Spring naar bijdragen

Aan welke gps geven jullie de voorkeur?


Kitefun

Aanbevolen berichten

Kunnen jullie als ervaren gps gebruikers mij een advies geven over de keuze gps. :thumbup:

Ik zou graag willen weten waar de voorkeur naar uitgaat een etrex legend/vista of een merdian platinum/color?

Ik zou graag wat voor en nadelen van de gebruikers willen weten.

Alvast mijn dank :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Kunnen jullie als ervaren gps gebruikers mij een advies geven over de keuze gps. :yes:

Ik zou graag willen weten waar de voorkeur naar uitgaat een etrex legend/vista of een merdian platinum/color?

Ik zou graag wat voor en nadelen van de gebruikers willen weten.

Alvast mijn dank ;)

Dat is een hele moeilijke vraag. Iedere Garminbezitter zal de Magellan afkraken en vice versa. Je hebt nu eenmaal 2 kampen :P

 

Ik ga voor de Garmin, gut waarom zou dat toch zijn? Ja, ook ondanks de loslatende rubbers....

 

GRTZ

 

Kruimeldief :thumbup:GPSmap 76S en Venture, van? nou? juist Garmin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groetjes Marja :Pdie zelf (nog) geen GPS heeft maar er wel achteraan loopt

zo is het denk ik bij een heel hoop geocachers (teams)

 

 

gr twinlife :thumbup:

En zo hoort het ook. Een ieder hoort HAAR plaats te weten ;)

Groet Ruud :yes:

off topic??? wat is dat???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vroeger liep ik veel achter een Garmin Legend aan, maar toen ik mijn eigen gps kocht heb ik voor de Magellan Platinum gekozen.

Voordelen vind ik dat er meer kaarten in geladen kunnen worden, uitbreidbaar geheugen, dat ie gemakkelijker bedient, geen klikstick meer want dat vond ik maar niets, de ontvangst onder bomen is wat beter (schijnt) dat ie in Amerika veel goedkoper is en dat je zelf de basemap kan vervangen. Ook denk ik dat de magellan robuuster is, er zijn geen problemen bekend met weigerende klicksticks, loslatende rubberranden en uitvallende beeldschermen.

Nadelen zijn dat ie groter is, de pijl is wat rustelozer, en dat de menus naar mijn mening onlogischer zijn dan bij garmin maar dat kan ook komen omdat ik daar eerder mee leerde werken. Het enige waar ik me echt aan irriteer is dat als ik een waypoint invoer dat ik er niet direct een goto van kan maken maar dat ik het punt eerst moet opslaan en weer op moet zoeken voor ik er een goto van kan maken. Ook niet echt ernstig dus ik ben nog steeds heel blij met mijn keuze voor de Magellan. Toch, zou ik nu weer een gps kiezen dan is de garmin 60 cs ook wel verleidelijk.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weten welke GPS je wilt, hangt af van wat je er mee wilt? Een aantal wensen zijn persoonlijk.

 

Bij Garmin kan je de gebruiksaanwijzing downloaden en doorlezen. Met name kan je letten op welke schermen je graag ziet.

Op www.gpsinformation.net vind je het electronische boek van Dale DePriest over het gebruik en trucjes met alle Garmin's.

 

 

Voor de keuze tussen de Legend of de Vista van Garmin kan je een productvergelijking maken op;

 

http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp

 

Diverse garmins kan je daar vergelijken door ze naast elkaar te zetten.

 

Met name het geheugen van 24 mb en het compas spreken in het voordeel van de Vista.

De prijs is uitgerekend in voordeel per gebruiksdag geen overwegend argument in relatie tot het voordeel van met name de 24 mb. Je kunt er bijna heel Nederland mee downloaden. De Legend heeft slechts 8 mb.

Met WAAS in gebruik ervaar ik de Vista goed in gebruik ook met navigatie in de auto.

Dit verbetert de ontvangst significant.

