jeroenensanne Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 De maker van een cache heeft in zijn GPS de coordinaat datum op nederlands gezet en hierdoor heeft het coordinaat waar de cache zou moeten liggen een afwijking van meer dan 50 meter. Is er mogelijkheid om het coordinaat om te zetten van dutch naar 'standaard' zodat de afwijking er niet meer is / minder is. Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bitte ein Bit Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 De maker van een cache heeft in zijn GPS de coordinaat datum op nederlands gezet en hierdoor heeft het coordinaat waar de cache zou moeten liggen een afwijking van meer dan 50 meter. Is er mogelijkheid om het coordinaat om te zetten van dutch naar 'standaard' zodat de afwijking er niet meer is / minder is. Alvast bedankt voor jullie hulp! De kaartdaum op je eigen GPS via instellingen op Dutch zetten, gegeven coördinaat ingeven, terug naar instellingen en kaartdatum weer op WGS84 zetten en de coördinaten zijn volgens WGS84.
jeroenensanne Geplaatst 11 december 2007 Auteur Geplaatst 11 december 2007 Bitte ein Bit, bedankt voor je reactie! Ik wijzig liever niet de instellingen op mijn GPS. Heb ik slechte ervaringen mee. Is er geen tooltje die dat kan omrekenen?
kalkendotters Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 Bitte ein Bit, bedankt voor je reactie! Ik wijzig liever niet de instellingen op mijn GPS. Heb ik slechte ervaringen mee. Is er geen tooltje die dat kan omrekenen? Daar zou ik toch maar even aan wennen... Er zijn namelijk ook diverse caches waarbij het nodig is dat je de GPS omzet naar RD (rijksdriehoeksstelsel) , UTM of andere varianten. Op de PC zou je het kunnen doen mett bv OZI-explorer, maar elk programma dat RD aankan én WGS84 zal de mogelijkheid hebben om dat om te rekenen. via het internet kan het met deze pagina: http://www.xs4all.nl/~estevenh/1/frame/lndex.html vul de 'foute' coordinaten in op de 2de regel: Bessel, en druk daarna op het knopje 2 daarachter.
Twin Peaks Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 (bewerkt) Bitte ein Bit, bedankt voor je reactie! Ik wijzig liever niet de instellingen op mijn GPS. Heb ik slechte ervaringen mee. Is er geen tooltje die dat kan omrekenen? Het wijzigen van de instellingen op je GPS zijn standaard menufuncties. Daar zou je geen problemen, c.q. slechte ervaringen mee moeten kunnen krijgen. Als je het perse toch handmatig wilt doen: als je op deze site naar het tabblad "transformator" gaat kun je coords omrekenen van RD naar etrs89(=wgs84) 11 december 2007 bewerkt door Twin Peaks
Wilxlii Carrotte Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 De maker van een cache heeft in zijn GPS de coordinaat datum op nederlands gezet en hierdoor heeft het coordinaat waar de cache zou moeten liggen een afwijking van meer dan 50 meter. Is er mogelijkheid om het coordinaat om te zetten van dutch naar 'standaard' zodat de afwijking er niet meer is / minder is. Alvast bedankt voor jullie hulp! Ik snap hier niks van. Of je de coords nou in WGS84 of in RD hebt, de plek is gewoon hetzelfde, dus van afwijking van 50 meter kan geen sprake zijn. Misschien kun je verduidelijken wat je bedoelt?
belbor Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 Misschien ff vermelden om welke cache het gaat....
jeroenensanne Geplaatst 11 december 2007 Auteur Geplaatst 11 december 2007 Misschien ff vermelden om welke cache het gaat.... De cache: http://www.geocaching.com/seek/cache_detai...a6-c58d717407b4 En dan gaat het specifiek om deze logs: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LU...8e-00a7a7ec8468 http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LU...6c-9292fda0f22d Misschien is mijn conclusie wel onjuist. Ik dacht dat als ik het coordinaat nu terug kan rekenen dat ik dan wel het goede coordinaat uitkrijg.
jeroenensanne Geplaatst 11 december 2007 Auteur Geplaatst 11 december 2007 Volgens mij staat hier het antwoord... Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS.
