Spring naar bijdragen

Cachen in het donker


Somertjes

Aanbevolen berichten

Regelmatig krijgen we logs binnen van cachers die een van onze caches 's avonds of 's nacht hebben bezocht.

 

Bij het lezen van de cache beschrijving wordt niet altijd even goed gekeken of het icoon 24/7 vermeld wordt.

 

De meeste van onze caches liggen in het bos. Waarbij het bos door de gemeente Ermelo, Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten wordt beheerd. Hier is het verboden om tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te zijn.

 

Wij willen alle cachers vragen om zich hier ook aan te houden. Want behalve het feit dat je een boete kunt krijgen, gaat het ook ten koste gaan van onze hobby. Zodra een van de beheerders het nachtelijk cachen in de gaten heeft zou dat wel eens het einde van al onze caches kunnen betekenen.

 

Laten we onze hobby leuk houden en ons aan de regels houden zodat wij (en anderen) caches in het bos kunnen blijven plaatsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Helemaal mee eens. Normaal neem ik het niet eens zo nauw met de regeltjes, maar zaterdagavond ben ik onverrichterzaken naar huis gegaan. Ik had drie caches uitgezocht tussen Naarden, Huizen en het Gooimeer, waarbij bij één cache vermeld was dat deze wel 24/7 beschikbaar was. Ik hoopte dat dat dan ook wel gold voor de andere twee caches in dat gebied. Helaas vond ik bij alledrie de ingangen/parkeerplaatsen een bord dat me verbood om na zonsondergang het gebied te betreden.

Ik baalde hier hevig van, zeker omdat het in de cachelisting van een der caches vermeld was dat het zou mogen, maar dat was dus niet zo.

Zondagmiddag maar teruggegaan en alledrie de caches gevonden bij daglicht. Volgens mij had ik ter plekke weinig kwaad gedaan als ik er toch 's avonds was gaan zoeken, maar uit respect voor de geocachinggemeenschap heb ik dat niet gedaan.

Voor natuurbehoud was het grote onzin geweest, die gebieden worden overdag al zo ernstig verstoord door loslopende honden dat daar echt niet veel wild meer over is (deze info heb ik gelezen op de website van de natuurbeheerder!). Ja, wat houtduiven of andere vogels die daar zitten te slapen, dat weer uit eigen ervaring. En uilen daar waar je dichter bij de bebouwing komt, daar zitten namelijk nog wel veel muizen!

 

Dus ja, spaar de geocaching gemeenschap en hou je aan de regels, die oproep onderschrijf ik wel. Als service naar de geocachers zou het dan wel zo fijn zijn om die icoontjes goed en duidelijk op de listing te vermelden. Vaak is dat wel het geval, maar soms niet. En het is erg leuk om 's nachts te cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij niet alle cachers is bekend welk icoontje waarvoor dient ( dit geldt ook voor cacheleggers).

 

Voor alle duidelijkheid: 24/7 houdt in: op elk uur van de dag te doen.

24/7 met streep erdoor: niet op elk moment te doen, zonder aparte vermelding kan je hier van uitgaan dat cache te bezoeken is tussen zonsop- en zonsondergang.

sterretjes/maan: deze word aangeraden om in het donker te doen, ideaal icoontje dus op specifiek aan te geven dat het hier om een nachtcache gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij niet alle cachers is bekend welk icoontje waarvoor dient ( dit geldt ook voor cacheleggers).

 

Voor alle duidelijkheid: 24/7 houdt in: op elk uur van de dag te doen.

24/7 met streep erdoor: niet op elk moment te doen, zonder aparte vermelding kan je hier van uitgaan dat cache te bezoeken is tussen zonsop- en zonsondergang.

sterretjes/maan: deze word aangeraden om in het donker te doen, ideaal icoontje dus op specifiek aan te geven dat het hier om een nachtcache gaat.

 

Ik vind niet dat je kan stellen dan wanneer dit tekentje niet gebruikt is je er zomaar vanuit kunt gaan dat deze dan wel 24/7 te doen is. Als hij er niet staat kun je nooit met zekerheid ja of nee zeggen.

Iemand kan niet weten dat dit tekentje bestaat of gaat er vanuit dat wanneer er niet staat dat je NIET mag, je automatisch wel in het gebied zou mogen komen na zonsondergang.

Zonder tekentje kun je volgens mij nergens vanuit gaan. Daarmee onderschrijf ik zeer zeker de mening dat je dit tekentje zo veel mogelijk (met en zonder streepje) zou moeten gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Het gaat er niet om hoe goed en duidelijk e.e.a. in de cache beschrijving staat vermeld maar in Nederland is het in principe verboden om je tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te bevinden. Als we problemen krijgen met SBB of Natuurmonumenten zou het wel eens het einde kunnen betekenen van al ons caches in Nederland op hun terreinen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Het gaat er niet om hoe goed en duidelijk e.e.a. in de cache beschrijving staat vermeld maar in Nederland is het in principe verboden om je tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te bevinden. Als we problemen krijgen met SBB of Natuurmonumenten zou het wel eens het einde kunnen betekenen van al ons caches in Nederland op hun terreinen.

Compleet eens. Daar wil ik dan aan toevoegen dat het dus je eigen verantwoording is als cacher om de bordjes te lezen en daarnaar te handelen. Dus niet het bos ingaan als er staat dat het niet mag. Ook al heeft de legger het vergeten te melden op de pagina.

