Spring naar bijdragen

Vragen Om Hulp Aan Co


kdv

Aanbevolen berichten

Regelmatig krijg ik mailtjes van cachers die vast zijn gelopen bij hun poging mijn puzzelcaches(s) op te lossen (ik heb er momenteel maar één actief in Nederland, maar goed).

Zelf stuur ik ook weleens mailtjes naar CO's als ik vastloop en ik probeer dan zo uitgebreid mogelijk uit te leggen wat ik allemaal zelf al heb bedacht en geprobeerd. En uiteraard maak ik er een beleefd mailtje van. Toch komt het weleens voor dat ik dan helemaal geen reactie krijg.

Als ik een dergelijk mailtje krijg antwoord ik altijd. Maar soms laten die mailtjes wat mij betreft nogal te wensen over. Ik ben geen betaald medewerker van een of andere helpdesk die er alleen maar zit om mensen met problemen van dienst te zijn. Als ik op zo'n mailtje reageer, betekent dat dat ik er moeite en tijd voor moet uittrekken. Als ik soms zie hoe weinig moeite en tijd cachers in hun mailtje aan mij sturen, sta ik eigenlijk behoorlijk paf. Gelukkig is het een kleine minderheid, maar dan nog.

Ik ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Ben ik nou zo veeleisend? Ik zal even twee voorbeeldjes geven van mailtjes waar ik niet op heb gereageerd (het tweede voorbeeld is van vandaag en vormt dus de directe aanleiding van deze post):

 

Voorbeeld 1:

Een heel beleefd en aardig mailtje, maar de inhoud deed toch mijn wenkbrauwen fronsen:

de cacher in kwestie was nog niet aan de puzzel begonnen, maar had gezien dat hij al even niet gelogd was en dat er een paar dagen eerder (voor het eerst) een Not Found was gelogd. Of ik even kon laten weten of de cache er nog wel ligt.

 

Ik denk dan: tjonge jonge, je zou eens moe worden door eerst eens te proberen of je de puzzel kunt oplossen en/of zelf te gaan kijken of je de cache kunt vinden. Nee, meteen naar de CO schrijven...

 

Voorbeeld 2:

Geen hallo of wat voor introductie dan ook. Boven aan het mailtje staat de naam van de cache (wat automatisch wordt ingevuld als je de Email-koppeling gebruikt). En dan meteen ter zake:

"Ik vond voor clue 1 XXX

Juist?

Het 2de ????

 

Groeten

YYY"

(De XXX en YYY heb ik zelf even over de concrete info heen geschreven. Het gaat er bij deze cache in eerste instantie dus om twee clues te 'ontcijferen'.)

Nogmaals: ben ik nou zo flauw of mag ik dit toch wel als verloedering kwalificeren?

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik denk dat het meer een kwestie van "luiheid" in het algemeen is bij mailtjes. Ook hier op het forum zijn er een aantal nietszeggende titels van topics. En die telegramstijl herken ik ook wel. Ik vind je mening volledig terecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kdv: Je hebt helemaal gelijk hoor. In principe helpen wij iedereen die om een hint vraagt. Maar we geven in principe ook de (eind)oplossing niet weg. Onbeleefde (heel korte, luie) mailtjes hebben we gelukkig nog nooit gehad. Maar wel soms mailtjes zonder enige uitleg van wat er al is geprobeerd. Die krijgen prompt een mail terug met de vraag wat ze al geprobeerd hebben en waar ze precies vastliepen, omdat we ze anders niet verder kunnen helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg op die ene pusselcache die ik heb ook zo af en toe een vraag, meestal om een coordtjeck, ik ben er klaar mee, ik antwoord tegenwoordig dat als ik wilde dat de coords getjeckt had willen worden er wel een trekker op zat, als ze willen kijken of ze de pussel hebben begrepen ze zelf maar moeten kijken of daar een cache ligt.

