Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Dag medecachers. Vandaag had ik bij het zoeken naar een cache een vreemde ervaring. Het is zondagochtend in de polder. Niemand te zien behalve zondagmorgenfietsers (wielrenners) en auto's in de verte op de snelweg. En een eenzame geocacher op een bepaalde plek waar hij denkt dat een cache moet liggen. Omdat ik een politieauto zie aankomen blijf ik rustig even aan de kant staan. Raampje open "wat ben je aan het doen". Ach, ik fiets wat rond was mijn antwoord. Maar ongeveer 10 minuten later komt dezelfde politieauto opnieuwe eraan. Toen heb ik maar uitgelegd wat geocachen was wat voor de twee politiedames onbekend was. Sterker nog: het klonk zelfs verdacht. Maar inmiddels was het wat drukker. De politieauto was midden op een fietspad geparkeerd zodanig dat er nog maar 50 centimeter over was voor beide richtingen fietsers samen terwijl ik mijn uitleg deed en zelfs mijn paspoortgegevens genoteerd werden. Ik zag ook gevaarlijke situaties op het fietspad omdat fietsers de geparkeerde politieauto moesten ontwijken. Voor alle duidelijkheid: ik was niet in overtreding en ik bevond mij niet op een verboden plek.

Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen en wat zijn tips en truuks om met politie e.d. om te gaan?

Geplaatst

Zoals jij het nu gedaan hebt is prima toch.

Je begaat geen overtreding dus leg je uit wat je aan het doen bent.

Hoe zij er verder mee omgaan is aan hun. Zal wellicht per regio/agent/humeur verschillen :blink:

Geplaatst

Niets mis mee toch. gewoon vertellen wat je aan het doen bent, ik heb een keer hetzelfde meegemaakt, 's avonds in een donker bos.

Zij hadden mijn auto zien staan aan de kant van de weg en gingen poolshoogte nemen in het bos, waar ik net weer kwam aan lopen. Ik mocht daar ook zijn, dus geen probleem. Ook alle gegevens zijn genoteerd voor het geval er wel iets zou zijn.

Geplaatst

Heb ik ook wel eens gehad. Bij de kerncentrale van Borsele. Kreeg zelfs telefoon thuis van de poltie. Gewoon uitgelegd. Ik snap ook niet waarom je dat de 1tse keer niet meteen deed. Die gasten vinden dat meestal heel leuk.

En nee, ik ben zeer zeker geen politievriend.

Geplaatst

Als je de politie op je dak krijgt tijdens het cachen doe je iets niet goed :blink: Je bent dan dus niet ongezien gebleven, niet onopvallend gebleven, eerder dus jezelf verdacht gemaakt,anders hadden ze geen reden om je aan te spreken. :dribble: Tja het valt niet mee dat cachen!

Maar als het dan toch gebeurt dat je door de politie word aangesproken (of wie dan ook). Kun je maar gewoon het beste vertellen wat je aan het doen bent.

Als je er een verhaaltje om heen gaat praten maak je de kans groter dat je jezelf ongewild verdachter maakt dan dat je eigenlijk wilt.

Geplaatst

Ook ik ben met cachen politie (en boswachters) tegengekomen. Soms zijn zij bekend met geocachen en soms ook niet. Daarom heb ik nu al een paar maanden een geplastificeerd (mooi oranje!) papiertje bij mij, waarop staat vermeld wat cachen is. Mochten zij mijn uitleg niet direkt willen snappen, dan heb ik iets om hen te tonen.

Ik wens jullie allemaal zorge :blink: loze cachedagen toe.

Geplaatst

Snap dit gedoe niet, is toch de openbare weg. Ik rust even uit, punt. En als ze na 10 minuten weer terugkomen, ben ik nog even aan het bijkomen.

Tip, zet je fiets tegen het object aan waar je moet zoeken (indien mogelijk), dan kan je iets inspecteren en meteen de cache grabben

Gaat ze niets aan, tenzij ik iets doe wat verboden is. :D

Je moet die lui niet slimmer maken dan dat ze al zijn.

En als het echt niet anders kan kan je ook een A4 met uitleg wat geocaching is op zak steken, hoef je alleen maar af te geven.

En idd altijd ID mee.

Ik ga de laatste tijd heel vroeg op pad, 04:00 weg om tegen ochtendschemer te beginnen met cachen.

Ik wacht eigenlijk ook binnenkort wel op een politieauto die vraagt wat ik doe, ergens in de polder.

Bij b.v. een nachtcache zoals 666 komt de politie ook wel eens langs als je de logs leest.

En als het echt niet anders kan kan je ook een A4 met uitleg wat geocaching is op zak steken, hoef je alleen maar af te geven.

En idd altijd ID mee.

Geplaatst (bewerkt)

Het is hun goed recht om vragen te stellen. Daarvoor lopen, fietsen, brommeren of rijden ze op straat. Sterker nog, wij - medeburgers - vinden het wel fijn, dat ze dat doen. Het geeft ons een gevoel van veiligheid. Op 9 juni a.s. stemmen we allemaal voor meer veiligheid. Alle partijen hebben het hoog in het vaandel cq partijprogramma!!

Je staat daar en zal op één of andere manier de aandacht getrokken hebben, anders rijden ze gewoon door. En als ze dan tóch vinden, dat ze jou een vraag stellen, dan leg je toch gewoon meteen uit wat je aan het doen bent. Desnoods zoek je samen met hen naar de cache. Wedden, dat ze het leuk vinden? Met enige vorm van humor moet zoiets simpel op te lossen zijn...... Maar door eerst iets anders te vertellen en dan pas over geocaching te beginnen wek je wantrouwen.

En zo snel vraagt een politieambtenaar nou toch ook weer niet om een legitimatie.... En, inderdaad, een briefje met uitleg van geocaching kan ook heel handig zijn. Zit standaard in de rugzak, alhoewel ik het nog nooit heb hoeven gebruiken.

bewerkt door Gerrit Tabak
Geplaatst

Ook wij hebben het meegemaakt.

Blijkbaar had iemand ons in de bosjes zien scharrelen en de politie gebeld. We hebben verteld dat we aan het geocachen waren en hebben ze een hele beknopte uitgeleg gegeven en verteld dat ze maar eens op de website moesten kijken voor meer uitleg en info. Ze vonden het wel interessant maar hadden er nog nooit van gehoord. Wel werd ons nummerbord genoteerd en onze id nummers. Maar verder hebben we er nooit meer problemen mee gehad.

Geplaatst
Sterker nog, wij - medeburgers - vinden het wel fijn, dat ze dat doen. Het geeft ons een gevoel van veiligheid. Op 9 juni a.s. stemmen we allemaal voor meer veiligheid. Alle partijen hebben het hoog in het vaandel cq partijprogramma!!

Jij wel, ik niet.

Geplaatst

Ik ben al vaker diverse ambtenaren tegengekomen, zij het boswachters, zij het politie. Gewoon uitleggen wat het is, wat je aan het doen bent en tot nu toe heb ik me nog nooit hoeven legitimeren o.i.d.

Veel vervelender vindt ik "gewone" oplettende burgers die zo verschrikkelijk nieuwsgierig zijn dat ze wel twee of drie keer opnieuw met bijna uitpuilende ogen langskomen.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...