De Roode Loper Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Google maar eens op encryptietechnieken.Wellicht brengt je dat soms tot oplossingen. Maar let op....er zijn heel veel encryptietechnieken en het blijft altijd uitvinden welke de maker nu weer gebruikt heeft. Broncode en eigenschappen van een plaatje zijn ook altijd dingen die ik als eerste bekijk. Control A kan soms ook helpen.
De Roode Loper Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Soms heb ik het idee dat sommige makers niet willen dat hun cache gevonden wordt. De oplossing is voor een "normaal" mens niet te doen. Ik heb ook mysteries geplaatst, dus ik ben "abnormaal"? Goed lezen er staat sommige makers. Als jouw caches regelmatig gevonden worden is hij dus gewoon op te lossen en is er niets abnormaals aan. DRL #05 vanaf 7-2-2007 188 founds DRL #07 vanaf 8-2-2007 145 founds DRL #09 vanaf 8-8-2008 100 founds DRL #10 vanaf 10-8-2008 45 founds DRL #11 vanaf 11-11-2008 43 founds Ik ben normaal
spoekie Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Google maar eens op encryptietechnieken.Wellicht brengt je dat soms tot oplossingen. Maar let op....er zijn heel veel encryptietechnieken en het blijft altijd uitvinden welke de maker nu weer gebruikt heeft. Broncode en eigenschappen van een plaatje zijn ook altijd dingen die ik als eerste bekijk. Control A kan soms ook helpen. Control A: dan wordt alles geselecteerd. En dan?
De Roode Loper Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Google maar eens op encryptietechnieken.Wellicht brengt je dat soms tot oplossingen. Maar let op....er zijn heel veel encryptietechnieken en het blijft altijd uitvinden welke de maker nu weer gebruikt heeft. Broncode en eigenschappen van een plaatje zijn ook altijd dingen die ik als eerste bekijk. Control A kan soms ook helpen. Control A: dan wordt alles geselecteerd. En dan? en dat ga ik nu niet vertellen
DiedB Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Als je niet weet hoe een mistry op te lossen is ben je er waarschijnlijk ook nog niet aan toe om die dingen op te lossen. Barny En dat jij geen zin hebt in puzzels waarbij je flink moet nadenken heb je hier op het forum meer dan bekend gemaakt. Er zijn ook vele mensen die ze wél leuk vinden. Om te maken én op te lossen. Ja, ik vind die moeilijke mystery's veel leuker, de kick om hem opgelost te hebben is dan veel groter.
Nemelis Geplaatst 14 maart 2009 Auteur Geplaatst 14 maart 2009 Kun je een link geven naar de cache dan kunnen we die eens bekijken....... Dat wil ik juist niet doen. Ik wil niet een voorbeeld pakken (zou ook niet openbaar op het forum mogen), maar meer over de technieken zelf praten.
Nemelis Geplaatst 14 maart 2009 Auteur Geplaatst 14 maart 2009 Als je niet weet hoe een mistry op te lossen is ben je er waarschijnlijk ook nog niet aan toe om die dingen op te lossen, gewoon laten liggen, niet naar kijken zonde van je tijd, je kan het veel beter besteden in het opvullen van dit forum, of misschien eens wat vaker er op uit trekken de buitenlucht in om doosjes te vinden, is dat waar deze spel om gaat? Nemelis (42 found) Berichten: 436 een gemiddelde van 10 berichten op het forum per gevonden cache Barny Ik laat de beschreven mysteries dus momenteel ook links liggen totdat ik weet hoe ik dat soort mysteries op moet lossen. Mysteries met wiskunde en/of peilingen: geen probleem (vandaag er nog een gedaan, dus ik zit inmiddels op 43 found ) Maar het vreemde is dat die vaak wel een hogere moeilijkheids-graad hebben dan die "simpele" foto/text-mystery waar ik niet uit kom <zucht> dat vind ik dus frustrerend. En daarom zoek ik naar de technieken, zodat ik ze wel kan gaan doen. (Maar tot die tijd: laat maar even liggen)
Nemelis Geplaatst 14 maart 2009 Auteur Geplaatst 14 maart 2009 (bewerkt) Bedoel je soms deze?GCWB1W Nee, al is het wel een goed voorbeeld. Degene die ik bedoelde ligt bij Echt vlak over de grens in Duitsland (e). Maar zoals ik al zei. Het gaat me niet om voorbeelden e.d. maar meer om de technieken om zoiets op te lossen. 14 maart 2009 bewerkt door Nemelis
De Dolfijntjes Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Nemelis (42 found) Berichten: 436 een gemiddelde van 10 berichten op het forum per gevonden cache Barny Sorry hoor, maar waar gaat dit over? Een beginnende cacher heeft natuurlijk meer vragen dan een ervaren jongen en is er soms iets mis mee, om actief op het forum te zijn? Ik vind de vraag van Nemelis heel gewoon en daar kunnen we met zijn allen toch gewoon antwoord op geven, (of niet, als je dat niet wilt), zonder meteen een oordeel te vellen over iemand. ik zeg tegen mijn kinderen altijd: als je niet aardigs te vertellen hebt, hou dan je mond!
Ma+R+J+A Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Even een mailtje naar de eigenaar van de cache met de vraag voor een hintje kan soms ook helpen. Ik heb zelf in Gouda ook een cache met alleen een foto. De meesten komen er zelf uit. Sommigen hebben geen idee en mailen dan om een hint. Nou, die geef ik graag hoor.....
BilboBallings Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 (bewerkt) Meestal is de oplossing van een mystery een coordinaat waar de cache verborgen ligt. Je moet dus kijken of je in de beschrijving of foto iets herkent wat een cijfer of getal kan zijn of op een andere manier kan leiden tot een coordinaat. Zie je bijvoorbeeld een afbeelding met voorwerpen dan kan het zijn dat elk voorwerp een cijfer voorstelt. Soms als je googled (of wikipedia) op de naam van de cache wil je ook wel eens op het goede spoor gezet worden. Soms wordt in de additionele hint of in de begeleidende tekst een al dan niet verborgen hint gegeven. Maar ik ben het met je eens; soms zie ik er ook helemaal geen gat in. Dan laat ik de cache rusten en kijk er een paar week later weer naar en valt het kwartje dan alsnog. Soms geef ik het gewoon op; genoeg andere caches. Maar eerlijk is eerlijk: ik heb zelf ook een cache uitgezet die voldoet aan jouw beschrijving. Ik krijg dan wel eens een mailtje met de vraag een hint te geven. Sommige geocachers vinden dat "not-done" maar als ik zo'n mailtje krijg geef ik met alle plezier een hint. En misschien is er wel een geocache-kennis/vriend die je een hint wil geven. Oh ja! kijk ook eens naar de logs. Soms laat een vinder van de cache een hint achter in zijn logs. Veel succes! 14 maart 2009 bewerkt door BilboBallings
no-name Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Soms heb ik het idee dat sommige makers niet willen dat hun cache gevonden wordt. De oplossing is voor een "normaal" mens niet te doen. Ik heb ook mysteries geplaatst, dus ik ben "abnormaal"? Ja, gelukkig wel!
Duistere maatjes Geplaatst 14 maart 2009 Geplaatst 14 maart 2009 Soms heb ik het idee dat sommige makers niet willen dat hun cache gevonden wordt. De oplossing is voor een "normaal" mens niet te doen. Ik heb ook mysteries geplaatst, dus ik ben "abnormaal"? Ik citeer van Daale; Abnormaal=Afwijkend van de norm Daar kun je natuurlijk, naar eigen inzicht, een negatieve betekenis aan geven, maar niet doen zou ik zeggen. Misschien is het een idee om negatieve uitlatingen op het forum te belonen met een Geo 'Black'. Als je dan voldoende Black's verzameld hebt, wordt je gevraagd een € storting te doen in een noodfonds. Eigenaren van 'geripte' caches mogen op hun beurt dan een beroep doen op dit noodfonds om hun cache weer in orde te maken.