Onder een dik, nat bladerdek of in hoge stedelijke bebouwing zullen de meeste gps'en minder presteren, maar zolang er signaal is, zijn hier trucjes voor.

De zogenaamde matige ontvangst van de Vista ervaar ik daarom niet als nadeel.

een extra antenne kan ook met de reradiatingantenne.

De vraag is wanneer gebruik je het.

 

Door zijn vele mogelijkheden kan de Vista als een onding worden ervaren, maar dat heeft meer te maken niet weten hoe je snel je weg vindt in het apparaat. Zeker als je ook nog onervaren bent met navigeren of uberhaupt met een gps en je de pest hebt aan het lezen van gebruiksaanwijzingen, maar dat is een kwestie van eigen maken, daar zal tijd in geinvesteerd moeten worden. Eenmaal meer ervaren door cachen en veel gebruik zie je snel de voordelen van de Vista tegenover een eenvoudiger model. (zie tips voor de Vista bij Newbie . Zie ook gps-en Wie heeft welke? ) Ik krijg veel verzoeken voor het Vista/Legend functie overzicht.

 

Het voordeel van een Garmin vind ik verder dat redelijk veel mensen in Nederland voor dat merk kiezen, waardoor er zeer veel informatie, en spullen beschikbaar zijn. 2e hands op 2ehands.nl en op marktplaats, - zoekwoord Garmin - waardoor je voor dezelfde prijs er wel weer vanaf kunt, mocht een Garmin niet bevallen.

 

Een Vista heeft geen kleurenscherm zoals de nieuwste Garmins; ook daarvan is de vraag of bij zeer felle zon

sprake is van een verbetering ten opzichte van de Vista.

De bugs in de nieuwe apparaten zijn nog niet bekend. De Vista heeft wat dat betreft de toets der kritiek goed doorstaan en Garmin is niet te beroerd goede aanpassingen te doen in een volgende upgrade.

De grootte van het scherm bij gebruik van de kaart voor rijdende navigatie is klein, maar in de auto gebruik ik de navigatiepijl met afstanden tot het komende waypoint en anders bij de noodzaak van een overzichtelijke kaart dan net zo lief een minilaptop met navigatie via het mapsourcescherm of Oziexplorer met de Vista als basis gps. De route is dan gemarkeerd en te volgen met de cursor.

 

Routenavigatiesysteem; De vista werkt prima met een geladen route bij rijdende navigatie over wegen, maar is niet hetzelfde als een autonavigatiesysteem het zgn autorouting, daar heb je een ander apparaat voor nodig. Als de wens daar ligt, is een autonavigatiesysteem of pda meer praktisch. Bij meerdere caches op een dag bijvoorbeeld, kan je wel weer meerdere routes laden. Op vakantie neem ik zowiezo het laptopje mee.

 

Loszittend rubber? De Importeur Sailtron uit Houten heeft de mijne kosteloos vervangen en sindsdien heb ik geen last meer. Mischien was een partij verkeerd gelijmd. Een oorzaak kan zijn het apparaat in de brandende zonde achter de autoruit hebben?

 

Mapsourcekaarten. Evenals de software voor het apparaat zijn alle upgrades gratis te downloaden op Garmin.com en eenmaal bedreven ervaar ik weinig problemen.

Ja, je moet wennen aan Ozi-explorer als je dat erbij gebruikt voor kabouterkaarten, dat werkt weer anders als Mapsource.

 

Joystick; Een enkel keertje kan je niet goed drukken, maar dat ligt vaak aan jezelf.

Ik ervaar het niet als problematisch.

Ook ervaar ik geen probleem met ongewenste veranderingen in de instellingen als je de Vista werkend in je broekzak steekt. Ik leg hem niet graag ergens even neer. Ik weet niet hoe dat werkt met de bediening op het front zoals bij andere apparaten. Ik ervaar de Vista als een prettig handzaam model. Links of rechtshandig is niet storend.

 

Alarm; de Vista heeft geen waarschuwingspiepjes. Dat is persoonlijk denk ik.

