Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

ik heb een simpele USB auto adapter (12V -> USB 5V/1000 milliampère). Is het veilig om die te gebruiken in combinatie met de bijgeleverde USB kabel om een Oregon in de auto van stroom te voorzien?

Ik heb namelijk niet zo'n zin om de GPS om zeep te helpen.. :yes:

Geplaatst (bewerkt)

Lijkt me geen probleem, de poorten van de pc leveren per slot van rekening ook 5V en batterijen kun je met veel meer vermogen krijgen.

bewerkt door Voortrekkers
Geplaatst

Dank voor de snelle reacties :yes:

Ik heb het meteen geprobeerd en inderdaad, hij doet het nog steeds :D

Toch wel een flink verschil: een adaptertje van 2 euro bij de Action of een voertuigvoedingskabel van 34 euro bij een bekende GPS shop...

Nu nog een alternatieve houder vinden :)

Geplaatst
Toch wel een flink verschil: een adaptertje van 2 euro bij de Action of een voertuigvoedingskabel van 34 euro bij een bekende GPS shop...

Zou die adapter ook voor de 60CSX gebruikt kunnen worden, die prijs van 2 euro staat mij wel aan :yes:

Geplaatst

Zou die adapter ook voor de 60CSX gebruikt kunnen worden, die prijs van 2 euro staat mij wel aan :yes:

Ik zou niet weten waarom niet. USB is een gestandaardiseerde uitwisseling.

Zelf laad ik ook mijn GPS 60Cx & Colorado via een USB stekker in de sigaretten aansteker en een standaard USB draadje.

Geplaatst (bewerkt)
Zou die adapter ook voor de 60CSX gebruikt kunnen worden, die prijs van 2 euro staat mij wel aan :)

Ik neem aan van wel dan. Maar dat kan ik zo ook wel even uitproberen :D

Edit:

Net gedaan en werkt prima mate de 60csx :yes:

bewerkt door KarelKraak
Geplaatst
Lijkt me geen probleem, de poorten van de pc leveren per slot van rekening ook 5V en batterijen kun je met veel meer vermogen krijgen.

Eigenschappen

De ontwerpers van USB hadden zich een aantal doelen gesteld:

Het moest een degelijke, goedkope poort worden die ook in goedkope randapparatuur als muizen gebruikt kon worden.

De kosten van de bekabeling en connectors mochten niet hoog zijn.

De constructie moest zo zijn dat foutieve aansluiting uitgesloten was.

Er moesten veel apparaten tegelijk via USB aangesloten kunnen worden.

USB moest voldoende snelheid bieden om printers en andere snelle apparatuur als harde schijven aan te kunnen sluiten.

De achterliggende doelstelling was alle afzonderlijke poorten van een PC door één enkele standaard te vervangen.

Via de USB-kabel kan het aangesloten apparaat van voedingsstroom worden voorzien. USB 2.0 levert maximaal 500 mA (bij 5 V) en dat is genoeg voor eenvoudige apparaten, zoals een muis. Apparaten die meer vermogen vergen dienen hun eigen voeding te hebben.

Er zijn vier varianten van USB, waarvan alleen de eerste drie op dit moment in gebruik zijn:

USB 1.0: 1,5 Mbit/s (low speed)

USB 1.1: 12 Mbit/s (full speed)

USB 2.0: 480 Mbit/s (high speed)

USB 3.0: 5 Gbit/s (Super speed) vanaf 2009 - 2010

Inmiddels bestaat ook de draadloze variant van USB, genaamd Wireless USB (WUSB of USB 2.1), die een radio-frequentie gebruikt om te communiceren. WUSB is bruikbaar tot een afstand van 3 tot 10 meter en met een snelheid van 480 Mbit/s bij 3 meter tot 110 Mbit/s bij 10 meter. WUSB gebruikt encryptie

dus binnenkort ook draadloze stroom

het mA signal is belangrijk voor de oplaadtijd

1000mA is mooi

Geplaatst

Als houder voor de GPS is het misschien mogelijk een notitieblok-houder aan te passen....

Wij hebben voor onze 60CXs een notitieblok-houder deels om zeep geholpen, zodat de riemclip, meegeleverd met GPS, zich "vastbijt" aan de houder. Achter in de kleine USB poort van de GPS de meegeleverde data-kabel gestoken en deze kabel in de aansteker->USB-adapter geprikt zodat de 60CSx tijdens het rijden van stroom is voorzien.

Pas wel op dat je niet tegen de datakabel die in de usb-adapter is gestoken stoot, zodat het contact met de usb-adapter niet stuk gaat. Deze kunnen nogal gevoelig zijn.

Geplaatst

Mijn ervaring is dat niet alle USB adapters hetzelfde zijn. Eerst had ik ook een goedkope voor mijn PDA. Die bleek de PDA wel van stroom te kunnen voorzien tijdens het rijden, maar bleek de PDA totaal niet op te laden.

Daarna een 'echte' kabel van een paar tientjes gekocht en die doet wel wat hij moet doen.

Geplaatst
Mijn ervaring is dat niet alle USB adapters hetzelfde zijn. Eerst had ik ook een goedkope voor mijn PDA. Die bleek de PDA wel van stroom te kunnen voorzien tijdens het rijden, maar bleek de PDA totaal niet op te laden.

Daarna een 'echte' kabel van een paar tientjes gekocht en die doet wel wat hij moet doen.

Dat ken ik....de Garmin USB kabel laadt mijn mobieltje, Motorola, ook niet op via de USB-12volt-plug. Dus niet alle kleine aansluitingen doen het met de Garmin kabel. Zou de Garmin kabel alleen data verzenden en geen stroom?

Geplaatst

Deze zin pakte ik even niet....

WUSB gebruikt encryptie

dus binnenkort ook draadloze stroom

Wat heeft encryptie met draadloze stroom te maken?

Draadloze stroom is overigens niets nieuws. Iedereen met een electrische tandenborstel heeft dat al. :D

Geplaatst
Als houder voor de GPS is het misschien mogelijk een notitieblok-houder aan te passen....

Wij hebben voor onze 60CXs een notitieblok-houder deels om zeep geholpen, zodat de riemclip, meegeleverd met GPS, zich "vastbijt" aan de houder.

Dat gaat helaas niet op voor de Oregon :D Die wordt geleverd met een carbiner en niet met zo'n riemclip.

Dat is voor een GPSr niet zo'n probleem. Hij hoeft alleen maar van stroom voorzien te worden. Opladen is niet belangrijk en kan volgens mij niet eens :dribble: Zou anders wel handig zijn als reserve batterijlader :)

• 1 month later...
Geplaatst

Ik heb vandaag ook de usb-12volt adapter gekocht bij de Action.

Hij krijgt inderdaad stroom, maar mijn Oregon 400t gaat dan in de stand dat hij verbonden is met de PC. Ik kan dus niets doen ermee.

Dus net alsof hij verbonden is met een pc.

Hoe doen jullie dat zodat je wel kan navigeren ermee?

Geplaatst (bewerkt)

Ga in de Oregon in het menu naar:

Stel In

Systeem

Interface

Selecteer Garmin Spanner

Je krijgt dan als je de kabel in de GPS plaatst de vraag of je naar Massa opslag wil, of niet.

Kies nee... et voila.

Wel even in alle profielen deze wijziging doorvoeren...

En oja, als je hem er uit haalt, even niet vergeten te reageren op de vraag die wordt gesteld....

Deze actie moet je dus ook doen als je de GPS aan de computer hangt, maar het werkt wel.

bewerkt door AKATAK
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...