Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Leggen om te leggen was toch echt niet bij mij opgekomen. Denk dat de opmerking leggen om te leggen komt door jouw uitleg over je cache achter de visafslag (dat is geen mooie plek maar ik kan daar een Small kwijt). Bij mij kwam toen toch ook de opmerking naar boven. Op je cachepagina roep je de cachers juist op om eens om het gebouw te lopen en verder te kijken dan het doosje. Maar dat is bij elk 'simpel' oprapertje wel, kijk eens om je heen. Jij hebt er veel tijd in gestoken, en ook wat geld. De opmerking van jou doet dat eigenlijk allemaal een beetje wegvegen. Jammer. Ja ik snap het, ik heb mij verkeerd uitgedrukt. Het zou mooier zijn om aan de zijkant van de visafslag een cache te plaatsen. De Visafslag is weldegelijk een mooie plek. Div. vissersschepen, laden en lossen ect. Drukke bedrijfigheid en intressant om te zien. En ook in de Visafslag is het intressant. Kisten vol verschillende soorten vis (400 soorten) Kleine houten Deense vissersschepen. Probleem is dat het druk is en dat ik daar dus geen cache kan plaatsen, met geluk een micro. Dus heb ik een cache geplaatst achter de Visafslag, daar staan alle vrachtwagens. en dat is geen mooie plaats, niemand zit te wachten op een transportplaats met vrachtautos. Maar daar kan ik wel een cache Small kwijt van 0,25 liter. En vandaar dat er op de cachesite staat loop eens om het gebouw heen, want dan kom je bij de steigers waar dus de schepen aangemeerd liggen. Oja, Vis ruik je wel Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
macvjo Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 Martin: was er daar in de buurt niet een mooier en rustiger plekje te vinden? Ergens met uitzicht op de visafslag?
Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Martin: was er daar in de buurt niet een mooier en rustiger plekje te vinden? Ergens met uitzicht op de visafslag? Helaas, aan de overkant zit de Marine. Er was ook een plekje maar dat is een gedenk monument voor de vissers die op zee zijn gebleven. Na de discussie over begraafplaatsen, zou ik dat nu misschien wel doen. Al kijk je dan ook op die vrachtwagens. Nu ligt de cache onder de dijk (Ik wist niet eens dat daar een dijk was, en ik heb op een scheepswerf gewerkt 30 meter vanaf die dijk) 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
barny Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Of je maakt er een off-set van, of je maakt van alle urban cache’s die je heb liggen een tussen punt van een multy ( scheelt onderhoud, rip gevoeligheid) en je laat de gasten zien wat voor een mooie plekjes Den Helder kent. Het voordeel hiervan is dat je een vraag kan stellen exact op een punt waar iedereen mag komen en je geen zorgen hoeft te maken dat de cache in het zicht ligt en daardoor kwijtraakt. Zoek een mooie plek bij de visafslag, en een vraag die je alleen kan beantwoorden als je onder de onderzeeër staat (prachtige plek toch) een vraag die je kan beantwoorden als je door de ruit van de VVV kijkt, en is er niet iets te regelen bij de watertoren? en ga zo maar door, je fantasie is de enige grens. Het nadeel is dan wel dat je een stuk minder bezoekers krijgt (maar daar is het toch niet om te doen?) Maar dat had je allang kunnen weten met een beetje ervaring…… Barny ow ja ik ben cache's tegen gekomen die een paar cent gekost hebben en een cache tegen gekomen die meer dan enkele honderden euries moestten hebben gekost. 20 juni 2008 bewerkt door barny
Martin-1955 Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Of je maakt er een off-set van, of je maakt van alle urban cache's die je heb liggen een tussen punt van een multy ( scheelt onderhoud, rip gevoeligheid) en je laat de gasten zien wat voor een mooie plekjes Den Helder kent.Het voordeel hiervan is dat je een vraag kan stellen exact op een punt waar iedereen mag komen en je geen zorgen hoeft te maken dat de cache in het zicht ligt en daardoor kwijtraakt. Zoek een mooie plek bij de visafslag, en een vraag die je alleen kan beantwoorden als je onder de onderzeeër staat (prachtige plek toch) een vraag die je kan beantwoorden als je door de ruit van de VVV kijkt, en is er niet iets te regelen bij de watertoren? en ga zo maar door, je fantasie is de enige grens. Het nadeel is dan wel dat je een stuk minder bezoekers krijgt (maar daar is het toch niet om te doen?) Maar dat had je allang kunnen weten met een beetje ervaring…… Barny ow ja ik ben cache's tegen gekomen die een paar cent gekost hebben en een cache tegen gekomen die meer dan enkele honderden euries moestten hebben gekost. Tuurlijk als je alles berekend wat ik uit gegeven heb, tja