Spring naar bijdragen

Welk GPS apparaat?


TeGaHo

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ach ja; maar dat vind ik niet zo erg...

 

Waarschijnlijk ga ik dus de Garmin eTrex Vista HCx kopen; maar als iemand nog belangrijke argumenten kan opbrengen die mijn keuze toch weer in het twijfel kunnen trekken: ga je gang.

 

Edit: Ik heb nu gevonden dat de Vista HCx ook over een SiRFstar III GPS-module beschikt. :thumbup:

Ik heb nog iets belangrijks niet teruggezien in alle argumenteringen en eigenschappen: het bedieningsgemak.

De etrex heeft de knoppen aan de zijkant zitten, de 60csx aan de bovenkant.

Zelf heb ik de Etrex Vista zwartwit gebruikt (en nu dus de 60csx).

Toen ik de etrex gebruikte leek me de bediening van de 60csx met de knoppen aan de bovenkant onhandig.

Ik heb, voor ik de Vista HCx had, een half jaar GPS 60 gebruikt, ook met de knoppen op de bovenkant.

Smaken veschillen blijkbaar, want ik vind de Vista gemakkelijker te bedienen.

Vooral het "knuppeltje" van de Vista reageert beter en sneller dan de "kantelknop" van de GPS 60.

Als ik een stukje tekst moet invoeren scheelt dat aanzienlijk.

Ook het overige "navigeren" op het scherm gaat met het "knuppeltje" beter dan met de "kantelknop".

Voor de overige knoppen maakt het voor mij niet zo uit of ze aan de voorkant of de zijkant zitten.

De eTrex H heeft geen knuppeltje en geen kantelknop. "Navigeren" op het scherm is daarmee ééndimensionaal. Dat vond ik wel erg ongemakkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik lees dat er een microSD ingang in het apparaat zit; is dit direct nodig? (Daar moet je dan zeker een CD/DVD van Garmin voor kopen en de kaarten erop zetten?)

Ik ben de laatste dagen aan het experimenteren met het microSD slotje in mijn eTrex Vista HCx.

Ik heb een micro SDHC kaartje gekocht en die blijkt te werken. Om niet te veel geld uit te geven voordat ik het begreep heb ik eerst de gratis OpenStreetMap van Nederland geprobeerd. Die blijkt op het geheugenkaartje terecht te komen, want als ik het eruit haal is er alleen nog de basiskaart en als ik het geheugenkaartje terugzet is de OSM kaart er weer.

Alleen kan ik niet zien of de volledige ruimte van de SDHC kaart gebruikt wordt. Volgens kenners wel. Als de SDHC kaart werkt, dan ook helemaal zeggen ze. Dat moet ik nog verifiëren, maar hoe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met de eTrex Hcx, maar ik ben net als de Armadillo's overgestapt van een eTrex Legend naar een GPSmap 60CSx, en de GPS-ontvangst is enorm verbeterd. En het apparaat heeft binnen een paar seconden ontvangst. Ik kan je niet vertellen op welke punten hij beter of slechter is dan een Hcx, maar ik kan elke geocacher dit apparaat aanraden.

 

Een GPSMap 60CSx ondersteunt Micro-SD-kaartjes tot 2 Gb. Je kunt er een 4 Gb-kaartje in stoppen, maar dan kun je maar 2 Gb gebruiken. Of dit voor de Hcx ook geldt, weet ik niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een GPSMap 60CSx ondersteunt Micro-SD-kaartjes tot 2 Gb. Je kunt er een 4 Gb-kaartje in stoppen, maar dan kun je maar 2 Gb gebruiken. Of dit voor de Hcx ook geldt, weet ik niet.

Fout...

 

Officieel ondersteund Garmin tot 2 Gb, een groter kaartje werkt wel :-)

In de praktijk zul je niet meer dan 2 Gb gebruiken omdat je maar 2000 kaartdelen tegelijk in een map kan bewaren. Zeker met kaarten met relatief kleine vlakjes (zoals topoNL) loop je daar dan redelijk snel tegenaan.

