Spring naar bijdragen

Geocaching "workshop"voor Kinderen?


Mollie

Aanbevolen berichten

Hallo Geocachers,

 

Zelf nog redelijk nieuw in deze wereld (9 gevonden tot nu toe) ga ik op de school van mijn kinderen vier zgn "ateliers" verzorgen rond GPS en geocaching. Ik ben op zoek naar ideeën en tips om dit voor hen interessant - maar niet te moeilijk - en vooral leuk te maken. Ik zal denk ik moeten beginnen met wat basisorientatie, kaart en kompas, maar weet niet wanneer dit te lastig wordt? Verder wil ik graag dat ze zo snel mogelijk zelf aan de slag gaan. Opzet is twee groepen van ca 10 kinderen (per groep één begeleider), dus ze kunnen ook samen, of voor elkaar, wellicht iets doen. Duur: 4 x 1.5 uur. Leeftijd van de kinderen is tussen de 9 en 12 jaar. Tips en ideeen zijn erg welkom!

 

Alvast bedankt,

 

Mollie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik kan je niet echt helpen, maar ik loop ook met zo'n plan voor onze school.

Ik kan/mag :rolleyes: er nog geen uitvoering aangeven, want Jasper (gr 7) wil er graag eerst een spreekbeurt over geven (volgend jaar wordt dat dan pas) en zo met iets origineels komen wat nog (bijna) niemand kent. En daar kan ik helemaal inkomen.

Zelf heb ik wel lopen denken aan een cache in de buurt lopen (er ligt er bij ons een op loopafstand van de school) en een travelbug op reis sturen. Misschien kun je wat met deze ideeën?

Ik zou ook even overleg plegen met de leerkrachten, zij weten wat de basiskennis is die ze al hebben en kunnen beter inschatten wat ze aankunnen en misschien kunnen ze zelfs al in de lessen wat basisgpskennis integreren? Zijn er activboards op school? Dan kun je makkelijk via internet dingen laten zien of een (dia)presentatie maken (dan heb je aan een beamer of een dvd speler ook genoeg)

Verder ben ik erg benieuwd hoe je het uiteindelijk vorm gaat geven en hoe dat bevalt. Als je dat tzt met me zou willen delen? Vast bedankt en veel succes met de voorbereidingen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal geen bestaande caches gebruiken, het is toch een hobby die onder begeleiding van een volwassene gedaan moet worden.

Zonder volwassene zie ik de kans dat door onvoorzichtigheid de cache geript wordt erg groot.

Ik heb zelf ook twee kinderen (6 en 8 jaar oud) soms neem ik van de oudste wel eens een vriendinnetje mee. (maar niet ieder kind zal ik mee nemen)

Wat ik wel leuk vind is om met de kinderen een TB de wereld in te sturen met een opdracht, dat is dan nog leerzaam en sluit bij de lesstof aan.

Wil je het echt met de kinderen doen (denk eerst over de gevaren van het rippen na) verstop dan een kind en laat ze die zoeken. Laat ze zelf opdrachten maken en leer ze over de satelieten en hoe de coordinaten in elkaar zitten enz. (maar laat het echte geocachen er buiten) Laat zien wat je kan met de gps.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wil je het echt met de kinderen doen (denk eerst over de gevaren van het rippen na) verstop dan een kind en laat ze die zoeken

Dat zal dan een cache worden van formaat Large. Een kind past denk ik net in een zuurkoolvaatje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, of je echte cache of een nepperd doet, wat ook een leuk idee is, maar wel enige voorbereiding vergt, is iets wat je zelf in moet schatten, qua 'riprisico'

Als er maar enigszins het vermoeden is dat er een of meer kids zijn, die toch ongein zouden kunnen uithalen, zou ik idd geen bestaande cache kiezen.

Ik begreep trouwens wel uit het eerste berichtje dat het sowieso onder begeleiding van een volwassene gebeurt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maak het vooral niet te moeilijk: laat peilen bv achterwege, dat is meer wat voor een les met een 'ouderwets' kompas

Het invoeren van de coordinaten zonder fouten is al heel wat voor degene die dit nog nooit gedaan hebben.

 

ik zou wel zelf inderdaad een rondje rond de school verzinnen, waarbij je evt ergens op het schoolplein in een hoekje uitkomt (alwaar je hem die avond van te voren hebt verstopt).