 

Voor 325 een 2ehands met Mapsource Europa ( ook 250 ero) vind ik geen verkeerde prijs en daar zie je een 2ehands Vista tegenwoordig voor.

En nieuw in de VS zonder Mapsource voor nog minder.

Eenmaal Mapsource in gebruik in de Vista maakt een US of Europese basiskaart niet uit volgens mij.

Je werkt dan immers met Mapsource.

Bij het bestellen in de VS komen in het ongunstigste geval invoerrechten en verzendkosten bij.

In Nederland ga je het meestal ophalen en kan je de werking even testen voordat je betaalt.

Heb je liever een winkelier die je in het nederlands suf kunt zeuren, dan kan je hem altijd nog daar aanschaffen. De service is goed.

Bellen en Mailen met de VS hoeft bij problemen ook geen feest te zijn.

Ook de aanschaf is dus persoonlijk. Welk risico loop je liever wel of niet?

 

Chris Ryan, een voormalige Navy Seal, gebruikt de Vista ook bij al zijn barre tochten in alle werelddelen.

Dat kan natuurlijk sponsering zijn van zijn programma, maar hij wint ook graag van het team dat jacht op hem maakt. En dat team gebruikt de militaire versie van de Rockwell.

 

Van Maglan weet ik niets.

 

De kunst is een apparaat te kopen dat je van te voren uit en te na kent en de risico's bij de aanschaf goed in

overweging te nemen, dan is de kans dat je later als nog ontevreden bent, het kleinst.

De tweede hands aanbieders van de Vista verdenk ik er nog weleens van verliefd te zijn geworden op het apparaatje zonder dat ze wisten wat ze kochten, anders doe je zo'n handig apparaatje niet zo snel weer weg. Daar zijn ze iets te kostbaar voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor 325 een 2ehands met Mapsource Europa vind ik geen verkeerde prijs en daar zie je een 2ehands Vista tegenwoordig voor.

Ik speur zelf ook regelmatig de veiling- en 2e hands-sites af naar Vista's.

Maar wat je daar toch regelmatig aangeboden ziet zijn de Vista's met Amerikaanse basemap (import-vista's dus!) die worden aangeboden voor rond de € 325 - € 350. Dat lijkt niet zo gek als je bedenkt dat de goedkoopste Vista in NL zo rond de € 400,-- kost. Maar vind het ik toch echt veel te duur als je bedenkt dat ze hier en daar in internet-winkels worden aangeboden voor rond de $ 250,--, zo rond de € 200,-- dus.

 

Nu weet ik wel dat je bij eigen import het risico loopt dat er invoerrechten worden geheven en dat er dan ook nog BTW overheen komt. Maar goed, dat risico kun je voor dat bedrag wel lopen.

Bovendien heb je natuurlijk ook nog het garantie-probleem met deze geïmporteerde apparaten. Voor garantie moet je dan in de USA zijn. Maar dat geldt dus ook voor de hierboven genoemde Vista's die voor € 350 worden aangeboden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu zo'n twee en half jaar een Vista. Ik zou eerlijk gezegd niet weten welk alternatief ik zou willen maar je stipte wat pijnpunten aan.

 

De zogenaamde matige ontvangst van de Vista ervaar ik daarom niet als nadeel.

 

Mijn Vista presteert aantoonbaar slechter wanneer ik hem zij-aan-zij vergelijk met een Legend. De Vista verliest 'lock' sneller en het duurt langer om de 'lock' te krijgen.

 

 

Loszittend rubber?  De Importeur Sailtron uit Houten heeft de mijne kosteloos vervangen en sindsdien heb ik geen last meer. Mischien was een partij verkeerd gelijmd.  Een oorzaak kan zijn het apparaat in de brandende zonde achter de autoruit  hebben?

 

Mijn rubber liet los en mijn Vista heeft nooit in de brandende zon achter de ruit gelegen.

 

Joystick; Een enkel keertje kan je niet goed drukken, maar dat ligt vaak aan jezelf.

