The Scorpios Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 (bewerkt) Ontwikkelingen gaan snel, heel snel. En paperless cachen is voor vakantie heel handig. En omdat mijn PDA weigert :cry:nog te doen waarvoor ik hem o,a, gebruikte, dus op zoek naar iets anders. De telefoon heeft veel te klein scherm dus dat werkt niet naar behoren. Is bijv. een e-reader goed te gebruiken voor de files uit GSAK, kun je de html eenvoudig omzetten naar pdf en dan lezen op de e-reader? Of gebruikt iemand al een tablet en werkt dat goed, ook bij dag/zonlicht? N.B, GSAK blijkt al een macro te hebben voor e-reader maar werkt het goed? Wie kan en wil me wat adviseren? 26 april 2011 bewerkt door The Scorpios
no-name Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik overweeg een Ipad (1, niet 2) aan te schaffen en vroeg mij af of ik ook data vanaf de tablet (via GSAK) naar mijn gps zou kunnen sturen. Net zoals ik nu vanaf mijn pc doe.
hankthea Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Wij hebben een multi gelopen met een archos 70 internet tablet. (250 GB) versie. Met het programma c:geo kan je thuis (online) een cache uitzoeken, vervolgens opslaan om deze offline te raadplegen tijdens de wandeling. Op zich ging dit prima en ook met zonlicht kon ik buiten de letters goed lezen. Helaas is zowel ons 1e als ons 2e tablet heel snel stukgegaan en durf ik hem eigenlijk niet meer voor "outdoor" te gebruiken. Ons volgende tablet zal waarschijnlijk een ander merk worden en hopen dat ie langer mee kan. Ipad begin ik niet aan, die vind ik veel te groot om mee te nemen.7 inch scherm is eigenlijk precies goed
philliams Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 (bewerkt) Ik doe alles met mijn Samsung Galaxy S smartphone, hierop heb ik de officiële Groundspeak app staan, evenals de GC Buddy app en c:geo. Ook heb ik er nog wat andere freeware apps opstaan om onderweg formules e.d. te kunnen uitrekenen. In combinatie met een goede GPS ontvanger, zelf heb ik de Oregon 550, is dit een uitstekende paperless caching combinatie. GPX bestanden kun je gewoon van GC.com downloaden via de pc of de smartphone, vervolgens importeer je ze in de daarvoor bestemde app. Onderweg kun je ook gewoon updaten mits je internetbereik hebt, diep in de bossen wil dit nog wel eens wat lastig zijn. Zelf zie ik mij niet met een Tablet door het bos of iets dergelijks rondlopen, mij allemaal te groot. Het enige wat in de buurt komt is de Samsung Galaxy Tab, maar die kan net zoveel als mijn smartphone. En nee, het beeld vind ik echt niet te klein. Succes met je keuze. 26 april 2011 bewerkt door philliams
Team Tabak Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Die apparaten zijn eigenlijk niet geschikt om er buiten mee te lopen. Mijn vrouw heeft een iPad. Ik zie ons daar echt niet mee door de velden trekken..... Afgezien van het feit, dat je er in de volle zon alleen maar vingerafdrukken op ziet, is het vragen om gebroken glas enz. enz. In geval van een regenbui of een stoot tegen een hek of een boom kun je hem meteen afschrijven. De combinatie iPhone / Oregon 550 bevalt ons uitstekend. (als T-mobile je tenminste niet in de steek laat). En als je een multi loopt, dan zweren wij nog steeds bij een doodnormale uitdraai met de printer. Dat geeft tevens het voordeel dat je gemakkelijk aantekeningen kunt maken.
Diafragma Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Ik zweer nog steeds bij mijn Ipod Touch(175 euro) naast mijn Garmin GPS. Ik heb daar de officiële app van Grounspeak op, maar die gebruik ik vrijwel niet. Een app die veel meer mogelijkheden heeft is Geosphere. Behalve het rechtstreeks ophalen van PQ van GC kun je ook gpx-files aanmaken met GSAK en die via een eigen email uploaden naar de Ipod!
