Spring naar bijdragen

Wanneer Is Er Sprake Van Ftf En Wanneer Niet


Saab9-x

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik nu mijn eerste cache verborgen, maar deze is heel toevallig door een geocacher gevonden voordat het gepubiceerd is en dus online staat.

Deze cacher zocht op de zelfde plek naar een plek om zijn cache neer te leggen, maar trof de cache van mij aan.

Is dit nou een FTF of een Betafound??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is de eerste vinder van de cache. Maar omdat hij nog niet op geocaching.com gepubliceerd was is het (nog) geen geocache.

afhankelijk of het een cacher of een geocacher kan het wel of geen FTF genoemd worden.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de eerste vinder van de cache. Maar omdat hij nog niet op geocaching.com gepubliceerd was is het (nog) geen geocache.

afhankelijk of het een cacher of een geocacher kan het wel of geen FTF genoemd worden.

 

Tc

Ik probeer te doorgronden wat je bedoeld, maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal... :thumbup:

 

Het is een geocacher die het gevonden heeft, is geen kennis van mij en heeft dus geen voorkennis

bewerkt door Saab9-x
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is de eerste vinder van de cache. Maar omdat hij nog niet op geocaching.com gepubliceerd was is het (nog) geen geocache.

afhankelijk of het een cacher of een geocacher kan het wel of geen FTF genoemd worden.

 

Tc

Ik probeer te doorgronden wat je bedoeld, maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal... :thumbup:

 

Het is een geocacher die het gevonden heeft, is geen kennis van mij en heeft dus geen voorkennis

 

Ik moet eerlijk bekennen deze cryptische omschrijving kan ik ook niet volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik nu mijn eerste cache verborgen, maar deze is heel toevallig door een geocacher gevonden voordat het gepubiceerd is en dus online staat.

Deze cacher zocht op de zelfde plek naar een plek om zijn cache neer te leggen, maar trof de cache van mij aan.

Is dit nou een FTF of een Betafound??

lijkt mij een toevalstreffer.

Gelopen heeft hij hem niet dus uit dat oogpunt zou ik zeggen nee.

Is het een multi zou ik er meer moeite mee hebben een traditional tja

Wat vind de vinder er zelf van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

 

Ik nu mijn eerste cache verborgen, maar deze is heel toevallig door een geocacher gevonden voordat het gepubiceerd is en dus online staat.

Deze cacher zocht op de zelfde plek naar een plek om zijn cache neer te leggen, maar trof de cache van mij aan.

Is dit nou een FTF of een Betafound??

lijkt mij een toevalstreffer.

Gelopen heeft hij hem niet dus uit dat oogpunt zou ik zeggen nee.

Is het een multi zou ik er meer moeite mee hebben een traditional tja

Wat vind de vinder er zelf van?

 

De vinder vind het fantastisch dat hij deze traditional gevonden heeft zo zonder GPS...

Eigenlijk zou ik het niet erg vinden om deze cacher de FTF te gunnen, als het maar niet tegen de regels van GC.com is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer te doorgronden wat je bedoeld, maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal... :thumbup:

Er is een verschil tussen een cache en een geocache. Een cache is een doosje met een logboekje. Een geocache is iets wat op geocaching.com gepubliceerd is. Een cache hoeft niet op geocaching gepubliceerd te worden. Er zijn andere databases met caches (terracaching, qualitycaching enz.) en je kunt eventueel ook nog de coordinaten in een nieuwsgroep posten. Om het nog lastiger te maken is niet alles wat op geocaching staat een cache. De earthcaches en andere virtuals zijn geen doosjes met een logboekje en daarom ook geen cache.

 

Wat er gevonden is is een cache (doosje met logboek), maar geen geocache (want niet gepubliceerd op geocaching.com). Als de cache op gc.com gepubliceerd wordt kan er dus nog iemand een FTF van de geocache scoren. De FTF van de cache is inmiddels vergeven.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja leuk, hier gaat weer een geweldige discussie op komen :thumbup: .

 

Ik hou als stelregel het volgende aan;

 

Zijn de kansen voor iedereen gelijk geweest? Maw, heeft de vinder op één of andere manier info van jou ontvangen die een ander niet heeft gekregen? Zo niet, dan mag de vinder de ftf claimen. Anders is het een proefloper of iets anders geweest.

 

Door kruimeldief (revieuwer) wordt liever aangehouden dat het pas een geocache is als hij goedgekeurd is door de revieuwer. Pas daarmee staat hij definitief te boek als geocache. Daarna kan er dan ook pas sprake zijn van een eerste vondst van een geocache.

