goldentree Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 En er zit inderdaad heel veel verschil in nauwkeurigheid tussen de 2 typen Garmins 60!
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Kijk maar eens naar het rondje om de pijl als je een track backt. Hoe groter het rondje hoe onnauwkeriger de ontvangst/meting/weergave. Deze onnauwkeurigheidscirkel is niet alleen afhankelijk van de ontvangstkwaliteit/meting maar ook van de onderliggende kaartnauwkeurigheid ! Greetz Bloodwoosj.
goldentree Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Op beide GPSsen dezelfde versie van de kaart TOPO Benelux lijkt me geen verschil in nauwkeurigheid te geven.
Bloodwoosj Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 Op beide GPSsen dezelfde versie van de kaart TOPO Benelux lijkt me geen verschil in nauwkeurigheid te geven. Heb ik ook nergens beweerd. Ik zei alleen maar dat .... Greetz Bloodwoosj.
solletjes Geplaatst 21 maart 2011 Auteur Geplaatst 21 maart 2011 ik zie links een 60Csx en rechts een 60Cx. Maar links staat nog een extra icoontje bovenaan in beeld dat ik rechts niet zie, is dat misschien toevallig van WAAS/EGNOS enabled en is die rechts zonder WAAS/EGNOS enabled? Bedankt allemaal voor het enthousiast meedenken De 60Cx is de onze. WAAS/EGNOS staat standaard aan. Ik heb de tracklog van de Cx in MapSource gezet. Erg interessant, want volgens MapSource is de tracklog 10.8 km, wat dan weer dicht bij de trip teller van de Csx komt. Maar de tracklog geeft ook een elapsed time van 4:37 uur, ipv de 4:12 op de tripteller (bewegend+stilstaand). Er zijn geen lange uitschieters als gevolg van slechte ontvangst. De tripteller en de tracklog van onze Cx zijn het dus niet met elkaar eens. Hmmmm... De tracklog staat als volgt ingesteld in de GPS: Opslagmethode=Auto, Interval=Normaal
kalkendotters Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 De tripafstand wordt apart van de tracklog berekend. De afstand die je dus via de tracklog ziet kan behoorlijk afwijken van de tripteller. In de diverse Firmware versies van de GPS60x is vaak gesleuteld aan de berekening van de tripteller omdat deze vaak een behoorlijke afwijking gaf ten opzichte van de tracklog. Naar ik begrijp is dat bij de laatste firmware versies vrijwel verholpen. Ik zou dus even controleren of beide GPS-en dezelfde firmware erop hebben staan.
solletjes Geplaatst 21 maart 2011 Auteur Geplaatst 21 maart 2011 De firmware hebben we nog nooit aangepast. Onze Cx (inmiddels 4 jaar oud) meldt Software Versie = 3.00 GPS SW Versie = 2.80 (Ik durf het bijna niet te vragen... maar dan lopen we zeker heel erg achter ?)
goldentree Geplaatst 21 maart 2011 Geplaatst 21 maart 2011 De tracklog en de tripteller wijken altijd af. De tracklog neemt de afstand "hemelsbreed" en houdt geen rekening met hoogteverschillen/hellingen. Als je dat bekijkt in de bergen dan leg je hemelsbreed b.v. 5 km af, maar de tripteller telt daar ook het hoogteverschil bij op. Je moet daar per slot van rekening omhoog en omlaag en die afstanden tellen ook in de trip mee.
solletjes Geplaatst 21 maart 2011 Auteur Geplaatst 21 maart 2011 De tracklog en de tripteller wijken altijd af. De tracklog neemt de afstand "hemelsbreed" en houdt geen rekening met hoogteverschillen/hellingen. Als je dat bekijkt in de bergen dan leg je hemelsbreed b.v. 5 km af, maar de tripteller telt daar ook het hoogteverschil bij op. Je moet daar per slot van rekening omhoog en omlaag en die afstanden tellen ook in de trip mee. Maar mijn Cx heeft geen preciese hoogtemeter, dus effectief meet ie toch alleen mijn horizontale verplaatsing? En het is de GPS die moet weten waar ik ben (lon, lat, hoogte). Tripteller en tracklog zijn toch slechts verschillende manieren om op te slaan wat de GPS meet? Hoe dan ook... het was hier in NL in een gebied met nauwelijks hoogteverschil.
