje. Via twitter/mail kun je ook de reviewer vragen of hij nog eens wil kijken naar een pagina.
Twin Peaks Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Destijds (toen ik nog teammeber was), is rond het fenomeen "proeflopen" al een levendige discussie gevoerd. Velen vonden het onzin, veel anderen vonden het nuttig. Uit het aantal mensen dat zich aanmeldde om proef te lopen en uit het aantal verzoeken destijds, bleek dat er toch wel veel animo voor was. In het team is toen besloten er een "sticky" topic voor te maken, waarin eenieder zich kon aanmelden, en waar cacheleggers konden zoeken op regio en vervolgens een der namen aanklikken, waarna je automatisch in het scherm komt om betreffende cacher te mailen. Dat topic is er nog steeds en wordt met enige regelmaat nog bijgewerkt. HIER te vinden. Ik betwijfel of het zinvol is om hier weer en discussie te voeren over de zin of de onzin van Proeflopen. De lijst is er gewoon. Voor en tegenstanders blijf je houden. Voorstanders maken er desgewenst gebruik van. Tegenstanders laten het voor wat er is. Zo simpel kan het zijn. 1
team nessa Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Laat ik dat nou ook altijd gedacht hebben "waarom nou weer een nieuwe discussie beginnen" Maar tijden veranderen, mensen veranderen, er zijn nieuwe gezichten, nieuwe ideeën en het spelletje veranderd. Waarom dan niet eens een nieuwe discussie starten over een oud onderwerp, misschien levert het nog wel goeie ideeën op.
Team Professor X Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Klopt en helemaal mee eens, maar wat ik bedoel is dat een reviewer niet iets kan tegenhouden waarvan hij/zij het gevoel heeft weer een flutcache te accepteren. Je zou bijvoorbeeld een verplichte motivatie kunnen vragen bij het aanbieden van een nieuwe cache waarom iemand een cache perse daar wil leggen/uitzetten. Wat is de meerwaarde van die ene lantaarnpaal of het zoveelste parkbankje? Waarom is jou plastic boterbakje net zo goed als een ammobox? Waarom een mooi bosgebied ontmaagden met een tradi en geen multi? Niet alleen beleid en voorwaarden schrijven dus, maar ook handhaven. Nu weet ik ook wel dat vanachter een PC de wereld er veel mooier uitziet dan de werkelijkheid. Maar toch is het jammer dat wij inderdaad steeds meer meuk aanbieden die zonder weerstand op de kaart wordt gezet. Mooie caches maken.........misschien kunnen we eens een draadje openen onder wat de hedendaagse cacher onder mooi verstaat? Zou dan een heel lang draadje kunnen worden, want ieder cache is natuurlijk met de beste bedoelingen en de mooiste overwegingen neergelegd......toch??.....not just because you can?
Twin Peaks Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Laat ik dat nou ook altijd gedacht hebben "waarom nou weer een nieuwe discussie beginnen" Maar tijden veranderen, mensen veranderen, er zijn nieuwe gezichten, nieuwe ideeën en het spelletje veranderd. Waarom dan niet eens een nieuwe discussie starten over een oud onderwerp, misschien levert het nog wel goeie ideeën op. Ben ik helemaal met je eens, ik zeg ook niet dat je er niet over moet discussieren of ideeen en meningen moet uitwisselen. Ik zeg alleen dat ik twijfel aan de zin van de discussie, omdat de lijst er al is en gezien het feit dat er nog steeds mensen zijn die de lijst willen gebruiken deze ook niet zal verdwijnen. Blijft over: gebruiken als je het nuttig vindt, niet gebruiken als je het onzin vindt.
rigo521 Geplaatst 12 september 2011 Auteur Geplaatst 12 september 2011 Wat een discussie heb ik losgemaakt. Van me zelf weet ik dat ik een origineel cache heb gemaakt. Na lange periode van uitspitten alles klaar. En nu krijgen we deze discussie. Pffffffff.
eitjes Geplaatst 12 september 2011 Geplaatst 12 september 2011 Ik vrees dat je er aan zult moeten wennen. Op dit forum wordt over veel dingen meterslang gediscussieerd. Laat het een beetje langs je afglijden. Aan je profiel is natuurlijk niet te zien dat je er lang over hebt nagedacht. Je bent net een paar dagen lid van geocaching.com en hebt een paar founds in je profiel staan. Niemand die kan zien dat je er kennelijk al veel langer mee bezig bent. Gelukkig heb je dat uitgelegd. Als je zelf helemaal achter je cache staat, dan is het prima, lijkt me zo! Veel succes met de laatste loodjes!
Aanbevolen berichten