Spring naar bijdragen

Ipv6 Ondersteuning


wirholt

Aanbevolen berichten

Zoals onlangs in het nieuws is geweest, raakt het huidige Internet (IPv4) vol. In februari heeft IANA, de organisatie aan de top, de laatste IPv4 adressen uitgedeeld. In april was ook APNIC, dat Zuid-Oost Azië en Australië van adressen voorziet, door zijn IPv4 aressen. De verwachting is dat ook RIPE, dat Europa en de rest van Azië van adressen voorziet, binnen jaar door de resterende voorraad adressen heen zal zijn. Dat betekent, dat in deze landen op meer en meer plekken alleen nog maar met de nieuwe standaard (IPv6) toegang tot het Internet gekregen kan worden. Helaas is geocaching.com nog steeds niet bereikbaar via IPv6. Als dat zo blijft dan is deze site straks onbereikbaar, juist daar waar het netwerk hard groeit. Dat zou bijvoorbeeld ook wel eens het netwerk voor mobiele telefoons kunnen zijn.

Ik heb daarom al een tijd terug, via de feedback pagina van GC.com, gevraagd om de servers ook bereikbaar te maken via IPv6. (Zie deze link.) Er is echter nog steeds niets aan gedaan. In Amerika duurt het nog even voor de IPv4 adressen op zijn. Misschien dat ze er daarom niet zo zwaar aan tillen. In Australië en straks ook Europa ligt dat anders Daarom vraag ik steun voor dit idee, om geocaching in de hele wereld mogelijk te houden. Ik heb zelf onlangs op mijn werk de web server ook bereikbaar gemaakt via IPv6, dus ik weet dat het niet zo'n heel grote inspanning is.

 

Natuurlijk geldt dit ook voor GC.nl, maar dat is minder urgent, omdat je die site niet strikt nodig hebt om te geocachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Allemaal leuk en aardig om de servers via ipv6 bereikbaar te krijgen, maar de gebruikers moeten dan ook gebruik van ipv6 maken. En voor zover ik weet worden er door de huidige providers nog geen/weinig ipv6 adressen aan normale gebruikers uitgedeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal leuk en aardig om de servers via ipv6 bereikbaar te krijgen, maar de gebruikers moeten dan ook gebruik van ipv6 maken. En voor zover ik weet worden er door de huidige providers nog geen/weinig ipv6 adressen aan normale gebruikers uitgedeeld.

ja, volgens mij is er in nederland maar 1 provider die zijn gebruikers native ipv6 aanbiedt. Beetje sneu als geocaching.com dadelijk overstapt en niemand komt er meer op...dat ze voorbereid moeten zijn is wat anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal leuk en aardig om de servers via ipv6 bereikbaar te krijgen, maar de gebruikers moeten dan ook gebruik van ipv6 maken. En voor zover ik weet worden er door de huidige providers nog geen/weinig ipv6 adressen aan normale gebruikers uitgedeeld.

ja, volgens mij is er in nederland maar 1 provider die zijn gebruikers native ipv6 aanbiedt. Beetje sneu als geocaching.com dadelijk overstapt en niemand komt er meer op...dat ze voorbereid moeten zijn is wat anders.

 

Het lijkt mij dat de site dan voor zowel ipv4 als ipv6 beschikbaar gaat zijn, niet dat de ene vervangen wordt door de ander. Dat zou inderdaad een heel slecht plan zijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga toch ook even stemmen ondanks dat die native ip6 provider nog geen eens normaal i-net kan leveren, (wordt er telkens uitgegooid) maar ja geocaching moet inderdaad voorbereid zijn.

 

Ik zie dat die nu wel onder review is.

bewerkt door expir_bofh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor alle stemmen. Ineens is dit item "under review". Dat kan haast geen toeval zijn!

 

 

 

Voor de duidelijkheid, het toevoegen van ondersteuning voor IPv6 betekent niet dat de ondersteuning voor IPv4 wegvalt. Voorlopig is "dual-stack" (IPv4 en IPv6 naast elkaar) de aangewezen weg. Het zal nog wel heel wat jaren duren voordat IPv4 verdwenen is. Inderdaad zijn de providers traag met de invoering van IPv6. Misschien moeten de gebruikers daar ook wat meer aan de bel trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IPv4 blijft gewoon bestaan naast IPv6, en zolang sites als Yahoo, MSN, Facebook, Bing, Twitter en Microsoft nog niet eens via IPv6 benaderbaar zijn, denk ik dat dit voorlopig een non-issue is mbt de bereikbaarheid van geocaching.com.

 

Hulde voor google trouwens, die wel via IPv6 benaderbaar zijn. (google.com dan, google.nl nog niet)

bewerkt door Mars Express
Link naar opmerking
Deel via andere websites

IPv4 blijft gewoon bestaan naast IPv6, en zolang sites als Yahoo, MSN, Facebook, Bing, Twitter en Microsoft nog niet eens via IPv6 benaderbaar zijn, denk ik dat dit voorlopig een non-issue is mbt de bereikbaarheid van geocaching.com.

 

Dat bedoelde ik dus....wel belangrijk, maar de komende tijd nog niet heel noodzakelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IPv4 blijft gewoon bestaan naast IPv6, en zolang sites als Yahoo, MSN, Facebook, Bing, Twitter en Microsoft nog niet eens via IPv6 benaderbaar zijn, denk ik dat dit voorlopig een non-issue is mbt de bereikbaarheid van geocaching.com.

 

Hulde voor google trouwens, die wel via IPv6 benaderbaar zijn. (google.com dan, google.nl nog niet)

 

Inderdaad, zolang je in je vertrouwde wereldje blijft is er geen probleem. Maar juist in die delen van de wereld waar veel groei is, zullen eilanden ontstaan met alleen IPv6, zonder IPv4, gewoon omdat IPv4 op is. Als al deze groten geen klanten willen missen, zullen zeIPv6 wel moeten ondersteunen. (Yahoo, Facebook, Microsoft en vele anderen naast Google, waren trouwens deelnemers aan "IPv6 day", twee weken geleden. Ze zijn er klaar voor.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

We zijn een jaar verder. Gisteren was het "IPv6 launch day". Veel grote bedrijven hebben toegezegd nu continue via IPv6 bereikbaar te zijn. Toch valt het resultaat tegen.

Volgens IP6.nl doet geocaching.com nog helemaal niets met IPv6. Geocaching.nl is een paar stapjes verder, de DNS servers doen IPv6, maar dit is waarschijnlijk meer een vedienste van de provider.

Kom aan! Ik wil ook in Australië kunnen blijven geocachen, waar de IPv4 adressen al meer dan een jaar op zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...