WijZijnRaar Geplaatst 8 augustus 2008 Share Geplaatst 8 augustus 2008 Eerder in dit draadje is er gesproken over een soort waarderingsssysteem, waar ik nog even op terug wilde grijpen. Zelf heb ik op diverse plaatsen op het internet waarderingssystemen gezien en steeds schieten ze hun doel voorbij, omdat er een ander verschijnsel bij komt kijken, namelijk het vormen van groepen mensen, die elkaar hoog waarderen. Op andere plaatsen beter bekend als 'kliekjes'. Deze kliekjes zullen elkaar helpen om de caches van de leden van het kliekje gewoon hoog te waarderen, ongeacht of het een cache is met kwaliteit of niet. Meestal betekent dit dat de inhoud van de waardering waardeloos is geworden, door vervalsing, waardoor het hele systeem zijn waarde verliest. Een bijkomend nadeel is dat het lastiger gaat worden voor de beginnende cachelegger om een cache te leggen die de goedkeuring van de leden van een kliekje kan doorstaan, simpelweg omdat de nieuwe cachelegger deze mensen nog niet kent. Iedereen kan zeggen 'zon vaart zal het met cachers wel niet lopen' ... dat heb ik eerder in online communities gezien, en het gaat altijd dezelfde kant op, simpelweg vanwege de aard van het beestje. Hierom: Mocht er achter de schermen serieus nagedacht worden over een waarderingssysteem van cachebezoekers, houdt hierbij dan in de gaten dat mensen elkaar puntjes toe gaan schuiven ... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
novw Geplaatst 11 augustus 2008 Share Geplaatst 11 augustus 2008 En daar zit 'm nou de truuk van de massa. Kliekjes kunnen elkaar best punten toeschuiven, maar als er van de 100 logs, 20 zijn die 5 sterren geven (grote kliek...) en 80 die 1 geven, snapt iedereen wat er aan de hand is. Daarom werken recensies op Ebay ook: er kan altijd iets mis gaan, maar de grote gemene deler wordt niet beinvloed door een relatief kleine kliek. De kliek zal altijd klein blijven in vergelijking tot de groep die niet mee kliekt. Ik herhaal: ik ben tegen willekeurige regels over flutcaches. Ik ben niet tegen eisen die gecontroleerd kunnen worden. altijd een totaalafstand vermelden bij een multi is een controleerbare (en afdwingbare) eis. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wiltesnijder Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Ik zie de laatste tijd veel caches verschijnen waarvan ik de waarde alleen zie als extra puntje die ik gevonden heb. Mis hier iedere vorm van bijzonderheid aan de locatie of moeilijkheid van de puzzel. Dit zijn echt caches om een hoger aantal gevonden caches te hebben. Hiervoor blijkt toch veel vraag naar te zijn gezien het aantal logjes wat hierbij gedaan word. Kunnen we hier iets op bedenken zodat je naar zo’n lokatie gaat weet dat het echt niks te zien is. En dat er bij andere caches waar vaak veel aandacht en tijd in is gestoken hier onder te lijden hebben aangezien hier de logjes vaak worden overgenomen door de puntjes jagers en vaak niet verder komen dan 4 woorden. En dit soort caches eigenlijk meer verdienen. Heb zelf zitten denken hoe kun je dit oplossen. 1. We kunnen vragen of de reviewers dit tegenhouden. Maar vind dit niet terecht gezien de aantal logjes bij deze caches 2. Dit soort caches vaak rippen. Maar vind dat dit diefstal is en dus absoluut niet kan. Wat kan er dan wel volgens mij. 1. We kunnen vragen of ze bij geocaching.com een speciaal type cache aanmaken. Speciaal voor deze groep caches. 2. Er zou een kompleet netwerk van reviewers opgezet kunne n worden met als taak caches in de buurt te beoordelen. En dit inzichtelijk te maken op de gc.com site. Zelf ga ik voor optie 1 aan gezien ik er wel van overtuigt ben dat cache leggers weten of er iets speciaals te zien is ja of nee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fire5 Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 (bewerkt) Ik zie .... ... ja of nee. Allereerst welkom! Je eerste bericht op dit forum. Het is volgens mij niet de eerste keer dat zoiets wordt opgepikt in een discussie. Ik wacht eerst de andere reacties verder maar even af. Fire5 9 juni 2009 bewerkt door Fire5 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Beste Wiltesnijder, Ten eerste: Welkom op dit forum. Als je even de zoekfunctie gebruikt had, had je met de zoektermen "puntjesjager" en "kwaliteit" enkele draadjes gevonden waar je in had kunnen reageren. Daarom wil ik je toch nog even verwijzen naar forumregel 6. Veel plezier op het forum. Regel 6: Gebruik de zoekfunctie van het forum Maak, voordat je een nieuw topic aanmaakt, eerst eens gebruik van de zoekfunctie van het forum. Dikke kans dat jouw vraag al een keer aan de orde geweest is. Je hebt snel je antwoord en het forum blijft overzichtelijk. Door het plaatsen van je vraag of opmerking in het bewuste topic, heb je direct de aandacht van de forumgebruikers die ook met dat probleem bezig waren. Hoe je zoekt in het forum: Kijk eens in dit draadje Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jolimama Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 (bewerkt) Beste Wiltesnijder, Ten eerste: Welkom op dit forum. Als je even de zoekfunctie gebruikt had, had je met de zoektermen "puntjesjager" en "kwaliteit" enkele draadjes gevonden waar je in had kunnen reageren. Daarom wil ik je toch nog even verwijzen naar forumregel 6. Veel plezier op het forum. Regel 6: Gebruik de zoekfunctie van het forum Maak, voordat je een nieuw topic aanmaakt, eerst eens gebruik van de zoekfunctie van het forum. Dikke kans dat jouw vraag al een keer aan de orde geweest is. Je hebt snel je antwoord en het forum blijft overzichtelijk. Door het plaatsen van je vraag of opmerking in het bewuste topic, heb je direct de aandacht van de forumgebruikers die ook met dat probleem bezig waren. Hoe je zoekt in het forum: Kijk eens in dit draadje Tja ik moet toegeven dat ik niet overweg kan met de zoek functie. (ik weet niet of je dat van iemand kan verwachten die hier voor het eerst is) Zoek ik een onderwerp krijg ik vele lijntjes en dan kan ik het nog niet vinden omdat iemand ergens in zijn antwoord het onderwerp dat ik zoek heeft gebruikt. Laten we behulpzaam zijn en een link naar het juiste lijntje plaatsen of de lijntjes samenvoegen. Sorry ik kan de link niet geven want ik kan dus niet goed met de zoekfunctie overweg. (ik vind het al knap dat het onderwerp in het juiste gedeelte is geplaatst) On topic, Ja helaas dat is een probleem en een veel besproken iets hier. Een aparte code lijkt mij moeilijk want ze vallen onder alle type. Persoonlijk zou ik een wwarderingssysteem willen anders dan de geod'ors, na een het loggen geef je een beoordeling aan de cache. 9 juni 2009 bewerkt door jolimama Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Track_leader Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Ik zie de laatste tijd veel caches verschijnen waarvan ik de waarde alleen zie als extra puntje die ik gevonden heb. Mis hier iedere vorm van bijzonderheid aan de locatie of moeilijkheid van de puzzel. Dit zijn echt caches om een hoger aantal gevonden caches te hebben. Hiervoor blijkt toch veel vraag naar te zijn gezien het aantal logjes wat hierbij gedaan word. Kunnen we hier iets op bedenken zodat je naar zo'n lokatie gaat weet dat het echt niks te zien is. En dat er bij andere caches waar vaak veel aandacht en tijd in is gestoken hier onder te lijden hebben aangezien hier de logjes vaak worden overgenomen door de puntjes jagers en vaak niet verder komen dan 4 woorden. En dit soort caches eigenlijk meer verdienen. Heb zelf zitten denken hoe kun je dit oplossen. 1. We kunnen vragen of de reviewers dit tegenhouden. Maar vind dit niet terecht gezien de aantal logjes bij deze caches 2. Dit soort caches vaak rippen. Maar vind dat dit diefstal is en dus absoluut niet kan. Wat kan er dan wel volgens mij. 1. We kunnen vragen of ze bij geocaching.com een speciaal type cache aanmaken. Speciaal voor deze groep caches. 2. Er zou een kompleet netwerk van reviewers opgezet kunne n worden met als taak caches in de buurt te beoordelen. En dit inzichtelijk te maken op de gc.com site. Zelf ga ik voor optie 1 aan gezien ik er wel van overtuigt ben dat cache leggers weten of er iets speciaals te zien is ja of nee. Welkom ! gedurfde eerste posting dit is een hot issue. ik snap wat je bedoeld maar het is en blijft een spelletje , iedereen doet het op zijn eigen manier. Een apart cache type voor dit probleem, ons probleem is echt niet groot, ga eens in Dutisland of Belgie cachen en kijkt dan eens naar wat er hier allemaal gaande is De Kwaliteit daar heb je wel een punt, maar ik weet zeker dat een boel al bij de reviewer wordt afgevangen en niet eens het publised stadium haalt! Veel plezier met cachen en hier op het forum. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Tja ik moet toegeven dat ik niet overweg kan met de zoek functie. (ik weet niet of je dat van iemand kan verwachten die hier voor het eerst is)Zoek ik een onderwerp krijg ik vele lijntjes en dan kan ik het nog niet vinden omdat iemand ergens in zijn antwoord het onderwerp dat ik zoek heeft gebruikt. Laten we behulpzaam zijn en een link naar het juiste lijntje plaatsen of de lijntjes samenvoegen. Sorry ik kan de link niet geven want ik kan dus niet goed met de zoekfunctie overweg. (ik vind het al knap dat het onderwerp in het juiste gedeelte is geplaatst) (mmm, smilie is eigenlijk positief bedoeld en niet met zo'n boos gezichtje) @ jolimama: Over de zoekfunctie: Goed dat je het zegt, goed punt! Daarom ben ik bezig met het vertalen van de helpfunctie (nu nog in het Engels - rechtsbovenin te vinden >>> Help) waarin staat hoe je moet zoeken, op items kan abonneren e.d. Ontopic: Inderdaad laten we behulpzaam zijn en ik zal beginnen met mezelf Hier komt een link: klik Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BigFurryMonster Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 