Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Al twee jaar liep ik met plannen voor een GPS-apparaat, Garmin o.i.d. Het kwam er niet van. Of jawel, bijna wel. Ik mocht apparaten lenen, heb even zelf de eenvoudigste Garmin gekocht maar kan maar niet begrijpen hoe je "handig" met een GPS kunt omgaan.

Even naar het nu: sinds een paar weken heb ik een Iphone, en de app GC Buddy erop. Dat is dus handig. Vanuit paperless-oogpunt, maar vooral vanuit het eenvoudig kunnen invoeren van waypoint, ook bij multi-caches. En de extraatjes zoals formule-berekeningen, notities en niet te vergeten het maken van foto's bij de cache. O ja, en het trillen als je in de buurt bent.

Goed, sommige dingen snap ik wel (de foto's en zo), maar hoe voer je een waypoint in, in een bijv. Garmin.

Kan iemand mij dit logisch uitleggen?

Let op, ik ben absoluut geen Iphone-freak of zo, maar het gemak van de Iphone strijdt wel heel erg met de betere ontvangst van een Garmin.

Alvast bedankt.

Geplaatst

Het is altijd handig als je erbij vermeldt welk toestel je hebt. Garmin heeft er best veel.

Natuurlijk kun je de Iphone naast de GPS gebruiken. Wij gebruiken nog een PDA van HP en dat gaat heel goed.

Navigeren doen we met de GPS. Behalve als we een Wherigo gaan lopen. Dat doen we met de PDA met een losse GPS muis. Geen probleem.

Geplaatst

Het is altijd handig als je erbij vermeldt welk toestel je hebt. Garmin heeft er best veel.

Natuurlijk kun je de Iphone naast de GPS gebruiken. Wij gebruiken nog een PDA van HP en dat gaat heel goed.

Navigeren doen we met de GPS. Behalve als we een Wherigo gaan lopen. Dat doen we met de PDA met een losse GPS muis. Geen probleem.

Hoi

ik heb nog geen GPS, enkel de Iphone 4 dus, en weet niet welke Garmin ik zal/wil kopen. Misschien kan iemand me hierin ook advies geven. Over de PDA heb ik ook wel eens gelezen, maar krijg ik dan gelijke functionalteit als GC Buddy op de Iphone? En welk model moet ik dan bekijken?

Ik lees me suf over modellen GPS'en maar het enige dat ik denk is: oh dat is ook handig. Wat resulteert in een steeds hogere prijs, of heb ik dat niet allemaal nodig.

Geplaatst

Ik heb hier een hyperlink die je zou kunnen helpen.

Verder is het handig als je in de zoekfunctie op het forum intikt: Welke GPS... je krijgt dan diverse topics met diezelfde vraag. Misschien kun je daar iets uithalen.

Sommige topics zijn wat gedateerd. Dat betekent dat de genoemde modellen niet meer leverbaar zijn maar dat kan je op de site van een winkel weer zien.

Het invoeren van coördinaten in een Garmin apparaat gaat bij alle toestellen even gemakkelijk. Het is een kwestie van even leren.

Wij werken al jaren met de gpsmap 60 csx. Dat was een van de toppers. De opvolger is gpsmap 62. Maar ook Dakota en Oregon schijnen prima apparaten te zijn.

Onze ervaring is: Als je wilt gaan Geocachen en raakt verslaafd (zoals vrijwel iedereen), koop dan meteen een goed toestel, misschien wat duurder, want anders wil je op korte termijn toch weer iets anders. Laat je budget dat niet toe dan kijk je bij de Etrex serie of koop een tweedehands via dit forum.

Geplaatst

Zie link in post hierboven

Dit is wel een heel oud stukje tekst waar ze praten over GPS'n van 800 euro en niet meer dan 200 wp (25 genoeg voor geocachen??? waar komt die onzin vandaan?? (er zijn multi caches met wel 100 wp's)

En als ik een weekeindje wegga neem ik 900 wp's mee (beetje ruimte houden voor eventueel een waypoint aanmaken in het veld)

De garmin geko is volgens mij een obsolete model net als een aantal van de etrex serie en zelfd de Colorado en sommige Oregon versies zijn al uit de handel

De duurste GPS is de Oregon 550t met Topokaarten en een schamele 3.2mp camera zonder flitser :( voor meer dan 400 euro

En een instapmodel is de Etrex Summit HC voor 150 euro

Daarnaast heeft Magellan ook een nieuwe serie GPS'n gemaakt waar ik twijfels bij de prijs heb (veel te duur)

Als ik voor een GPS moet kiezen zou de Etrex serie afvallen vanwege loslatende rubbers (ervaring mee)