Als er geen cache ligt leg ik uit dat ze gewoon te dom zijn, te dom om mijn pussel te begrijpen en daarmee het recht verspeeld hebben om die cache ook maar te vinden, daarbij verwijs ik even naar dit geweldige forum en enkele geaccepteerde uitspraken van enkele forumbezoekers

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken wel een aantal punten die KDV aandraagt. Ik ben zelf ook helemaal niet beroerd om iemand, die er niet uitkomt te helpen, maar het lijkt wel of men soms wel erg makkelijk wordt. Ik heb een aantal keren een mailtje gehad in de trant van: 'Ik kom er niet uit, mag ik het coördinaat?' Of: 'Wij zijn op het coördinaat geweest: de cache ligt er niet, mogen we een found loggen?' Als je vervolgens gaat kijken ligt de cache er gewoon. Tja: en een bedankje, daar is men soms ook erg zuinig mee...Maar ja: wat doe je eraan?

 

Maar goed: misschien ben ik wel wat te veeleisend geworden :blush: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een found loggen terwijl je de cache niet gevonden hebt vind ik onzin :thumbdown: . Kan me helemaal voorstellen dat je het hinderlijk vindt als je dat soort mailtjes ontvangt. Het zou ook nooit in mijn hoofd opkomen, maar misschien ben ik nog van de oude stempel :wink2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard vraag ik ook wel eens een hint aan de CO. Mijn ervaring is dat er meestal wel gereageerd wordt (en dat terwijl ze geen helpdeskmedewerker zijn :) ) ,maar zeker niet altijd.

Wat de redenen zijn om niet te reageren, weet ik niet natuurlijk; maar leuk is dat niet.

 

De reactie(s) zelf zijn helaas soms ook niet zo geweldig......want je vraagt uiteraard een hint om verder te komen.

Hierbij (samengevat) een voorbeeld van hint die ik laatst kreeg:

Ik zou alles nog maar een keer narekenen, want de uitgerekende coordinaten zijn niet goed. Verder niks, terwijl ik behoorlijk compleet had uitgelegd wat ik gedaan had.

Bovendien wist ik al -m.b.v. de checker- dat het coordinaat niet goed was. Ja, zo schiet het ook niet op, he ; ik ben niet blond !

 

Maar -eerlijk is eerlijk- sommige hints helpen je wel verder. Mijn ervaring is wel dat mede-cachers (niet de CO) je beter op weg helpen met hints etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteraard vraag ik ook wel eens een hint aan de CO. Mijn ervaring is dat er meestal wel gereageerd wordt (en dat terwijl ze geen helpdeskmedewerker zijn :) ) ,maar zeker niet altijd.

Wat de redenen zijn om niet te reageren, weet ik niet natuurlijk; maar leuk is dat niet.

 

De reactie(s) zelf zijn helaas soms ook niet zo geweldig......want je vraagt uiteraard een hint om verder te komen.

Hierbij (samengevat) een voorbeeld van hint die ik laatst kreeg:

Ik zou alles nog maar een keer narekenen, want de uitgerekende coordinaten zijn niet goed. Verder niks, terwijl ik behoorlijk compleet had uitgelegd wat ik gedaan had.

Bovendien wist ik al -m.b.v. de checker- dat het coordinaat niet goed was. Ja, zo schiet het ook niet op, he ; ik ben niet blond !

 

Maar -eerlijk is eerlijk- sommige hints helpen je wel verder. Mijn ervaring is wel dat mede-cachers (niet de CO) je beter op weg helpen met hints etc.

 

Ik wilde het hier eigenlijk vooral hebben over de MANIER waarop er om hints wordt gevraagd. En over het vragen om hints terwijl je juist zelf nog helemaal geen moeite hebt gedaan om de cache op te lossen/te vinden.

