Ruud4d Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 OP WebWereld staat het volgende bericht: Garmin haakt af in biedingsstrijd om Tele Atlas
Team Professor X Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 Was ook op TV in het nieuws gisteren. Duidelijk is dat TomTom hoge ogen gooit en heel veel geld verdient aan hun speeltje. Garmin is toch meer van de handheld sector. Of ze ooit samengaan......
Fire5 Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 Strategisch een goede zet van TomTom. Ze betalen nu teveel voor de aandelen van Tele Atlas. En dat alles omdat men niet afhankelijk wil worden van een concurent. Als alternatief had men een klein bedrijfje in Rotterdam (AND) kunnen overnemen, maar dan had men ruim 2 jaar flink moeten ontwikkelen. Daarbij zou Teleatlas dan natuurlijk ook weer 2 jaar verder zijn. Er werd gezegd dat TomTom veel verdient met de hardware, maar dat duurt niet lang meer. De toekomst ligt in de software en de kaarten en hoe je deze gebruikt. Startegisch dus een handige zet van TomTom. Waar ik overigens nieuwsgieriger naar ben is dat de grote concurrent van Tele Atlas is overgenomen door.... Nokia!!!!! Wat gaan de Finnen doen?
Team Professor X Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 Waar ik overigens nieuwsgieriger naar ben is dat de grote concurrent van Tele Atlas is overgenomen door.... Nokia!!!!! Wat gaan de Finnen doen? Naar ik vermoed nog meer verfraaien!
fub Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 't Komt mij voor dat digitale kaarten een soort nieuwe bubble is. Tele Atlas heeft nog nooit winst gedraaid -- dat betekent dat het meer geld kost om die digitale kaarten te maken dan dat ze opleveren! En het zijn ook niet de opstartkosten die ze parten spelen, want het product is er al. Ook al zijn er weinig spelers, blijkbaar is de markt nog zo klein en onvolwassen dat de kaartenmakers het niet voor elkaar krijgen om prijzen voor hun kaarten te vragen die in ieder geval kostendekkend zijn! TomTom krijgt er dus een enorme kostenpost bij, en dat verdienen ze niet terug doordat ze niet meer voor de kaarten hoeven te betalen. Slim van Garmin om even het bod van TomTom op te laten krikken, en dan af te haken. Zo zet je je concurrent een goede hak.
Remunj Geplaatst 17 november 2007 Geplaatst 17 november 2007 't Komt mij voor dat digitale kaarten een soort nieuwe bubble is. Tele Atlas heeft nog nooit winst gedraaid -- dat betekent dat het meer geld kost om die digitale kaarten te maken dan dat ze opleveren! En het zijn ook niet de opstartkosten die ze parten spelen, want het product is er al. Ook al zijn er weinig spelers, blijkbaar is de markt nog zo klein en onvolwassen dat de kaartenmakers het niet voor elkaar krijgen om prijzen voor hun kaarten te vragen die in ieder geval kostendekkend zijn!TomTom krijgt er dus een enorme kostenpost bij, en dat verdienen ze niet terug doordat ze niet meer voor de kaarten hoeven te betalen. Slim van Garmin om even het bod van TomTom op te laten krikken, en dan af te haken. Zo zet je je concurrent een goede hak. Klopt, maar voorlopig hebben ze wel het nakijken. Wie met de uiteindelijke winst gaat strijken is wel te raden. De consument is altijd de dupe.
Ruud4d Geplaatst 18 november 2007 Auteur Geplaatst 18 november 2007 Waar ik overigens nieuwsgieriger naar ben is dat de grote concurrent van Tele Atlas is overgenomen door.... Nokia!!!!! Wat gaan de Finnen doen? Naar ik vermoed nog meer verfraaien! Dit speeltje heb ik ook op mijn N73 met een externe GPS-muis. Je koopt dan in het programma een licentie voor een bepaalde tijd en voor een bepaald gebied. Daarvoor krijg je gesproken aanwijzingen. Zonder licentie werkt ie overigens ook. Het is wel aan te raden om dan een onbeperkt data-abonnement te hebben want de kaarten worden telkens gedownload. De N95 en de E90 hebben een interne GPS. Ook HTC heeft de TyTN II een interne (Sirf III) GPS mee gegeven. Zij leveren een trialversie van TomTom mee in de software. Voor de volledige versie moet je dus weer een licentie kopen. Zoals je dus ziet, gaan de telefoons de kant op van alleskunners. Telefoon, internet, email, navigatiemiddel, tv, radio/muziekspeler, camera, betaalmiddel, agenda, documenten lezen (en bewerken) en dan ben ik vast nog wel het een en ander vergeten. Natuurlijk is het jullie bekend dat in diverse (duurdere) modellen ook WiFi zit.
