Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik heb sinds gisteren een Garmin Vista HCx en wilde daar graag de TOPO Benelux kaart van Mapsource opzetten. Ik heb een leeg sd-kaartje (2gb), geformatteerd, in mijn apparaat gestopt en de kaart overgezet.

Maar mijn GPS herkent de kaart niet. Bij kaart informatie staat deze niet weergegeven en ook bij systeem info lijkt het alsof het sd-kaartje leeg is.

Als ik het kaartje via een cardreader aan mijn computer sluit staat de kaart er wel goed op. Met het kaartje op zich lijkt niets mis te zijn.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Geplaatst
Ik heb sinds gisteren een Garmin Vista HCx en wilde daar graag de TOPO Benelux kaart van Mapsource opzetten. Ik heb een leeg sd-kaartje (2gb), geformatteerd, in mijn apparaat gestopt en de kaart overgezet.

Maar mijn GPS herkent de kaart niet. Bij kaart informatie staat deze niet weergegeven en ook bij systeem info lijkt het alsof het sd-kaartje leeg is.

Als ik het kaartje via een cardreader aan mijn computer sluit staat de kaart er wel goed op. Met het kaartje op zich lijkt niets mis te zijn.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Je moet de SD Kaart met de instelling FAT formateren.

Niet met de Default (waarschijnlijk NTFS)

Je Garmin kan alleen de oudere optie FAT lezen.

Geplaatst

Ik had de kaart FAT geformatteerd. En via Mapsource heel de Benelux geselecteerd en deze overgezet. Dat verliep allemaal prima.

Zou het een instelling van mij GPS kunnen zijn? Ik heb het boekje al doorgelopen maar daar staat niets in.

Zou het kunnen zijn dat het apparaat geen 2 gb aan zou kunnen?

Geplaatst (bewerkt)

De vraag is of het aan de Topo kaarten of aan het kaartje ligt. Je zou eens kunnen proberen om via Mapsource een vrij beschikbare Open Street map op de GPS te zetten en te kijken of dat wel goed gaat.

http://garmin.na1400.info/routable.php

Gaat dit goed dan weet je in ieder geval zeker dat het kaartje goed is. Gaat dit ook fout dan is het onwaarschijnlijk dat beide kaarten niet goed zijn en moet je mogelijk wat verder in de hardware duiken. Ziet de GPS het kaartje wel als die erin zit? Heb je evt. een ander kaartje dat je kunt gebruiken of lenen om te testen, formatteer het kaartje nog eens een keer enz..

In principe moet je dus door verschillende zaken te proberen mogelijke oorzaken gaan uitsluiten.

Kaarten op de GPS kun je overigens aan of uitzetten via:

Hoofdmenu --> Instellen --> Kaart --> Menuknop

suk6, ik hoop dat je wat kunt vinden.

Edit:

Deze GPS kan zeker 2 GB kaartjes aan, met de 3.90 Firmware zelfs grotere kaartjes.

bewerkt door Grote Griezel
Geplaatst

Ik heb met mijn Vista Hcx hetzelfde probleem. Ik heb er een voorgeprogrameerde sd-card met topo Italy in gedaan en dat werkt prima. Normaal heb ik Topo Nederland en Belgie erin op een andere sd card en dat werkt ook. Maar laatst heb ik een nieuwe sd card gekocht (2Gb) en een collegacacher heeft er diverse kaarten op gezet. In haar Vista Hcx werkt de kaart wel en bij mij niet? En bij nog een andere Vista Hxc werkt de kaart ook.

Op een of andere manier is er dus in het GPS apparaat een instelling mis, maar wat?

Vanuit Map source kan ik ook geen kaarten naar de GPS verzenden.

Geplaatst
Ik had de kaart FAT geformatteerd. En via Mapsource heel de Benelux geselecteerd en deze overgezet. Dat verliep allemaal prima.

Hoe heb je het overgezet? Met het SD-kaartje in je GPS, of met het SD-kaartje in de kaartlezer van je PC?

Geplaatst (bewerkt)

Hoe heb je het overgezet? Met het SD-kaartje in je GPS, of met het SD-kaartje in de kaartlezer van je PC?

Via MapSource kan je toch alleen direct overzetten naar de GPS?

Ik zal het Open Street Maps eens proberen. Kijken of dat lukt.

EDIT:

Ik heb Open Street Maps geprobeerd maar dat werkt ook niet. Ik krijg toch het idee dat het aan het apparaat ligt. Ik heb de nieuwste software gedownload maar dat helpt niet.

Ik krijg in MapSource, als ik wil gaan uploaden de mededeling: 'Uw GPS beschikt niet over het vereiste geheugen om kaarten op te slaan. Als uw GPS een programmeerbare gegevenskaart gebruik, dient u te controleren of deze juist is ingevoegd.'

Ook als ik 'USB Massa opslag' selecteer in het apparaat komt er wel een nieuwe schijf bij in Verkenner, maar als ik die aan klik opent de schijf niet.

Echter waypoints en routes overzetten via MapSource gaat prima. Dus met de verbinding is niets mis.

Ik heb trouwens al 2 kaartjes gebruikt van 2gb, 1 van een jaar oud en 1 net nieuw.

bewerkt door Remi
Geplaatst
Ook als ik 'USB Massa opslag' selecteer in het apparaat komt er wel een nieuwe schijf bij in Verkenner, maar als ik die aan klik opent de schijf niet.

USB massa opslag is niet bedoeld voor gebruik door de gps zelf. Via usb massa opslag kan je gegevens opslaan die je ergens anders weer wil gebruiken. Een soort usbstick zeg maar. De gps zet daar ook de tracklogs neer maar ook die gebruikt de gps zelf niet.

in onze etrex vista hcx zit een gewoon kaartje van 2gb. heeft nog niet deze problemen gegeven.

Geplaatst

Ok, dus de Open Street Maps doen het ook niet. Dan kun je dus een foutieve kaart wel uitsluiten denk ik. Dan moet je het denk ik toch zoeken in het type SD kaart dat je gebruikt. Is het zoals eerder aangegeven een SD of een SDHC kaartje? Een SD kaartje zou het in principe altijd moeten doen. Indien je een SDHC kaartje hebt zou je (indien mogelijk) eens moeten kijken wat een SD kaartje doet en vice versa. Ik ga er van uit dat er een recente firmware versie op zit?

Geplaatst

Het is een gewoon 2 gb kaartje. Geen SDHC.

Ook heb ik inderdaad de nieuwste firmware op mijn GPS staan.

Ik heb het kaartje FAT, FAT-32 en NTSC geformatteerd, maar niets heeft geholpen.

Misschien moet ik maar eens terug gaan naar de winkel (jammer dat dat een webwinkel is).

Geplaatst

Via MapSource kan je toch alleen direct overzetten naar de GPS?

Nee, je kunt met MapSource ook schrijven naar een SD-kaartje in een kaartjeslezer, buiten de GPS om. Soms gaat dat wat sneller dan schrijven via de GPS. Dat is een voordeel. Een nadeel is dat je dan ook andere dingen met het kaartje kunt doen, zoals formateren met een formaat dat de GPS niet ondersteunt. Om op safe te spelen moet je het kaartje dus alleen laten beschrijven door MapSource via de GPS en niet eerst gaan formateren. Als je goed weet wat je doet, kun je het kaartje ook via een kaartlezer gebruiken.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...