Spring naar bijdragen

Caches Voor Starters: Criteria 2011.


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

Een lijst zou misschien mooi zijn, maar niet iedereen is gelijk.

Voor de één kan een cache een makkie zijn en een ander ziet het gewoon niet.

 

Waar ik het benieuwst naar ben is hoe je de lijst gaat maken voor Heel Nederland.

Een beginneling gaat niet even 100 km van huis af om daar een makkelijke cache te doen

 

 

Eigenlijk zou de ratingsysteem van GC al voldoende moeten zijn 2x 1* moet iedereen gewoon kunnen vinden.

 

Ook wij zijn 2 jaar geleden begonnen, geen hulp, geen lijstjes en vooral zelf alles uitvinden, en dat is nu eenmaal het leukste en vooral daar leer je het meest van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik snap niet waarom het nut van zo'n lijst weer in twijfel moet worden getrokken. Als er mensen zijn die zo'n lijst willen maken vind ik dat prima.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat er een logo gaat worden uitgegeven, "geschikt voor beginnende cachers" De caches die op de lijst staan mogen die dan op hun pagina vermelden. Dat vind ik wel wat ver gaan omdat er daarmee een rating wordt gehangen aan een cache terwijl er duizenden zijn die geschikt zijn voor de beginnende cacher. Hierdoor zou het idee kunnen ontstaan juist bij de beginnende cacher dat de anderen niet geschikt zijn.

Ik wil de organisatoren dan ook vragen om over het idee van een loge na te denken of dit wel nodig is, en het het beoogde effect zal hebben.

 

Verder, vooral doorgaan met de lijst. Wie heb wil gebruiken gebruikt hem, wie er zelf uit komt doet dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haakmeer, voor een deel heb je gelijk.

Starters verschillen, naast voorkeuren, van elkaar in kennis-niveau en ook wel in ervaring.

Er zijn bijvoorbeeld ook cachers die de GPS eerder ergens anders voor gebruikten en er daarom al beter mee overweg kunnen.

 

Verder zijn er cachers die het ook leuk vinden om vooral veel zelf uit te zoeken, ik behoor daar zelf ook toe, maar niet iedereen vindt dat even makkelijk of komt er op die manier uit.

Maar je mag de lijst ook gewoon geheel overslaan en iedere cacher, ook met ervaring, kan natuurlijk ook gewoon kijken of er iets interessants bij staat.

Er zit geen enkele verplichting aan.

Doelgroep (wat een woord :thumbup: ) is de starter die het even niet (meer) weet. Het is vooral voor hen een aardige handreiking.

De uitdaging is wat mij betreft ook om de lijst zo leuk en mooi mogelijk te maken en de starter geen afgevlakte eenheidsworst voor te houden.

 

Je beschrijft de afstand als probleem en dat is ook zo. Startende cachers doen ook vaak de eerste caches dicht bij huis.

De insteek van Delbar Halpipe om in een straal 5 kilometer bij de woonplaats te blijven vind ik ook wel iets om over na te denken, het is alleen niet zo praktisch.

Het mag m.i. wel beter verdeeld over heel Nederland zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet waarom het nut van zo'n lijst weer in twijfel moet worden getrokken. Als er mensen zijn die zo'n lijst willen maken vind ik dat prima.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat er een logo gaat worden uitgegeven, "geschikt voor beginnende cachers" De caches die op de lijst staan mogen die dan op hun pagina vermelden. Dat vind ik wel wat ver gaan omdat er daarmee een rating wordt gehangen aan een cache terwijl er duizenden zijn die geschikt zijn voor de beginnende cacher. Hierdoor zou het idee kunnen ontstaan juist bij de beginnende cacher dat de anderen niet geschikt zijn.

Ik wil de organisatoren dan ook vragen om over het idee van een loge na te denken of dit wel nodig is, en het het beoogde effect zal hebben.

 

Verder, vooral doorgaan met de lijst. Wie heb wil gebruiken gebruikt hem, wie er zelf uit komt doet dat.

 

 

Even over nagedacht. Het logo is ook een (bescheiden) vorm van rating, want de caches uit de lijst zijn wel degelijk beoordeeld op de criteria die hier vermeld staan.

Het is echter geen rating waar je caches op kunt uitzoeken en er is geen lijst of aparte site waar het aanhangt (zoals de GC vote of Geo d'or), die je kunt nakijken op caches met dit logo.

Het gaat ook om een zeer klein aantal caches.

Dat andere caches niet geschikt zijn voor starters en dat die bewering de boventoon gaat voeren met dit logo waag ik persoonlijk te betwijfelen.