ons probleem is echt niet groot, ga eens in Dutisland of Belgie cachen en kijkt dan eens naar wat er hier allemaal gaande is Bedoel je dat het "probleem" daar groter is, of juist kleiner? Ik heb het idee dat in gebieden met een hogere bevolkingsdichtheid, en daardoor relatief minder natuur, dit probleem ook groter is. Dus: meer in Nederland dan in omringende landen, en binnen Nederland weer meer in de Randstad dan daarbuiten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Track_leader Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 ons probleem is echt niet groot, ga eens in Dutisland of Belgie cachen en kijkt dan eens naar wat er hier allemaal gaande is Bedoel je dat het "probleem" daar groter is, of juist kleiner? Ik heb het idee dat in gebieden met een hogere bevolkingsdichtheid, en daardoor relatief minder natuur, dit probleem ook groter is. Dus: meer in Nederland dan in omringende landen, en binnen Nederland weer meer in de Randstad dan daarbuiten. hmm mijn ervaring is dat een groot aantal caches in deze streken traditionals zijn met weining uitdaging, welliswaar sommige moet je een stuk voor lopen maar de kwalitieit tja. In nederland valt het allemaal wel mee het s maar net hoeveel moeite een persoon doet om een traditional leuk te maken, verstopplek, omgeving of wat dan ook. Afgelopen jaar een cachemarathon in Duitsland gedaan (ja voornamelijk om te zien hoeveel wij konden doen in 24 uur) en heb moten vaststellen dat een groot gedeelte absoluut fantasieloos was en waar wij dachten een ammobox te scoren er alleen maar een filmkokertje lag onder een steen.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
topzoekertje Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 ons probleem is echt niet groot, ga eens in Dutisland of Belgie cachen en kijkt dan eens naar wat er hier allemaal gaande is Bedoel je dat het "probleem" daar groter is, of juist kleiner? Ik heb het idee dat in gebieden met een hogere bevolkingsdichtheid, en daardoor relatief minder natuur, dit probleem ook groter is. Dus: meer in Nederland dan in omringende landen, en binnen Nederland weer meer in de Randstad dan daarbuiten. Ik heb niet zoveel ervaring in het buitenland, maar de hemelvaartvakantie in het Schwalmtal ten zuiden van Brüggen heeft me niet vrolijk gemaakt. Daar een fietstocht gemaakt langs zo'n 25 traditionals, waarvan zeker de helft onder de brandnetels lag of op oninteressante plekken lag. Geen originele verstopplaats gezien. Ook waren de thema's van de series nauwelijks te herkennen in de meeste caches. Echte zonde van de tijd, de kwaliteit in Nederland is echt beter. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BigFurryMonster Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Echte zonde van de tijd, de kwaliteit in Nederland is echt beter. Dat is goed nieuws dan voor ons! Laten we de kwaliteit nog beter maken. Discussies als deze motiveren mij wel te zorgen dat de kwaliteit van mijn caches alsmaar beter wordt. Ik heb nu toestemming voor tientallen verstopplekken maar de meeste zijn niet interessant genoeg voor een traditional. Als je er een constructie, thema, spannende tocht, gave puzzel etc. omheen verzint worden het toch erg leuke caches. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mr.Atari Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Ik heb niet zoveel ervaring in het buitenland, maar de hemelvaartvakantie in het Schwalmtal ten zuiden van Brüggen heeft me niet vrolijk gemaakt. Daar een fietstocht gemaakt langs zo'n 25 traditionals, waarvan zeker de helft onder de brandnetels lag of op oninteressante plekken lag. Geen originele verstopplaats gezien. Ook waren de thema's van de series nauwelijks te herkennen in de meeste caches. Echte zonde van de tijd, de kwaliteit in Nederland is echt beter. Het is ook wel eens een keer mooi om het zo te horen. Maar ja we blijven Nederlanders he, we klagen als hobby Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Venniper Cache-zoekers Geplaatst 9 juni 2009 Share Geplaatst 9 juni 2009 Wij cachen met een zeer eenvoudige gps, geen kaarten in de gps, geen cachepagina's in je mobieltje en geen honderden caches in het apparaat zodat het apparaat je komt melden dat er een cache in de buurt ligt. Gevolg: we bereiden ons goed voor! Kijken eventueel met google earth etc waar we gaan lopen en lezen heel goed de logs. Als we geen zin hebben in tradi's achter een vuilnisbak zorgen we ook dat we die niet tegenkomen. Is het niet zo dat er sommigen hier zijn die zich weinig voorbereiden en gewoon maar gaan lopen? Toch voor de puntjes? En dan zeuren omdat het de wandeling niet waard was? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Team Noorderlingen Geplaatst 13 juni 2009 Share Geplaatst 13 juni 2009 (bewerkt) EDIT: Bericht via PM verstuurd 13 juni 2009 bewerkt door Team Noorderlingen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden