Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Volgens mij is de vraag HOE je bepaalde mysteries op kunt lossen.

Het is schijnbaar not done om puzzelmethodes te delen of te discusiëren hoe je bepaalde puzzels moet doen mag hier ook niet.

Wij lossen onze "onoplosbare" mysteries vaak op in samenwerking met andere teams en dit bevalt heel goed.

Geplaatst
Volgens mij is de vraag HOE je bepaalde mysteries op kunt lossen.

Het is schijnbaar not done om puzzelmethodes te delen of te discusiëren hoe je bepaalde puzzels moet doen mag hier ook niet.

Wij lossen onze "onoplosbare" mysteries vaak op in samenwerking met andere teams en dit bevalt heel goed.

Het enige wat hier niet mag is een bepaalde Mystery met z'n allen tot in de oplossing bespreken en oplossingen voor specifiek, met naam genoemde, Mystery's geven. Wil je iets gezamenlijk oplossen, doe dat dan per PB of mail etc.

Reden: Het is voor de cache-legger niet leuk als de oplossingen op het forum staan.

Over de achterliggende methodes en technieken van Mystery's staat wel al het een en ander in dit subforum en dat kan ook. Bij doorlezen van een aantal draadjes krijg je een algemeen idee waar je aan kan denken.

Dat kan zeker helpen.

Geplaatst
Gewoon negeren. Zonde om je tijd te besteden aan een puzzel die je uiteindelijk leid naar een fotokokertje bij een lantaarnpaal. Als de cacheeigenaar echt een interestante locatie had gevonden had hij of zij er een traditional van gemaakt.

Wat een malle conclusie.

knip

Dat vind ik nou ook. Het gaat om de puzzle,als je die niet leuk vind, los je hem toch niet op. De cache is alleen maar een bevestiging van de oplossing van de puzzle.

Maar goed, puzzels laat ik meestal ook links (of rechts) liggen.

Echter een tijd geleden hebben we met een aantal collega's regelmatig de meest lastige puzzels opgelost bij het koffieapparaat. Een beetje brainstormen doet wonderen. Dus mijn tip: maak een paar collega's zo gek dat ze mee gaan cachen, kun je daarna lekker samen puzzels oplossen.

Jan

:blush: ik werk thuis vanuit de trapkast :)

en ik sta dus alleen bij de koelkast

leuk thuis werken.

:crybaby:

Geplaatst
Ik heb je geloof ik al eerder zien roepen dat je niet kunt googlen. Daar kun je in ieder geval wat aan doen.

In het engels: deze

In het nederlands: deze en daarna deze en deze.

sorry ik ben behoorlijk goed in googlen ik doe voor mijn werk bijna niets anders maar ja voor google heb je wel enige info nodig zo als het onderwerp waar je naar zoekt. Als ik zeg dat ik niet kan google zit dat in een zins opbouw met een cinise ondertoon.

Geplaatst

Zoeken zoeken en nog eens zoeken. Eventueel een hint vragen. Zo los je een groot aantal mystery's op. De wiskundige zijn erg lastig maar wel te vinden op internet.

Geplaatst
Als ik zeg dat ik niet kan google zit dat in een zins opbouw met een cinise ondertoon.

Daarvoor hebben ze DIT gemaakt, toch? :blush:

Geplaatst

Het carambalige van een mystery vind ik dat het meestal puzzels zijn die niets met navigeren te maken hebben.

Dus kun je als je veel mystery's wil oplossen net zo goed een puzzelboekje kopen. :blush:

En als je dan de mystery hebt opgelost is het weer net een traditionele cache. :)

Ik bekijk ze meestal wel.

Verder heb ik wel een aantal mensen in mijn omgeving die nog wel eens de oplossing weten te vinden

maar zelf besteed ik er meestal niet langer dan een half uur aan.

Geplaatst
knip

:blush: ik werk thuis vanuit de trapkast :)

en ik sta dus alleen bij de koelkast

leuk thuis werken.