Maar in het voorbeeld dat je geeft zeg je dat "Ik zou alles nog maar een keer narekenen, want de uitgerekende coordinaten zijn niet goed." SAMENGEVAT de hint was die je kreeg. Dat klinkt alsof het antwoord toch iets uitgebreider was dan dat. Maar misschien had je alleen een rekenfoutje gemaakt? Dan zou ik ook niet weten wat de CO verder nog had kunnen zeggen. En sommige puzzelcaches lenen zich misschien ook niet zo goed voor hints. Dan is er bijvoorbeeld gewoon een clou die je ziet of niet ziet en is puur voorzeggen de enige optie (afgezien van niet voorzeggen natuurlijk).

 

Maar goed, ik herhaal, mijn post was meer gericht op de omgangsvormen op zich. De reacties tot nu toe lezende ben ik blij dat ik niet de enige ben die zich stoort aan mailtjes zoals die in mijn voorbeelden.

bewerkt door kdv
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik als beginnende cacher, kom met grote regelmaat nog niet uit me puzzels, en om een hint vragen wil ik nog niet aan beginnen, omdat ik vind dat ik eerst zelf alle opties moet proberen.

Nu had ik laatst wel een cache waar ik niet uit kwam (ik kon hem niet vinden) en heb de CO een mail gestuurd met het coördinaat dat ik had uitgerekend. Daarbij dus de vraag neergelegd of ik beter moet zoeken, me coördinaat niet klopt of dat de cache foetsie was.

Ik heb hier als antwoord op gekregen dat hij de cache gecontroleerd heeft, dat die er nog lag en dat ik dus beter moet zoeken omdat het coördinaat wel klopt. Verder heb ik gelukkig geen hints gekregen, daar heb ik ook niet naar gevraagd.

Ik vind het zelf dus heel belangrijk dat je duidelijk aangeeft wat je gedaan hebt en wat je graag zou willen van de CO.

Dus op je vraag of je dit als verloedering mag zien? ja van mij wel.

Een ieder mag wel zijn best doen voor zijn cache, het zijn niet voor niks geen tradi's!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat er hier niet om of mensen een hint vragen aan de CO, het gaat er om dat mensen niet de moeite nemen om een net mailtje samen te stellen of dat mensen vragen of je even wilt gaan kijken of je cache er nog ligt na 1 nf, zodat zijzelf niet voor niets op stap gaan. Persoonlijk vind ik dat ook niet heel netjes.

 

In geval van die ene nf, zou ik terug antwoorden dat 1 nf voor mij geen reden is om op stel en sprong te gaan kijken en dat het de schrijvers vrij staat om de puzzel op te lossen en dan of zelf te kijken of hij er nog ligt of te wachten totdat er weer een found gelogd wordt.

 

In geval van dat zeer korte mailtje zou ik denk ik eerlijk aangeven dat ik het mailtje nogal kortaf en onvriendelijk vind en ze daarmee de kans geven om iets vriendelijkers te produceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

In geval van die ene nf, zou ik terug antwoorden dat 1 nf voor mij geen reden is om op stel en sprong te gaan kijken en dat het de schrijvers vrij staat om de puzzel op te lossen en dan of zelf te kijken of hij er nog ligt of te wachten totdat er weer een found gelogd wordt.

 

In geval van dat zeer korte mailtje zou ik denk ik eerlijk aangeven dat ik het mailtje nogal kortaf en onvriendelijk vind en ze daarmee de kans geven om iets vriendelijkers te produceren.

 

Ja, goed advies op zich, Sanpetev. Maar ik vrees dat mensen die dat soort mailtjes produceren daar niet positief op reageren. Voor zover ik weleens een poging in die richting heb gedaan (vriendelijk mailtje, waarin in ik wel meld wat me dwars zit), heb ik daar nooit een nadre reactie op gehad. Ik denk dat zelfs als mensen je stiekem wel gelijk geven, ze meestal toch te 'trots' zullen zijn om dat toe te geven. Ze zullen je wel een schooljuf, bemoeial of iemand met een bemoedercomplex vinden. Gelukkig heb ik anderzijds ook nog nooit echte scheldkannonades over me heen gehad :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

In geval van die ene nf, zou ik terug antwoorden dat 1 nf voor mij geen reden is om op stel en sprong te gaan kijken en dat het de schrijvers vrij staat om de puzzel op te lossen en dan of zelf te kijken of hij er nog ligt of te wachten totdat er weer een found gelogd wordt.