Nemelis Geplaatst 15 maart 2009 Auteur Geplaatst 15 maart 2009 Nemelis (42 found) Berichten: 436 een gemiddelde van 10 berichten op het forum per gevonden cache Barny Sorry hoor, maar waar gaat dit over? Een beginnende cacher heeft natuurlijk meer vragen dan een ervaren jongen en is er soms iets mis mee, om actief op het forum te zijn? Ik vind de vraag van Nemelis heel gewoon en daar kunnen we met zijn allen toch gewoon antwoord op geven, (of niet, als je dat niet wilt), zonder meteen een oordeel te vellen over iemand. ik zeg tegen mijn kinderen altijd: als je niet aardigs te vertellen hebt, hou dan je mond! Ik had deze post vanmiddag al gezien, maar liep erover te twijfelen of ik erop zou moeten reageren of niet. Juist omdat ik me de reactie kan voorstellen. Maar er zelf niet zo over denk. Na lang twijfelen toch maar gereageerd. De reden is simpel: Ik weet inmiddels hoe Barny dingen bedoelt en dus heb ik geen problemen met zijn reactie. Ik lig er zelfs om in een deuk (juist omdat ik weet hoe hij het bedoelt). Vandaar ook mijn reactie dat ik nu 43 gevonden heb. (Noot: De echte Barny leer je niet openbaar op het forum kennen (hé dit begint op een mystery te lijken ) Of verraad ik nu te veel, Barny?)
BigFurryMonster Geplaatst 15 maart 2009 Geplaatst 15 maart 2009 Je kunt unknown/mystery caches opdelen in verschillende categorieën. Ik onderscheid er vier: Bekende puzzel en methode Caches waarbij de opdracht of oplossingmethode gegeven wordt of algemeen bekend mag worden verondersteld. Dit varieert in moeilijkheidsgraad, per cache, en ook per persoon. Een cache die volledig bekend is qua puzzel en methode (want: gegeven in de cache-omschrijving) is bijvoorbeeld: Miljoenenjacht (streep de gegeven getallen uit de puzzel weg; overblijvende getallen vormen de eindcoordinaten). Niet voor iedereen even makkelijk, overigens: je moet secuur te werk gaan. Een ander voorbeeld is Kakuro / Sudoku. Hier zijn de puzzels gegeven, de methode niet, maar die (d.w.z. de regels van de sudoku) wordt algemeen bekend verondersteld. Veel van dit soort puzzels hebben te maken met het opzoeken van informatie, bijvoorbeeld Erwtje 123. Bekende puzzel, onbekende methode Hierbij is de puzzel gegeven, maar moet je zelf achter de methode zien te komen en zo de oplossing vinden. Soms is er één oplossingsmethode, soms kun je het probleem van meerdere kanten benaderen. Kern is wel dat in zekere mate duidelijk is hoe je de cache vindt nadat je de puzzel hebt opgelost; bijvoorbeeld omdat de uitkomst van de puzzel de coordinaten van de cache vormen. Een erg lastige cache is Driedimensionaal. Merk op dat deze puzzel volledig gegeven wordt; hoe je hem oplost is een geheel ander verhaal. Ander voorbeeld: Nano Mega 9. Dit is qua aantal caches waarschijnlijk de kleinste categorie. Onbekende puzzel en methode Een recentelijk populair genre, en waarschijlijk ook de soort waar de topic starter het over heeft. Zowel puzzel-instructies als methode zijn niet gegeven. Dit varieert van zeer weinig informatie zoals bijvoorbeeld bij Muiderhof x Zilversmidstraat, een linkje naar een site zoals bij Can't Fly without Umbrella tot een cryptisch uitziende cache-pagina, zoals bij Zesje Draaien. De veelgenoemde 'kronkel van de cache-legger' speelt hier vaak een belangrijke rol. Veldpuzzels Dan zijn er nog de mystery-caches die met 'iets in het veld' te maken hebben. Goede voorbeelden zijn bonuscaches (bv. Puzzelkampioen finale), waarbij je eerst andere caches moet vinden om deze cache op te lossen. Ook caches met een logvoorwaarde kunnen hieronder vallen: FC Utrecht. Bovenstaande categorieën zijn niet allesomvattend, en er is enige overlap of grijs gebied tussen. Soms combineert een mystery verschillende elementen uit bovenstaande, al dan niet met elementen uit andere soorten caches, zoals letterbox of multi. Laat je in elk geval niet uit het veld slaan als je vastloopt op caches van de onbekende soort! Soms 'zie' je de oplossing pas later; soms kun je samenwerken met een andere cacher, en soms is de cache-legger bereid je een steuntje in de rug te geven. Ik heb regelmatig meegemaakt dat wat eerst pure frustratie leek, omsloeg in een 'aha'-gevoel of leuk contact met mede-cachers.
Aanbevolen berichten