Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij zijn bezig met onze eerste cache.

Om de wp's en eind coördinaten te bepalen gebruik ik de middelen functie op mijn Dakota 20. Ik leg hem dan neer en laat hem dan 5 min liggen. Dit heb ik inmiddels 3 X gedaan maar er zit telkens een verschil in.

De eindlocatie ligt tussen de bomen dus ik begrijp dat daar een kleine afwijking kan zijn maar tussen de eerste en tweede keer meten zat een afwijking van 18 meter. En tussen de tweede en derde keer zat 10 meter verschil.

Maar ook de wp's die niet onder de bomen liggen kloppen niet precies. Zo gaf 1 wp toen ik met mijn kompas kwam aanlopen zelfs even een afwijking van 30 meter toen ik een rondje gelopen had en terug kwam lopen met mijn kaart was de afwijking ineens maar 8 meter.

Kan het zijn dat er iets mis is met mijn GPS? Ik kom regelmatig caches tegen die niet op mijn nulpunt liggen maar weet dan nooit of het aan mijn GPS ligt of aan de cache. Want vaak gaat het wel goed.

Maar toen ik een paar weken terug met een ander team aan het cachen was kwamen we soms een paar meter van elkaar af uit met dezelfde coördinaten.

Weet iemand waar het aan kan liggen? Of moet ik gewoon nog een paar keer terug om het gemiddelde te nemen?

Voor de WP's is het niet z'n ramp die zijn toch wel duidelijk maar de eindcache mag toch geen afwijking hebben.

Geplaatst

"Hoe Kom Ik Van Een Afwijking Af" -- mooi onderwerp voor een topic.

Heb je die 3x op verschillende dagen gemeten? Atmosferische omstandigheden (die binnen een dag zo'n beetje hetzelfde zijn) kunnen er net voor zorgen dat het die dag niks wordt met een GPS-meting.

Advies is om op een andere dag, met andere omstandigheden, nog eens te meten.

Geplaatst
"Hoe Kom Ik Van Een Afwijking Af" -- mooi onderwerp voor een topic.

Heb je die 3x op verschillende dagen gemeten? Atmosferische omstandigheden (die binnen een dag zo'n beetje hetzelfde zijn) kunnen er net voor zorgen dat het die dag niks wordt met een GPS-meting.

Advies is om op een andere dag, met andere omstandigheden, nog eens te meten.

Oke ik heb inderdaad vandaag 3X gemeten Ochtend, Middag en Avond.

Ik zal het morgen nog een keer proberen. Ik hoop dat dat het probleem is.

Ik heb overigens mijn Waas uit staan. Dat is toch het beste?

Geplaatst

Kan je GPS geen gemiddelde berekenen? Die van ons wel. Die leg ik dan dus neer (of houd stil in de hand) en laat dan minimaal 100 metingen doen en middelen. Dat duurt een minuut of zo. Normaal kom ik in het bos dan aan een precisie van 4 meter, en dat is wel genoeg.

Geplaatst (bewerkt)

Als je een cache legt is het het handigst om een paar keer een meting te maken en daarvan het gemiddelde te nemen.

Want elke dag is weer anders, en de coördinaten verschuiven per jaar 2cm.

bewerkt door Waldio
Geplaatst

Wat een droevenis allemaal, zo'n afwijking.

Stand satelieten samen met zichtbaarheid (bladerdak) en gevoeligheid ontvanger bepaalt (tijdelijke) afwijking. E.e.a. afhankelijk van het type chipje. Sirf III is beste ontvangst.

Waas is beter: geeft betere positie door extra informatie. Alleen hier in Nederland en Belgie natuurlijk.

Middelen is een must. Maar het kan ook zonder: hoe de GPS naar de juiste coordinaat toe kruipt, hangt van merk en firmware GPS af. Garmin was hier nooit slecht in.

's-ochtends, middags,' s-avonds: alleen een andere configuratie satelieten, en dus iets andere epe. By the way: belangrijkste tip: zet deze EPE in display. Epe=5 is kans van 95% dat de coordinaat in een cirkel van 2x5 meter zit (althans: dat interpreteert de GPS). Heb je een epe van 12: bad luck dus: snoei wat van het bladerdak, of doe een stap achteruit !

Een drift van 3 meter/jaar: ik mag het toch niet hopen, kan ik ieder jaar een nieuwe auto kopen :blush: Vandaar dat ik die oude caches van 7 jaar terug niet meer vind.

Geplaatst
Dan moet onze 1e cache met wp'x al 15 meter verschoven zijn. Krijg nog steeds geen klachten.
Een drift van 3 meter/jaar: ik mag het toch niet hopen, kan ik ieder jaar een nieuwe auto kopen :dribble: Vandaar dat ik die oude caches van 7 jaar terug niet meer vind.

Sorry, sorry, sorry: Ik heb de info nog maar een keer doorgekeken en het is 2 cm. :blush: :blush:

Geplaatst

de verschuiving is inderdaad waar maar deze wordt gelukkig gecompenseerd meen ik ooit ergens te hebben gelezen, zou niet best zijn.

Het middelen is inderdaad een goede optie, maar een verschil van een aantal meters blijf je toch wel houden. Dan is het gewoon zoeken geblazen, is er iets in de omgeving dat er anders uit ziet, naar voren springt waar de schat eventueel zou kunnen liggen etc.

Daar kom ik weer, in den beginne was je al blij als je een afwijking van minder 25 meter had LOL Heb wat afgezocht LOL

Geplaatst

Wij hadden dit weekend een cache met een afwijking van 265 meter :dribble: , dat is echt te gek, je krijg dan een afwijking van het je rot zoeken. misschien ligt het aan de aswolk??

Geplaatst
Wij hadden dit weekend een cache met een afwijking van 265 meter :dribble:

Ik had laatst een afwijking van 200km.. :blush: Ik had namelijk de puzzel verkeerd opgelost. :blush:

Maar de aswolk zorgt denk ik wel voor een slechtere ontvangst.

Geplaatst

Bedankt voor de reacties middelen heb ik al een paar keer gedaan. Ik laat hem steeds 5 min liggen.

Ik heb mijn Waas uit staan maar lees hier dat hij beter aan kan klopt dit?

Ik weet eigenlijk niet wat EPE is en kan het ook niet vinden op mijn Dakota is dit nauwkeurigheid van GPS ?

Hoeveel afwijking mag je eigenlijk hebben.

Geplaatst (bewerkt)

EPE = Estimated Positional Error = geschatte afwijking

Nauwkeurigheid van een metertje of 4 is meestal best netjes (vooral in bossen e.d.)

EDIT: Bij de Dakota / Oregon kun je de afwijking volgens mij vinden door in het hoofdmenu op de balkjes van ontvangst te drukken (midden onder). Daarna staat rechtsboven in beeld de "GPS Misw".

bewerkt door GerardM86
Geplaatst
Wij hadden dit weekend een cache met een afwijking van 265 meter :ph34r: , dat is echt te gek, je krijg dan een afwijking van het je rot zoeken. misschien ligt het aan de aswolk??

haha ik had er vorige week (donderdag 13 Mei )ook een met 192 meter afwijking.

en toen ik de cache via de kaart had gevonden bleef ik de volgende 5 km zo'n 200 meter langs de snelweg rijden.

zie de log

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...