:crybaby:

hm, sneu.

Wellicht eens een mini-eventje organiseren bij die koelkast :lol1:

Geplaatst

Jolimama,

Ik heb hetzelfde hoor, ik heb ook mystery's waar ik nog steeds niet van weet hoe ze opgelost moeten worden. Anderzijds zijn er mysteries die toch vrij makkelijk waren of recht-door-zee (sudoku bijvoorbeeld), maar ook lastige waar ik ettelijke uren mee bezig geweest ben om ze op te lossen. Als ik echter een serieuze poging heb gedaan tot een oplossing, dan vraag ik aan de cache legger of ik op de goede weg zit. Meestal geeft die wel aan van wel of niet en geeft eventueel nog een hint.

Om wat algemene tips te geven hoe je een mystery kunt aanpakken:

1. Lees eerst de cache gewoon eens goed door, waarschijnlijk twee keer. De informatie hierin geeft soms aanwijzingen waar je de oplossing moet zoeken.

2. Kijk daarna ook eens kritisch naar de titel. Dit kan ook een cryptische aanwijzing zijn waar je de oplossing moet zoeken.

3. Er kunnen 'verborgen' aanwijzingen zijn. Kijk eens naar de HTML source code van de pagina, in afbeeldingen kan naast beeldinformatie ook extra informatie aanwezig zijn op verschillende manieren.

4. Zoek naar informatie op Internet, Google, Wikipedia zijn vaak goede bronnen.

5. Kijk naar dingen die mogelijk opvallen in de cache omschrijving, de titel, de naam van de cache legger boven de pagina, etc. Mocht hier iets opvallen, dan is dat vaak geen toeval :blush:

Ik gebruik heel vaak het programma GCTool van gpsgek. Deze rekent coördinaten om, projecties, maar ook tekst analyse: Woordwaardes, maar ook frequentietabellen, andere getallenstelsels die nog wel eens gebruikt worden bij mysteries. Voor plaatjes zoek ik meestal freeware programmaatjes op Internet, die ik vaak maar voor dat ene doel gebruik.

Discussiëren met andere geocachers kan wel eens een heel ander licht werpen op een mystery. Soms zelfs het Eureka moment.

En last but not least kun je wat logjes lezen van cachers die hem al gevonden hebben. Als ik een mystery vind, vertel ik meestal wat mijn plan van aanpak is geweest en de valkuilen waar ik in ben gelopen zonder het raadsel meteen weg te geven. Sterker nog, ik maak er een sport van om subtiele aanwijzingen in mijn log achter te laten :)

Success en happy hunting!

Mystery's ik kom er als het geen sudoko's of normale raadsels zijn vaak niet uit hoe weet je of ze de coordinaten willen of die andere cijfers die je op een andere vreemde plek in moet vullen in de gps die ze dan weer om zet (ik heb mijn gps niet bij de hand dus weet even de namen niet).

Vaak staar ik me blind op de puzzels en dan lees ik puzzel was snel gedaan, makkelijke puzzel dit keer. En ik kijk naar een mooie vormtekening en meer zie ik niet. Hint er bij denk niet te moeilijk, ik kan niets meer denken, of ja toch nog iets hoeveel keer zal de pen opgetild zijn van het papier ook dat slaat nergens op.

Misschien is er iemand die per ongeluk een hint in zijn log heeft staan, nee dus niet of ja ik zie iets waar ik weer moet door krijg. Voor mij was de puzzel te lastig maar ik had laatst een handig hulpje voor zo een puzzel op internet gezien puzzel ingevuld en op pad. Nou google kan ik dus hup aan de slag, ik kan dus niet google, kom op vreemde site's en staar dus maar weer naar die rare lijntjes en lettertjes.

Waar moet ik naar kijken wat kunnen uitgangs punten zijn om ze op te lossen? Of waar zitten die handige computerprogrammatjes?