 

Tja, op de letter zit daar natuurlijk wel wat in. Maar er zijn situaties bekend, waarbij maker aankondigt in een beschrijving dat betreffende cache een onderdeel is van een serie of dat er via een omweg nog een bonus te verdienen valt. Als dan die bonus of de rest van die serie wat op zich laat wachten (ivm revieuwen) en een oplettende cacher vindt toch de bedoelde cache, is het wat mij betreft ook een vondst van een geocache.

 

Mijn insteek dus.

 

Hoe je daar zelf in wil gaan staan mag je gelukkig zelf uitmaken. En wat betreft de zogenaamde FTF ranking, waar het dan belangrijk voor zou kunnen zijn..... Tja, daar geldt het principe; Wie schrijft, die blijft. Maw, diegene die zo'n lijst bij houdt, mag de regels bepalen.

 

Succes met het uitzetten van je eigen koers in deze....

 

Spirit

bewerkt door Pentagram
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1e naam in het boekje = FTF

 

met/zonder voorkennis maakt allemaal niets uit. (of dat netjes is dat is dan terzijde, ieder zijn spelletje zullen we maar zeggen)

 

FTF wilt niets meer en niet minder zeggen dan dat je de 1e bent die hem vindt. Lijkt mij zo klaar als een klontje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik probeer te doorgronden wat je bedoeld, maar begrijpen doe ik het nog niet helemaal... :blink:

Er is een verschil tussen een cache en een geocache. Een cache is een doosje met een logboekje. Een geocache is iets wat op geocaching.com gepubliceerd is. Een cache hoeft niet op geocaching gepubliceerd te worden. Er zijn andere databases met caches (terracaching, qualitycaching enz.) en je kunt eventueel ook nog de coordinaten in een nieuwsgroep posten. Om het nog lastiger te maken is niet alles wat op geocaching staat een cache. De earthcaches en andere virtuals zijn geen doosjes met een logboekje en daarom ook geen cache.

 

Wat er gevonden is is een cache (doosje met logboek), maar geen geocache (want niet gepubliceerd op geocaching.com). Als de cache op gc.com gepubliceerd wordt kan er dus nog iemand een FTF van de geocache scoren. De FTF van de cache is inmiddels vergeven.

 

Tc

 

 

Een terugkerende discussie vanuit een wisselende invalshoek. Hier de link naar een recent topic, waarin ook de reviewer uitlegt wanneer een cache een geocache is (in bericht #25 bijvoorbeeld).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wat betreft de zogenaamde FTF ranking, waar het dan belangrijk voor zou kunnen zijn..... Tja, daar geldt het principe; Wie schrijft, die blijft. Maw, diegene die zo'n lijst bij houdt, mag de regels bepalen.

 

Spirit

 

 

Zo mag ik 't horen! :thumbup:

bewerkt door Voortrekkers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk zou ik het niet erg vinden om deze cacher de FTF te gunnen, als het maar niet tegen de regels van GC.com is...

 

Gc.com heeft geen regels over FTF. Ze moedigen zo (ik denk terecht) niet het wedstrijd-element aan.

 

Iedereen kan daarom hierover zijn eigen 'regels' bedenken. De meest gangbare is een combinatie van bovenstaande: de eerste naam in het boekje voor wie de omstandigheden gelijk waren aan die van alle anderen wordt als eerste vinder geteld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik noem dit een SFTF (super first to find)

En geeft de toevallige vinder de eer van het eerst loggen. Wat is er nu mooier voor een cacher om een cache als eerste te vinden. En helemaal als je er niet naar op zoek bent. Let wel ik als het mogelijk is asp logen of melding maken in de cachebeschrijfing. Anders krijg je weer van die postings Hee hoe kan dat nu hij logt al voor dat de cache online kwam. En met de melding van hoe en wat kweek je begrip en mogelijk de hoop bij de ander cachers dat hun dit ook ooit overkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Hallo,

 

Ik nu mijn eerste cache verborgen, maar deze is heel toevallig door een geocacher gevonden voordat het gepubiceerd is en dus online staat.

Deze cacher zocht op de zelfde plek naar een plek om zijn cache neer te leggen, maar trof de cache van mij aan.

Is dit nou een FTF of een Betafound??

 

Heb dit ooit zelf eens aan de hand gehad (Zoetermeer; digitalen snelweg)

Kruimeldief was hier zeer duidelijk over.

Noemde een cache in dit stadium ZWERFVUIL.

Zijns inziens kon dit niet als log worden beschouwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...