 

Er is iets fundamenteels fout met die 'joystick'. Zo nu en dan weigert dat ding dienst en het enige dat dan nog helpt is het tijdelijk verwijderen van de batterijen. Dat ligt niet aan mij mezelf, er is iets mis met dat ding.

 

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef nog steeds de voorkeur aan de Vista. Eerst een probleem met foute serie, maar is zeer goed opgelost. (Buiten garantie tijd).

Keuze voor mij voor Vista. Gebruik op de fiets. Hoeveelheid geheugen. Computeraansluiting. Elec. Compas. Alti meter.

GPS met grote knoppen veranderen de instellingen of gaan uit. Bijv. ooit gefietst met EMap in mijn achterzak van fietstrui. Bij Emap waren de batterijen al leeg voor ik het huis uit was. :angry:

 

Na aanschaf Vista 1 (serie fout) nam ik de GPS (in eerste instantie) niet mee op MTB wegens blessures. (Bij de weg. Blessures en GPS zijn niet gerelateerd. Wel de mogelijkheid tot MTB-en)

 

MTB-en deze zomer geen probleem met Vista. Alleen met de invoer en display veranderingen, welke defecten eigenlijk na aankoop al aanwezig waren.

 

Een vriendin zoekt al geruime tijd naar, voor haar en vriend beste GPS. Gisteren was zij voor het eerst mee met mijn nieuwe Vista. Zij overweegt nu eerder een Vista te kopen dan een andere GPS. Zij stoorde zich behoordlijk aan de moeilijke invoer door defecten aan mijn GPS.

Zij heeft eerder andere Garmins gehuurd en geleend. En andere merken.

Volgens mij blijft het persoonlijk: afhankelijk van waarvoor je de GPS wilt gebruiken.

 

Skansen.

De beste GPS ......... Een 76S blijft drijven. Kan ie ook mee surfen naar eilandjes.

B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het komt regelmatig voor dat ik er op uit ga met andere geocachers.

Soms hebben we allemaal zo'n beetje dezelfde spullen maar soms ook afwijkend.

Een leuke gelegenheid om e.e.a. naast elkaar te leggen.

Maar eerlijk gezegd komen wij niet tot ontdekkingen die nog niet gedaan waren in Geocache land.

 

Zelf heb ik een Garmin Etrex Vista, zo ook de 8BG.

Vaak lopen we op dezelfde plekken te zoeken, sporadish wijst het apparaat de andere kant op.

Over het algemeen komen wij eigenlijk waar we wezen moeten.

 

Dynex gaat ook vaak met mij op stap, hij heeft een Magellan.

Hier zijn de onderlinge verschillen wel zichtbaar.

Eergisteren tijdens de sneeuw leek het alsof het apparaat super naukeurig was op de laatste meters, de apparaten waren het met elkaar eens.

Meestal is dit niet het geval en zit er tussen Magellan en Garmin +/- 30 meter afstand.

 

De Magellan heeft beduidend minder moeite met gebladerte en andere factoren die negatief op de ontvangst werken.

De Garmin doet het op het eind meestal naukeuriger.

 

Tot zover de eigen ervaringen.

 

De ervaring van anderen? tja voor het volgende vergelijkende onderzoekje nemen we 2 willekeurige onafhankelijke onbekende doch niet geheel onsuccesvolle Geocachers.

 

Laten we zeggen Williii Carrotte en 8BG, Vader en zoon, Magellan en Garmin (waar ging het ooit fout? B) ).

 

- Williii Carrotte heeft tot nu toe 328 caches in Nederland weten te ontdekken.

- 8BG heeft tot nu toe 353 caches in Nederland gevonden.

 

Daarbij moet wel gezegd worden dat 8BG ruim een maand eerder achter het apparaat aanliep dan Williii.

Waar zitten de verschillen in? in de genen kan het niet liggen, aan de apparaten kennelijk ook niet, en dat verschil van 25 caches ach .......... dat is waarschijnlijk de maand voorsprong die zoon op pa had.

