Spring naar bijdragen

Gpsmap 60c(s)x ?


De Kickers

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Het verschil is dat de 60csx een barometrische hoogtemeting heeft en een electronisch kompas.

De 60cx heeft ook een kompas, maar dat functioneert alleen als de gebruiker in beweging is.

De hoogtemeting in de 60csx geschied mbv luchtdrukmetingen, vandaar de toevoeging barometrisch.

 

Met routeerbare kaarten zoals City Navigator kun je hem, zo weet ik uit eigen ervaring, ook gebruiken als routenavigator in de auto.

Verwacht echter geen TomTom apparaat dat je middels gesofisticeerde aanwijzingen of stemmen naar de plaats bestemming gidst. Je moet voortdurend het scherm in de gaten houden of naar de bliepjes luisteren om te weten wat de bedeoeling is bij veranderingen van rijrichting of op rotondes.

Ik zou dus niet willen beweren dat je hem "goed" kunt gebruiken als navigator in de auto. Daar zijn veel betere alternatieven voor.

 

Greetz, Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hadden een 76s, dat was ook een versie met kompas en barometrische hoogtemeter. Dat deden we toen omdat dat de enige manier was om 24 mb (jawel!) geheugen in een GPSr te krijgen. Toen we een 60cX kochten, waarin geheugenkaartjes gaan en de hoeveelheid geheugen dus geen echt issue meer was, hebben we de hoogtemeter en het kompas zonder meer weggelaten: wij vinden het de meerpijrs niet waard (is wel 2 jaar geleden, de prijzen zijn veranderd...). En ik heb het de afgelopen 200 caches niet gemist!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij prefereren de City Navigator om in de auto je weg er mee te vinden. Even wennen, maar 't werk prima. Nadeel is echter dat als je Topo Nederland wil gebruiken de geheugenkaart moet wisselen. Tja, waar heb je het over...? Ik zou er dan wel een carkit (standaard en voedingskabel) bij nemen. Werkt iets prettiger en spaart batterijen, èn je kan het scherm wat lichter zetten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij prefereren de City Navigator om in de auto je weg er mee te vinden. Even wennen, maar 't werk prima. Nadeel is echter dat als je Topo Nederland wil gebruiken de geheugenkaart moet wisselen. Tja, waar heb je het over...? Ik zou er dan wel een carkit (standaard en voedingskabel) bij nemen. Werkt iets prettiger en spaart batterijen, èn je kan het scherm wat lichter zetten...

 

Wij gebruikten tot afgelopen weekend toe ook altijd de GPSMAP met city navigator voor het vinden van de weg naar het beginpunt van de multi's (en alle andere soort caches natuurlijk). Op locatie hoef je NIET het geheugenkaartje te wisselen. Gewoon zorgen dat je beide kaarden op een kaartje hebt. Dan volstaat het om city navigator op inactief te zetten. Dit vergt een paar keer klikken maar is aanzienlijk makkelijker dan het wisselen van het geheugenkaartje.

 

Groeten,

MacOZ58

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een beetje aardrijkskunde hebt gehad kom je zonder TomTom Truus tot zo'n 10 kilometer bij je bestemming. Die laatste 10 minuten heb je dan ook genoeg aan je 60CX met nav. Ook op vakantie doet ie het voortreffelijk. Kun je onder weg gewoon communiceren met je bijrijder zonder dat er zo'n domme Truus er tussendoor loopt te zeuren. (Of bassie voor de geweldenaars.)

De piepjes voldoen beter dan de truus. Als je nav en topo goed installeert hoef je ook geen kaartjes te verwisselen maar schakel je gewoon via instellen kaart van de NAV naar de Topo. Ben je klaar schakel je weer via het menu terug naar de NAV en stuur je terug.