Dus kom je bij een webwinkel op de Garmin oregon 450 voor 285 euro inclusief verzenden zonder kaarten

Even googlen op Mapsource levert een kaartbeheerprogramma van garmin op en op een open source pagina kun je mooie kaarten downloaden voor de GPS en voila geen dure topo kaarten meer nodig :)

Succes met zoeken

Geplaatst (bewerkt)

Of bespaar je een paar tientjes en koop een eTrex H. Is nog meer 'instap'. Met die Geko is trouwens ook niets mis, evengoed als met de Magellan eXplorist 100. Die laatste twee hebben wel minder sterke ontvangers en zijn waarschijnlijk alleen nog tweedehands te krijgen. Het hoeft allemaal niet veel te kosten en kaarten heb je niet nodig. Dat kan ik niet genoeg benadrukken. Wil je later meer, kun je altijd nog duurder en uitgebreider. Kaarten heb je waarschijnlijk al op je iPhone.

Overbodig (obsolete) bestaat niet. Als je coördinaten kunt invoeren in dd.mm.mmm heb je genoeg. Sterkere ontvanger, kaarten, peilen, paperless, etc. is luxe en afhankelijk van wensen en staat van je bankrekening.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Geplaatst

Zonder in een discussie verstrikt te willen raken over wat nu beter is en met welke apparaten het allemaal kan ( er zijn mensen die een cache vinden met een TomTom voor in de auto) vind ik persoonlijk een "echte GPS" de voorkeur hebben boven de andere middelen zoals een iphone. ( Heb ook de Iphone, met de app. van Geocaching.com en GCBuddy). Al was het allen maar dat de batterijen van een TomTom en een Iphone het waarschijnlijk minder lang zullen uithouden dan een echter GPS. Ook de kwetsbaarheid (modder/vocht) en de draagbaarheid van een "echte GPS" vind ik persoonlijk prettiger. Blijft dat een "echte GPS" ook gemaakt is voor dit soort werk, terwijl de andfere apparatuur eigenlijk een ander doel dienen. Maar, het kan met een Iphone ( of PDA, of TomTom etc.)

Welk merk en type is inderdaad een kwestie van de portemonnee en ook mijn ervaring is, dat je beter iets meer kan uitgeven omdat als je echt verslingerd raakt aan deze hobby, je toch uiteindelijk die andere(meer) optie's wilt kunnen gaan gebruiken.( ben inmiddels toe aan mijn derde GPS in 8 jaar). Maar ook met een wat goedkoper model kan je goed uit de voeten. Dat is dus allemaal erg persoonlijk.

Qua gebruik en invoer van bv waypoints zijn er zat mensen die je willen/kunnen helpen, zelf in het veld bij een gezamenlijke afspraak of zo. Kijk maar eens in de Geowiki van onze site, ( Klik ) waar een lijst staat met mensen die willen helpen. Maar ook het forum is een goede plaats voor informatie en hulpvragen.

Succes met je beslissing.

Geplaatst

Persoonlijk gebruik allebei.

Mijn Garmin GPS60 gebruik ik voor het zoeken, de nauwkeurigheid van een Iphone haalt het namelijk bij lange na niet dan bij een "echte" GPS.

De Iphone gebruik ik dan weer voor de info, de offline kaarten en het loggen.

Geplaatst

Overbodig (obsolete) bestaat niet. Als je coördinaten kunt invoeren in dd.mm.mmm heb je genoeg. Sterkere ontvanger, kaarten, peilen, paperless, etc. is luxe en afhankelijk van wensen en staat van je bankrekening.

Obsolete betekent inderdaad overbodig.

Maar ook verouderd ofwel wordt niet meer gemaakt, dus niet meer te koop in de winkel.

Ik ben van mening dat een kaart wel degelijk handig is, zeker als je in waterrijk gebied zit en de cache aan de overkant van het kanaal ligt.

Waarom een paar tientjes besparen voor 100% meer gebruiksgemak

GPS werd vroeger in combinatie met een kaart gebruikt (zeker Militair)

Alleen een gps is eigenlijk vragen om problemen met het zoeken.

Geplaatst

Natuurlijk is een kaart handig. Ik ga ook niet van huis zonder. Neemt niet weg dat het spelletje prima zonder gespeeld kan worden. In het leger deden ze dat vast, met een papieren kaart naast de GPS, om te navigeren in militaire situaties. GPS voor de positie, kaart voor terrein beoordelen. De meeste caches zijn echter zo ingericht dat je niet zo maar vast loopt op een kanaal, tenzij je onvoorbereid op pad gaat. Doe je dat wel, heb je een leuk logje te schrijven.