 

Kortom de keuze zal persoonlijk zijn want zoals bovenstaand onderzoekje uitwijst is het met beide apparaten redelijk te doen.

 

((Met dank aan de proefpersonen Williii en 8BG die geheel onbewust aan dit onderzoekje hebben deelgenomen :angry: ))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je een GPS met dezelfde eigenschappen als een Vista? Met enkele verbeterde punten?

 

De Garmin GPSmap 76S is gelijk aan de Vista met een aantal verbeteringen.

 

Geen Joystick

Groter display

Antenne ingang

Betere antenne en beduidend beter ontvangst

Geen rubbers die kunnen loslaten

Niet alleen waterdicht, maar blijft ook drijven

Acoustisch

 

Ik heb diverse GPSen gehad, en ook al koop ik straks de 60CS, de GPSmap 76S blijft in mijn bezit omdat het ding nog niet overtroffen is, niet voor wat gebruikersgemak betreft, ook niet voor wat ontvangst betreft. Alle andere GPSen die ik gehad heb en nog heb, geen enkele kan tippen aan de 76S.

Ik wil eigenlijk geen reclame maken, en ik weet dat ieder zijn eigen aanprijst. Het enige dat ik daaro kan zeggen, ik heb nu nog 3 GPSen en ik zou dan theoretisch ze alledrie moeten aanprijzen en dat doe ik dus niet.

Ik was altijd ook tevreden met mijn Garmin Etrex Venture, maar sinds ik de 76S heb, mag de KralenFee met de Venture lopen, terwijl ze het ding vroeger niet eens moch aanraken. Ik hoef het niet meer..

 

GRTZ

 

Kruimeldief :lol1: Ik ben wie ik ben, niet altijd even makkelijk, maar blijf in mij geloven. Ik zal je verrassen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik was altijd ook tevreden met mijn Garmin Etrex Venture, maar sinds ik de 76S heb, mag de KralenFee met de Venture lopen, terwijl ze het ding vroeger niet eens moch aanraken. Ik hoef het niet meer..

Toch denk ik dat de Venture beter is.

 

Het is namelijk bewezen dat de Fee met de Venture de Cache eerder gevonden heeft dan de Dief :thumbup: met de GPSmap 76S B)

Of zijn hier andere krachten, waar wij geen weet van hebben, de Fee behulpzaam ;)

 

Ruud :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik dat de Venture beter is.

 

Het is namelijk bewezen dat de Fee met de Venture de Cache eerder gevonden heeft dan de Dief  :angry: met de GPSmap 76S :cry:

Of zijn hier andere krachten, waar wij geen weet van hebben, de Fee behulpzaam :eek:

Dat zijn andere krachten Ruud. Juist als ze de venture zelf gebruikt is ze niet zo vlot. Als ze de cache op een 100 meter afstand is genaderd gaat notabene de GPS in de zak en wordt automatisch de prikstok afgerold. Ze blijft staan, scant de omgeving, steekt de neus omhoog, nuift eens goed in het rond en loop zomaar richting de cache en prikt 1 a 2 x in de grond en wandelt dan al smilend verder om zogenaamd mij ook eens de cache te laten scoren. meestal peil ik dan nog een beetje in het rond en loop de cache nog eens an vanuit een andere richting.. Zonder GPS heeft ze de cache nog eerder als ik.

 

Als het haar te lang duurt dan ....

 

"Khebbum" klinkt dan weer door de bossen. Zelfs zonder GPS is die taart nog sneller. Andere krachten? Zeg maar boze krachten. Maar als troostprijs mag ik loggen en zij fotograferen. Dat is voor degene na ons weer een ramp. Mijn handschrift is niet te lezen en de Fee maakt zoveel foto's dat om ze online te brengen tijdens het loggen is het een toer om de spoilers niet online te krijgen :yes:

 

GRTZ

 

Kruimeldief ;) Dat vrouwen klagen over het feit dat mannen hen niet begrijpen, komt doordat vrouwen zichzelf en andere vrouwen niet begrijpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...