Spring naar bijdragen

Caches Voor Starters: Criteria 2011.


Wad-Seekers

Aanbevolen berichten

Hallo forumlid,

Vandaag, 31-5-2010 is de lijst “caches voor starters editie 2010” gepubliceerd.

We willen volgend jaar een nieuwe, verbeterde, lijst uitbrengen.

Jouw hulp is daarbij erg welkom.

Wat vindt jij belangrijke criteria waarmee we kunnen bepalen of een cache geschikt is voor starters?

 

We zouden het waarderen als dit draadje alleen gebruikt wordt om te discussiëren over de criteria.

We laten graag aan de starters zelf over om te beoordelen of een lijst voor starters nodig/nuttig/interessant is.

De lijst is immers voor niemand verplicht.

Het is niet meer dan een van de vele hulpmiddelen voor starters en wij achten starters in staat om hierbij zelf keuzes te maken.

 

Alvast dank voor je hulp,

Sivota, post@co, Wad-Seekers.

 

Aangedragen criteria:

goede spreiding over het land, straal 5 km #4

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

We zetten de criteria die we hebben we gebruikt voor de selectie van editie 2010 ook nog even hierneer.

Het is bedoeld als startpunt.

Wij vonden de geocaches mooi doordat ze minimaal een van deze punten hebben:

• Ze liggen op een mooie plaats

• Ze zijn mooi/bijzonder verborgen

• Ze worden via een mooie tocht bereikt

• Ze beginnen met een leuke puzzel

 

Ook voldoen ze aan de meeste van de volgende criteria:

• Geheel zelfstandig en zonder al te uitgebreide scholing voor startende cachers te doen

• maximaal 7 km lange Multi

• geen uren zoeken naar de waypoints of eindstash

• duidelijke cachepagina, met een hint

• in elk geval Nederlandstalig, soms meer talen

• geschikt voor alle doelgroepen

• vrij toegankelijk

• caches in de maat small of regular zodat ze ruilgoodies/travelbugs en coins kunnen bevatten

bewerkt door Wad-Seekers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien nog:

 

Binnen 5 km van de woonplaats van de beginner - ofwel een prachtige spreiding over het hele land?

 

Het lijkt me (nog steeds) niet erg zinvol om een beginner 30 km te laten rijden voor een cache terwijl heel Nederland bezaaid ligt met caches die voor beginners een mooie start vormen voor hun nieuwe hobby. Ik denk (ook nog steeds) dat voor een beginner een cache met opdrachten als: het eerste cijfer van het telefoonnummeer etc. ook heel leuk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb anders ook nog een hele berg caches binnen een straal van 5 km van m'n woonplaats liggen, maar die zal ik niet snel doen. Reden? Om er te komen moet ik ofwel kilometers omrijden, ofwel met de pont of de waterbus gaan (kost allebei geld uiteraard). Met zulke dingen zou je dan ook rekening moeten houden, lijkt mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Binnenkort wordt de lijst “caches voor starters editie 2010” gepubliceerd.

 

 

ik ben benieuwd naar de lijst

 

punten voor de volgende lijst zien er goed uit ik zal er weer eens over gaan na denken welke mooi leuk en goed te doen zijn voor beginners

 

groeten alex

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De criteria van Wad-Seeker zou ik aan alle caches willen hangen. Caches die niet aan deze voorwaarden voldoen willen we toch niet leggen ?? Met andere woorden: alleen de moeilijkheidsgraad en de afstand maakt of een cache geschikt is voor starters. Deze zijn eenvoudig uit de cachebeschrijving te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm ik denk dat het niet alleen om moeilijkheidsgraad en lengte moet gaan.

 

Volgens mij is veel belangrijker om tijdens je eerste caches te ervaren hoe leuk cachen is.

Een te eenvoudige cache prikkelt niet.

Ze moeten de verslaving wel aanwakkeren :-)

 

Bijzondere plekjes, vindingrijke waypoints (niet te ingewikkeld voor een beginner, dus misschien niet meteen een gave Dalamot-cache) etc.

Maar wat uitdaging is toch ook leuk.

 

Wij komen ook nog maar net kijken.

Zijn sinds half februari in het bezit van een GPS en hebben nog maar 109 caches op de teller staan.

 

Als eerste cache hebben we er 1 in onze woonplaats gelopen.

Niet moeilijk, meeste punten al bekend, mooie verstopplaats voor de stash.

Doel was toen oa om de GPS te leren kennen en gebruiken.

 

Daarna eerst wat in de omgeving rondgeneusd (de Lopikerwaard ligt vol met prachtige caches, geweldige manier om je eigen omgeving te leren kennen) en vervolgens aan de hand van Geo d'Or lijsten en favorieten lijstjes van anderen en zelf rondklikken etc etc al een hoop leuks gedaan. Blij dat er nog veel meer ligt in NL en daar buiten.

 

Vind het geweldig dat er mede cachers zijn die zulke mooie, creatieve, inventieve caches bedenken!

 

groet,

Karen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De criteria van Wad-Seeker zou ik aan alle caches willen hangen. Caches die niet aan deze voorwaarden voldoen willen we toch niet leggen ?? Met andere woorden: alleen de moeilijkheidsgraad en de afstand maakt of een cache geschikt is voor starters. Deze zijn eenvoudig uit de cachebeschrijving te halen.

 

daar ben ik het niet helemaal mee eens:

 

• Geheel zelfstandig en zonder al te uitgebreide scholing voor startende cachers te doen ==> moeilijke caches moeten er toch ook zijn?

