Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Even een vraagje.

Ik ben bezig met een serie caches en de caches waar ik tot nu toe mee bezig ben zijn duidelijk terrein 1,5 of misschien wel 2 maar een van de caches is op verhard terrein en zou dus terrein 1 kunnen krijgen.

Maar de cache is niet vanuit een rolstoel te pakken, het ding zit namelijk op ongeveer 2 meter hoogte en precies eronder is een (stenen) trap zodat je er niet onder kunt "parkeren".

Is het dan wel of niet een terrein 1 en rolstoel toegankelijke cache?

Want je kunt er met de rolstoel bij komen maar niet aan komen.

bewerkt door Goedweerloper
Geplaatst
Even een vraagje.

Ik ben bezig met een serie caches en de caches waar ik tot nu toe mee bezig ben zijn duidelijk terrein 1,5 of misschien wel 2 maar een van de caches is op verhard terrein en zou dus terrein 1 kunnen krijgen.

Maar de cache is niet vanuit een rolstoel te pakken, het ding zit namelijk op ongeveer 2 meter hoogte en precies eronder is een (stenen) trap zodat je er niet onder kunt "parkeren".

Het is dan geen 1 ster maar 1,5 ster wat je het beste kunt doen is in je tekst vermelden dat de cache locatie wel is te bereiken met de rolstoel maar dat je de cache zonder hulp niet kunt pakken!

knifemen

Geplaatst

Even een vraagje.

Het is dan geen 1 ster maar 1,5 ster wat je het beste kunt doen is in je tekst vermelden dat de cache locatie wel is te bereiken met de rolstoel maar dat je de cache zonder hulp niet kunt pakken!

knifemen

Oke dat is duidelijk.

En ik zal er zeker bij zetten dat de cachelocatie wel te bereiken is met een rolstoel, de cache kan ook door de rolstoeler worden gespot, maar moet door een helper worden gepakt.

Geplaatst

Volgens mij ging het erom dat de locatie te bereiken is met de rolstoel. Iemand anders kan dan de cache pakken en overhandigen. Ook zijn er mensen die hun rolstoel wel voor een paar meter kunnen verlaten, ze kunnen gewoon niet lang lopen. Dus in dit geval gewoon 1 ster doen!

Geplaatst (bewerkt)
Volgens mij ging het erom dat de locatie te bereiken is met de rolstoel. Iemand anders kan dan de cache pakken en overhandigen. Ook zijn er mensen die hun rolstoel wel voor een paar meter kunnen verlaten, ze kunnen gewoon niet lang lopen. Dus in dit geval gewoon 1 ster doen!

Ik dacht juist begrepen te hebben dat een rolstoelvriendelijke cache helemaal vanuit de rolstoel te doen moet zijn. Kruimeldief heeft het uitgebreid uitgelegd in het draadje 'Nieuw op pad', rubriek: Newby vragen (july 2007). Misschien verheldert dit een en ander.

Marit

bewerkt door Sivota
Geplaatst

Ik dacht juist begrepen te hebben dat een rolstoelvriendelijke cache helemaal vanuit de rolstoel te doen moet zijn. Kruimeldief heeft het uitgebreid uitgelegd in het draadje 'Nieuw op pad', rubriek: Newby vragen (july 2007). Misschien verheldert dit een en ander.

Marit

Rolstoel vriendelijk lijkt mij inderdaad dat je alles vanuit een rolstoel moet kunnen doen!! Anders vermelden in de tekst op de pagina mocht dit niet het geval zijn!! Maar laten we misschien maar weer op het verlossende woord van Kruimel wachten!!!

knifemen

Geplaatst

Marit

Bij deze een link naar betreffende draadje :beerchug:

Kruimel geeft daarin aan dat bij 1 ster het helemaal (incl loggen) zelfstandig te doen moet zijn door rolstoeler, en anders iig 1.5 ster. Voor de ervaringsdeskundige Wizzys voldoet het al als de gehele route tot aan locatie te doen is.

Het blijft wel lastige materie, want doorgaans zul je toch uit de rolstoel MOETEN komen om de cache te pakken omdat deze doorgaans op grondniveau of ooghoogte ligt en zelden op schoothoogte. En zoals Kruimel in genoemd draadje al aangaf verschillen de persoonlijke mogelijkheden per rolstoeler enorm.

Dus oke, ik zeg nu ook anderhalve ster ;)

Geplaatst
Even een vraagje.

Zo je de cache niet zo kunnen verstoppen dat men hem vanuit de rolstoel kan pakken? Dat is nog beter.

Geplaatst

Even een vraagje.

Zo je de cache niet zo kunnen verstoppen dat men hem vanuit de rolstoel kan pakken? Dat is nog beter.

Op deze cache locatie is dat helaas vragen om een rip. Ik heb een zo veilig mogelijke plek uitgezocht omdat het nog wel eens druk kan zijn.

Dus het wordt 1,5 ster. Nu nog even wachten tot ik de cache online kan zetten.

