Wii-search Geplaatst 4 maart 2008 Geplaatst 4 maart 2008 Ik ben sinds kort aan het cachen en heb een Explorist 100. Nu wordt er in verschillende caches gesproken over peilen en/of projecteren. Kan iemand mij uitleggen wat het wezelijke verschil is en hoe ik dat het makkelijkste kan doen met de Explorist 100. Ik weet dat de functie er niet standaard o0p zit maar er zal vast wel iemand een handigheidje hebben uitgevogeld...ik wacht af!
Knight of Ni Geplaatst 4 maart 2008 Geplaatst 4 maart 2008 Projecteren en peilen is mijn inziens hetzelfde, alleen een andere naam voor hetzelfde verschijnsel. Je moet een bepaalde afstand (aantal meters) lopen in een bepaalde richting (aantal graden). Bij andere GPS-toestellen kan je dit gewoon instellen, bij de Explorist 100 niet, om toch te projecteren moet je naar het kaartscherm (het scherm waar je de lijntjes ziet waar je gelopen hebt en kan zien hoe de waypoints ten opzichte van elkaar liggen). Het is verstandig om je Explorist zo in te stellen dat de bovenkant van je kaart het noorden is! In het midden van je scherm zie je de aanwijzer van het punt waar je nu staat, verder zie je een kruisje, dat je met het joystickje kan bewegen. Onderin je scherm zie je de richting en het aantal meters, op deze manier kan je het punt op zoeken waar je naar toe wilt. Heb je het punt gevonden dan kan je deze opslaan door op "Mark" te drukken, druk je op "Goto" dan geeft hij meteen aan of je naar de cursorpositie wilt gaan. Het is alleen mogelijk te projecteren vanaf een punt waar je op dat moment staat. Je kan niet zeggen ik wil 145 meter op 59° vanaf WP3 als je niet op WP3 staat! Ik moet toegeven, in het begin is het wat gepriegel, maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan ben je net zo snel als iemand die de gegevens in kan typen! Succes er mee!
Goonies Oosterhout Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 Projecteren en peilen is mijn inziens hetzelfde, alleen een andere naam voor hetzelfde verschijnsel. En dat noemt zich Scout... Peilen is een richting bepalen (aan de hand van graden), zoals het 'schieten' met een kompas. Projecteren is het aanmaken van een waypoint op basis van een peiling en een afstand.
Twin Peaks Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 (bewerkt) Projecteren en peilen is mijn inziens hetzelfde, alleen een andere naam voor hetzelfde verschijnsel. Peilen en projecteren zijn zo ongeveer elkaars tegenovergestelde! Bij projecteren maak je een nieuw (way) punt aan door het uitzetten/ingeven van een aantal meters onder een bepaalde hoek (hoeveelheid graden) Bij peilen bepaal je juist het aantal graden en eventueel het aantal meters, tussen twee bekende punten. 5 maart 2008 bewerkt door Twin Peaks
miracles65 Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 Hoi, Ik ben ook nog maar net bezig vanaf mei '07 en kwam afgelopen weekend ook op een aanwijzing die met projecteren te maken had. Ik wist even niet wat te doen, maar probeerde (dankzij een beetje brainstormen met een collega-cacher die het ook niet zeker wist) het volgende met mijn (ook) Explorist 100. De opdracht was als volgt: projecteer vanaf hier 112 m 286° TN Als je nu je Explorist instel dat hij de pijl weergeeft die de richting aangeeft van je waypoint, zie je in de cirkel ook graden aangegeven. Vermenigvuldig dan de waarde in de cirkel met 10. Ik liep dus richting die 286° (iets minder dan 30 op de cirkel) en dat was een beetje richting het noorden (TN= ten noorden??). En aangezien ik wegliep vanaf een waypoint (waar ik deze opdracht vond) kon ik op mijn GPS zien dat ik steeds meer meters wegliep van dat waypoint. Daarmee kon ik zien dat ik zo'n 112 meter richting 286° was gelopen. En daar lag ook de cache. Dus ik denk dat ik het goed deed.
Le Comte Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 TN zal in dit verband True North (ware noorden) betekend hebben, dit ter onderscheid van het magnetische noorden. Deze liggen op verschillende plaatsen en dus in verschillende richtingen.
miracles65 Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 Zou je dat eens willen uitleggen, Le Comte? Wat zie ik dan op het scherm van mijn GPS?