• maximaal 7 km lange Multi ==> dan kan er dus direct gestopt worden met de langste multi van nederland

• geen uren zoeken naar de waypoints of eindstash

• duidelijke cachepagina, met een hint ==> zonder hint lijk me vaak geen probeem

• in elk geval Nederlandstalig, soms meer talen

• geschikt voor alle doelgroepen

• vrij toegankelijk

• caches in de maat small of regular zodat ze ruilgoodies/travelbugs en coins kunnen bevatten ==> geen micro/nano meer? dat vinden mijn kids nog wel het leukste om te vinden...de rest bevat toch vaak zooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk hoeven niet alle caches aan alle criteria te voldoen, maar dat had Wad-Seekers ook niet gesteld. Waar het mij om gaat is dat het met name de moeilijkheidsgraad is die een cache geschikt maakt voor beginners. De andere criteria die worden genoemd gelden mijns inziens voor alle caches: ik doe ook liever caches met een goede hint, een leuke plek, zonder uren zoeken dan een achteloos weggeworpen fotorolletje op een niet interessante plaats. Probeer maar eens een lijstje criteria op te stellen waar een cache voor beginners niet aan moet voldoen:

- Een oninteressante plek;

- Een saaie route,

- Een wandeling van 12 kilometer zonder dat dat in de beschrijving stond,

- Een rommelige cachepagina

- Een mistige hint of geen hint in een kwetsbaar gebied

- Op verboden terrein

Dit zijn allemaal criteria waaraan ook caches voor gevorderden niet aan moeten voldoen. Kortom: alleen de moeilijkheidsgraad bepaalt of een cache geschikt is voor beginners.

 

Mijns inziens is het veel beter om beginners te adviseren om te beginnen met een makkelijke multi in de buurt, vooral de logs goed te lezen en eventueel contact op te nemen met een ervaren cacher uit de buurt.

bewerkt door topzoekertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helemaal eens.

Zou trouwens prettig zijn als bij alle caches de lengte vermeld wordt.

Nu is het soms flink logs doorspitten voordat je een idee hebt van de lengte van de cache.

En dochterlief van 5 heeft niet altijd zin in meer dan 8 km lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt me (nog steeds) niet erg zinvol om een beginner 30 km te laten rijden voor een cache terwijl heel Nederland bezaaid ligt met caches die voor beginners een mooie start vormen voor hun nieuwe hobby.

Hoe vaak moet er nog gezegd worden dat de lijst alleen dient voor als je er niet uitkomt. De cachers mogen natuurlijk iets totaal anders kiezen dan deze caches. En als beginner kan je ook even een blik werpen en denken: Hee, deze ligt dicht in de buurt laat ik deze eens doen.

 

Maar ik vind de criteria goed! Houden zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De criteria van Wad-Seeker zou ik aan alle caches willen hangen. Caches die niet aan deze voorwaarden voldoen willen we toch niet leggen ?? Met andere woorden: alleen de moeilijkheidsgraad en de afstand maakt of een cache geschikt is voor starters. Deze zijn eenvoudig uit de cachebeschrijving te halen.

 

Dat is mijn idee ook. Lijkt me ook zonde van de tijd en energie die mensen er in willen steken. Is er onderzoek geweest naar de vraag van zo'n lijstje?

Volgens mij is het faciliteren van voorgesteld lijstje iets te "betuttelend". Laat mensen a.u.b. dingen zelf onderzoeken en uitzoeken, dan blijft het spannend wat je gaat aantreffen. Er is al genoeg info te vinden over wat een cache is of zou horen te zijn.

 

Men kan beter energie besteden aan de opbouw van een cachebeschrijving met het juiste aantal sterren, attributes en additional waypoints.

Daar hapert het nogal eens aan of snappen sommigen gewoon niet.

 

Voor de rest....gewoon blijven brainstormen, wij (ik) geven wel commentaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, professor X, er is geen onderzoek geweest naar zo'n lijst.

De lijst is ontstaan uit het gegeven dat ik nog wel eens een PB kreeg met die vraag van startende cachers.

Ik deed daarna een oproep om zo'n lijst te maken

Het is helemaal niet bedoeld als betutteling, maar om wat mooie bomen in een, inmiddels enorm, bos te laten zien.

 

De vraag om geschikte caches voor starters heeft vooral ook te maken met het gegeven dat er tegenwoordig heel veel caches zijn en dat het voor de startende cacher moeilijk lijkt om vanaf de cachepagina's te beoordelen wat goed te doen of leuk is.

Doordat de forumgebruikers wat voorbeelden aandragen van wat zij leuk vonden valt er ook wat te leren.

Door alleen al het lezen krijg je een indruk waarop je kunt letten. Daarom zijn goede criteria ook belangrijk.

Ten minste wanneer je een idee hebt over hoe je op een leuke manier gaat cachen en daarover kun je dan, zoals hier, weer discusieren.

Niet iedere cache van zo'n lijst zal de starter aantrekken, sommige kiezen meteen wat moeilijker of voor een specifieke cache-soort of thema.

Ook is de totale lijst niet voor een individu te doen, alleen de afstand verhindert dat al.

Maar ik vind het leuk en nuttig om hier gezamenlijk een presentatie te geven, die gezien mag worden en waarvan je als starter misschien nog wat op kan steken?

bewerkt door Sivota
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...