Waarom ik daar zo op hamer, is dat ik niet graag zie gebeuren dat mensen met een 'welk apparaat-vraag' wordt opgedrongen dat je kaarten nodig hebt terwijl dat simpelweg niet zo is. De Venture is dus geen instapmodel, dat is de H. Oudere modellen zijn ook prima te krijgen via particuliere verkoop. Je kunt thuis uitvogelen hoe je bij de cache in de buurt komt. Loop je een multi, dan zijn wp's vaak betrekkelijk logisch geplaatst zodat de route kaartloos gelopen kan worden.

Kamperen kan in een caravan, met wc, fornuis, kastjes, tv. Ik kampeer liever in mijn trekkerstent uit een rugzak. Varen kan met een jacht, maar ik geniet meer van mijn kajak. Geocachen is avontuurlijk, zeker als je niet meer hebt dan een pijl die je de richting geeft zoals de vogel vliegt. Informeer mensen over wat kan, en laat ze vervolgens zelf bepalen wat ze willen. Als de vraag is, wat heb ik nodig, is het antwoord, een ontvanger die de richting en afstand toont van een coördinaat dat ingegeven wordt in hdd mm.mmm onder wgs84.

Geplaatst

Kaarten zijn inderdaad niet nodig! Ik maak gebruik van een Garmin III (ja, die is erg oud), er staan kaarten op, maar geen kaarten waar je met het cachen wat aan hebt (snelwegen enzo dus). Tegenwoordig gebruik ik ook een iPhone en dat is wel handig om in de buurt te komen, omdat je inderdaad dan wel kaarten hebt.

Geplaatst

Ik durf zelfs te stellen dat als je al in het bezit bent van een smartphone, je genoeg hebt aan een gps die alleen een pijltje aangeeft en de nog af te leggen afstand om mee te starten.

Op de smartphone kun je tools gebruiken voor het oplossen van peilingen en puzzels, indien gewenst even een kaart er bij halen oid.

Toch zou ik niet voor al te oude gps'en met een pijltje gaan omdat daar de ontvangst gewoonweg onder een bladerdek het nog wel eens af laat weten. Een kennis van mij loopt nog steeds caches met mijn oude garmin gps 12, en let er op dat hij niet in dichte bossen gaat zoeken ;-)

Geplaatst (bewerkt)

Na zo'n 65 caches gedaan te hebben met de iPhone 3GS hebben we nu een Magellan Explorist CG en die doet het prima.

Deze is vooral gekocht met het oog op de kids want als die een iPhone laten vallen is niet echt lekker.

de Magellan eXplorist CG bevalt prima en daarmee goed al weer een dikke 200 caches gevonden.

Dat er geen topo kaart op zit zie ik niet als een probleem.

Ook is deze niet zo erg duur gezien de andere modellen, 200 euries.

Ben eigenlijk een garmin fan maar deze voldoet prima.

bewerkt door JMR&T
Geplaatst

Om maar gelijk de twee dooddoeners van het forum aan te halen: "Het is geen competitie" en "Iedereen speelt het spelletje op zijn manier". Als het weldegelijk een competitie zou zijn dan wil je natuurlijk het neusje van de zalm op GPS gebied. Als je zoveel mogelijk caches in een zo min mogelijke tijd wilt scoren, ja dan zijn zaken als kaarten, elektronisch kompas, chirp, wherigo en wat je tegenwoordig allemaal niet meer met een GPS doen erg handig.

Vind je het gewoon leuk om op een vrije zondag (mag ook een andere dag van de week zijn) een dagje in de bossen te gaan wandelen en maakt het je niet uit dat je een keer een kilometer extra wandelt, omdat je een pad te vroeg of te laat afslaat. Of dat je een paar honderd meter langs een kanaal loopt richting de eerst volgende brug, of op zoek moet naar een spoorwegovergang, in dat geval heb je alle "moderne" luxe niet nodig.

Zeker omdat je gebruik kan maken van je iPhone, zou ik dat voorlopig blijven doen tot je een beeld hebt of 1) geocachen een blijvende hobby is en 2) hoe je denkt deze hobby uit te willen gaan voeren. Ga een dag (carpool)traditionals rapen en ga een keer een dagje struinen door de bossen, duinen, hei en bedenk wat voor cacher jij bent... En zeker met een iPhone kan je makkelijk met een zonder kaart proberen.

Het is hetzelfde als autorijden, de een vindt het geweldig om met een klassieke Volkswagen bus naar Parijs te rijden en daar een dag voor uit te trekken en daarmee af en toe op bijzondere plaatsen te komen, de ander vindt het alleen leuk als het ritje over de snelweg met een Audi Q4 mag en je er 2,5 uur over doet maximaal.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...