Spring naar bijdragen

E-trex Zonder Kaart?


Elmer1978

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Alweer een tijdje geleden mijn laatste (en eerste) drie caches gedaan met mijn (verouderde) E-Trex Euro.

 

Deze E-Trex is zonder kaart. De caches die ik gedaan heb deed ik als volgt: via Google Earth/ Google Maps eerst kijken in welke buurt de cache ligt, erheen rijden en daar ter plekke via mijn E-Trex bekijken waar ik heen moet.

 

Mijn vraag is: gebruiken jullie allemaal zo n simpel apparaatje als de E-Trex Euro zonder kaart. Of gebruiken jullie wat meer moderne gps-apparaten met kaarten erop.

 

Gr.

Elmer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben begonnen in 2001 met een Etrex Venture zonder echte kaart, maar een jaar of wat terug over gestapt naar een 60CSx met kaart (nu topo benelux). Het maakt het leven wel een stuk makkelijker. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja ik zou zeggen ga nog even door met de GPS die je nu hebt, ook wij zijn begonnen met een verouderd toestel. Bekijk eerst of je het cachen wel leuk vind, dan kan je altijd nog een beslissing nemen voor een andere GPS met meer opties. :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb er nu bijna 7 jaar op zitten met een soortgelijke Etrex Legend. Op gegeven moment wel een simpele basiskaart erop gezet, maar zonder wandelpaden en fietspaden etc. Gaat op zich prima en ik zou er nog jaren mee kunnen cachen, ware het niet dat mijn GPS het begint te begeven... bij het opstarten is het scherm vaak gescrambled en moet ik een flinke tik tegen de zijkant geven voordat het scherm leesbaar is. Pijl van het kompas en positie op de kaart wil nog wel eens vergeten om te updaten, zodat ik alleen de afstand tot de cache in meters kleiner zie worden terwijl de pijl de andere kant op kan wijzen. :thumbup:

Rond de zomer wil ik daarom eens op zoek naar een andere GPS en volg daarom met belangstelling draadjes over GPS60csx, Oregon en Dakota toestellen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook gestart met de Etrex Euro, en heb daar mijn eerste 250 caches mee gevonden. Dus om caches te vinden is dit beslist een geschikt toestel. Maar daar moet wel bij verteld worden dat vooral de ontvangst van de Euro aanmerkelijk minder goed is als die van de modernere gps'en. Wat dat aangaat zul je een groot verschil zien met de nieuwe Etrex H, tegenwoordig al te koop vanaf € 69,50.

Als je gaat voor een duurdere gps, met ruimte voor kaarten, dan zul je merken dat ook dat weer prettiger werkt. Ik cache nu al weer enkele jaren met de 60Cx + Topo NL, en ik vind dat een hele mooie combinatie. Ik gebruik de Topo-kaart vooral voor het bepalen van de handigste wandelroute naar het volgende waypoint, maar ook om te bekijken of het berekende waypoint zich op een logische plek bevindt. Als dat zich bv. middenin een vijver bevindt, of een eind uit de route, dan heb ik waarschijnlijk een rekenfout gemaakt.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je eenmaal aan een kaart gewend bent, kun je niet meer zonder...

Wij cachen al enkele jaren met kaart en met steeds meer (en gedetailleerdere) kaarten.

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook in ben begonnen met een basismodel (nadat ik op dag 1 van de vakantie de gps van mijn zus had gemold)uit Canada

Daar heb ik veel mee gevonden, maar ben nu erg blij met mijn Dakota met kaart.

Werkt makkelijker en sneller, maar zonder kaart kan het dus wel.

Pas toen ik wist dat ik het echt leuk vond (hoe kan het ook anders) ben ik naar een ander gaan kijken.

(en nadat ik een paar keer op 5 meter van een cache had gestaan, maar met een flinke sloot ertussen..........) :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm ben net als jij/jullie aan het twijfelen wat nu te doen.

 

Heb al jaren een Garmin 60 zonder kaarten en heb er de laatste 307 caches behoorlijk moeiteloos mee gevonden (eigenlijk altijd tot op de meter nauwkeurig !!). Maar ik heb er altijd mijn HTC smartphone naast met google maps wat me wel eens wil/kan wijzen op een "betere" route ;-).