Japiejoo Geplaatst 22 maart 2011 Geplaatst 22 maart 2011 (bewerkt) De 60Cx heeft dan geen barometrische hoogtemeter, maar hij gebruikt voor de hoogtemeting de met behulp van gps bepaalde hoogte, dus hij kan dan wel meer meten dan alleen horizontale verplaatsing. Het kan dan wel zo zijn dat de GPS moet weten waar je bent en de tripteller en tracklog slechts methodes zijn, maar voor een reeël beeld van de afstand doet hij een bewerking op de echte posities. De ruis die op het signaal zit, de onnauwkeurigheid van je gps, zal eruit gefilterd worden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de echte route die je loopt. Ik heb namelijk zelf al eens geprobeerd om hoogtemeters te meten aan de hand van de tracklog. Dus uit de log steeds als de gps zegt dat ik omhoog ging de meters bij elkaar optellen. Als je dat echt voor elk punt doet, dan kom je op veel, maar echt veel meer uit dan de tripteller aangaf. Pas toen ik ging filteren, pas optellen vanaf bijvoorbeeld een stijging van 5 meter tov het vorige telpunt, begon het aardig overeen te komen. Wat me bij mijn gps (60CSx) trouwens wel altijd opvalt is dat de tripteller altijd goed (tot maximaal 500m verschil) overeenkomt met mijn kilometerteller op zowel MTB als racefiets, dus op afstanden van gemiddeld 80km ongeveer. Ik heb de trackafstand eigenlijk nooit gecontroleerd. 22 maart 2011 bewerkt door Japiejoo
Bloodwoosj Geplaatst 4 april 2011 Geplaatst 4 april 2011 Naar aanleiding van dit onderwerp een mailtje gestuurd naar Garmin NL met een uitvoerige beschrijving van een aantal waargenomen zaken plus: "De vraag is dan ook: zijn de gegevens voor de tripteller afkomstig uit gegevens van de tracklog? Mocht het antwoord op deze vraag nee zijn, hoe kan dan een consequent verschil van ca. 10% in triptellerafstand verklaard worden en waaruit zijn die gegevens dan afkomstig?" Het antwoord van Garmin: "Bedankt dat u contact heeft opgenomen met Garmin. De 10% die u beschrijft is uit de variatie in gps-accuratie/signaal. Dit betekent dat omdat de gps niet 100% accuraat is dat hij de bochten op verschillende 'scherptes' neemt. Dit verklaart dus het verschil in afstand over bochtige routes. Als er nog iets is waarmee ik u kan helpen, dan ben ik u uiteraard graag weer van dienst. M. vr. gr. XXXXX" Mij kun je veel wijsmaken, maar met dit antwoord, dat trouwens niet is wat ik vroeg, kan ik niks. Sterker, het kan niet verklaren waarom ook op een niet bochtige route van 38 kilometer deze 10% verschil optreedt, want dat was de eerste keer dat het me opviel...
Duistere maatjes Geplaatst 4 april 2011 Geplaatst 4 april 2011 Misschien niet direct een antwoord op de vraag maar het zou pas echt intressant worden als er met meerdere gps-en dezelfde route wordt gelopen. Dat sluit dan meteen uit dat het verschil niet 10% is maar dat het best kan zijn dat de een 5% te weinig aangeeft en de andere 5% teveel . Wat mijzelf al een keer opgebroken heeft was dat ik een route door de Ardennen had uitgestippelt die ongeveer 8 km zou zijn. Prima ontvangst die dag (helder amper wolken) maar de wandeling leek geen eind aan te komen. Tracklog / trip gaven een wandeling aan van 12 km (50%). Dit was geen fout van de GPS, maar wij platlanders vergeten dat als je op bijna dezelfde coordinaat 50 meter omhoog gaat en ook weer omlaag dat je toch echt 100 meter hebt gelopen. Ben benieuwd naar het antwoord van Garmin
Japiejoo Geplaatst 4 april 2011 Geplaatst 4 april 2011 Dit betekent dat omdat de gps niet 100% accuraat is dat hij de bochten op verschillende 'scherptes' neemt. Dit zou toch bij zowel de tracklog als de tripteller overeen moeten komen als deze dezelfde data gebruiken voor de berekening. Wat ik hieruit dus opmaak is inderdaad dat de tracklog en de tripteller los van elkaar functioneren. Maar ja, het blijft dus bij gissen, wat juist niet meer de bedoeling zou zijn na deze email Ook heb ik het idee dat Garmin een verschil probeert te verklaren ten opzichte van de echte route (bijvoorbeeld ingetekend op de kaart van te voren) ten opzichte van de route die de gps bijgehouden heeft tijdens het lopen in plaats van het verschil tussen de tripteller en de tracklog. (...) dat trouwens niet is wat ik vroeg (...) Hier heb ik al heel vaak last van gehad bij vragen aan een helpdesk (niet Garmin), heel erg irritant. Ik heb dan altijd het gevoel dat ze het gewoon niet weten en iets gaan verzinnen en er omheen gaan praten.
The Snoopy Family Geplaatst 4 april 2011 Geplaatst 4 april 2011 Wat ik me ook soms afvraag zou het verschil kunnen maken dat je de gps in de hand houd en de gps dus een slingerbeweging maakt of dat je de gps vastzet aan je broek of tas?
Aanbevolen berichten