 

wil je er echt een lesje van maken, vergeet dan vooral het grid niet uit te leggen, maar houd het simpel. Het verschil tussen Noord/Zuid en Oost en West en hoe ze daaraan gekomen zijn is voldoende achtergrond info. Evt gecombineerd met een aantal opgaven: zou Frankrijk (daar waar 50% op vakantie gaat ;) ) een hoger of een lager getal in de Noord coord. hebben, of zouden ze in Engeland hoger of lager in Noord/Zuid en/of Oost/West hebben >> overigens heb dan wel een wereldkaart/ wereldbol bij de hand om dit alles aanschouwelijk te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, of je echte cache of een nepperd doet, wat ook een leuk idee is, maar wel enige voorbereiding vergt, is iets wat je zelf in moet schatten, qua 'riprisico'

Als er maar enigszins het vermoeden is dat er een of meer kids zijn, die toch ongein zouden kunnen uithalen, zou ik idd geen bestaande cache kiezen.

Ik begreep trouwens wel uit het eerste berichtje dat het sowieso onder begeleiding van een volwassene gebeurt.

De workshop kan je onder begeleidig van een volwassene doen maar daarna?

Als het om een hele klas gaat niet alle ouders van de kinderen zijn er bij.

Sommige ouders zijn echt makkelijk.

Laatst met vrienden wezen cachen en echt ik had er spijt van.

Zij had zo iets van o leuk, voor het verjaardags partijtje dan lopen we zo een cache en hebben ze nog iets leuks uit de cache ook. ;) Te geheimzinnig hoeft van mij niet maar dit is toch wel gevaarlijk.

 

Met een kind verstoppen bedoelde ik maak er een leuk spannend spel van een soort spionage opsporings spel. Er is b.v. een hoofdkwartier van de vijand je moet een aantal opdrachten doen die geven je de coordinaten van het kwartier van de andere. Als je denkt de coordinaten te weten dan gaat er een op zoek vind die op die coordinaten het hoofdkwartier dan hebben ze gewonnen anders ligt deze uit het spel de partij die het eerst het hoofdkwartier van de tegenstander heeft gevonden wint het spel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je simpel kunt maken en gebruiken is een lantaarnpaal- of huisnummerroute. Je maakt net zoveel teams als dat je gps'sen kunt regelen en geeft ze na uitleg over coördinaten en coördinaten invoeren (maak een duidelijk stappenplan van hoe dat moet) een vel papier met de coördinaten en vragen bij elk wp. Of zet de coördinaten er gewoon al in.

 

En dan een soort speurtochtje lopen door de wijk. Leuk is als ze de andere groep (bij 2 groepen halverwege tegenkomen). Bij elk wp een vraag (wat is het huisnummer van het huis met het houten bankje, wat is het lantaarnpaalnummer op de hoek). Invullen op papier en antwoorden vergelijken met de andere groep. Of zoals bekend met alle nummers de coördinaat van de eindlocatie met de schat (in de zandbak van school).

 

Ik zou NOOIT met een hele klas een bestaande cache lopen, het is ZO interessant om later een vriendje wat er niet bij was een geheime schat te zoeken/laten zien. Je kunt het een kind bijna niet aandoen om hem dat geheim te laten bewaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben hier ook een beetje huiverig voor.

 

Je laat ze kennis maken met een hobby, die ze daarna eigenlijk alleen maar kunnen uitvoeren met hun ouders.

En die moeten het wel leuk vinden en/of willen...

 

Het idee van het schatzoeken spreekt elk kind aan, geen probleem.

Maar als papa en mama er geen interesse in hebben, hoe gaat het dan verder ?

 

Je kunt heel leuk schatzoeken met een GPS, zonder dat daar een echte cache aan te pas hoeft te komen.

Verstop zelf een kist met snoepjes en laat ze zoeken.