maar even niet. En ehhh ik heb jou ook al eens verteld dat deze cache's en niet alle zijn van mij, ook voor buitenlandse toeristen geschikt zijn, tenslotte zijn daar ook geocachers bij. en toeristen die naar Texel gaan en op de boot wachten, doen ook graag even een paar cache's Dus Buitenlandse toeristen kunnen vanuit Julianadorp fietsen door de duinen, dijk en haven. En daarbij worden ze via de traditionals rondgeleid langs de mooie plekjes in en rond Den Helder. Geocacher die met de trein komen kunnen eenvoudig via de traditionals ook een rondleiding krijgen. Omdat traditionals simpel zijn zijn ze juist effectief je kan overal beginnen en ook eindigen. En juist vanwege de simpelheid worden de traditionals meer bezocht dan de multi's. Dus er is duidelijk vraag naar, en natuurlijk kun je dan zeggen, het gaat die geocachers alleen om punten te scoren, maar is dat echt zo ? dus al die geocacher die dus traditionals doen doen het om de punten, zoals Barney en Martin-1955 en 99% van de geocachers. Volgens mij dus niet, maar gewoon omdat geocaching leuk is, Met een GPS schatzoeken. 20 juni 2008 bewerkt door Martin-1955
Twin Peaks Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 (bewerkt) Negeren is dus wel heel goed mogelijk, deze nieuwe cache is na bijna 24 uur nog steeds niet gelogd. Kennelijk had men even geen zin in sudoku's of rekenwerk Tja...Al is een route nog zo mooi en zijn de waypoints nog zo origineel, als ik halverwege ergens moet gaan zitten om een sudoku op te lossen, haak ik bij voorbaat al af. (maar die discussie hebben we al eens gehad) Het oplossen van zo'n sudoku is dus niet het probleem, dat lukt me doorgaans wel, maar ik heb geen zin om daar onderweg een half uur voor te moeten gaan zitten als ik lekker aan het wandelen ben. In een wandelmulti hoort dat volgens mij niet thuis.(maar die discussie hebben we al eens gehad) BRAINWAVE: Ik zit te denken aan een multi van 22 km. waar ik op ca 20km bij wpt 23 aan een tafeltje zit met een schaakspel. (alleen te doen na een mailtje vooraf) Je moet dan eerst van me winnen om het volgende waypoint, plus de code voor de eindcache te bemachtigen. Pas op: mijn ELO rating is 1825 20 juni 2008 bewerkt door Twin Peaks
zoekbaars Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 simpel gezegd en goed gemeend: "cacher verander (z.n.) jezelf en verbeter de (cache)wereld." Dan blijven de eenvoudige, de moeilijke en de ingewikkelde caches een uitdaging voor iedereen. Z oekbaars
barny Geplaatst 20 juni 2008 Geplaatst 20 juni 2008 Dus Buitenlandse toeristen kunnen vanuit Julianadorp fietsen door de duinen, dijk en haven.En daarbij worden ze via de traditionals rondgeleid langs de mooie plekjes in en rond Den Helder. Geocacher die met de trein komen kunnen eenvoudig via de traditionals ook een rondleiding krijgen. Omdat traditionals simpel zijn zijn ze juist effectief je kan overal beginnen en ook eindigen. Oké ik gooi de handboek in de ring. Leg maar die dingen neer ik zoek ze wel, vind ik het niks zal ik het in mijn log schrijven, is het wel wat dan meld ik het ook, geen gezeur meer over wat ik dan maar wel of niet moet gaan zoeken, geen gemekker meer over opbouwende kritiek, nogmaals leg wat je wil leggen ik log zoals ik wil loggen. Nog een paar uurtjes en dan naar Lopik. Barny
seahopke Geplaatst 21 augustus 2008 Geplaatst 21 augustus 2008 (bewerkt) Ik probeer mee te denken: Er is iets van een regel over de caché-dichtheid, veel gebieden zijn al overvol met caché's, ik kan me voorstellen dat de reviewer in die gebieden geen nieuwe caché meer zou toelaten en je zou voor verschillende catagoriën caché's een nivo kunnen hangen, per nivo een maximaal aantal waarbij je omschrijft waaraan caché's per nivo aan moeten voldoen, je zou b.v. het nivo kunnen afmeten aan de tijd die mensen gemiddeld nodig hebben om de cache te vinden. Caché's die teveel verwaarloosd zijn zouden b.v. opgeruimd kunnen worden door een team van geocaching.nl of b.v. dat caché's over worden gedaan naar een nieuwe eigenaar met de voorwaarde dat de caché wordt opgeknapt en dat kan ook op gaan voor caché's waarvan de eigenaar niet meer in staat is om deze te onderhouden. Als een beginner nou b.v. een filmrolletje verstopt als 1e cache dan zou je als regel kunnen instellen dat dit filmrolletje maximaal 3 maanden mag blijven liggen en dat dan vervangen dient te worden voor een interessantere caché tenzij de reacties op de cache laten zien dat de cache erg populair blijkt te zijn. Het is niet dat ik vind dat 't zo moet maar misschien kan er worden nagedacht over wat er voor de toekomst m.b.t. geocaching mogelijk is om 't leuk te houden