The Scorpios Geplaatst 26 april 2011 Auteur Geplaatst 26 april 2011 (bewerkt) Ik ben het met Gerrit eens dat deze apparatuur niet zo geschikt is voor buitengebruik tijden het cachen, daar is het niet voor gemaakt. En daarom zullen we bij multi's deze w.s. altijd geprint blijven meenemen. Maar dan tijdens de vakantie, mini-reisjes enzo. Veel zit natuurlijk in de gps, in dit geval een prima Garmin etrex vista. Maar als je een ritje traditionals doet, hoef ik het niet uitgeprint te hebben, want ik kijk er tijdens het cachen alleen naar als iets niet duidelijk is of we de hint nodig hebben en die te lang is voor opname in de gps. Nee dan tijdens bijv. vakantie, dan gaat de e-reader of tablet toch wat sneller (denk ik) dan de laptop steeds aandoen om in GSAK te kijken of het de moeite waard is. Een 7 inch lijkt me dan een prima formaat.Tablet heeft dan voordeel dat ik er ook mee kan internetten maar ik heb begrepen/gelezen dat juist het scherm van een e-reader goed zichtbaar is in de zon/buitenlicht. En daarop kan ik natuurlijk ook heeeeel veeel boeken en muziek meenemen (niet dat ik daar vaak aan toekom) Diafragma heeft het over de Ipod maar dat scherm is toch wel klein, (corr. iPod Touch heeft redelijk scherm voor mij) Omdat manlief slechtere ogen begint te krijgen wil ik daar ook rekening meehouden. Hij heeft vaak al moeite om op de etrex vista de kaarten goed te zien..... Of ik kies voor een andere gps met groter scherm en houd de cache info voor mezelf op mijn telefoon. :lol1:Dan kan hij ook geen hints lezen. Zijn er al e-reader-gebruikers met ervaring? (:cry:6 jaar geleden begonnen met een geko 201 in Spanje, zonder kaart en die vakantie is nog steeds een bron van enthousiaste verhalen, maar we willen steeds meer..) 26 april 2011 bewerkt door The Scorpios
no-name Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Maar kun je dan zo'n iPad gebruiken om vanuit GSAK te exporteren naar je gps toestel. Voorheen nam ik daarvoor mijn laptop mee. En daar had ik dan verschillende pq's in zetten voor verschillende gebieden van vakantiebestemming. Ik wil de iPad eigenlijk als vervanging meenemen van mijn laptop. En ik wil hem niet in het veld gebruiken om te cachen. Daar heb ik mijn gps voor.
Mon-Roe Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Een Ipad/tablet is niet te vergelijken met een e-reader. Met een e-reader kan je heel goed in de zon lezen. Maar hoe je caches om te zetten naar een bruikbaar bestand heb ik me nog niet in verdiept. We hebben nu al ongeveer 4 jaar een e-reader en sinds een jaar een tweede erbij en gewone boeken nemen we niet meer mee. Het zou inderdaad makkelijk zijn om je caches op de e-reader te kunnen zetten, scheelt weer papier. Een e-reader stop je ook makkelijk in je tas, beter dan een tablet.
TuuronTour Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Ik heb die epub-macro eens uitgeprobeerd. Wat me opvalt: - Er wordt door de macro vrij vaak gebruik gemaakt van een soort "pagebreak", waardoor het scherm niet altijd optimaal wordt gebruikt. Er komt onnodig veel wit voor. De tekst had beter kunnen doorlopen, een reader kan deze zelf afbreken als er niet meer past op het scherm. - Leuk is dat de macro de images meeneemt. Alleen zullen met name grote afbeeldingen niet altijd goed passen op een schermpje van 5 of 6 inch. En op e-ink zie je ze altijd zwart-wit. - In het begin van het eboek staat een overzicht van de geselecteerde caches, met hyperlink. Handig voor e-readers met een touchscreen, dan kan je de link zo aantikken om de cachepagina te lezen. - De laatste logs (tot ca. 1 maand terug) worden ook meegenomen. Het nadeel is dat je daardoor meerdere pagina's moet doorbladeren voordat je bij de hint bent aangekomen. Een optie om de logs weg te laten of te beperken tot een bepaald aantal ontbreekt. Conclusie: Voor gebruik op een e-reader is het geschikt als je multicaches met geen of weinig/kleine afbeeldingen selecteert. Voordeel van een e-reader is dat je het ook in de zon kan lezen en de batterij meerdere dagen meegaat. Wil je foto's kunnen bekijken, is een tablet groter dan 6 inch aan te raden.
