Spring naar bijdragen

Verschil in grid???


Woezel & Pip

Aanbevolen berichten

Een misschien wel domme vraag van deze beslist geen newby. Dit probleem wel eens eerder tegen gekomen en ook toen geen oplossing gevonden.

We ziten in Frankrijk, hebben een camperplaatsen-boek bij ons waarin de camperplaatsen ook met coordinaten aangegeven staan. Echter met één cijfer minder bij de seconden dan wij gewend zijn met cachen.

Nou dachten wij dus dat dat gewoon een 0 erachter betekende. Echter komen we steeds opnieuw een verschil tegen van zo'n 150 tot 250 meter. Waardoor we 's avonds laat ook wel eens in het donker op een verkeerde parkeerplaats zijn gaan staan en de volgende morgen wakker geklopt zijn of we maar wilden vertrekken van de golf-parkeerplaats... :P

Voorbeeldje:

Vannacht stonden wij op een camperplaats met de ingangcoordinaten N 44.27.400 W 001.14.471

De coordinaten in het boek waren echter N 44.27.355 W 001.14.408

Nou zou je denken dit scheelt amper, maar toch.... In een vreemde omgeving, soms donker, vaak zoeken, is dat toch net te veel van het goede.

Weet iemand hierin een oplossing?? Wat doe ik fout?? Of moet ik dit verschil gewoon accepteren?

Bij de volgende Mac-stop weer eens internet op om te kijken of iemand hierin hulp kan bieden :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Laat Frankrijk nou een land zijn waar ik nooit naar toe ga, maar in USA kwam ik het volgende tegen: daar kreeg ik voor een wandeling door een woestijn ook coordinaten mee, maar die waren wel in een iets ander stelsel dan in WGS84 (daar gebruikten ze NAD27, dat scheelt ook steeds een meter of 60 meen ik). Even stelsel aanpassen in de GPS, en wandelen maar.

Misschien hebben die Fransen ook nog een eigen coordinaatstelsel gebruikt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi dwarretje,

 

Je schrijft dat de coördinaten in het boek 1 cijfer minder hebben in de seconden.

De juiste notatie zou dan zijn HDDDº MM’ SS” of HDDDº MM’ SS,s” dat is de officiële notatie met seconden (SS) en eventueel fracties van seconden (,s).

 

Je geeft echter 2 coördinaten in de notatie HDDDº MM,mmm dat is de notatie met in plaats van seconden, fracties van minuten (,mmm).

Ik neem aan dat de coördinaten dus zo niet in het boek staan.

 

Dit is verwarrend en ik denk ook dat het daar meestal fout gaat.

Iemand gaat op pad om de coördinaten op te nemen maar heeft er geen verstand van met als gevolg dat zijn gps niet goed ingesteld staat.

 

Hij neemt een coördinaat op terwijl hij zijn gps ingesteld heeft op fracties van minuten (,mmm) en schrijft het op als seconden (SS,s) , 44º 27,400' wordt dan 44º 27’ 40,0"

 

Of andersom zijn gps staat ingesteld op seconden (SS,s) maar schrijft ze op als fracties van minuten (,mmm) , 44º 22’ 24” wordt dan 44º 22,24'

En dan kom je een cijfer te kort. :beerchug:

 

Stel je gps eens in op de op HDDDº MM’ SS,s” en voer dan het coördinaat uit het boek eens in.

Voor de laatste ,s mag je een 0 in vullen dat is maar een fout van een paar meter.

bewerkt door deBruineBeren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit vroeger had je kaarten gebasserd kwa posities op de meridiaan van Parijs.

Moderne Franse kaarten van hun topo-dienst IGN gebruiken NTF en vier verschillende grids (zones)

 

Ik heb het ooit in mijn oude gPS12 gezet:

> - POSITION FRMT: USER GRID

> - MAP DATUM: USER (Clark 1880 ellipsoid, IGN modified)

> DX: -168 mt

> DY: -60 mt

> DZ: +320 mt

> DA: -112 mt

> DF: -0.5473884

> - original meridian is Paris and not Greenwich

> - offset Paris is 2° 20' 14.025" east of Greenwich.

> - angles are in grades : 100 grades = 90 degrees.

 

Maar de Gele Michelin moet iets anders hebben zegt men:

> Projection : Bonne (Conical)

> Ellipsoid : Plessis

> Origin : 2°20'14" E (Paris), 48°51'36" N DX, DY, DZ in relation with

> WGS 84

> a = axis = 6376523 m

> f = flattening = 0.0032400188611

> DX = 1118 m

> DY = 23 m

> DZ = 66 m

>

> These data are for map Nr 51 à 89, 230 à 246

>

> N43° 15' 08"

> E05° 33' 25"

 

Dus verwarring alom. Je zou het eens aan een inboorling kunnen vragen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

waarin de camperplaatsen ook met coordinaten aangegeven staan. Echter met één cijfer minder bij de seconden dan wij gewend zijn met cachen...../

 

voorbeeld:

/.....de coordinaten in het boek waren echter N 44.27.355 W 001.14.408

 

In je voorbeeld zie ik ook 3 cijfers (mmm) of heb je hier de seconden zelf al omgerekend?

 

Als de coord-notatie bijv: N 44.27.35 is, is er normaliter sprake van Graden, minuten en seconden, terwijl wij werken met graden, minuten en duizendste minuten.

 

In je GPS kun je kiezen uit beide instellingen, dat scheelt omrekenen.

(hoewel ik vermoed, dat dit niet is wat jij bedoelde, dit wist je waarschijnlijk al)

 

Wat ook mogelijk is, is dat men gewoon een punt middenin de camping heeft geprikt, en niet bij de ingang.

de afwijking is zo te zien maar iets van 160 meters in de diagonaal ofzo. (wel knullig als daar net een andere weg achter loopt, zoals wij in de Ardennen meemaakten.)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Iedereen bedankt voor het reageren. Het duurde even voor ik weer tijd had op t forum de antwoorden te lezen maar ik ga aan de slag met de antwoorden en hoop dat ik er wat mee kan.

De afwijking scheelt nogal wat, soms zelfs 250 meter. En ja, dat kan soms net teveel zijn als de wegen dicht bij elkaar liggen en je de omgeving niet kent.

Nogmaals dank en als ik er uit ben (ik denk dat Sjoerd de oplossing geeft) hoop ik er aan te denken :cry: (ken mezelf) het hier even te laten weten...

:blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...