Ringeling Geplaatst 18 november 2007 Geplaatst 18 november 2007 (bewerkt) Zoals je dus ziet, gaan de telefoons de kant op van alleskunners. Telefoon, internet, email, navigatiemiddel, tv, radio/muziekspeler, camera, betaalmiddel, agenda, documenten lezen (en bewerken) en dan ben ik vast nog wel het een en ander vergeten. Natuurlijk is het jullie bekend dat in diverse (duurdere) modellen ook WiFi zit. Met de trilfunctie kun je hem ook nog als d...o gebruiken. 18 november 2007 bewerkt door Ringeling
gekodiver Geplaatst 19 november 2007 Geplaatst 19 november 2007 Met de trilfunctie kun je hem ook nog als d...o gebruiken.
TuuronTour Geplaatst 19 november 2007 Geplaatst 19 november 2007 't Komt mij voor dat digitale kaarten een soort nieuwe bubble is. Tele Atlas heeft nog nooit winst gedraaid -- dat betekent dat het meer geld kost om die digitale kaarten te maken dan dat ze opleveren! En het zijn ook niet de opstartkosten die ze parten spelen, want het product is er al. Ook al zijn er weinig spelers, blijkbaar is de markt nog zo klein en onvolwassen dat de kaartenmakers het niet voor elkaar krijgen om prijzen voor hun kaarten te vragen die in ieder geval kostendekkend zijn!TomTom krijgt er dus een enorme kostenpost bij, en dat verdienen ze niet terug doordat ze niet meer voor de kaarten hoeven te betalen. Digitale kaarten blijven onontbeerlijk voor navigatiesystemen, dus ik denk niet dat het een zeepbel is. Hooguit kun je stellen dat de productiekosten omlaag gedrukt zou moeten worden. Zowel TeleAtlas als Navteq zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest hun aanbod met andere landen uit te breiden - misschien komt daar het voortdurende verlies vandaan, dat er voortdurend wordt geinvesteerd in uitbreidingen. In bv oost-europa moesten de digitale wegen- en adresbestanden van de grond af opgebouwd worden, het product was er niet al. Zou best goed kunnen dat er een keerpunt gaat komen nu de database zolangzamerhand compleet wordt en alleen nog maar bijgehouden hoeft te worden. Microsoft duikt ook vaak nieuwe markten binnen met aanhoudend verlies, dat vinden ze niet erg zolang ze op de lange termijn maar een groot marktaandeel hebben veroverd. Die weg volgt TomTom nu ook.
dmace Geplaatst 30 november 2007 Geplaatst 30 november 2007 Nou, die zeepbel staat al aardig op knappen. Initiatieven als OpenStreetMap rukken langzaam op, waardoor er in Europa nog maar weinig te verdienen valt aan de data. Daar komt ook nog eens de verplichte vrijgave van overheidsdata bij in 2009. Dan hebben we niet alleen nog maar kaarten die gratis zijn, maar ook nog eens een behoorlijk aantal interessante POI's, waar we van alles mee kunnen doen. Er wordt al druk gewerkt aan een betere export van OSM-kaarten naar de Garmin toe, en dat ziet er al goed uit. Nou alleen nog wat simpeler zodat het voor iedereen bereikbaar is, en dan gaat de markt al aardig verschuiven. Ook denk ik niet dat het aanbod van Garmin serieus is geweest, maar juist een slimme zet om TomTom nog wat meer geld uit de zakken te kloppen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden