Macphisto Geplaatst 6 november 2003 Geplaatst 6 november 2003 Ik zit met wat ideeen voor een eigen cache te spelen; e1n daarvan is een cache die geplaatst zou worden op een niet meer in gebruik zijnde spoorlijn. Veilig is het wel: de lijn is in zo'n staat dat er niet eens meer een trein KAN rijden. Verschillende overwegen en stukken spoor zijn verwijderd en bomen en struiken staan (soms letterlijk) metershoog in het spoor. Mijn vraag: om een cache op zo'n lokatie approved te krijgen, is daar ook toestemming van de eigenaar voor nodig? Dat zou namelijk vrij ingewikkeld kunnen worden. Alle spoorlijnen in Nederland zijn van Railinfratrust, maar dat is een organisatie die fietelijk enkel op papier bestaat; het beheer van in gebruik zijnde spoorlijnen valt onder ProRail. Deze beheert echter niet de lijn waar ik het over heb want die is immers niet meer in gebruik. Feitelijk beheert dus niemand de lijn meer, alleen het eigendom ligt nog bij Railinfratrust. Toestemming vragen wordt dus lastig en als het al zou lukken, wordt dat waarschijnlijk een berg papierwerk en een bureaucratisch van-het-kastje-naar-de-muur. En dat lijkt me een beetje overbodig voor een spoorlijn waar al jaren niet meer naar wordt omgekeken. (mocht de spoorlijn ooit weer in gebruik genomen worden, wat me onwaarschijnlijk lijkt, dan wordt de cache uiteraard verwijderd)
Peetee Geplaatst 6 november 2003 Geplaatst 6 november 2003 Ik zou de cache gewoon aanmelden met de beschrijving die je hier hebt gebruikt, en tegelijk uitleggen waarom jij denkt dat toestemming vragen erg moeilijk wordt. Best kans dat ze daarvoor begrip hebben. In ieder geval proberen. Nee heb je, ja kun je krijgen ...
Geopatra Geplaatst 6 november 2003 Geplaatst 6 november 2003 Ik verwacht niet dat er een probleem zal zijn. Belangrijk in dit geval is dat het gebied voor iedereen toegankelijk is. ( staan er de bekende groene bordjes?) Als je verder beschrijft dat het absoluut geen probleem is omdat er geen treinen meer komen cq. dat het een verlaten spoorwegtraject is, dan zal het geen probleem zijn. Het gaat echt weer heel schappelijk tegenwoordig. En blijf op paden etc. Groet, Geopatra.
elsinga Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Vooral het melden dat het om een publiek toegankelijke plek gaat en dat er daarom dus geen toestemming nodig is.... dat werkt.
Lex en Leo-team Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Ooit lag de cache Traveller ook op zo'nn plek. Deze bestaat inmiddels niet meer maar de plek was hartstikke leuk, origineel en gewoon goeie prima. Deze cache lag daarbij ook nog vlakbij een wel in gebruik zijnde spoorlijn. Op zich niet erg maar toen wij daar waren (en wisten ongeveer dat we op een niet in gebruik zijnde spoorlijn moesten zijn) twijfelden we. De huidige spoorlijn had namelijk geen bovenleiding en daardoor dachten we even dat wij daarop moesten zijn totdat er een trein aan kwam razen en toen wisten we dat dit onmogelijk de bedoeling kon zijn. Maar ik vond het jammer dat indertijd Traveller is weggehaald, dus ik zou zeggen verras ons met een gave plek. Alex
stefanne_3 Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 een niet meer in gebruik zijnde spoorlijn Gaat het soms om de - Nijmegen heyendaal malden groesbeek kranenburg Kleef - spoorbaan die in het voorjaar van 1991 is opgeheven ? Mooie omgeving, vooral de uitgraving in de heuvel vlak bij Natuurkampeerterrein Groesbeek. GROESBEEK - Reactivering van de twaalf jaar geleden gesloten spoorlijn Nijmegen - Kleef zou het grensgebied een enorme oppepper geven. Een lightrailverbinding - een mix tussen trein en tram - zou de economische, sociale en culturele ruggengraat kunnen gaan vormen voor de ontwikkeling van de regio Nijmegen en de Kreis Kleef.
