hneel Geplaatst 15 maart 2009 Geplaatst 15 maart 2009 Misschien een idee om een paar gearchiveerde caches te nemen als voorbeeld. Bij die maakt het immers niet meer uit als de oplossing gespoild wordt.
Nemelis Geplaatst 15 maart 2009 Auteur Geplaatst 15 maart 2009 (bewerkt) Je kunt unknown/mystery caches opdelen in verschillende categorieën. Ik onderscheid er vier: ---8<nip (om de reactie wat korter te maken). BFM bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke reactie. De meeste voor mij onduidelijke mysteries vallen idd allemaal in de Onbekende puzzel en methode category die jij omschrijft. Bij een paar is het zoeken naar een methode, maar is de puzzel bekend. 15 maart 2009 bewerkt door Nemelis
Sivota Geplaatst 15 maart 2009 Geplaatst 15 maart 2009 Misschien een idee om een paar gearchiveerde caches te nemen als voorbeeld. Bij die maakt het immers niet meer uit als de oplossing gespoild wordt. Behalve als de cache eigenaar het idee nogmaals wil gebruiken. Zoals BigFurryMonster het gebruikt bij zijn uitleg; prima. Echter niet in details op specifieke caches ingaan. Kan er helemaal niets gespoild worden. Je kunt elkaar ook onderling een PM sturen als je graag iets wilt weten. Gebeurd genoeg en je valt een ander niet lastig.
k4p12 Geplaatst 15 maart 2009 Geplaatst 15 maart 2009 Bij type onbekende puzzel en methode is het A-HA gevoel meestal groter als de puzzel moeilijker was. Uiteindelijk zijn ze (meestal) leuk en als je de kronkel kunt volgen ook logisch. Maar puzzels waar ik niets mee kan/heb zijn puzzels waar je niet alleen een kronkel voor moet kunnen volgen maar ook nog eens hogere wiskunde voor gestudeerd moet hebben. Wiskunde geen probleem, ook op een beetje niveau, ik heb tenslotte een technische opleiding. Maar deze....GCP5PC of deze GCQCG2
De Roode Loper Geplaatst 15 maart 2009 Geplaatst 15 maart 2009 Trouwens, stomme vragen bestaan niet, stomme antwoorden wel
De Oliva's Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Ik kon het niet laten de door Nemelis aangehaalde mysterie 'es te bekijken (hebben er vast meer gedaan ). Frusterend ding, ik zie ook in de logs dat behoorlijk doorgewinterde cachers er wekenlang hun tanden op stuk hebben gebeten. Dus, Nemelis, bij deze cache lijkt het me niet vreemd dat het kwartje (nog) niet valt.... ik heb zelf ook geen idee bij deze. Hij ligt nog redelijk in de buurt ook. Bedankt zeg, lig ik weer de hele week wakker hoe deze op te lossen.....
t-bones Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Bij een mystery is de gedachtengang van de maker bepalend. En dat kan ons -ook na 370 caches- nog wel eens frustreren, maar het is wel de charme van de mystery. Dan laten we de cache liggen. Maanden later kan een frisse blik op zo'n cache -meestal komt-ie toevallig weer eens langs- ineens tot de oplossing leiden. Bottom line (voor ons dan): Mysteries kunnen frustreren als je ze -net als alle andere typen caches- direct op wilt lossen en lopen. De mysteries vragen om denktijd om de gedachtenkronkel van de maker te doorgronden.
Huntertje Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Ik volg dit draadje met belangstelling, want wellicht leer ik ook wat nieuwe methodes. Wat ik al eens ben tegengekomen is dat je een hulpprogrammaatje moet installeren om de mystery op te lossen. Soms moet je niet alleen je ogen de kost geven, maar ook je oren open zetten............
De Roode Loper Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Ik volg dit draadje met belangstelling, want wellicht leer ik ook wat nieuwe methodes. Wat ik al eens ben tegengekomen is dat je een hulpprogrammaatje moet installeren om de mystery op te lossen. Soms moet je niet alleen je ogen de kost geven, maar ook je oren open zetten............ ............ en met je oren "communiceren"?