Ga er gewoon van uit dat het niet mag en dat het wel mag als het duidelijk op de pagina staat vermeld d.m.v. "24/7" of "recommended at night".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op verzoek van de boswachter staat het volgende op mijn cachepagina:

"Toegang van zonsopgang tot zonsondergang.

Vrij wandelen op wegen en paden."

Wanneer deze boswachter een cacher tegen komt die zich niet daaraan houd kan hij de stoute cacher wijzen op de cachepagina die dus niet goed gelezen (of bewust genegeerd) is en wijzen op het bord bij de toegang van het terrein waar hetzelfde op staat.

De borden staan er niet voor niets, daar heb je je aan te houden. De tekst op de cachepagina is nuttig omdat iemand die de cache wil gaan lopen weet dat hij voor het donker weg moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een nachtcache liggen in een bos waar je tussen zonsondergang en -opgang niet mag komen :lol1:

De gemeente en de boswachter hebben daar speciaal toestemming voor gegeven, en maken dus voor geocachers een uitzondering :beerchug:

Zo kan het dus ook...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Het gaat er niet om hoe goed en duidelijk e.e.a. in de cache beschrijving staat vermeld maar in Nederland is het in principe verboden om je tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te bevinden. Als we problemen krijgen met SBB of Natuurmonumenten zou het wel eens het einde kunnen betekenen van al ons caches in Nederland op hun terreinen.

Precies: in principe ....

 

De meeste bossen mag je niet in tussen zonsondergang en zonsopgang, maar dit geldt zeker niet voor alle bossen. Zo is bijvoorbeeld het duingebied bij Schoorl gewoon de gehele dag/nacht toegankelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Het gaat er niet om hoe goed en duidelijk e.e.a. in de cache beschrijving staat vermeld maar in Nederland is het in principe verboden om je tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te bevinden. Als we problemen krijgen met SBB of Natuurmonumenten zou het wel eens het einde kunnen betekenen van al ons caches in Nederland op hun terreinen.

Precies: in principe ....

 

De meeste bossen mag je niet in tussen zonsondergang en zonsopgang, maar dit geldt zeker niet voor alle bossen. Zo is bijvoorbeeld het duingebied bij Schoorl gewoon de gehele dag/nacht toegankelijk.

Zo zie ik het ook: in principe mag je elk bos in, ook 's nachts. Behalve als er een bord staat waarop vermeld staat dat dat niet mag. Helaas maar zeker begrijpelijk geldt dat wel voor heel veel bos in Nederland. Niets aan te doen. Overigens: die borden staan vaak zo duidelijk geplaatst dat je daar zelfs in het donker niet overheen kijkt. Dus je kunt het heel goed van te voren weten of je toevallig voor een bos staat waar je wél 's nachts in mag!

Nog een regeltje om op te letten is dat je niet overal (meer) je fiets mag MEENEMEN. De foto van de Roode Loper (paar postings terug...) bracht me dit in herinnering. Het viel me voor het eerst op toen ik een paar weken geleden met de fiets op Texel was. Vroeger stond er nog dat je er niet mocht fietsen, maar met de fiets aan de hand ben je voor de wet een wandelaar, dus dat kan dan niet verboden worden. Blijkbaar toch teveel misbruik van gemaakt et voila: verboden een fiets mee te nemen. Nou ja, dat is vooral jammer als je een wandelgebied zou willen doorkruisen. Meestal ga je er toch weer op dezelfde plek uit als je er in gekomen bent en fiets je daarvandaan weer verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen,

 

Het gaat er niet om hoe goed en duidelijk e.e.a. in de cache beschrijving staat vermeld maar in Nederland is het in principe verboden om je tussen zonsondergang en zonsopgang in het bos te bevinden. Als we problemen krijgen met SBB of Natuurmonumenten zou het wel eens het einde kunnen betekenen van al ons caches in Nederland op hun terreinen.

Precies: in principe ....

 

De meeste bossen mag je niet in tussen zonsondergang en zonsopgang, maar dit geldt zeker niet voor alle bossen. Zo is bijvoorbeeld het duingebied bij Schoorl gewoon de gehele dag/nacht toegankelijk.

Zo zie ik het ook: in principe mag je elk bos in, ook 's nachts. Behalve als er een bord staat waarop vermeld staat dat dat niet mag. Helaas maar zeker begrijpelijk geldt dat wel voor heel veel bos in Nederland. Niets aan te doen. Overigens: die borden staan vaak zo duidelijk geplaatst dat je daar zelfs in het donker niet overheen kijkt. Dus je kunt het heel goed van te voren weten of je toevallig voor een bos staat waar je wél 's nachts in mag!

Nog een regeltje om op te letten is dat je niet overal (meer) je fiets mag MEENEMEN. De foto van de Roode Loper (paar postings terug...) bracht me dit in herinnering. Het viel me voor het eerst op toen ik een paar weken geleden met de fiets op Texel was. Vroeger stond er nog dat je er niet mocht fietsen, maar met de fiets aan de hand ben je voor de wet een wandelaar, dus dat kan dan niet verboden worden. Blijkbaar toch teveel misbruik van gemaakt et voila: verboden een fiets mee te nemen. Nou ja, dat is vooral jammer als je een wandelgebied zou willen doorkruisen. Meestal ga je er toch weer op dezelfde plek uit als je er in gekomen bent en fiets je daarvandaan weer verder.

Ik ben ook druk bezig met het uitzetten van de nachtcache "flevonacht" in een bos waar je na zonsondergang wel in mag. Ik zal een foto van het bord erbij plaatsen zodat een ieder kan zien dat het niet verboden is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...