Geplaatst (bewerkt)

Hoihoi,

Bij 1 ster zou inderdaad de gehele route inclusief loggen vanuit de rolstoel mogelijk moeten zijn.

Nu kan mijn vrouw wel een paar meter lopen, maar zal dit niet snel doen. Het gaat haar toch hoofdzakelijk om de route zelf, en ze wil niet het risico lopen om dat ze valt over takken of een boomstronkje.

Zoals ik in 'mijn' draadje had aangegeven kunnen wij ons absoluut niet voorstellen dat er mensen in een rolstoel op pad gaan zonder begeleider. Het risico is te groot.

Er is dan ook nog een verschil in wat mogelijk is met een rolstoel, en met een scootmobiel. Wij nemen alleen nog maar de scootmobiel mee. Bospaden zijn met een rolstoel meestal niet te doen.

Regeltjes zijn er nou eenmaal, maar onze mening is dat een cache rolstoel toegangkelijk is als de route met een rolstoel/scootmobiel te doen is.

Een betere regel zou misschien zijn dat wanneer een terrein 1 ster is, de route automatisch rolstoeltoegankelijk is, maar dat er apart vermeld wordt dat er niet vanuit een rolstoel gelogd kan worden.

Wij merken bij de caches die wij doen er maar heel weinig zijn die vogens de beschrijving rolstoeltoegankelijk zijn, maar als ik een cache zonder icoon rolstoeltoegankelijk dan met de kids loop, blijkt achteraf dat hij met een rolstoel/scootmobiel gemakkelijk te doen was. Dit is jammer. We vragen regelmatig aan de legger of het eventueel te doen is, en uit het antwoord blijkt vaak wel of we de gok kunnen nemen. Probleem is alleen dat je dit ruim van te voren moet doen. Je kunt niet op zondag ochtend besluiten een cache uit te zoeken, want op zo'n korte termijn hoef je een legger niet te vragen.

Zolang de huidige regels er zijn wordt het door ons erg gewaardeerd als bij een cache vermeld wordt of de route te doen is met een rolstoel. Zolang de paden redelijk vlak zijn, het zand niet te los is wagen wij het er op. Zelfs kleine obstakels lukken meestal wel.

We houden je serie caches in de gaten Goedweerloper :beerchug:

Gr,

Wizzys

bewerkt door Wizzys
Geplaatst
Hoihoi,

Een betere regel zou misschien zijn dat wanneer een terrein 1 ster is, de route automatisch rolstoeltoegankelijk is, maar dat er apart vermeld wordt dat er niet vanuit een rolstoel gelogd kan worden.

Dat IS de regel die altijd al zo is. 1 ster is rolstoeltoegankelijk en is het icoontje van een rolstoel verplicht. 1 ster terreinwaarde = Iemand in een rolstoel moet de cache in zijn eentje kunnen doen.

Is dit niet het geval? dan minimaal 1.5 ster en dam is de keuze vrij om er alsno wel of niet de rolstoeltoegankelijke icoontje te plaatsen. 1.5 ster en toch een rolstoelicoontje betekent dat de persoon in de rolstoel toch nog wat moeilijkheden onderweg kan krijgen zoals dus een cache die misschien net niet te pakken is als de rolstoelgebruiker zichzelf niet even een stukje kan "liften".

Is het een gemakkelijk terrein maar toch echt niet geschikt voor iemand in een rolstoel, dan minimaal 1.5 ster en het icoontje van de rolstoel met de rode streep erdoor plaatsen.

Als men zich daar een beetje aan wil houden dan lijkt het me geen probleem. En ja, er zijn "rolstoelers" die zonder hulp helemaal niets kunnen uitrichten en er zijn rolstoelers die vanuit de rolstoel bijna alles kunnen, behalve lopen. De een zou dan wel met begeleiding op pad kunnen en de ander niet. Ik denk dat deze mindervalide zelf het beste weet wat hij/zij wel of niet kan.

Wat niet wegneemt dat men altijd nog een kleine verduidelijking op zijn cachepagina kan schrijven.

Zolang de huidige regels er zijn wordt het door ons erg gewaardeerd als bij een cache vermeld wordt of de route te doen is met een rolstoel.

Zie boven. De huidige regels zijn (al jaren) duidelijk genoeg. Als een cache-eigenaar een cache ter review aanbiedt met 1 ster terreinwaarde en er is daarbij geen icoontje geplaatst van een rolstoel, komt de cache niet online.

Het probleem zit hem niet in de regel, maar hoe de cache-eigenaar zijn cache ziet. De reviewer kan niet ter plaatse gaan kijken of het klopt, dus ligt het er aan wat de cache eigenaar denkt te weten van wel of niet rolstoeltoegankelijk.