Daar is dit initiatief gewoon te klein voor.

Ook acht ik de kans dat beginnende cachers gaan denken dat andere caches niet geschikt zijn voor starters niet zo heel erg groot.

Wat m.i. wel kan worden meegenomen is dat misschien de tekst in het volgende logo zodanig kan worden aangepast dat er een relatie is met het forumtopic of gevraagd kan worden aan de cache-eigenaren of het logo met een link naar dit forum kan worden neergezet.

Overigens is het de cache-eigenaar die beslist of het het logo wel of niet wil neerzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor jullie reacties.

Ik ga proberen om de genoemde criteria steeds in bericht 1 op te nemen zodat we overzicht houden.

Persoonlijk zie ik wel verschil tussen caches voor starters en voor ervarener cachers. Projectiemethoden, snijpunten, moeilijke puzzels, dat kan heel leuk zijn maar is niet iets om mee te beginnen. We willen graag inspirerende caches, waarvan de starter zegt "dat was leuk". Inderdaad, sommigen zullen de gemiddelde carpoolcache ook inpirerend vinden. Maar dat geldt, in mijn overtuiging, niet voor de meesten.

 

Een goede spreiding over het land vind ik ook iets om over na te denken.

Misschien is het mogelijk om een raster over het land te projecteren.

Maar om dan de invulling te kunnen realiseren hebben we wel jullie hulp nodig :-)

Zie daarvoor het andere draadje waar je caches kunt aandragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik vind de gedachte achter dit concept erg goed, een aantal handreikingen aan beginnende cachers. De uitvoering van dit concept is echter niet heel gemakkelijk. Je ziet nu dat het topic is weggezakt in het forum waardoor de lijst voor beginners niet meer is te vinden. Maw, hoe krijg en houd je de lijst bereikbaar voor beginnende cachers?

 

Gisteren kwam ik ook nog deze cache tegen die pretendeerd op deze lijst te staan. Volgens mij, na het lezen van de beschrijving en de logjes, voldoet deze aan geen enkele van de volgende voorwaarden:

 

• Ze liggen op een mooie plaats

• Ze zijn mooi/bijzonder verborgen

• Ze worden via een mooie tocht bereikt

• Ze beginnen met een leuke puzzel

 

Geen idee hoe deze cache ooit op deze lijst is beland. Er mag wel een iets scherpere selectie worden toegepast en niet iedere cache die wordt voorgedragen op de lijst geplaatst. Als m'n eerste 10 gevonden caches van dit caliber waren, had ik m'n gps terug gestuurd naar de webshop waar ie vandaan komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat beginnende geocachers heel enthousiast worden van een goed onderhouden eindstash liefst mét leuke inhoud. Mijn eerste found was een natte micro... :D toch een beetje een domper...(Heeft mij overigens niet tegengehouden, dat dan weer niet)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik behoor zeker nog tot de categorie "starter". Hield altijd al veel van wandelen en dit gecombineerd met geocaching, heeft het wandelen zo ook nog een doel gekregen. Ik heb er op dit moment 7 gevonden ( ook nog niet meer gezocht), maar allemaal bij mij in de buurt. Dit om de gps te leren gebruiken, hints te kunnen begrijpen en wat voor mij ook belangrijk was, dat het niet te ver lopen zou zijn, als ik er niet uit zou komen.

 

Met name het cachen in eigen omgeving vond ik zelf erg handig om "er in te komen". Wellicht dat dit een extra tip is voor starters.

 

Ik heb overigens bewust verschillende soorten caches, multi, mystery, traditional, en regular, small, micro uitgeprobeerd, om zo snel mogelijk de verschillen te merken. Zo kun je er ook achter komen wat je het leukst vindt. (Voor mij geldt overigens: alles)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de gedachte achter dit concept erg goed, een aantal handreikingen aan beginnende cachers. De uitvoering van dit concept is echter niet heel gemakkelijk. Je ziet nu dat het topic is weggezakt in het forum waardoor de lijst voor beginners niet meer is te vinden. Maw, hoe krijg en houd je de lijst bereikbaar voor beginnende cachers?

 

Gisteren kwam ik ook nog deze cache tegen die pretendeerd op deze lijst te staan. Volgens mij, na het lezen van de beschrijving en de logjes, voldoet deze aan geen enkele van de volgende voorwaarden:

 

• Ze liggen op een mooie plaats

• Ze zijn mooi/bijzonder verborgen

• Ze worden via een mooie tocht bereikt

• Ze beginnen met een leuke puzzel

 

Geen idee hoe deze cache ooit op deze lijst is beland. Er mag wel een iets scherpere selectie worden toegepast en niet iedere cache die wordt voorgedragen op de lijst geplaatst. Als m'n eerste 10 gevonden caches van dit caliber waren, had ik m'n gps terug gestuurd naar de webshop waar ie vandaan komt.

