Broosha Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 (bewerkt) Het zou mij weinig verbazen als dit een trend gaat worden, kosten vragen voor een contract. We hebben nu eenmaal gekozen voor een overheid die bezuinigt op alles wat met natuur te maken heeft. STAATSbosbeheer zal de klappen voelen en op andere manieren de broek moeten ophalen.(net als andere belangen verenigingen) Als je het zo bekijkt is een bedrag van ong. € 18 per jaar vergelijkbaar met een gemiddelde donatie of lidmaatschap aan een natuur vereniging. En ach, misschien heeft het een gunstige bijwerking op de kwaliteit van caches. Natuurlijk proberen er (centraal) iets over te regelen maar misschien ook niet zo ad-hoc negatief reageren. 3 maart 2011 bewerkt door Broosha
barny Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Ik ben een voorstander van die kosten. Zo is de cacheeigenaar tenminste getriggert om wat moois te maken van zijn cache , de meest prachtige cache’s die ik tegen kom zijn van mensen die niet op een centje kijken en is de donatie aan de grondbezitter een schijntje van wat de cache voor hun heeft gekost. Als je als cacheeigenaar te beroerd ben om wat te investeren in een prachtige cache, rest toch altijd de mogelijkheid om ook naar een fotozaak te gaan en overal de gratis verkregen kokers rond te strooien. (vergeet de “bonus” niet) Barny 2
rhr_nl Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Vind dit echt een zaak voor de cachelegger. Voel me in deze zaken ook niet vertegenwoordigd door een of ander stichting. Toestemming vragen blijft een zaak voor de cachelegger. Ik wil ook helemaal niet zeggen dat een stichting de geocachers moet vertegenwoordigen. Wel kan een stichting faciliteren om het proces te vergemakkelijken, zowel aan de kant van de cachelegger als aan de kant van de beherende organisatie. Dan kan de cache legger kiezen om daar wel of niet gebruik van te maken.
Team Professor X Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Dus niet vanuit een centraal iets regelen want voor dat je het weet moet iedereen betalen. Of NIEMAND hoeft wat te betalen! Lijkt me beter.
handleiding Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 .......En heeft niemand hen ooit gevraagd om die 'geocaches' ook gewoon op geocaching.com te publiceren? Ja en dan een afwijzing krijgen van kruimel
Hasta12 Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Hallo, Ook ik heb in het najaar van 2010 contact gehad met de boswachter van SBB - Hollands Duin, volgens mij de beheerder van hetzelfde gebied waar Los Rositas en De Fam het over hebben. Op zich een prettig en goed gesprek, maar ook hierin kwamen de kosten van 55 euro naar voren. Daarnaast wilde de bewuste boswachter per se dat de cache een "verhaal" vertelde over het betrokken duingebied. Ik heb daar enige research naar gedaan maar kon daar niet veel mee en heb onlangs de boswachter mee gedeeld dat ik er vanaf zie. Op zich had ik nog niet zo'n moeite met het bedrag, maar meer met het feit dat er opgelegd werd waar de cache over zou moeten gaan. Uiteindelijk zou het een door mij betaald reclameplaatje worden voor Noordwijks Duin Overigens gaf de boswachter als reden voor de kosten aan dat op die manier verleende toestemming vast lag, ook voor zijn "nageslacht" Zelf zat hij nog niet zo lang op die post en werd geconfronteerd met cachen die misschien wel, of ook niet met toestemming gelegd zijn maar waar hij niets vanaf wist en ook niets over terug kon vinden. Dat maakte voor hem het belang van schriftelijk vastleggen duidelijk. Op zich heeft hij zich vooraf goed georienteerd, m'n eerste contact was al in het voorjaar van 2010 en toen was z'n antwoord dat hij zelf onderzoek ging doen. Heeft hij uiteindelijk ook gedaan en hij was zeer goed op de hoogte toen we in sept. 2010 om de tafel zaten. Ik begrijp zijn (of het SBB) standpund wel, de ene boswachter (of iets dat daar op lijkt) vind het prima, z'n opvolger of collega weet van niets en dat zou kunnen leiden tot rare toestanden,zoals onlangs toen iemand bekeurt werd omdat de toestemming achteraf niet duidelijk vast gelegd was.
GerardM86 Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Schriftelijk vastleggen lijkt me geen enkel probleem en ook wel logisch ook. Ik heb hetzelfde bij Natuurmonumenten gehad. De vrouw waar ik contact mee had wist er eerst weinig van en had ook geen idee hoeveel caches er liggen. Ze heeft een formulier opgesteld waar alles ingevuld moet worden zodat ze schriftelijk alles heeft vastgelegd. MAAR: ze rekent geen kosten voor een geocache!
