Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
Wat ik meestal doe is 5-10 minuten voordat we het startpunt zijn, de 60csx alvast aanzetten.

In het buitenland kan het de eerste keer wel eens vrij lang duren (omdat de afstand t.o.v. de vorige keer) dan veel groter is.

Dan ben je nog onderweg dus (snel, want auto) in beweging.

Mijn ervaring is dat gps veel langer over fix doet als je snel beweegt.

Als je stilstaat duurt het geen 5 - 10 minuten.

Geplaatst
Wat ik meestal doe is 5-10 minuten voordat we het startpunt zijn, de 60csx alvast aanzetten.

In het buitenland kan het de eerste keer wel eens vrij lang duren (omdat de afstand t.o.v. de vorige keer) dan veel groter is.

Ik kan me niet voorstellen dat de snelheid van een auto iets uitmaakt.

Als je bedenkt hoe snel de satellieten bewegen en als je bedenkt hoe snel de aarde onder de satellieten door draait, dan is de snelheid van de auto volkomen verwaarloosbaar in het probleem om een fix te vinden.

Geplaatst
De snelheid van een auto heeft er niets mee te maken, maar de verandering

in snelheid (en dan relatief t.o.v. de satelliet). Dus met een constante snelheid over

snelweg maakt niet uit, maar constant van snelheid, of richting, wisselen dus wel.

Dit heeft te maken met het verkrijgen van een "lock" op het signaal.

Voor technische info: google maar eens op de "capture" en "lock" range van een PLL.

Maar heeft de TS soms een nieuwe auto met dat gecoate glas gekocht ? (Blokkeert RF

in de GPS range). Anders zou ik denken dat de GPS de almanak kwijt is en dat kan alleen

als je lithium backed up RAM heeft en de CS60 heeft dat niet (Flash).

Geplaatst
Maar heeft de TS soms een nieuwe auto met dat gecoate glas gekocht ? (Blokkeert RF

in de GPS range). Anders zou ik denken dat de GPS de almanak kwijt is en dat kan alleen

In de auto duurt het inderdaad wat langer, maar niet vanwege het gecoate glas. Dat trager locken zie ik ook bij mijn autonavigatie (Garmin nuvi 350); bij stilstand is er een snellere fix dan rijdend. De oorzaak voor trager locken in de auto is dus inderdaad het bewegen.

Geplaatst (bewerkt)
De snelheid van een auto heeft er niets mee te maken, maar de verandering

in snelheid (en dan relatief t.o.v. de satelliet). Dus met een constante snelheid over

snelweg maakt niet uit, maar constant van snelheid, of richting, wisselen dus wel.

Dit heeft te maken met het verkrijgen van een "lock" op het signaal.

Voor technische info: google maar eens op de "capture" en "lock" range van een PLL.

in de GPS range).

Ik kan met Google niets vinden dat aannemelijk maakt dat de snelheid(sverandering) enig effect heeft op het verkrijgen van een lock.

Als je daarbij bedenkt dat de satellieten met een enorme snelheid in gekromde banen vliegen en daarbij de draaiing van de aarde maakt dat je zelf ook met een enorme snelheid langs een gekromde lijn beweegt, dan lijkt me de snelheid(sverandering) van een auto niet zo relevant. Ik zou het inderdaad dan ook eerder zoeken in afscherming door metaal of gecoat glas.

Wat het ook in een rijdende auto lastig maakt een lock te krijgen is dat je meestal vertrekt vanuit een gebied met bebouwing en door het rijden tussen de gebouwen zijn de satellieten telkens weer wel en dan weer niet zichtbaar.

Maar als je me een link kunt geven naar een website waaruit blijkt dat de grondsnelheid wel van belang is, dan hoor ik het graag.

bewerkt door wirholt
Geplaatst

De MIO P560 GPS maakt gebruik van een Ephemeris document om een snelle GPS Fix te krijgen.

Dit document is drie dagen geldig, hierna is het aan te bevelen een nieuw document te downloaden.

Voor meer informatie kijk hier eens.

Het is een ingewikkeld verhaal, maar voor de liefhebber ;)

Ruud :beerchug:

Geplaatst (bewerkt)

Mijn ervaring is ook dat het in de auto langer duurt voor ie een fix heeft dan wanneer ik stil sta. Het is inderdaad zo dat de satellieten snel bewegen, maar volgens mij zit het meer in de software die in de gps zit. Die rekent, denkt, hier ben ik, even checken of dat klopt, hee, we zijn toch weer 20 meter verder, toch nog even langer checken, etc.

bewerkt door TheFalcon
Geplaatst
hier zou je eens kunnen kijken

Goede link Xaa, maar toch nog steeds minimale info over de almanak. Er zal toch wel ergens een kenner zijn die er meer over kan vertellen? Bijvoorbeeld: als zo'n almanak enkele maanden meegaat, waarom wordt die dan niet automatisch door apparatuur opnieuw geladen? Of zijn de verschillen zo minimaal dat het helemaal niet hoeft? Ik heb behalve hier op het forum namelijk nog nooit iemand over de almanak gehoord. Die apparaatjes voor in de auto moeten dat dan toch ook doen, moet je die dan ook resetten?