Team NN Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 In het midden van je scherm zie je de aanwijzer van het punt waar je nu staat, verder zie je een kruisje, dat je met het joystickje kan bewegen. Onderin je scherm zie je de richting en het aantal meters, op deze manier kan je het punt op zoeken waar je naar toe wilt. Heb je het punt gevonden dan kan je deze opslaan door op "Mark" te drukken, druk je op "Goto" dan geeft hij meteen aan of je naar de cursorpositie wilt gaan.... Ik moet toegeven, in het begin is het wat gepriegel, maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan ben je net zo snel als iemand die de gegevens in kan typen! Ikzelf gebruik ook de Explorist 100 en had in het begin ook de nodige moeite met het projecteren. Maar met behulp van bovengenoemde tip wil het echt vrij eenvoudig lukken. Ik heb daar alleen nog een kleine toevoeging bij: Zorg dat je zover mogelijk ingezoomd heb op het desbetreffende scherm (zie de schaal linksonder in het scherm van de GPSr). Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de afstand die geprojecteerd moet worden.
Wii-search Geplaatst 5 maart 2008 Auteur Geplaatst 5 maart 2008 Nou ik ga het maar eens proberen dan...ik geloof dat ik het wel een beetje snap Zodra het me nog steeds niet lukt kom ik er weer op terug...in ieder geval bedankt voor jullie tips!
Le Comte Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 Zou je dat eens willen uitleggen, Le Comte? Wat zie ik dan op het scherm van mijn GPS? Ik heb zelf nooit met de eXplorist 100 gewerkt, maar bij mijn 210 zit er een menu-optie "geavanceerd" waarbij je kunt instellen of het ware noorden of het magnetische noorden zichtbaar is. Heeft de 100 dat misschien ook? Het ware noorden wordt bij projecteren het meest gebruikt, en dat is denk ik de standaardinstelling voor je GPS. Over kleine afstanden is het verschil klein, we moeten het ook geen groter probleem maken dan het is. Succes!
Lex Geplaatst 5 maart 2008 Geplaatst 5 maart 2008 Je moet magnetische noorden alleen gebruiken als je koersen met een magnetisch kompas wilt uitwisselen. Dan kun je dezelfde getallen aanhouden. Je moet dan juist wel omrekenen als je op een kaart gaat meten. Het magnetische noorden verloopt. In Nederland is het nu bijna gelijk aan het ware noorden, zodat je je er helemaal niet druk over hoeft te maken.
GWvD1004 Geplaatst 10 maart 2008 Geplaatst 10 maart 2008 Zou je dat eens willen uitleggen, Le Comte? Wat zie ik dan op het scherm van mijn GPS? Ik heb zelf nooit met de eXplorist 100 gewerkt, maar bij mijn 210 zit er een menu-optie "geavanceerd" waarbij je kunt instellen of het ware noorden of het magnetische noorden zichtbaar is. Heeft de 100 dat misschien ook? Het ware noorden wordt bij projecteren het meest gebruikt, en dat is denk ik de standaardinstelling voor je GPS. Over kleine afstanden is het verschil klein, we moeten het ook geen groter probleem maken dan het is. Succes! Hoi, Ik ben ook net aan de slag met de explorist 100. Gisteren zijn we bij het zoeken naar de cache op een laatste punt gestuit wat ons niets zei. Nu wordt mij een hoop duidelijk, het blijkt dus een kompasrichting te zijn.. Ik heb net even geprobeerd wat jullie hierboven vertelden en dat werkt prima bedankt voor de duidelijkheid! Even terugkomen op de vraag van Le Comte.. Ja bij de explorist 100 kun je ook wisselen tussen magnetisch en ware (true) noorden. In het menu bij voorkeuren en dan eenhedenkaart kun je bij noordref wisselen tussen ware en magnetisch noorden. Ik kan nu niet wachten om de cache te loggen!
Peetee Geplaatst 10 maart 2008 Geplaatst 10 maart 2008 Ik kan nu niet wachten om de cache te loggen! Ja, ik zie het al: verslaafd! Komt nooit meer goed.
Aanbevolen berichten