Twin Peaks Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 (bewerkt) Volgens mij staat hier het antwoord... Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Ik heb wel routes gedaan waar ik "in the field" van WGS84 naar RD moest en andersom. Volgens mij is er onlangs weer een nieuwe cache gelanceerd waarbij dit noodzakelijk is. Dan is omzetten via je menu in de GPS verreweg het handigst (volgens mij) en kost maar weinig moeite. (menu > voorkeuren > eenheden kaart) zo gepiept. Ik zou niet anders willen. Zeker niet na alle moeite die we bij Magellan hebben moeten doen om die optie erin te krijgen 11 december 2007 bewerkt door Twin Peaks
ZaNaBoZa Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Volgens mij bedoel je zoiets als GCTool van GPSGek. Dat is hier te downloaden.
Bloodwoosj Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 Volgens mij staat hier het antwoord... Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Ik denk dat dat niet gaat. Het probleem bij deze cache (ik heb hem zelf ook gelopen) is namelijk dat de cache fout gemaakt is. De kaartdatum is niet gekoppeld aan de juiste notatie bij deze cache. Er bestaat daardoor waarschijnlijk ook geen tool waarmee je e.e.a. kunt omrekenen doordat wat er staat in feite onzin is. Alle caches worden gesteld in of de combinatie Dutch met RD notatie, of WGS84 met de notatie hddd mm.mmm Deze cache is gemaakt door de kaartdatum Dutch te combineren met de notatie hddd mm.mmm (die eigenlijk aan WGS84 is gekoppeld). Daardoor lijken de coords juist, maar ze zijn op die manier gekoppeld aan een verkeerde beschrijving van de aardbol. Om deze cache te kunnen vinden met de huidige beschrijving kun je het beste de fout die de maker gemaakt heeft gewoon nabootsen. Dat betekent VOORDAT je de coords invult, je GPS kaartdatum op Dutch zetten en de notatiewijze (positieformaat) NIET op RD zetten maar gewoon op hddd mm.mmm laten staan. Niet vergeten na de cache hem weer terug te zetten, anders zit je bij alle andere caches in de toekomst er 50 meter naast! Let op. Als je de waypoints al hebt ingevoerd en je gaat dan je GPS op een andere datum zetten, bv door om te schakelen van WGS84 naar Dutch dan verandert er aan de ligging van de waypoints niets en dan zal je GPS nog steeds naar de verkeerde plek wijzen. Eigenlijk is het andersom. Je GPS wijst naar de goede plek, maar de coordinaten uit de beschrijving zijn niet de juiste. De maker van de cache heeft een maand of wat geleden toegezegd het probleem op te lossen, maar is daar door drukte helaas nog niet aan toegekomen. Pfff, dat was een heel verhaal, hoop dat je er nog wijs uit komt. Bij meer vragen kun je me pm-en. Greetz Bloodwoosj. Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Volgens mij bedoel je zoiets als GCTool van GPSGek. Dat is hier te downloaden. Wat jeroenensanne bedoelt lukt m.i. niet met GCTool. Immers GCtool zet om van WGS84 hddd mm.mmm naar Dutch met RD notatie. Bij de bedoelde cache zijn de coords in Dutch hddd mm.mmm notatie. Je kunt dus lekker rekenen met GCTool, maar het zal slechts coords omrekenen. De GPS blijft nog steeds naar dezelfde plek wijzen. Greetz, Bloodwoosj.
belbor Geplaatst 11 december 2007 Geplaatst 11 december 2007 Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Volgens mij bedoel je zoiets als GCTool van GPSGek. Dat is hier te downloaden. Volgens mij wordt er gezocht naar: formaat: hddd°mm.mmm; datum: dutch naar formaat: hddd°mm.mmm; datum: WGS 84 en niet : formaat: hddd°mm.mmm; datum: WGS 84 naar RD Toch?
jeroenensanne Geplaatst 11 december 2007 Auteur Geplaatst 11 december 2007 Ja dat klopt, maar mijn (originele) vraag is nu of ik dit ook kan omrekenen met een tool. Dat ik de coördinaten met een tool kan omzetten naar standaard waardoor ik niets hoef aan te passen in de GPS. Volgens mij bedoel je zoiets als GCTool van GPSGek. Dat is hier te downloaden. Volgens mij wordt er gezocht naar: formaat: hddd°mm.mmm; datum: dutch naar formaat: hddd°mm.mmm; datum: WGS 84 en niet : formaat: hddd°mm.mmm; datum: WGS 84 naar RD Toch? Precies!
Aanbevolen berichten