 

 

Tja, dit topic betreft de discussie over de criteria van 2011 en is niet vastgezet.

Het topic waarin de forumgebruikers caches voor de lijst van 2011 kunnen voordragen link staat helaas ook niet vast.

Af en toe zullen we daarom een schop moeten geven om zo de topics weer onder de aandacht te krijgen.

De lijst van 2010 is wel vastgezet in het subforum; Startersvragen link en in de wiki link.

 

Daarnaast heb ik ook even de logs van de cache die je vermeldt bekeken en het valt mij op dat in de logjes toch wel sprake is van het gegeven dat cachers het een mooie tocht c.q. een mooie locatie vinden.

Het is kennelijk een (soms druk bezocht) recreatiegebied. (voor zover ik het kan beoordelen, want ik ken de cache niet).

Ik zie op de paar foto's een mooi landelijk gebied.

De mooie locatie zal hier het criterium geweest zijn waarop deze in de lijst is opgenomen.

 

Ik vind het wel waardevol dat je opmerkt dat een scherpere selectie mag worden toegepast.

We blijven echter afhankelijk van datgene wat anderen aandragen en ook van de immer subjectieve beleving van wat een mooie locatie is.

Te krap afkaderen betekent ook dat je snel voorbij gaat aan wat een ander mooi kan vinden.

 

Het is onmogelijk om alle caches van te voren te bezoeken.

Beoordeling gaat in de meeste gevallen n.a.v. een aantal zaken die je leest op de cache-pagina.

Sommige zaken geven een duidelijk JA en sommige een duidelijk NEE.

Het is moeilijk om iets te bedenken om een bepaald grijs gebied te ondervangen (evenals het moelijk is om voor iedereen caches dicht bij huis in de lijst te zetten).

Aanvullende suggesties waarin dan precies scherper te zijn, zijn natuurlijk welkom. :)

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Beste medecachers,

nu ik mijn werk voor de cachefoto aan de jury heb overgedragen heb ik weer tijd voor de lijst "caches voor starters".

 

We willen de editie 2011 graag aan het begin van het komende cacheseizoen uitbrengen.

Daarom eerst dit draadje maar weer even opgerakeld.

Willen jullie meedenken over scherpere of andere criteria?

 

Ook wordt er regelmatig gevraagd om een betere spreiding over het land.

Zijn er creatievelingen onder jullie met ideeen hoe dat te realiseren?

 

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een coordinaten checker na oplossen puzzel zou ook bijna wel tot een 'verplichting' horen.

Wel zo fijn dat je niet ergens een tuin loopt door te spitten terwijl hij aan het verkeersbord magnetisch plakt 100 meter verder.

(Of gewoon totaal ergens anders, das natuurlijk het verschil tussen 1ste getal fout of laatste.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hier op het forum werd vorig jaar gevraagd om een betere spreiding van de "caches voor starters" over Nederland.

Om dat te kunnen realiseren heb ik geprobeerd om Nederland in kleinere gebieden in te delen.

38 gebieden met een straal van 20 KM dekken bijna heel Nederland.

Ik ben begonnen met de grootste steden van NL (>100.000 inw). Daarna heb ik steeds kleinere steden gezocht om een goede dekking te krijgen.

Een aantal grote steden is niet opgenomen. Niet omdat die niet belangrijk zijn maar omdat ze zo dicht bij een andere grote stad liggen dat ze niets toevoegen wat verdeling over NL betreft.

De uiteindelijke lijst zal dan worden opgebouwd met caches die in deze 38 gebieden liggen.

Kijk er maar even naar.

’s-Hertogenbosch

Alkmaar

Ameland

Amsterdam

Apeldoorn

Arnhem

Bergen Op Zoom

Boxmeer

Breda

Den Helder

Eindhoven

Emmen

Enkhuizen

Enschede

Gorinchem

Groenlo

Groningen

Harlingen

Hoogeveen

Leeuwarden

Leiden

Lelystad

Lemmer

Lienden

Maasbracht

Maastricht

Nijkerk

Nijverdal

Oosterwolde

Oude Pekela

Rotterdam

Schiermonnikoog

Terneuzen

Terschelling-West

Utrecht

Venlo

Vlieland

Zierikzee

Zwolle

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...