Spring naar bijdragen

Plaatsbepaling zonder GPS


Aanbevolen berichten

Google Mobile Maps weet met de uitbreiding 'mijn locatie' ook aan mobieltjes zonder gps-ontvanger te vertellen waar je je bevindt. Dat kan door de driehoek tussen de drie dichtstbijzijnde gsm-masten te verfijnen met geo-informatie als water, plein of gebouw. Hier in de Amsterdamse binnenstad is hij nauwkeurig tot op 1,7 kilometer, op de Afsluitdijk lezen we vijf kilometer. Genoeg als je niet lopend of op de fiets bent. Het is vooral de richting van ontwikkeling die telt.

 

Link: http://www.bright.nl/gps-zonder-gps

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Och, big brother.....

 

De techniek is er al een hele tijd. Wordt vooral gehinderd omdat niet iedere telco er aan mee wil werken.

Zolang dat blijft, zul je je niet snel druk hoeven maken. Vooral in de grote steden is de dekking 'redelijk'.

Zodra je echter buiten de randstad komt, krijg je al gauw te maken dat je mobieltje net 1 gsm-mast kan vinden. En aangezien de politie tegenwoordig niet eens een wietplantage kan vinden die in hun eigen koffiekamer is neergezet, hoef je je in een mogelijk gebied van 20 vierkante kilometer ook niet echt druk te maken.

 

Leuk voor 'gevorderde' landen als Amerika, India of Japan, maar in het 'technologisch zuid-afrika' dat we Nederland noemen nog voorlopig vrij nutteloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb van horen zeggen (weet dus niet zeker of het waar is) dat de viaduct-stenengooiers op de A13 zijn gepakt doordat ze hun GSM aan hadden staan en de politie daardoor achteraf kon na gaan wie er op die tijd in die buurt was geweest.

 

 

Overigens: cache vinden zonder GPS heb ik al een paar keer gedaan. Gewoon door na het oplossen van een puzzelcache op Google Earth te kijken waar hij lag, en als dat dan bv onder een bruggetje was, had je ter plekke niet echt meer een GPS nodig.

bewerkt door hneel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit betrouwbare bron ;) weet ik dat een GSM-mobiel op 5 meter nauwkeurig bepaald kan worden.

Alleen is dit niet met 1 druk op de knop te zeggen. Dan heb je ook nog de privacy wetgeving.....

Dus.... ik denk dat er nog wat stappen gemaakt moet worden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit betrouwbare bron ;) weet ik dat een GSM-mobiel op 5 meter nauwkeurig bepaald kan worden.
Ik denk dat hier een heel vreemde voorwaarde bij zit, bijvoorbeeld dat bekend moet zijn dat je je op een zendmast bevindt.

Of het zou moeten zijn dat het netwerk zo geschakeld wordt dat de looptijdverschillen van een puls van het telefoontoestel naar een drietal zendmasten worden bepaald. Misschien is dat mogelijk, maar dat kan zeker niet routinematig voor alle telefoons worden toegepast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...