Spring naar bijdragen

waarom vliegen de vogels naar het zuiden?


Mingy

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Hoi alle natuurliefhebbers,

 

Ik vind het zo frappant maar bijna elk jaar vliegen er heel veel vogels naar het zuiden,

heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit doen?

Is hier toevallig een ornitholoog ( http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?woord=vogelkenner ) die hier een zinnig antwoord op heeft?

 

Grtx

 

Met een zelfde moeite om ornitholoog op te zoeken is je antwoord op je vraag te verkrijgen.

leve Google :thumbup:

 

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vraag me eerder af waarom ze elk jaar weer naar het noorden vliegen. :thumbup: Kunnen ze beter in het zuiden blijven, daar is het warmer!

 

Maar goed, 1x googlen heeft me op deze pag. gebracht: klik hier

 

en daar staat: "THEORIE.

 

Waarom trekken de vogels eigenlijk? Waarom trekken sommige in de winter naar het zuiden en blijven andere gewoon in hun broedgebied? De vraag is niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Ornithologen houden er zich al jarenlang mee bezig.

 

Er zijn een drietal theorieën om de vogeltrek te verklaren, maar geen van alle is bewezen of algemeen aanvaard.

 

Met andere woorden: men weet het niet. "

 

Dus op je vraag zal je waarschijnlijk geen antwoord krijgen voorlopig.

 

groetjes GeoVlinder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja juist dit is duidelijk geworden, maar dan heb ik me altijd afgevraagd:

 

Waarom trekt een ooievaar wel naar het zuiden en een reiger niet, het voedsel is voornamelijk hetzelfde,

 

en om de kindertjes in het zuiden ook te bezorgen :thumbup: lijkt me niet de optie.

 

Groetjes Team Alkie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het zo frappant maar bijna elk jaar vliegen er heel veel vogels naar het zuiden,

heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit doen?

 

Vogels vliegen naar het zuiden omdat het te ver is om te lopen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi alle natuurliefhebbers,

 

Ik vind het zo frappant maar bijna elk jaar vliegen er heel veel vogels naar het zuiden,

heb me altijd al afgevraagd waarom ze dit doen?

Is hier toevallig een ornitholoog ( http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniem.php?woord=vogelkenner ) die hier een zinnig antwoord op heeft?

 

Grtx

 

Laat bijna maar weg. De bepalende factor is voedsel. Vogels broeden op plekken waar in het broedseizoen voor henzelf, maar vooral voor de opgroeiende jongen, een gunstige voedselsituatie is. Dat is in die gebieden, zeker als ze noordelijk gelegen zijn, vaak in herfst en winter niet het geval, slechts een deel van de vogel(soorten) kan zich dan in die gebieden in leven houden. De vogels zoeken dan voor hen gunstiger gebieden op. Op het noordelijk halfrond liggen die zuidelijker, zodat wij in ons strategisch gelegen landje in de delta dan grote aantallen vogels over ons heen krijgen in de herfst. Voor iedere soort is er weer een ander verhaal hoe dit precies in elkaar zit. En er zijn inderdaad frappante verschillen - maar als je goed kijkt (onderzoek doet) is er veelal een heldere verklaring.

 

Er zijn boeken en websites vol geschreven over dit onderwerp - maar gewoon genieten van al die trekkende vogels is ook mooi.

 

Wat misschien wel leuk is om juist hier te vermelden, is dat er tegenwoordig in het onderzoek naar de trekwegen van vogels ook gebruik gemaakt wordt van GPS-technologie. Vogels krijgen dan een satellietzender aangemeten. Vroeger kon de positie van de vogel alleen relatief onnauwkeurig worden bepaald door de satelliet, tegenwoordig zit in de zender een GPSr die posities vastlegt, en wanneer er kontakt is met de satelliet worden deze data doorgegeven. Voorbeelden van Nederlands onderzoek dat dit type technologie gebruikt is werk aan grauwe kiekendieven, purperreigers (deels met 'gewone' zenders) en enkele soorten meeuwen en ganzen.

bewerkt door Sterna
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook nog eens vogels die dat wel zouden moeten doen, maar toch gewoon hier blijven. Althans, in en rond Uithoorn zie je het hele jaar door wel een paar ooievaars. En er broedt jaarlijks een paar ooievaars. Dan lijkt het toch aannemelijk dat dat dezelfde twee ooievaars zijn, maar bewezen is dat natuurlijk niet.

 

Misschien wel een leuke mysterie-cache, ik geef de coordinaten van hun nest op (bij benadering: N52 14.337 E4 48.903) en je mag de cache loggen als je een foto van één van de ooievaars met de bijbehorende coordinaten doormailt. De hint: zwart/witte vogel met rode snavel en poten. Krijgt de vogelwerkgroep gelijk een leuk idee van het territorium. Wellicht handig om die ooievaars dan uit te rusten met een setje lingerie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook nog eens vogels die dat wel zouden moeten doen, maar toch gewoon hier blijven. Althans, in en rond Uithoorn zie je het hele jaar door wel een paar ooievaars. En er broedt jaarlijks een paar ooievaars. Dan lijkt het toch aannemelijk dat dat dezelfde twee ooievaars zijn, maar bewezen is dat natuurlijk niet.

 

Misschien wel een leuke mysterie-cache, ik geef de coordinaten van hun nest op (bij benadering: N52 14.337 E4 48.903) en je mag de cache loggen als je een foto van één van de ooievaars met de bijbehorende coordinaten doormailt. De hint: zwart/witte vogel met rode snavel en poten. Krijgt de vogelwerkgroep gelijk een leuk idee van het territorium. Wellicht handig om die ooievaars dan uit te rusten met een setje lingerie.

 

 

Ooievaars met een jarretelletje? :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn ook nog eens vogels die dat wel zouden moeten doen, maar toch gewoon hier blijven. Althans, in en rond Uithoorn zie je het hele jaar door wel een paar ooievaars. En er broedt jaarlijks een paar ooievaars.

 

Dan is er een ooievaarsdorp in de buurt, waar ze gevoerd worden. Het blijkt dat wanneer ooievaars maar genoeg voedsel voor het rooie snaveltje geworpen krijgen, ze niet inchecken voor die vliegreis naar Afrika. En geef ze eens ongelijk :rolleyes: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het knap dat z'on vraagje nog zo veel hersenen in actie zet, :D

 

Je ziet dan meteen de verschillende startpunten van verschillende natuurliefhebbers,

De ingebouwde gp'sen was nieuw, heb wel ooit eens gedacht dat de volgels (shuut, die $&^$##! reclame ook) de meridianen, magnetische banen om de aarde gebruikte om van hot naar her te komen, dacht men eerder van de postduif ook?

 

Iedereen bedankt voor je bijdrage, ik ben eruit, (mede door Harmles_52 :huh::D )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...