Rosltoeltoegankelijk icoontje is verplicht bij een terreinwaarde van 1 ster.Daar wordt bij iedere cache door de reviewers op gelet. Nog erger, de reviewer krijgt bij het openen van de cachepagina zelfs in het rood een melding als een cache een terreinwaarde van 1 ster heeft en geen rolstoelicoontje is geplaatst:

rolstoel.jpg

Geplaatst

Zelfs heb ik nogal zitten worstelen met deze vraag. Ik weet bijna zeker dat iemand in een rolstoel handiger met dit 'ding' is dan ik. Toen ik een afgeknapte achillespees had, heb ik een van mijn caches geprobeert te controleren. Ikvond het maar een getob. Maar voor mij is zo'n hulpmiddel gelukkig geen alledaags vervoermiddel. En het was zo'n Kruiswerkgeval. Hoe beoordeel je dan je cache als valide op rolstoeltoegankelijkheid. Ik zou het heel leuk vinden als ik een minder-valide medemens kan plezieren met mijn cache, maar ik durf het niet, want het lijkt me niet zo leuk als dat pokkeding op een meter van je af ligt en je kunt er niet bij. De eerlijkheid gebied me dan ook om dan maar een sterretje erbij te doen, want het ene jaargetijde is het andere niet. Eigenlijk wil ik het wel proberen met een van m'n caches, graag zelfs. Is er een tester die er zin in heeft. Want dat miste ik wel, die paar weken op een paar wieltjes, je wil wel, maar je kan (durft) niet. Rolstoelers, be welcome, maar eerst een woeste tester!!! Want er zijn handige rollers bij, dat weten de meesten niet!!

Geplaatst
Kan een rolstoeler bij een cache in de grond verstopt zit (bijvoorbeeld in een gata, onder een stoeptegel) ?

Geen enkele "rolstoeler", of minder valide rolstoelgebruiker, is gelijk. Tenminste daar kun je wel van uit gaan. Zonder te willen denigreren, mag van mij iemand in een rolstoel zich gaan afvragen of hij/zij zo gehandicapt is dat geocaching, in zijn/haar eentje, wel een hobby of sport voor ze is. Degene die weet dat hij/zij niets meer kan dan bij wijze van spreken de rolstoel voortduwen dmv het blazen in een rietje, zal echt niet alleen op pad gaan om te geocachen.

Ergens houdt het op natuurlijk. Ik denk niet dat we nu specifiek de rolstoel aanduiding (1 ster terreinwaarde en rolstoelicoontje) in zoverre moeten gaan testen of het wel of niet klopt voor de ergste gehandicapten onder ons. Ik denk dat iemand die in een rolstoel zit, weet dat hij/zij zich niet op kan beuren, weet dat hij/zij niets van de grond op kan rapen, weet dat hij/zij niets boven zijn/haar macht kan pakken, of deze dan nog wel alleen op pad moet gaan.

Daar staat tegenover dat vele rolstoelgebruikers dit allemaal nog net wel kunnen doen en dan is een terreinwaarde van 1 ster en een rolstoelicoontje voldoende.

Ik ben dan niet minder valide, maar heb wel een handicap voor wat hoogtes/dieptes betreft. En dan echt al hoogtes van een paar meter :thumbup: Mij zie je dus ook geen caches doen waarbij ik een paar meter hogerop moet. Ben ik bezig met zo'n cache en ik heb niet uit de beschrijving kunnen halen dat ik hogerop moet, dan keer in dus terug zonder een found it. Of ik stuur de KralenFee de lucht in :D.

Zo zijn er cachers die watervrees hebben en die zullen geen caches gaan doen op/in/bij het water.

Mensen met dit soort handicaps weten dat en leven daar naar. Je kunt nu eenmaal niet alles kortsluiten.

1 ster terreinwaarde + rolstoelicoontje = cache is te doen door iemand in een rolstoel die zich nog in zoverre zelf kan redden dat hij/zij een cache van de grond kan beuren of van een paaltje of hek kan plukken.

Geplaatst
Hoihoi,

Dat IS de regel die altijd al zo is. 1 ster is rolstoeltoegankelijk en is het icoontje van een rolstoel verplicht. 1 ster terreinwaarde = Iemand in een rolstoel moet de cache in zijn eentje kunnen doen.

OK, Ik schrijf het misschien wat ongelukkig, maar ik bedoel dat het misschien beter zou zijn dat bij 1* en het rolstoelicoontje de route met een rolstoel te doen is, maar dat het niet automatisch wil zeggen dat de cache vanuit de rolstoel te pakken is.

Wanneer ook de cache vanuit de rolstoel te pakken is zou dit apart vermeld kunnen worden in de beschrijving.

Ik denk dat er dan veel meer caches rolstoeltoegankelijk zouden zijn :ph34r:

Dat een route rolstoeltoegangkelijk is, wil niet automatisch zeggen dat dit ook altijd zo is. Vooral in het bos vallen regelmatig bomen om waardoor dit ineens niet meer te doen is met een rolstoel. Goed, dat is geen probleem en het hoort erbij. Wij zullen ook altijd in de log vermelden of we de cache met de scootmobiel of rolstoel gedaan hebben. Info waar de legger mee kan doen wat hij of zij wil.

Gr.

Wizzys

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...