Geplaatst

Even tussendoor een update: gisteren deed ie het wel weer snel. En ik heb hem toen de eerste keer meteen naast een gelijk exemplaar van iemand anders gelegd, en er zat geen noemenswaardig verschil in. Dus waarschijnlijk zit het toch in de situatie van bladerdak, autoruiten en andere verstoorders.

Dus het antwoord rondom de oorspronkelijke vraag is me wel duidelijk.

Maar ga vooral door met dit topic, :thumbdown: want de rest waarover hier gesproken wordt is ook boeiend!!

Geplaatst (bewerkt)

Garmin doet het zelfde trucje als de TT, de BASIS almanac wordt vanaf een file geladen, zet een nieuwe 60 CSx maar eens aan, wedden dat je binne 30 sec een fix hebt?

Daarna wordt deze almanac steeds ververst als de GPS en fix heeft, het is dus raadzaam om je GPS af en toe eens aan te zetten, een te oude almanac kan soms niet meer worden geupdated en moet dus van 0 af aan geladen worden.

Iedere GPS bevat een almanac, anders kan de GPS niet werken, hij weet dan simpelweg de GPS banen niet.

Oh en wat een nat bladeren dak doet met GPS ontangst?

Dit is het mooiste vangnet voor radio golven, vooral het bladeren dak van naald bomen doet wonderen als filter.

bewerkt door Crow & Éowyn
Geplaatst
TT maakt gebruik van een truukje om een snelle fix te krijgen. De 60 laad bij dee eerste koude start de almanak vandaar dat je hem de eerste keer zo'n 45 minuten aan moet laten. Hierna weet de software waar de satellieten ongeveer staan. Naarmate de tijd langer is dat de gps uit sta kan het langer duren voordat een er lock is. Als het inderdaad steeds langer gaat duren dan is opnieuw laden van de almanak een optie.Hiervoor is een harde reset noodzakelijk. (dan zijn wel alle instellingen kwijt).
Daarna wordt deze almanac steeds ververst als de GPS en fix heeft, (...)

Volgens mij lees ik hier twee verschillende dingen. Nog meer uitleg beschikbaar?

Geplaatst (bewerkt)
Nog meer uitleg beschikbaar?

Jazeker..... kijk maar eens op http://www.gpsinformation.org/dale/gpsfix.htm

Een al wat oudere site, maar nog steeds een met een uitstekende uitleg hoe een GPS werkt. Weinig formules en ik denk voor bijna iedereen goed te volgen.

Na lezing zal het ook duidelijk zijn dat het langzamer verkrijgen van een fix tijdens beweging veroorzaakt wordt door alle variaties in snelheid en richting; google maar eens op Doppler effekt.

Trouwens, die hele site is, hoe oud ook, heel interessant voor mensen die wel een GPS hebben maar nog niet veel van de achtergrond weten. :thumbdown: Aan te bevelen !!

bewerkt door leokrabbendam
Geplaatst (bewerkt)

Dat is heel, heel mooi. Dus als ik het goed begrijp kan ik door 'autolocate' te doen (GPS'r aanzetten, op menu drukken, 'New Location' kiezen en dan kiezen voor 'automatic') en dan het apparaatje minstens 13 minuten aan te laten staan de almanac 'verversen'. Jammer dan weer dat het vandaag zwaar bewolkt is.

Alleen de opmerking 'A full almanac is transmitted every 12.5 minutes. This includes data that is used to supply the leap second data.' bij Notes en Tips vat ik nog niet helemaal.

En dan de opmerking 'Imagine a hen going out into the chicken yard and hearing a 100 chicks all crying at the same time. How does she know which one is hers?' :thumbdown: Erg smurf.

bewerkt door Smurfin & Grote Smurf
Geplaatst
Dat is heel, heel mooi. Dus als ik het goed begrijp kan ik door 'autolocate' te doen (GPS'r aanzetten, op menu drukken, 'New Location' kiezen en dan kiezen voor 'automatic') en dan het apparaatje minstens 13 minuten aan te laten staan de almanac 'verversen'. Jammer dan weer dat het vandaag zwaar bewolkt is.

Klopt. Maar het kan nog veel makkelijker..... gewoon je GPS aanzetten en een tijdje aan laten staan. De almanak wordt altijd ververst...

En hoezo jammer dat het zwaar bewolkt is??? Geen probleem voor je GPS hoor!

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...