zwerver Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 Boeiend onderwerp. Zelf van plan om mijn iPad mee op vakantie te nemen. Ik gebruik al jaren GSAK, maar ben nu wel op zoek naar een goede manier om off-line pakweg 7000 cachebeschrijvingen mee te nemen. (Nee, ik weet nog niet precies waar ik naar toe ga, dat weet ik pas als ik er ben: ik heb mijn alias met zorg gekozen. Nee, de meeste van die caches ga ik niet zoeken , maar beter mee verlegen dan om verlegen.) In eerste instantie zou ik prima kunnen leven met een HTML export uit GSAK, maar een Apple is geen narcis; Safari weigert lokale HTML bestanden te openen. Ik ga binnenkort even testen met een uitdraai in PDF, in de hoop dat die goed doorzoekbaar is (als er duizenden cachebeschrijvingen in staan), maar ik vermoed dat dat toch behelpen blijft. Clyde (de bakker van GSAK) heeft blijkbaar weinig plannen om zich op de tablet markt te begeven, en ik denk dat dat een vergissing is, maar goed. Iemand suggesties voor de HTML uitdaging?
Twentse Mug Geplaatst 26 april 2011 Geplaatst 26 april 2011 (bewerkt) Ontwikkelingen gaan snel, heel snel. En paperless cachen is voor vakantie heel handig. En omdat mijn PDA weigert :cry:nog te doen waarvoor ik hem o,a, gebruikte, dus op zoek naar iets anders. De telefoon heeft veel te klein scherm dus dat werkt niet naar behoren. Is bijv. een e-reader goed te gebruiken voor de files uit GSAK, kun je de html eenvoudig omzetten naar pdf en dan lezen op de e-reader? Of gebruikt iemand al een tablet en werkt dat goed, ook bij dag/zonlicht? N.B, GSAK blijkt al een macro te hebben voor e-reader maar werkt het goed? Wie kan en wil me wat adviseren? Wat is de grootte van het scherm dat je wil? 26 april 2011 bewerkt door Twentse Mug
The Scorpios Geplaatst 27 april 2011 Auteur Geplaatst 27 april 2011 voor de tablet zat ik te denken aan 7 inch, ben heel blij met de recentie van tuur-on-tour over paginaindeling. Heb dat zelf ook gezien door een soort e-readerprogje op de laptop. Lijkt me inderdaad nog lang niet uit-ontwikkeld. Belangrijk voordeel van de e-reader vind ik dat het goed leesbaar is bij zonlicht. Voordeel van tablet dat ik ook zou kunnen internetten. Voordeel van een bijv Garmin Oregon dat ik alles in één apparaat heb.
RSR Geplaatst 4 mei 2011 Geplaatst 4 mei 2011 Ik heb al een aantal malen mijn ipad mee het veld ingenomen opzich ging dat prima ik heb een Mac en kan dan direct de te printen caches opslaan als pdf wat ik vervolgens op de ipad opent met pdf expert voordeel van deze app is dat je aantekeningen kan maken ( ja kan dus gewoon overal waar je schrijven a=... b=...) net zo als je op een papieren cachebeschrijving zou doen. Ik ben nu toch opzoek naar een 7inch scherm want de ipad is voor het mooie wat te groot (lees on handig) het beeld is wel super je kan geweldig inzoomen op de tekst of foto`s in de beschrijving.
Twentse Mug Geplaatst 4 mei 2011 Geplaatst 4 mei 2011 Ik doe alles met mijn Samsung Galaxy S smartphone, hierop heb ik de officiële Groundspeak app staan, evenals de GC Buddy app en c:geo. Ook heb ik er nog wat andere freeware apps opstaan om onderweg formules e.d. te kunnen uitrekenen. In combinatie met een goede GPS ontvanger, zelf heb ik de Oregon 550, is dit een uitstekende paperless caching combinatie. GPX bestanden kun je gewoon van GC.com downloaden via de pc of de smartphone, vervolgens importeer je ze in de daarvoor bestemde app. Onderweg kun je ook gewoon updaten mits je internetbereik hebt, diep in de bossen wil dit nog wel eens wat lastig zijn. Zelf zie ik mij niet met een Tablet door het bos of iets dergelijks rondlopen, mij allemaal te groot. Het enige wat in de buurt komt is de Samsung Galaxy Tab, maar die kan net zoveel als mijn smartphone. En nee, het beeld vind ik echt niet te klein. Succes met je keuze. Waarom gebruik je eigenlijk twee verschillende apparaten? Is de GPS ontvanger van de Galaxy niet goed genoeg?
Aanbevolen berichten