Wammus Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Maar deze....GCP5PC of deze GCQCG2 "Tijd voor Spruitjes", die is zo leuk!! Een van mijn favorieten met stip! Toen ik eraan begon had ik ook geen idee, toch gewoon begonnen en enkele weken later had ik dan eindelijk een coordinaat! Wat een bevredigend gevoel als je dan uiteindelijk met het kistje in handen staat! Door deze cache veel geleerd (wiskunde, googlen, excel, recept voor spruitjestaart) en door die ervaring ook bij het oplossen van andere mysteries vaak een voordeel gehad. Een topper! (dit alles redelijk maar ik kon het niet laten, sorry)
De Wijngemachtigde Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 Meestal is de oplossing van een mystery een coordinaat waar de cache verborgen ligt. Je moet dus kijken of je in de beschrijving of foto iets herkent wat een cijfer of getal kan zijn of op een andere manier kan leiden tot een coordinaat. Zie je bijvoorbeeld een afbeelding met voorwerpen dan kan het zijn dat elk voorwerp een cijfer voorstelt. Soms als je googled (of wikipedia) op de naam van de cache wil je ook wel eens op het goede spoor gezet worden. Soms wordt in de additionele hint of in de begeleidende tekst een al dan niet verborgen hint gegeven. Maar ik ben het met je eens; soms zie ik er ook helemaal geen gat in. Dan laat ik de cache rusten en kijk er een paar week later weer naar en valt het kwartje dan alsnog. Soms geef ik het gewoon op; genoeg andere caches. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb zelf ook een cache uitgezet die voldoet aan jouw beschrijving. Ik krijg dan wel eens een mailtje met de vraag een hint te geven. Sommige geocachers vinden dat "not-done" maar als ik zo'n mailtje krijg geef ik met alle plezier een hint. En misschien is er wel een geocache-kennis/vriend die je een hint wil geven. Oh ja! kijk ook eens naar de logs. Soms laat een vinder van de cache een hint achter in zijn logs. Veel succes! Dit had ik ook geschreven kunnen hebben. Helemaal mee eens.
Krolik Geplaatst 16 maart 2009 Geplaatst 16 maart 2009 eRDeeWee heeft in België van een aantal mysteries oppikkers gemaakt. Maar het belangrijkste is, dat hij heeft uitgelegd hoe je tot de oplossing van zijn mysteries komt. GC1KNWH Erg interresant, want mysteries werden vaak door mij gezien als onoplosbaar. En dat geeft weer hoop voor andere mysteries!
Casteel Geplaatst 19 april 2009 Geplaatst 19 april 2009 Nu we het toch over mystery-puzzels hebben: Klik --> Opgave01 Voor dit topic speciaal gemaakt. Wie post hier als eerste het codewoord? Barny?
Kruimeldief Geplaatst 19 april 2009 Geplaatst 19 april 2009 Soms heb ik het idee dat sommige makers niet willen dat hun cache gevonden wordt. De oplossing is voor een "normaal" mens niet te doen. Ik heb ook mysteries geplaatst, dus ik ben "abnormaal"? Goed lezen er staat sommige makers. Als jouw caches regelmatig gevonden worden is hij dus gewoon op te lossen en is er niets abnormaals aan. hmmm, dan voel ik me nu weer aangesproken. Doodzonde dat mijn cache binnen een half jaar al 1x gevonden was. Ik had gehoopt dat het daar de eerste jaren niet van zou komen. Nadat daarna na een paar maanden nummer 2 was geweest is de cache nu in bijna een jaar tijd al 4 of 5x gevonden. Dat is vaker dan bedoeld. Nu zit ik met een par jaar al weer aan een cachecontrole vast. Eens zal ik een cache maken die nooit gevonden wordt. Is dat de bedoeling van mij? Ja wis en waarachtig.
Aanbevolen berichten