Soms zit er zo een handig tooltje bij om te controleren of je het goed hebt werkt die altijd of alleen als de legger die aangemaakt heeft.

Helaas daar is fout, fout en niet als met mastermind 3 goed maar op de verkeerde plek, 2 goed en op de juiste plaats.

Wie kan mij op weg helpen met de mystery's.

Geplaatst

des te harder je steunt, kreunt, zucht, op je achterhoofd krabt, vloekt, papier verkreukelt, weg loopt, opnieuw begint, denkt het gevonden te hebben maar dan toch weer niet, er helemaal niets van begrijpt, opgeeft en toch weer opnieuw begint, na een half jaar er toch weer eens over buigt des te leuker is het als je hem opgelost heb en de cach op je naam kan schrijven. Kortom mystery's zijn net zo leuk of net zo vervelend als traditionels of multy's

Geplaatst (bewerkt)
Ik kan je moeilijk uitleggen hoe een mystery werkt, achter elke mystery zit een andere logica... :blush:

Ik vind mystery's best wel leuk, als je maar even goed moet nadenken, het dan ziet, en dan de puzzel nog even op moet lossen. Al zijn ze moeilijker ga ik er niet eens naar kijken, gewoon en mailtje naar pa, die vindt die moeilijke puzzels wel leuk. Als ik niks te doen heb ga ik mystery's oplossen in gebieden waar ik vaak kom. Bijvoorbeeld deze serie. Daar moet je even het puzzeltje maken, en het coordinaat checken en dan in GSAK zetten! :crybaby:

Hey, dat is onze serie :) Deze hebben we inderdaad neerlegd met als doel dat echt iedereen deze kan oplossen. En dat lukt aardig, aan de vele bezoekjes in één maand te zien.

Maar soms is het ook leuk om je helemaal suf te peinzen, als je dan de oplossing bedenkt, dan heb je wel veel voldoening.

Onze tip: vraag hints EN bewaar je oude opgeloste mysteries. Je ziet vaak dat bepaalde puzzels terugkomen in andere delen van het land.

En mocht dat niet lukken, er bestaan ook C U T 's (Coordinaten Uitwisselings Teams). Dus er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, zodat iedereen het spelletje op zijn eigen manier kan spelen.

bewerkt door BaJo
Geplaatst
Voor plaatjes zoek ik meestal freeware programmaatjes op Internet, die ik vaak maar voor dat ene doel gebruik.

Houd er rekening mee dat het regelmatig installeren en de-installeren van software, al gebruik je het maar 1 keer (eigenlijk juist dàn), veel rommel op je pc achterlaat. Dit vertraagt je systeem op een gegeven moment behoorlijk.

Mijn tip: virtualisatie. Je kan tegenwoordig gratis virtuele machines downloaden. Plof daar windows op (of wat je maar wil) en je kan ongestraft dingen installeren. Bevalt het niet? Dan zet je met een druk op de knop de oude situatie terug. Voorkomt ook schade aan je (host)pc als je toevallig eens iets installleert met een virus of zo.

(En ja ik ben Off Topic... sorry)

Geplaatst

Ik kan het draadje niet vinden, maar er is ooit een post gedaan waarbij je een winzip-bestandje kon down loaden. Hiein zitten, zoals ik ze noem, cheatsheets.

Hier staan verschillende decodeersystemen in, zoals vlagsignalen, hyroglieven etc. Misschien dat iemand anders dat nog kan terugvinden. Ze zijn bedoeld om in de oregon of Colorado te zetten, maar je kunt ze ook gewoon uitprinten. Al een paar keer nodig gehad. Erg handig :thumbup: .

Geplaatst

Sandra is gezegend met een puzzel-collega (GuppieRob) - beroep: programmeur.

Meestal zien we gewoon niet hoe we moeten beginnen aan een mysterie, het is handig als je er dan met elkaar over kan brainstormen.

En dan gezellig samen de oplossing gaan controleren: Tempo is hier een mooi voorbeeld van.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...