Spring naar bijdragen

Hoe Ver Ga Je ?


MenM2

Aanbevolen berichten

Hoe ver ga je om een cache te pakken te kunnen krijgen ? Buig je hiervoor de spijlen van een hek om of verniel je een hek, zodat je er een gedeelte van kunt gebruiken ? Lijkt mij toch niet. Op deze manier wordt het voor een cache legger steeds moeilijker om toestemming te krijgen. Is er een manier om hier meer aandacht aan te besteden, zodat dit kan worden voorkomen ? En nu niet met het antwoord komen, dat het ook door iemand anders gedaan kan zijn, want dit zijn plaatsen, waar alleen cachers komen. Bij één van onze caches is dit binnen 2 weken na het plaatsen gebeurd, dus dat is geen toeval meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

link Mij te ver dus en in jullie voorbeeld zeker ook.

Als ik bij sommige caches zie hoe de boel om ver is gehaald (alsof er een kudde olifanten langs is geweest), dan lijkt het er niet erg op dat we elkaar goed leren cachen, of aanspreken of op wat voor wijze dan ook duidelijk maken dat het zo niet kan.

In het andere topic (zie link) is Masterchef bezig zich af te vragen wat hij als cache-eigenaar kan doen om iets te voorkomen.

Dat vind ik mooi, maar zouden niet veel meer cache-eigenaren en vooral ook cachers zich niet hetzelfde moeten afvragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik iets zou moeten vernielen om bij de cache te komen, laat ik dat. Dan log ik hem maar niet. Gelukkig ben ik niet van de puntjes, dat is een van mijn reden om niet te loggen op het internet.

Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik caches gelopen heb waarbij ook de cachelegger zich eens moet bedenken over de cachelocatie.

Ook dat kan veel vernielingen en ergernis besparen.

bewerkt door christoffel2010
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of je nou puntjesjager, goudjager, af en toe jager, helemaal geen jager bent, iets vernielen vind ik te belachelijk voor woorden.

Soms sneuvelt er een brandnetel, maar we proberen altijd zo goed mogelijk het ontstaan of uitbreiden van een cachepaadje te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga er altijd van uit dat een cache normaal te pakken te krijgen moet zijn, als het lijkt dat ik er een hek voor moet ombuigen :eek: dan doe ik vast iets verkeerd en moet er een andere (betere) manier zijn om de cache te lichten.

Ik dicht de cacheleggers zoveel gezond verstand toe dat dat soort onnozele acties niet nodig zijn :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allereerst is natuurlijk vernielen van andermans eigendommen NOT DONE!

 

Ik denk niet dat er mensen hier zullen reageren met: "Oh ik verniel desnoods van alles om de cache maar te bereiken..."

Toch weten we allemaal dat deze mensen er zijn.

 

Als er bij een cache regelmatig iets vernield wordt, dan denk ik dat de cache misschien verkeerd geplaatst is, of dat de cachelegger dan beter een spoiler of iets dergelijks kan plaatsen om te voorkomen dat mensen toch te lang gaan zoeken en (uit frustratie??) dingen stukmaken.

 

Ik vind trouwens sowieso dat een cache wel makkelijk en snel te pakken moet kunnen zijn, zodat je (ook onbewust) niets vernield en ook om niet te veel aandacht van muggles te trekken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als er bij een cache regelmatig iets vernield wordt, dan denk ik dat de cache misschien verkeerd geplaatst is, of dat de cachelegger dan beter een spoiler of iets dergelijks kan plaatsen om te voorkomen dat mensen toch te lang gaan zoeken en (uit frustratie??) dingen stukmaken.

Een spoilerfoto, of een hint waar je iets aan hebt, wil inderdaad nog wel eens helpen. Ik heb het idee dat cacheleggers in bijvoorbeeld Frankrijk veel vaker spoilerfoto's plaatsen, en dat zoekt toch echt een stuk gemakkelijker. Minder kans om op de verkeerde plek te zoeken (en daardoor bijvoorbeeld begroeiing te verstoren) en ook minder tijd om op te vallen bij dreuzels...

Bij sommige caches lijkt het net alsof het niet alleen de bedoeling is dat ze niet per ongeluk door dreuzels gevonden worden, maar dat het ook de bedoeling is dat cachers ze alleen na het volledig omkeren van de omgeving pas vinden :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Als ik iets moet doen waarvan ik denk dat het eigenlijk niet zou kunnen, zoals de voorbeelden die de topicstarter aanhaalt, heb ik altijd de mogelijkheid me om te draaien en de cache te laten voor wat ie is.

 

Als er iets is wat ernstige problemen zou gaan kunnen opleveren en ik denk dat het verstandig is daar iets van te zeggen, mail ik de owner zelf middels privébericht.

Bijvoorbeeld als er plots en onverwacht een verboden toegangsbordje plus een ketting hangt waar je langs moet om de cache te bereiken. Helaas zijn er echter ook owners die iets aan een probleem hadden kunnen doen, een dergelijke melding in diverse logs al meerdere malen heeft plaatsgevonden, maar (re)actie van een nog steeds actief cachende owner uitblijft. In dat geval plaats ik een Needs Maintenance, of in het ergste geval een Needs Archived, waarin ik probeer desbetreffend owner op een nette manier openlijk op zijn verantwoordelijkheid te wijzen.