Tip is dus om de NT versies van de kaarten (beschikaar voor o.a.a CityNavigator Europe) te gebruiken (als je GPS die kan lezen) omdat daar de kaartdelen veel groter zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als geld geen rol speelde...

 

Dan kocht je gewoon een 60CSx in de States voor weinig :thumbup:

 

Waar heb jij 'm precies gekocht dan, en voor hoeveel?

 

Als ik zo vrij mag zijn.... mijn 60csx gekocht bij universalmania.com. Kost momenteel 192 dollar en daarbij komt dan 42 dollar aan verzenkosten.

Het enige waar je dan zeker van bent is dat dit bedrijf standaard op de verpakking vermeld : " receiver; 78 dollar"

Een reden voor de douane om dan het pkket niet te openen daar dit bedrag onder een bepaalde grens valt. Je betaald dan alleen de invoerkosten. In mijn geval was dit 13 euro. Huidige dollar-euro koers = 1dollar = 0,63 euro. snelgerekend? ik kom uit op 192 + 42 = 234 dollar x 0.63 (koers) = 147,42 euro + 13 euro = 160 euro!!!!

 

Heb je geen belang bij de barometrische hoogtemeter en het kompas dan koop je bij hun de CX (de "S" staat voor sensitive, oftewel gevoelig en men doelt hierbij op de gevoelige barometers en het kompas. Het kompas, mits goed geijkt geeft eigenlijk geen andere uitslag dan een normaal goed handkompas. Wel is een goed kompas met duidelijk afleesbare graden een must voor sommige opdrachten binnen geocachen. Bij mij zit hij dus altijd in de tas.

Mijn maat heeft de Hsx maar persoonlijk vindt ik de 60csx robuuster aanvoelen. Maar zoals gezegd,dit is persoonlijk. Ook de knopen aan de zijkant is een gewenning waaraan je zult wennen. Mjn eerste gps was de V en die had de knopen aan dezelfde zijde als het scherm. Derhalve ben ik ook op zoek gegaan naar de 60csx.

 

De 60cx kost momenteel 279 dollar; de vista hcx momenteel 212 dollar!!!

 

Succes met de keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als geld geen rol speelde...

 

Dan kocht je gewoon een 60CSx in de States voor weinig :thumbup:

Ik importeer trouwens ook geen GPS i.v.m. garantie en reparatie e.d.

 

Edit: Ik denk trouwens dat de bediening gewoon even wennen (bij allebei) is.

 

Edit2: Zijn er ook nog mensen die een GPSMAP 60CSx en een eTrex Vista HCx hebben?

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als geld geen rol speelde...

 

Dan kocht je gewoon een 60CSx in de States voor weinig :thumbup:

Ik importeer trouwens ook geen GPS i.v.m. garantie en reparatie e.d.

 

Edit: Ik denk trouwens dat de bediening gewoon even wennen (bij allebei) is.

 

De garantie is goed geregeld. Je stuurt hem op naar Garmin in Groot-Britannie en deze repareren hem zsm. Ja het duurt wat langer maar je hebt een betrouwbaar apparaat in handen welke echt niet zo snel stuk is. Ook hierover is het forum vol mee geschreven. En Garmin is, uitgaande van de berichten van het forum niet kinderachtig met hun garantie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als geld geen rol speelde...

 

Dan kocht je gewoon een 60CSx in de States voor weinig :thumbup:

 

Waar heb jij 'm precies gekocht dan, en voor hoeveel?

 

Als ik zo vrij mag zijn.... mijn 60csx gekocht bij universalmania.com. Kost momenteel 192 dollar en daarbij komt dan 42 dollar aan verzenkosten.

Het enige waar je dan zeker van bent is dat dit bedrijf standaard op de verpakking vermeld : " receiver; 78 dollar"

Een reden voor de douane om dan het pkket niet te openen daar dit bedrag onder een bepaalde grens valt. Je betaald dan alleen de invoerkosten. In mijn geval was dit 13 euro. Huidige dollar-euro koers = 1dollar = 0,63 euro. snelgerekend? ik kom uit op 192 + 42 = 234 dollar x 0.63 (koers) = 147,42 euro + 13 euro = 160 euro!!!!

 

Heb je geen belang bij de barometrische hoogtemeter en het kompas dan koop je bij hun de CX (de "S" staat voor sensitive, oftewel gevoelig en men doelt hierbij op de gevoelige barometers en het kompas. Het kompas, mits goed geijkt geeft eigenlijk geen andere uitslag dan een normaal goed handkompas. Wel is een goed kompas met duidelijk afleesbare graden een must voor sommige opdrachten binnen geocachen. Bij mij zit hij dus altijd in de tas.

Mijn maat heeft de Hsx maar persoonlijk vindt ik de 60csx robuuster aanvoelen. Maar zoals gezegd,dit is persoonlijk. Ook de knopen aan de zijkant is een gewenning waaraan je zult wennen. Mjn eerste gps was de V en die had de knopen aan dezelfde zijde als het scherm. Derhalve ben ik ook op zoek gegaan naar de 60csx.

 

De 60cx kost momenteel 279 dollar; de vista hcx momenteel 212 dollar!!!

 

Succes met de keuze!

 

 

$192???? maak er maar $292 van

doe mij er anders maar 10!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 60csx heeft in mijn ogen slechts één bedieningsnadeel t.o.v. de etrex; als je een nieuw waypoint op de etrex aanmaakt kun je direct daarna op de optie "ga naar" klikken. op de 60csx vereist dit wat extra handelingen; je moet het waypoint eerst opslaan en dan via de zoekfunctie is pas "ga naar" aan te klikken.

 

Ondanks deze extra stap blijft de 60csx nog steeds sneller te bedienen bij het aanmaken van en gaan naar een nieuw waypoint.

Na het opslaan 2 maal de find knop indrukken geeft je het laatst opgeslagen waypoint terug waar je vervolgens een ga naar kunt activeren. Je moet het effe weten. :thumbup:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het is wel overduidelijk (de GPSMAP 60CSx word me toch echt iets te duur) dat als ik een eTrex neem ik het beste de Vista HCx kan nemen; omdat die ietsje duurder is dan de Legend maar toch meer opties heeft? (Conclusie: Ik moet de eTrex Vista HCx nemen? Overtuig me)

 

Edit: Dit is mijn eerste GPS en als ik gevorderd ben kan ik altijd nog een GPSMAP 60CSx kopen...

 

Edit2: Die GPS apparaten waar ik al mee "gewerkt" heb waren de: Garmin GPSMAP 60, Gecko 201 en een goedkoop monochroom eTrexje. (Ik heb ze allemaal een aantal uur bediend; niet uitvoerig)

bewerkt door TeGaHo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben me ook een beetje aan het orienteren. Als opvolger van mijn Etrex Vista zijn er 2 spelers in de race.

De Vista HCX en de Map60 CSX. Het prijsverschil in Nedeland is ca. 100 Euro. Beide apparaten bieden m.i. alle mogelijkheden voor de hedendaagse (moderne) cacher. Voor mij is de hoofdreden om mijn Vista te vervangen de mogelijkheid tot aansluiten op mijn laptop (USB). Natuurlijk zijn kleurenscherm en betere ontvangst altijd welkom.

Vraag jezelf af welke voordelen de Map60 CSX JOU biedt boven de Vista HCX. De tweede vraag is of dat verschil jou die 100 Euro waard is.

Niemand kan jou vertellen welke GPSr je moet kopen, of in jouw portemonnee kijken.

Succes met je keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...