En ook de spelletjes (zoals het gekko's vangen), die op veel GPS-ontvangers van Garmin zitten, zijn leuk om te doen.

bewerkt door jo-anne
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn kinderen hebben allebei een keer op school een spreekbeurt gedaan over geocachen. We hebben toen een tijdelijke cache aangemaakt en die in groepjes laten lopen. Je kunt de pagina van geocaching.nl gebruiken om een cachebeschrijving te maken, maar de cache niet publiceren. Dan ziet het er wel echt uit. En de cache, een kist met allerlei leuke potloden (Hema) waar ze deze keer iets uit mochten kiezen zonder te ruilen, werd naderhand gewoon weer opgeruimd. Het was echt een succes. Je kunt ze vooraf natuurlijk een keer leren werken met een kompas en kaart, iets vertellen of laten zien over satelieten, en zo opbouwen om de laatste keer echt een cache te vinden in het veld.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie veel leuke ideeen en goede tips, bedankt! Het lijkt me inderdaad verstandiger geen bestaande cache te gebruiken maar zelf een tijdelijke aan te maken. Goed idee om deze ongepubliceerd op de website te zetten. Ook de huisnummertocht is goed bruikbaar, net zoals het idee om een travel bug de wereld in te sturen. Aan SixPackNL: ik zal opzet en ervaringen met je delen!

 

Bedankt allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, wat vind ik dit een slechte ideeen.

 

Die leeftijdsgroep inwijden is echt vragen om problemen.

Vanzelfsprekend niet wanneer er ouders en/of begeleiding bij is,maar daarna ....................... ! :blush:

 

Natuurlijk , heb ik en al die anderen die niet blij zijn met het steeds maar promoten en promoten en promoten van onze hobby, de strijd allang verloren, maar om kinderen de weg te wijzen en mogelijk ook nog in te wijden in de internetmogelijkheden van geocaching kan haast alleen maar leiden tot groter riprisico.

Jantje schept op tegen Pietje dat hij weet waar een schat verborgen ligt, maar het is wel geheim. Ze gaan er dus naartoe. Later schept Pietje tegen anderen op dat hij een schat weet te liggen. Alleen hebben zij geen info gehad over niet rippen etc.. Ergo : een cache gaat verdwijnen of wordt leeggehaald.

 

Natuurlijk ben ik nu - weer - een negatieveling, maar ik heb een bagage die velen niet hebben. En vanuit die bagage schrijf ik.

De ongebreidelde promotie van het geocachen zal eens het einde worden van het geocachen. Geocachen kan alleen voortbestaan als men stiekem blijft acteren. En juist dit stiekeme wordt steeds meer verdrongen.

 

En maar hopen dat ik te pessimistisch ben ! :blush::blush:

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, wat vind ik dit een slechte ideeen.

 

Die leeftijdsgroep inwijden is echt vragen om problemen.

Vanzelfsprekend niet wanneer er ouders en/of begeleiding bij is,maar daarna ....................... ! :blush:

 

Natuurlijk , heb ik en al die anderen die niet blij zijn met het steeds maar promoten en promoten en promoten van onze hobby, de strijd allang verloren, maar om kinderen de weg te wijzen en mogelijk ook nog in te wijden in de internetmogelijkheden van geocaching kan haast alleen maar leiden tot groter riprisico.

Jantje schept op tegen Pietje dat hij weet waar een schat verborgen ligt, maar het is wel geheim. Ze gaan er dus naartoe. Later schept Pietje tegen anderen op dat hij een schat weet te liggen. Alleen hebben zij geen info gehad over niet rippen etc.. Ergo : een cache gaat verdwijnen of wordt leeggehaald.

 

Natuurlijk ben ik nu - weer - een negatieveling, maar ik heb een bagage die velen niet hebben. En vanuit die bagage schrijf ik.

De ongebreidelde promotie van het geocachen zal eens het einde worden van het geocachen. Geocachen kan alleen voortbestaan als men stiekem blijft acteren. En juist dit stiekeme wordt steeds meer verdrongen.

 

En maar hopen dat ik te pessimistisch ben ! :blush::blush:

 

Geopatra.

 

Nee dit keer realistisch

kinderen willen een geheim wel geheim houden maar ach dat ene hele goede vriendje dat kan toch geen kwaad.

Nee daarom niet op scholen.

Als ik kinderen mee neem neem ik ze mee naar een plek die beslist niet door ze terug gevonden kan worden.

Mijn eigen kinderen snappen wel dat het geheim gehouden moet worden, kinderen leren snel dus een keer voor een geripte cache staan en ze snappen het gevaar.

 

Daar tegen leren over de gps en de satelieten enz, kan wel maar hou geocachen er buiten.

Dus het spel hoeft niet perse bij een schat te eindigen, en dan kan je iets leuks voor de kinderen maken en ze over de gps leren.

Ik snap trouwens niet hoe zo iets als geocachen binnen een schoolplan past.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...