Spring naar bijdragen

Nieuwe Gemeentekaart .dat File


The CEO

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Kan The Ceo ook de onprecisie aanpakken. Landgrenzen en gemeentegrenzen zijn te ruw aangegeven

 

De gemeentegrenzen polygon files die GSAK gebruikt heb ik gegenereerd op basis van de gemeentegrenzen in OpenStreetMap. Dus de gemeentegrenzen zijn zo nauwkeurig of onnauwkeurig als ze destijds in OpenStreetMap stonden. Ik heb persoonlijk geen slechte ervaringen met de onnauwkeurigheid van de gemeentegrenzen: in mijn ervaring zijn ze voor het doel van GSAK ruim goed genoeg.

Als je plekken kent waar de grenzen echt (=meer dan ca. 50-100 meter) fout zijn, laat me dat dan weten en dan probeer ik er samen met je naar te kijken. Bij kleinere afwijkingen krijg je volgens mij altijd discussie over wat dan de juiste data is. Ligt de gemeentegrens nu aan de ene of aan de andere kant van de sloot? En het zal bijv. best voorkomen dan de grenzen in OpenStreetMap afwijken van die in Google Maps, maar welke van de twee is dan de juiste?

 

Als je opmerking is dat de grenzen generiek te onnauwkeurig / te ruw zijn: de enige oplossing is dan aantoonbaar (!) nauwkeurigere polygons. Ik ken persoonlijk geen vrij beschikbare bron van dergelijke polygons, waar dus niet voor betaald hoeft te worden. Als iemand wel zo'n bron kent, dan ben ik altijd bereid om samen te kijken of die polygons gebruikt kunnen worden.

 

Wat betreft de landgrenzen in GSAK: die polygons zijn inderdaad niet best en erg ruw. Caches op de Nederlandse Waddeneilanden worden soms als "Germany" herkend, tsja, dat is natuurlijk niet erg nauwkeurig...

Ik vermoed dat dit te maken heeft met performance (het zal sneller zijn te zien dat een cache in een polygon van 5 punten ligt dan in een zeer nauwkeurige polygn van 10000 punten). Daarnaast denk ik dat hier ook geldt dat GSAK een bron moest hebben die _gratis_ alle polygonen van alle landen had. Dan krijg je volgens mij geen hi-res polygons...

 

GetCountry() is dus inderdaad niet bijzonder nauwkeurig en daarmee af te raden. Ik persoonlijk gebruik deze om die reden niet (meer).

Maar aangezien de GPX files altijd het land bevatten, is er volgens mij ook weinig noodzaak voor nauwkeurige landpolygons.

Is dat voor jou ook voldoende, of kan je uitleggen waarom nauwkeurigere landgrenzen voor jou wel belangrijk zijn?

Ook hier geldt: de polygons zijn te vervangen door betere, als deze beschikbaar zijn. Voor Nederland zou dat misschien nog wel lukken, o.b.v. OpenStreetMap data, of zelfs door heel ruw de Waddeneilanden toe te voegen. Maar helpt je dat, als alleen Nederland nauwkeurig(er) is?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar aangezien de GPX files altijd het land bevatten, is er volgens mij ook weinig noodzaak voor nauwkeurige landpolygons.

Is dat voor jou ook voldoende, of kan je uitleggen waarom nauwkeurigere landgrenzen voor jou wel belangrijk zijn?

Ik weet niet of de GPX altijd het land bevat. Zal ik naar kijken. Mij viel op dat langs de landgrenzen veel de verkeerde kant opgestuurd werd. Kijk ik dan op een kaart, dan staat de cache toch zoals de maker het aangegeven heeft. Is op zich niet zo'n probleem, zolang we niet gaan cachen in noord korea :lol1: Zelf verzamel ik per land, met een aggregaat van interresante zaken zoals lostplace nachtcaches, boomklimmen etc in een separate database.

Alleen jammer: zo'n perfecte tool en dan zo'n rommeltje in de polys.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Netherlands - Counties / Nederland - Gemeentes

 

Er is een nieuwe FindStatsGen gemeentekaart .dat file beschikbaar.

Download de nieuwe gemeentekaart .dat file hier.

Lees echter ook de rest van deze post door, je moet nog meer doen om de nieuwe gemeentekaart correct te laten werken!

 

Wijzigingen:

 

# V0.9 19-09-2012 by The CEO

# Fixed spelling errors in 3 county names

# Kolummerland en Nieuwkruisland --> Kollumerland en Nieuwkruisland

# Germert-Bakel --> Gemert-Bakel

# Franekerdeel --> Franekeradeel

#

# Total gemeentes: 415

 

Update noodzakelijk van de gemeentegrenzen in GSAK

 

Om GSAK de gemeentevelden correct in te laten vullen volgens de gecorrigeerde gemeentenamen is het noodzakelijk GSAK te updaten naar versie: 8.1.1.129.

Latere versies werken uiteraard ook.

 

Nadat je deze update geïnstalleerd hebt MOET je de "counties" in je GSAK databse zelf actualiseren, bijv door een macro te runnen met het commando: $Counties=GetCounty("y").

Je kan ook dit macro gebruiken.

Zonder deze stap zal FSG geen gevonden caches in de gecorrigeerde gemeentes aangeven, wanneer je wel caches gevonden had in een van de gemeentes met de verkeerde spelling.

 

The CEO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Netherlands - Counties / Nederland - Gemeentes

 

Er is een nieuwe FindStatsGen gemeentekaart .dat file beschikbaar.

Download de nieuwe gemeentekaart .dat file hier.

Lees echter ook de rest van deze post door, je moet nog meer doen om de nieuwe gemeentekaart correct te laten werken!

 

Wijzigingen:

 

############################

# V1.0 23-01-2013 by The CEO

# Changes due to gemeentelijke herindeling at 01-01-2013

#

# Provincie Noord-Holland: Harenkarspel, Schagen en Zijpe --> Schagen

# Provincie Zuid-Holland: Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland --> Molenwaard

# Provincie Zuid-Holland: Dirksland, Goedereede, Middelharnis en Oostflakkee --> Goeree-Overflakkee

#

# Total gemeentes: 408

############################

 

Update noodzakelijk van de gemeentegrenzen in GSAK

 

Om GSAK de gemeentevelden correct in te laten vullen volgens de nieuwe gemeentenamen zijn er nieuwe 'polygons' gemaakt.

Hiervoor is het noodzakelijk GSAK te updaten naar versie: 8.2.1.100.

LET OP: deze versie is nog BETA, er zitten nog diverse foutjes in. Kan je daar niet mee leven, wacht dan met updaten.

 

Latere versies werken uiteraard ook.

 

Nadat je deze update geïnstalleerd hebt MOET je de "counties" in je GSAK databse zelf actualiseren, bijv dor een macro te runnen met het commando: $Counties=GetCounty("y").

Je kan ook dit macro gebruiken.

Zonder deze stap zal FSG geen gevonden caches in de nieuwe gemeente "Hollands Kroon" aangeven, wanneer je wel caches gevonden had in een van de 'oude' gemeentes

 

The CEO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Netherlands - Counties / Nederland - Gemeentes

 

Er is ook dit jaar weer een nieuwe FindStatsGen gemeentekaart .dat file beschikbaar.

Download de nieuwe gemeentekaart .dat file hier.

Lees echter ook de rest van deze post door, je moet nog meer doen om de nieuwe gemeentekaart correct te laten werken!

 

Wijzigingen:

 

############################

# V1.1 14-01-2014 by The CEO

# Changes due to gemeentelijke herindeling at 01-01-2014

#

# Provincie Friesland: Boarnsterhim --> Leeuwarden, Heerenveen, Súdwest Fryslân, De Friese Meren.

# Provincie Friesland: Gaasterland-Sloten, Lemsterland, Skarsterlân en een deel van Boarnsterhim --> De Friese Meren

# Provincie Zuid-Holland: Alphen aan den Rijn, Boskoop en Rijnwoude --> Alphen aan den Rijn

#

# Total gemeentes: 403

############################

 

Update noodzakelijk van de gemeentegrenzen in GSAK

 

Om GSAK de gemeentevelden correct in te laten vullen volgens de nieuwe gemeentenamen zijn er nieuwe 'polygons' gemaakt.

Hiervoor is het noodzakelijk GSAK te updaten naar versie: 8.3.1.102.

Latere versies werken uiteraard ook.

 

Nadat je deze update geïnstalleerd hebt MOET je de "counties" in je GSAK databse zelf actualiseren, bijv dor een macro te runnen met het commando: $Counties=GetCounty("y").

Je kan ook dit macro gebruiken.

Zonder deze stap zal FSG geen gevonden caches in de nieuwe/gewijzigde gemeentes aangeven, wanneer je wel caches gevonden had in een van de 'oude' gemeentes

 

The CEO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Netherlands - Counties / Nederland - Gemeentes

 

Er is ook dit jaar weer een nieuwe FindStatsGen gemeentekaart .dat file beschikbaar.

Download de nieuwe gemeentekaart .dat file hier.

Lees echter ook de rest van deze post door, je moet nog meer doen om de nieuwe gemeentekaart correct te laten werken!

 

Wijzigingen:

 

############################

# V1.2 08-01-2015 by The CEO

# Changes due to gemeentelijke herindeling at 01-01-2015

#

# Provincie Noord-Holland: Graft-De Rijp, Schermer --> Alkmaar

# Provincie Zuid-Holland: Bernisse, Spijkenisse --> Nissewaard

# Provincie Gelderland: Groesbeek, Ubbergen, Millingen aan de Rijn --> Berg en Dal*

# Provincie Zuid-Holland: Bergambacht, Nederlek, Ouderkerk, Schoonhoven, Vlist --> Krimpenerwaard

# Provincie Noord-Brabant: Maasdonk --> 's-Hertogenbosch/Oss

#

# *Berg en Dal will be the official name only from 01-01-2016, but has already been implemented now. Until 01-01-2015 the official name is Groesbeek.

#

# Total gemeentes: 393

############################

 

Update noodzakelijk van de gemeentegrenzen in GSAK

 

Om GSAK de gemeente velden correct in te laten vullen volgens de nieuwe gemeentenamen zijn er nieuwe 'polygons' gemaakt.

Hiervoor is het noodzakelijk GSAK te updaten naar versie: 8.4.1.100.

Latere versies werken uiteraard ook.

 

Nadat je deze update geïnstalleerd hebt MOET je de "counties" in je GSAK databse zelf actualiseren, bijv dor een macro te runnen met het commando: $Counties=GetCounty("y").

Je kan ook dit macro gebruiken.

Zonder deze stap zal FSG geen gevonden caches in de nieuwe/gewijzigde gemeentes aangeven, wanneer je wel caches gevonden had in een van de 'oude' gemeentes

 

The CEO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de snelle service! Ik zat me net af te vragen wanneer de kaart weer zou worden bijgewerkt en ik ging van het einde van de maand uit.

Net de nieuwe kaart uitgeprobeerd en hij doet het perfect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...