Graag zou ik een linkje willen plaatsen naar de laatste NM waarbij ik dat deed, maar helaas heeft de owner die NM verwijderd en het probleem weggewuifd met "ik verplaats hem eerdaags wel" en "zo'n vaart zal het niet lopen".

Dat eerdaags heeft inmiddels slechts een paar maandjes geduurd....

Als ik eerdaags ;) toevallig in de buurt ben en dezelfde situatie wederom aantref (cachers melden in hun logs enige tijd geleden nog steeds dat ze verbodsbord en ketting gewoonweg negeerden) plaats ik een Needs Archived en gaat er meteen een mailtje richting reviewer.

Ik ben er overigens in dit geval niet op uit om de cache gearchiveerd te krijgen, maar acht het niet in het belang van de (nog goede) naam van geocaching dat de owner totaal geen actie lijkt te willen ondernemen. Het zal niemand verwonderen dat ik de cache (in tegenstelling tot meer dan 15 andere cachers) toen niet gezocht heb vanwege het duidelijke verbod om ter plekke bord en ketting te passeren en daarom een Not Found logde (die overigens wel is blijven staan)

 

En voordat hier een bepaald iemand op het forum gaat reageren met opmerkingen over klikspanen en braafste jongetje

van de klas: bij alles waardoor de toekomst of de naam van het geocachen in gevaar kan komen doe ik zoiets.

Gezien de reacties die ik daarop krijg nadat mensen zoiets lezen moet ik constateren dat veel cachers elkaar weliswaar per privémail hierin ondersteunen, maar dat er maar vrij weinig mensen zijn die hetzelfde eerlijk in een log willen zetten.

Misschien als er wat meer mensen dergelijke acties ondernamen (en wat minder mailtjes stuurden met de opmerking: ik vind dat je helemaal gelijk hebt) dat goed voorbeeld goed doet volgen.

 

Helaas ben ik bang dat juist het type cacher dat deze mening deelt hier op het forum zit en de cacher die het allemaal niet zo nauw neemt wat minder op fora rondtoeft en daardoor dit soort discussies wat minder meekrijgt.

Maar goed, schiet me maar af met argumenten waarom het anders zou zijn.

Ik ben benieuwd.

Greetz & happy caching, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afgezien van het feit dat een cahcer zich gewoon hoort te gedragen en daarbij niks moet slopen, ligt er ook grote verantwoording van de cachelegger. Te vaak maken wij mee datje tussen bomen/in een bos eencache moet zoeken zonder hint of met een vage hint waardoor de hel omgeving wordt omgewoeld..

Het is toch de bedoeling het leuke plekje te laten zien? Je kan er meer van genieten als je niet alles overhoop hoeft te halen!

 

zojuist weer een prachige multi gelopen met hele duidelijke punten en op het einde een cache, netjes onopvallend voor de dreuzels maar opvallend voor cachersm (ondanks het in een bos was)!

 

peterseli

Link naar opmerking
Deel via andere websites

afgezien van het feit dat een cacher zich gewoon hoort te gedragen en daarbij niks moet slopen, ligt er ook grote verantwoording van de cachelegger. Te vaak maken wij mee dat je tussen bomen/in een bos een cache moet zoeken zonder hint of met een vage hint, waardoor de hele omgeving wordt omgewoeld..

Het is toch de bedoeling het leuke plekje te laten zien? Je kan er meer van genieten als je niet alles overhoop hoeft te halen!

 

Zojuist weer een prachige multi gelopen met hele duidelijke punten en op het einde een cache, netjes onopvallend voor de dreuzels maar opvallend voor cachersm (ondanks het in een bos was)!

 

peterseli

 

sorry 2x gepubliceerd...hoe haal ik de eerste weg?

bewerkt door peterseli
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens met de vorige sprekers. Een cache hoor je te vinden en niet te zoeken.

Vorige week ernstig gezocht naar een micro langs een polderweggetje. Geen relatie met hetgeen op de cachepagina stond en geen hint. Uiteindelijk bleek thuis de cache voor de tweede keer te zijn geript.

Er komen veel fietsers en wandelaars langs, tja dan valt lang moeten zoeken op en het risico dat alles overhoop wordt gehaald is groot.

Zelf houd ik er bij het zoeken rekening mee dat ik niet alles weggraai en omwoel, de cacher na mij wil ook nog wat aardigs zien en mooie plekjes natuur overhoop halen, dat wil toch niemand.

Dan maar geen puntje, al vind ik dat soms jammer, maar wat mooi is, moet wat mij betreft mooi blijven.

Ik ben het echter ook hardgrondig met bloodwoosj eens. Geef een signaal af wanneer er iets niet goed gaat.

Een mailtje sturen en wanneer nodig ernstiger zaken/of herhaling melden met een NM op de cachepagina, dat is duidelijk en het dwingt de cache-eigenaar ook om na te denken en iets te gaan doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...