 

In geval van dat zeer korte mailtje zou ik denk ik eerlijk aangeven dat ik het mailtje nogal kortaf en onvriendelijk vind en ze daarmee de kans geven om iets vriendelijkers te produceren.

 

Ja, goed advies op zich, Sanpetev. Maar ik vrees dat mensen die dat soort mailtjes produceren daar niet positief op reageren. Voor zover ik weleens een poging in die richting heb gedaan (vriendelijk mailtje, waarin in ik wel meld wat me dwars zit), heb ik daar nooit een nadre reactie op gehad. Ik denk dat zelfs als mensen je stiekem wel gelijk geven, ze meestal toch te 'trots' zullen zijn om dat toe te geven. Ze zullen je wel een schooljuf, bemoeial of iemand met een bemoedercomplex vinden. Gelukkig heb ik anderzijds ook nog nooit echte scheldkannonades over me heen gehad :)

 

Sommigen zullen zich er idd niets van aantrekken. Anderen zullen het richting jou misschien niet toegeven, maar de volgende keer richting een ander toch wat anders reageren. En ach, dan ben ik maar iemand met een bemoedercomplex, ik heb dan in ieder geval even mijn frustratie geuit en kan weer verder met mijn leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen hallo of wat voor introductie dan ook. Boven aan het mailtje staat de naam van de cache (wat automatisch wordt ingevuld als je de Email-koppeling gebruikt). En dan meteen ter zake:

"Ik vond voor clue 1 XXX

Juist?

Het 2de ????

 

Groeten

YYY"

(De XXX en YYY heb ik zelf even over de concrete info heen geschreven. Het gaat er bij deze cache in eerste instantie dus om twee clues te 'ontcijferen'.)

Nogmaals: ben ik nou zo flauw of mag ik dit toch wel als verloedering kwalificeren?

 

Kan het niet zijn dat dit mailtje ter plaatse gemaild is? Als je in het bos staat met vieze handen en het begint bijvoorbeeld donker te worden dan kan ik ook dit soort mailtjes versturen. Ik geef toe het verdient niet de schoonheidsprijs maar het kan heel doeltreffend zijn. Als de CO er niet van gediend is dan helaas. Maar als hij/zij reageert met het woord Ja of Nee kan dat heel veel betekenen.

Het is een soort sms-stijl in een mail-vorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bij mij heel simpel. Komt er een mail van een cacher binnen die keurig is, dan stuur ik een keurig en vaak uitgebreid mailtje terug. Meestal komen de vragen mij redelijk correct over.

 

Ik heb eigenlijk tot nu toe 1 echt mailtje gehad waarvan ik dacht: aan het infuus.

Wat was het geval. Kort gezegd het volgende: ik wil morgen zilver halen, dus als je even snel wat antwoorden stuurt....

Mijn reactie was iets in de trant van: ga even maar even lekker doorpuzzelen....

 

ALs het mailtje niet volledig naar mijn zin is binnengekomen, stel ik meestal in eerste instantie de wedervraag: wat heb je tot nu toe gedaan? Wat zijn je oplossingen? Wat zijn je antwoorden? En pas daarna reageer ik verder.

 

Korte mails, zonder netjes een hallo of aanhef en groet aan het einde behandel ik meestal ook redelijk kort af. Zij geen moeite, ik geen moeite. Maar een antwoord stuur ik altijd. Of asap bij een mooi mailtje, anders een dag later of als het me uitkomt. En dit laatste komt haast nooit voor gelukkig.

bewerkt door De GEO Ridders
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...