Macphisto Geplaatst 7 november 2003 Auteur Geplaatst 7 november 2003 Yeps, het gaat om die spoorlijn. Mooi gebied inderdaad. De bossen rond de spoorlijn zijn vrij toegankelijk en de spoorlijn (of beter: het zogenaamde schouwpad naast de spoorlijn) wordt veelvuldig door fietsers en wandelaars gebruikt. Bedankt voor de reacties, ik ga het in ieder geval proberen. Ik had in eerste instantie een simpele cache op de lijn in gedachten, maar ik zit nu aan een multicache te denken waarbij je wat te weten komt over de (best wel interessante) geschiedenis van de spoorlijn en waarbij je wat mooie / interessante plekjes in de buurt van de lijn bezoekt.
Gast Yvonne (GOTCHA) Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Gewoon doen! http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...s.aspx?ID=93957 is een cache waarbij je over de rails moet lopen! OK, de buitenste twee sporen aan de kant van de cache worden waarschijnlijk al een tijdje niet gebruikt, maar daarnaast razen wel de treinen. Niet echt een leuke plek dus! Maar..... wel heel functioneel op minder dan een kilometer afstand van de vertrekhallen van Düsseldorf Airport. Als dit mag, dan mag jouw cache zeker. Succes! Yvonne
Rovel Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Weet je zeker dat er geen treinen meer rijden, want gezien je beschrijving is er niet veel verschil met de nog in gebruik zijnde rails (als ik de berichtgevingen mag geloven).
Macphisto Geplaatst 7 november 2003 Auteur Geplaatst 7 november 2003 @Rovel: wat bedoel je? Dat berichtje uit de Gelderlander? Zo'n beetje elke 2 jaar duiken er wel weer plannen op de lijn te reactiveren, maar voorlopig is daar geen geld voor beschikbaar. Zoals ik al zei: mocht 'ie gereactiveerd worden (wat ik zou toejuichen) dan haal ik de cache natuurlijk weg. Maar zoals de lijn er nu bijligt kan er geen trein rijden. Die is al lang ontspoort voor 'ie de cache zou bereiken... er ontbreken zelfs meters spoor op sommige overwegen.
Lex en Leo-team Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Plaats je hem wel een beetje bij Nijmegen in de buurt?
Macphisto Geplaatst 7 november 2003 Auteur Geplaatst 7 november 2003 Nog geen idee. Ik speel met verschillende opties. Maar waarschijnlijk wordt de afstand tussen begin- en eindpunt vrij lang... moet je maar een fiets of auto bij de hand hebben. Erg dicht bij Nijmegen kan trouwens niet, want daar loopt de lijn samen met de spoorlijn naar Roermond, en die is nog wel in gebruik.
Rovel Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Nee, ik vroeg me alleen af hoe je nou kunt zien of een lijn niet meer gebruikt wordt, met het achterstallig onderhoud van tegenwoordig. Maar neem mij maar niet te serieus, in deze. Hoewel...ik hoor toevallig, terwijl ik dit tik, op het nieuws dat het treinverkeer bij Rotterdam door een storing geheel plat ligt.
Eagles Geplaatst 7 november 2003 Geplaatst 7 november 2003 Wat idd erg leuk was bij deze cache, is dat je ondanks dat je zeker weet dat er geen trein meer kan rijden (op sommige plekken een dikke meter hoge struiken tussen de rails, opgevulde rails tussen de platen bij een overgang, leeggemaakte overwegbeveiligingskastjes) je je eigen toch enigzins onzeker voelt als je zo tussen de rails loopt. Het voelt onnatuurlijk, zoiets doe je niet denk je dan. En dan... komt er ineens een ruime afstand verder in een spoordal (duidelijk spoor waar je zeker NIET naartoe gaat, en vanwege het dal ook niet zomaar komt) een trein aan... IJskimo waarmee we toen o.a. samen de cache mee liepen schrok zich het rambam en sprong al in de vluchtmodus. Heheheheh. Dat was een prima cache, jammer dat hij gedeactiveerd is (uit vrije wil van de toenmalige plaatser). Ennuh, ik kan me wel in het idee van Lex en Leo vinden... enigzins in de buurt van Nijmegen... moet wel kunnen hoor ondanks het in gebruik zijnde spoor, want ten zuiden van het zweefvliegveld bij Malden buigt de oude lijn naar het oosten weg van het huidige spoor en gaat dan een mooi begaanbaar gebied in.
TeamTobi Geplaatst 8 november 2003 Geplaatst 8 november 2003 Ik stem op de Groesbeekse zijde. [] Danny
Aanbevolen berichten