Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij hebben gisteren onze nieuwe GPSMAP 62ST opgehaald :huh: en werkt perfect. Is nog geen NL beschrijving aanwezig, ook niet bij Garmin. Maar alles wijst vanzelf in de gps.Visit this Website

Wij zijn er tot nu toe zeer tevreden mee, werkt zeer snel. Ook de satellieten had deze snel gevonden. Nog even alles instellen zoals koersfout etc. maar dat is goed te doen.

Alleen het aanpassen van de geocaches levert problemen op, dat hebben we nog niet gevonden. Iemand die ons hier een tip over kan geven?

Geplaatst

op een ander forum kreeg ik de volgende tip: als je de gps aansluit op de computer dan staat er in documenten (op de gps) een verkorte en een uitgebreide handleiding in het nederlands. deze kun je niet via de gps lezen.

Geplaatst (bewerkt)

Kunnen de kaarten die ik nu in mapsource heb staan worden gebruikt op de m62. kan ik die zonder moeite naar de m62 overzetten? of moet ik weer nieuwe chippies of programma's sleutels kopen? Hoe zit het met wherigo, kunnen die er ook op?

bewerkt door GeoGraaffie
Geplaatst
Kunnen de kaarten die ik nu in mapsource heb staan worden gebruikt op de m62. kan ik die zonder moeite naar de m62 overzetten? of moet ik weer nieuwe chippies of programma's sleutels kopen? Hoe zit het met wherigo, kunnen die er ook op?

Het is zelfs zo dat je een nieuwe Topo er in kunt plaatsen, maar is alleen voor een unit. Blijkt dat je een 2e unit niet kunt ontgrendelen. Dat is wel een minpunt, als je nu de laatste topo koopt. Misschien dat een "knappe kop " hier wel iets mee kan??/ :thumbup: .

Wij hebben een nieuwe topo aangeschaft, maar alleen dus voor een unit.

Maar met oudere software ( lees topo) kun je nog wel een 2e unit ontgrendelen. Dus wees zuinig op wat je ontgrendeld.

Helaas is met deze 62st geen wherigo te doen. (jammer vinden wij ook.) :thumbup:

• 4 weeks later...
Geplaatst
Alleen het aanpassen van de geocaches levert problemen op, dat hebben we nog niet gevonden. Iemand die ons hier een tip over kan geven?

Nog een antwoord nodig na jouw post van 1 aug ?? ;)

Zo ja, Op mijn 62 S werkt het als volgt: via Hoofdmenu > Waypoint beheer > kies betreffende Waypoint. Dan kun je daarna alles wijzigen van dit waypoint. Duidelijk anders dan bij de 60 serie.

Groet

Geplaatst

ook ik overweeg er een uit de 62 serie aan te schaffen.

zit nog te twijfelen tussen de S en de ST,

volgens mij is het enigste voordeel van de ST is dat je er topo kaarten van bijna heel Europa op heb staan.

maar zijn deze kaarten vergelijkbaar met de topo kaarten b.v benelux (goed gedetaileerd)

heb ergens op het web wel een screenshot gezien maar kan daar geen conclusie uit trekken!

Geplaatst (bewerkt)
zit nog te twijfelen tussen de S en de ST,

volgens mij is het enigste voordeel van de ST is dat je er topo kaarten van bijna heel Europa op heb staan.

correct.
maar zijn deze kaarten vergelijkbaar met de topo kaarten b.v benelux (goed gedetaileerd)
Neen, de 62ST heeft een 1/100.000 topo kaart van Europa er in zitten (versie 3). M.a.w. een grove basiskaart. bewerkt door DanPan
  • 4 weeks later...
Geplaatst

Ook wij hebben de 62st in gebruik, en omdat er nog niet echt veel over te vinden is op GC.nl lijkt het me een aardig idee om er wat meer over te schrijven op het forum. Dit topic bestond al, dus daar vul ik graag op aan. De ervaring tot nu toe is ca. 2 maanden bijna dagelijks een paar caches lopen tijdens een trip door de Verenigde Staten. Mijn ervaring met GPS'n tot nu toe bestond uit Etrex, GPS V en 60C (+ 2 foto trackers en een Nuvi). De 62st 1 dag voor vertrek gekocht (ik wilde graag de Europese basiskaart), dus bijna onvoorbereid vertrokken.

Eerste indruk:

Klein doosje, met weinig extra's. Gemis aan handleiding ervaar ik niet echt als een probleem; gewoon net zolang door menu's heen lopen tot je iets vind. Soms is dat wel lastig (ik heb het gezien, maar waar zat dat ook alweer???), maar na een paar dagen went het. Wel heb ik de interface terug gezet naar de classic view die ik ook op mijn 60C gewend was. Ik vindt dit overzichtelijker dan de nieuwe user interface. De karabinerclip werkt prettig, maar slingert wel meer als de oude riemclip (die als extra te koop is). Ook mis ik een polskoordje (overgezet van de 60C); iets wat ik wel handig vindt als je op plaatsen met valrisico aan het cachen bent. Behuizing is netjes en de mijne kraakt en piept niet (nou ja, een beetje dan als je 'm heel hard knijpt). Knoppen werken prettig, en het scherm is goed afleesbaar, vooral ook in zonlicht.

Gebruik:

We hebben met zoekfuncties op Internet wat topografische kaarten van de VS opgezocht en die in de GPS gezet via Mapsource. Werkt allemaal probleemloos. Caches haalden we met Pocketqueries van 500 of zelfs 1000 rond onze verwachte verblijfplaats, of langs routes tussen de verblijfplaatsen binnen. Dat werkt prima, en tot zo'n 4000 caches blijft de GPS prima werken. Daarna laat ie de caches niet meer zien, en dat schiet natuurlijk niet op, maar 4000 is natuurlijk best veel. Wel valt op dat als je het geheugen vol stopt met caches en kaarten, de opstart steeds langzamer wordt. Ik kan me dat wel voorstellen, maar het is wel een beetje storend. Voor het laden van de GPX files maak ik nog steeds gebruik van EasyGPS en dat werkt prima. Rechtstreeks kopieren via Windows Explorer kan ook, maar dezelfde Pocketquerie neemt dan meer geheugenruimte in beslag?!? Groot voordeel is natuurlijk dat je kunt cachen zonder dat je papier nodig hebt, maar daar is wel één bedenking bij; afbeeldingen in de cachebeschrijving, die voor sommige caches nu eenmaal onontbeerlijk zijn, worden niet getoond. Datzelfde geldt ook voor bijvoorbeeld spoilerfoto's. Wel laat de GPS de laatste 5 logs zien (op het moment van draaien van de querie), en dat kan je soms nog wel een beetje op weg helpen.

Bij het cachen vallen twee dingen meteen op: De snelheid en nauwkeurigheid van de ontvanger is veel beter dan die van de 60C; dat was gezien de vooruitgang in de ontvangertechniek ook wel te verwachten, maar het is prettig om te zien dat het echt werkt; voorbeeld: In New York, tussen de best veel aanwezige, hoge gebouwen bracht de GPS ons op zo'n 4 meter van een micro (GPS gaf zelf een berekende nauwkeurigheid van 9 meter aan). Daarnaast valt het electronisch kompas positief op. Hoewel het soms wel en soms niet opnieuw gekalibreerd moet worden (moet volgens handleiding na elke batterij/accuwissel), is het een heel betrouwbare hulp gebleken. Kalibreren stelt overigens bijna niets voor (1x ronddraaien in alle 3 de bewegingsassen; menugestuurd), en is zo gebeurt, maar soms vergeet je dat gewoon.

Het stroomverbruik valt me een beetje tegen. Op 2 NiMH accu's met een capaciteit van 2500 mAh werkt de ontvanger ongeveer 8 tot 10 uur, met alle functies aan en de schermverlichting op maximaal (blijft bij elke keer indrukken van een knop ca. 10 seconden aan). Op zich prima mee te werken als je zorgt voor een paar reserveaccu's, maar ik had om de een of andere reden meer verwacht (gehoopt?)

Dan nog een paar losse bevindingen:

- Het Earthcache symbool komt niet voor in de GPS; deze worden weergegeven als virtuele cache (Mystery)

- Soms start de GPS niet op. Hij blijft dan "hangen" in het laden van kaarten of waypoints. Omdat dit met een vol geheugen soms toch al lang duurt besef je dat eerst niet, dus wacht je nog eens onnodig lang. Resetten is gelukkig eenvoudig; gewoon uit en weer aanzetten (of een batterij verwijderen) en het probleem is verholpen.

- Het scherm is behoorlijk krasbestendig. We zijn er niet al te voorzichtig mee, en na twee maanden slingeren aan de schouderband van een rugzak en bij afdoen regelmatig hard landen op de grond of slingeren tegen de omgeving waar we doorheen lopen, is er nog geen krasje te zien. Ik hoop dat dat zo blijft (ben niet zo'n fan van screenprotectors).

Vragen/opmerkingen? Gewoon stellen. Ik zit niet heel veel op dit forum, dus als je echt snel antwoord wil, dan stuur je maar even een PB'tje. Verder aanvullen met andermans ervaringen is natuurlijk altijd goed. Happy cachin'

Geplaatst

Leuk om zo uitgebreid je ervaring te lezen met deze nieuwe uitvoering. Dank je wel :thumbup:

Geplaatst

Aanvulling: Ik kreeg via een PB'tje een vraag over de blauwe cirkel die een collega-cacher zag op zijn 60Csx, en gebruikte om te bepalen hoe goed hij in de buurt kwam.

Op de 62st heb ik deze cirkel nog niet gezien. Van mijn 60C weet ik dat ik die cirkel alleen zag als ik buiten een geladen kaartdeel kwam; aangezien de 62st een wereldwijde basiskaart heeft en een topografische kaart van Europa, verwacht ik ook niet dat ik die blauwe cirkel ooit ga zien. In plaats daarvan heb ik altijd een vakje in m'n menu's ingesteld op de horizontale afwijking, zodat ik weet wat de locatiefout is (met de bedenking dat dit in 90% van de gevallen 2 maal de afstand is tot het ingestelde coordinaat).

Meer vragen? Gewoon stellen!!

• 8 months later...
Gast Saffier
Geplaatst

Laat deze buiten de 5 logs ook de hint zien?? kom je vaak ook verder mee dan een

spoilerfoto's

• 2 months later...
Geplaatst

Laat deze buiten de 5 logs ook de hint zien?? kom je vaak ook verder mee dan een

spoilerfoto's

Ja de hints worden ook weergegeven onder een apparte knop.

waar ik zelf alleen nog niet uit ben is dat de kaart de enne keer wel mee draaid en de andere keer alleen de navigatiepijl draaid. ik heb nog niet gevonden om dit fixed op kaart mee draaien in te stellen. zat al te zoeken bij kaart instellinge > grid dat werkt elke keer wel maar voor kort ;)

iemand antwoord?

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...