De broekies Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 .......En heeft niemand hen ooit gevraagd om die 'geocaches' ook gewoon op geocaching.com te publiceren? Ja en dan een afwijzing krijgen van kruimel Hier gaat de reviewer niet over. Dit is een zaak tussen cache-legger en grondeigenaar/beheerder. Zoals in de regels van geocaching.com staat: door het aanbieden van de geocache ter review, geeft je expliciet aan toestemming te hebben van de grondeigenaar. Buiten dat heb je ook nog opencaching.com (liggen al 10 tallen caches in Nederland) en komt opencaching.nl er aan. Nog even los van het feit dat ze niet weten welk grond van wie is op enkele gebieden na, maar dat is maar een klein deel van het oppervlak van Nederland. En dan nog weten ze niet wie contactpersoon is en nemen ze ook geen contact op met de evt opgegeven contactpersoon. En de natuurbeheerders waar wij afspraken mee hebben, geven ons hun contactgegevens, zodat de cache-leggers de gegevens kunnen opvragen (staat openbaar op de site) en in ruil daarvoor informeren wij hun zodra er caches in hun gebied is gekomen. Niet alleen heb je zo betere controle op toestemming, maar nog belangrijker, betrek je de beheerders meer bij geocaching. Iets wat ze echt fantastisch fenomeen vinden mits ze maar juist en volledig geinformeerd worden. In het begin zijn de beheerders wat terughoudend, maar na een middag overleg zijn ze enthousiast. Soms zo enthousiast dat ze graag nog meer caches in hun gebied willen hebben. Dit was bv het geval bij Het Flevoland landschap. De reactie was: Maar ruim 400 in Flevoland? Dat kunnen er minstens 1000 worden! - Robert
Twentse Mug Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Misschien speelt het in Nederland nog niet, maar in de USA worden meer en meer caches opgeblazen door Bomb Squads . Vorige week nog eentje in Disneyland.Een factor is dat die caches niet bekend zijn cq niet aangemeld zijn. Dus ik kan me die boswachter wel voorstellen.
Sivota Geplaatst 3 maart 2011 Geplaatst 3 maart 2011 Het is in Nederland ook wel gebeurd dat de politie en de explosieven opruimingsdienst zijn uitgerukt. Ik kan mij nog herinneren dat een boer een keer een kistje in een weiland vond en ik dacht dat er vorig jaar nog een dergelijke toestand was onder een viaduct in Schiedam. In een natuurgebied kan ik mij zulke toestanden niet herinneren. Misschien toch minder terrorisme gevoelig dan Disneyland
PiepMuis Geplaatst 14 februari 2012 Geplaatst 14 februari 2012 Vandaag antwoord gehad van SBB op een vraag over het plaatsen van een cache. Ik moet een gebruikersovereenkomst tekenen (snap ik nog), met daarin de conditie: "Gebruiker is aansprakelijk voor en gehouden tot herstel van alle schade die Gebruiker en/of deelnemers in de uitvoering van deze overeenkomst toebrengen aan Staatsbosbeheer en/of derden." Daarnaast mag ik nog even 75 euro neertellen (Kosten zijn 25 euro per jaar. De overeenkomst is 3 jaar geldig, dus totale kosten 75 euro). Mijn animo om een cache te plaatsen in dit gebied is opeens een stukje kleiner geworden
Peetee Geplaatst 14 februari 2012 Geplaatst 14 februari 2012 Daarnaast mag ik nog even 75 euro neertellen (Kosten zijn 25 euro per jaar. De overeenkomst is 3 jaar geldig, dus totale kosten 75 euro). Mijn animo om een cache te plaatsen in dit gebied is opeens een stukje kleiner geworden Kan ik me goed voorstellen. Ik zou nu meteen afhaken. Volgens mij willen ze daar dus gewoon geen cache, maar willen ze het niet hardop zeggen.
gerrit en lenie Geplaatst 14 februari 2012 Geplaatst 14 februari 2012 (bewerkt) Zou het niet zo kunnen zijn dat ze geld nodig hebben? Ook Staatsbosbeheer krijgt minder centjes,dus is dit een leuke inkomsten bron. 14 februari 2012 bewerkt door gerrit en lenie
Sivota Geplaatst 14 februari 2012 Geplaatst 14 februari 2012 Vandaag antwoord gehad van SBB op een vraag over het plaatsen van een cache. Ik moet een gebruikersovereenkomst tekenen (snap ik nog), met daarin de conditie: "Gebruiker is aansprakelijk voor en gehouden tot herstel van alle schade die Gebruiker en/of deelnemers in de uitvoering van deze overeenkomst toebrengen aan Staatsbosbeheer en/of derden." Daarnaast mag ik nog even 75 euro neertellen (Kosten zijn 25 euro per jaar. De overeenkomst is 3 jaar geldig, dus totale kosten 75 euro). Mijn animo om een cache te plaatsen in dit gebied is opeens een stukje kleiner geworden Tja, Het heffen van leges lijkt inderdaad wat te maken te hebben met bezuinigingen. Ik zou zeggen, verzamel wat geocachers uit de buurt en ga eens persoonlijk praten. Leg uit dat het leggen van geocaches ook reclame voor het gebied kan zijn, biedt aan wat te schrijven op de pagina over het gebied en een link naar de SBB, organiseer een CITO etc. Wie weet, misschien leveren persoonlijke contacten wel wat op. In Zuid-Holland is dat cachers ook gelukt en is de 55 euro voor drie jaar voor hen van tafel.
Aanbevolen berichten