 

Kortom ik zoek denk ik naar de GPS 60 CSx, hierop ook een digitaal kompas en hoogtemeter (ben al eens tegen een berg aan gelopen ;-))

 

Al veel geïnformeerd naar de Oregon's bij medecachers maar heb het idee dat de Garmin GPS60CSx nog altijd een toppertje is binnen geocaching-land!

 

Greetz AAPJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben nu sinds twee weken de Etrex Vista HcX en meteen al super tevreden over. De prijs valt best mee (€ 185). De standaard kaart is heel basic, maar het is best te doen. Als je de kaart Topo Benelux hebt, is het wel prettiger cachen omdat je ook bijv. kleine bospaadjes ziet en sloten.

 

Voor ons heeft het een hoop frustatie gescheeld, omdat we altijd met een PDA en TomTom hebben gecached. Een groot probleem hierbij was dat de GPS altijd dacht dat we op de naastgelegen weg liepen en dat de update van de positie erg traag was. Vooral in bosrijke omgevingen was dit een verschrikkelijk probleem. Wat vooralheel handig is gebleken is een digitaal compas op de GPS.

 

Als je net begint met geocachen kun je dit best wel met behulp van een PDA of telefoon proberen. Als je echt serieus vaker wil cachen kan je altijd naar een leuke GPS gaan kijken. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoeling is dat ik van de week of volgend weekend weer eens op pad ga om wat caches hier in de buurt (zoetermeer) te doen.

Nog maar even met de oude E-Trex... En dan zie ik over een tijdje wel of ik nog eens een nieuw apparaatje ga aanschaffen (evt met kaart of open source).

 

Wel leuk om het forum door te spitten en allerlei dingen te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

De afgelopen weken een aantal malen op pad geweest met de Extrex. Maar het levert meer irritatie op dan plezier...

 

Ik vind hem erg onnauwkeurig...

 

Zoals in eerdere post al gemeld wil ik nu toch echt op zoek naar een ander apparaat (met een betere ontvangst en indien mogelijk kaartmateriaal erop). Degenen die ik het meest tegenkom is de gpsmap60CSx en de Vista HCx.

 

Welke zouden jullie mij adviseren? Ik heb al heel wat draadjes gelezen maar ik kom er niet helemaal uit...

 

 

 

Bedoeling is dat ik van de week of volgend weekend weer eens op pad ga om wat caches hier in de buurt (zoetermeer) te doen.

Nog maar even met de oude E-Trex... En dan zie ik over een tijdje wel of ik nog eens een nieuw apparaatje ga aanschaffen (evt met kaart of open source).

 

Wel leuk om het forum door te spitten en allerlei dingen te lezen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

qua gebruik zijn die twee volgens mij niet erg verschillend. Wat de grote verschillen volgens mij zijn, is dat de 60CSx een maritiem toestel is en daarom niet alleen waterdicht is, maar zelfs blijft drijven als hij in het water valt. En ik dacht dat het scherm wat groter is. Zelf heb ik de vista hcx en ik ben er erg tevreden mee. Had ik de 60CSx gehad, dan was ik daar waarschijnlijk precies even tevreden mee geweest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben een 60csx met kaart (topo benelux; city navigator; onroute fiets en onroute wandel).

Hij bevalt heel erg goed.

Afgelopen tijd voor het eerst kennis gemaakt met cachen zonder kaart. Niet omdat we geen kaart hadden (OSM Oman), maar meer omdat in Oman alle kaarten verouderd zijn. Ze bouwen daar erg rap nieuwe wegen. Bovendien wordt er erg veel offroad gereden. Het is gewoon heel anders. Je bent soms langer aan het zoeken naar de toegangsweg dan naar de cache zelf.

 

Het is overigens geen maritiem toestel hoor. Gewoon een outdoor. Bedoeld voor wandelen en fietsen. Ik heb begrepen dat hij ook veel door motorrijders wordt gebruikt.

 

Kennis van andere toestellen heb ik niet.

Voor mensen die niet snel aan een toestel wennen is het mogelijk een wat minder handige keus. Hij heeft veel functies voor het aantal knoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...