Een electronisch kompas geeft wel een iets stabieler beeld als je ergens loopt waar het ontvangst even iets minder is. De naald in de kompasroos vliegt met de CX wat meer heen en weer. Ook als je stil staat is het met de CX wat lastiger. Maar niet onoverkomelijk. Als je een gewoon kompas erbij houdt is het grootste probleem ook weer weg. Een electronisch kompas maakt het wel wel prettiger, zeker als je stilstaat. Anders moet je blijven lopen wil die goed wijzen. Ik heb zelf een CX en had toch de kompass er wel bij willen hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij prefereren de City Navigator om in de auto je weg er mee te vinden. Even wennen, maar 't werk prima. Nadeel is echter dat als je Topo Nederland wil gebruiken de geheugenkaart moet wisselen. Tja, waar heb je het over...? Ik zou er dan wel een carkit (standaard en voedingskabel) bij nemen. Werkt iets prettiger en spaart batterijen, èn je kan het scherm wat lichter zetten...

 

Wij gebruikten tot afgelopen weekend toe ook altijd de GPSMAP met city navigator voor het vinden van de weg naar het beginpunt van de multi's (en alle andere soort caches natuurlijk). Op locatie hoef je NIET het geheugenkaartje te wisselen. Gewoon zorgen dat je beide kaarden op een kaartje hebt. Dan volstaat het om city navigator op inactief te zetten. Dit vergt een paar keer klikken maar is aanzienlijk makkelijker dan het wisselen van het geheugenkaartje.

 

Groeten,

MacOZ58

 

 

Dat biedt perspectief! 't wordt steeds mooier. Alleen hoe...?

Als je Topo op de kaart zet en daarna City Nav. is Topo weer verdwenen. Je installeert het er overheen, niet naast is mijn ervaring. Wat doe ik verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik meestal de 60 CSx.

En heb het kompas altijd uit staan.

We hebben in de loop van de tijd de indruk gekregen dat het "electronisch kompas" af en toe

een conflict veroorzaakt t.o.v. de informatie wat de GPS aan de hand van satelliet gegevens berekend.

 

De barometrische hoogtemeter hebben wij nog nooit gebruikt.

 

Als je topokaarten op je GPS zet overschrijft deze de andere kaarten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je twee kaarten tegelijk in de GPS willen hebben dan moet je ze tegelijk selecteren binnen MapSource of MapManager en dan tegelijk naar de GPSr sturen. Na elkaar gaat inderdaad niet. Dan wordt de eerder geladen kaart er afgegooid.

 

Groeten,

MacOZ58

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben in de loop van de tijd de indruk gekregen dat het "electronisch kompas" af en toe

een conflict veroorzaakt t.o.v. de informatie wat de GPS aan de hand van satelliet gegevens berekend.

Oh? Hoe ziet zo'n conflict er dan uit, en hoe weet je dat het daarin zit? Vaak denkt men dat er ergens een fout, conflict of tegenwerking is, terwijl de instellingen van het apparaat gewoon staan op 'schakel gps-navigatie in na x seconden beweging'.

Als je topokaarten op je GPS zet overschrijft deze de andere kaarten.
In diverse draadjes én handleidingen staat dat je alle kaarten die je op je kaartje wil hebben, tegelijk moeten worden verstuurd, niet na elkaar. Dus: eerst gewenste kaarten selecteren (nav én topo) dan pas verzenden naar apparaat.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten volledige overvloede: een GPSMAP 60Cx met Topokaarten en City Navigator maken het navigatieleven zo eenvoudig, ik zou niet meer zonder kunnen. Of het zou een Oregon dan wel Colorado moeten zijn omdat daar ook cachebeschrijvingen ingeladen kunnen worden.

 

En ik heb het dan over gebruik in de auto, fiets en lopend. O ja, en heel soms in een huurbootje, maar dan heb ik toch eigegnlijk liever het drijvende equivalent: 76 Cx. Ach, een grote kurk of buldo werkt ook om in geval van calamiteiten de GPS 60 drijvend te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...