i.p.v. continu te discusseren over regeltjes en gemakzucht. Als een cacher b.v. op een nietsontziende wijze er alles aan doet om punten te scoren en zo tegen het zere been van een beheerder van een gebied schopt: waarom b.v. de ranking dan niet degraderen of een ip-ban opleggen? Hoe gaat de toekomst voor geocaching in Nederland er uit zien als je geen paal en perk stelt aan geocaching: terreinbeheerders laten geen geocaches meer toe en is het spel over 15 jaar afgelopen of je gaat 't spel reguleren en je gaat in samenwerking met de terreinbeheerders proberen het spel op een goed nivo te houden, ik denk niet dat je aan regeltjes kunt ontkomen in dit land. Natuur Monumenten stelt eisen aan bezoekers, dat houd al in dat geocaching op hun terrein ook aan regeltjes zal moeten voldoen en dat er dus regels voor geocachers en geocache-leggers zullen moeten komen wil je nog op die terreinen welkom zijn. Autorijden is vroeger ook begonnen met het kopen een auto en er maar mee gaan rijden, de rijbewijzen zijn later gekomen omdat mensen met auto's verongelukten. 21 augustus 2008 bewerkt door seahopke
globe_explorer Geplaatst 21 augustus 2008 Geplaatst 21 augustus 2008 Wij zijn zelf nu anderhalf jaar besmet met het geocache-virus. De laatste maanden valt het mij steeds meer op dat er teams zijn, die net begonnen zijn en die na 10 founds al zelf een cache gaan plaatsen. Steeds vaker worden dit micro`s op totaal onaantrekkelijke plekken. Oké er zijn uitzonderingen die wel de moeite waard zijn, maar het overgrote deel niet. Of er wordt een cache neergelegd na 10 founds en vervolgens wordt er zelf geen cache meer gelogd, dus blijkbaar toch niet zo`n leuke hobby. Die cache blijft vervolgens zonder onderhoud liggen. Is het niet mogelijk om een regel te maken, dat je eerst 50-100 cache`s gevonden moet hebben voordat jezelf een cache mag plaatsen? Tja, ik ben zo'n rookie geocacher... Ik heb er nog niet zoveel gevonden, maar er viel me al wel het e.e.a op. Er zijn ook 'ervaren' geocachers die hun caches verwaarlozen. Merk je bij een multicache dat een aanwijzing verdwenen is, (ook na controle door een andere geocacher) en je hem op de hoogte stelt, er niks aan wordt gedaan. Je krijgt zelfs geen reactie terug. En wordt een cache niet onderhouden, dan kan die natuurlijk 'gearchiveerd' worden. Heb 2 caches gezien van ervaren geocachers waarbij het heel moeilijk was deze ongezien te loggen. Ik denk niet dat je mensen daarom maar over 1 kam moet scheren. Als je eisen gaat stellen dat je er eerst 50 gevonden moet hebben, doet dat afbreuk aan het plezier van geocaching. Straks gaan mensen ook caches loggen terwijl ze hem niet eens gevonden hebben om hun eigen cache maar te mogen plaatsen. Een ander probleem is denk ik ook dat sommige mensen slecht lezen. Er staat informatie op geocaching.com over het plaatsen van een cache, op geocaching.nl staat het een en anders + de reviewers Hawkeyes en Kruimeldief hebben er nog het een en ander over geschreven in fora. Hawkeyes had al geconstateerd dat 95 % van de caches niet de eerste keer gepubliceerd kunnen worden omdat er iets aan mankeert. Dat zegt wel wat, lijkt mij. Goed, mijn cache werd ook niet meteen geplaatst. Beginnersfoutje. Leer je van voor de volgende cache. En heb toestemming gevraagd. Inderdaad gekregen, maar is ook een keer geweigerd (om een heel goede reden overigens). Mocht er iets (goed) mis zijn aan de cache, laat het gewoon weten in de logs van de cache. Is het een voortuincache aan een drukke weg zonder raamsticker o.i.d, bezoek hem dan niet als je dat niet wilt. Is de cache verplaatst, maar is de puzzel of multicache nooit aangepast? Tja, gewoon niet aan beginnen. Wordt een cache niet meer gelogd, dan is dat misschien een motivatie voor de cache legger om beter zijn best te doen, toch?
barny Geplaatst 22 augustus 2008 Geplaatst 22 augustus 2008 Mocht er iets (goed) mis zijn aan de cache, laat het gewoon weten in de logs van de cache. Is het een voortuincache aan een drukke weg zonder raamsticker o.i.d, bezoek hem dan niet als je dat niet wilt. Is de cache verplaatst, maar is de puzzel of multicache nooit aangepast? Tja, gewoon niet aan beginnen. Wordt een cache niet meer gelogd, dan is dat misschien een motivatie voor de cache legger om beter zijn best te doen, toch? Momenteel hangen we aardig aan wat de bobo’s over de grote plas beslissen en willen de Nederlandse bobo’s geen afwijkende regeltjes ( eigenlijk kan ik hun daar ook wel gelijk in geven). Door de grote vlucht die ons spelletje de laatste jaren heeft doorgemaakt is de gemiddelde geocacher het ook een afspiegeling van de maatschappij geworden, daarbij zijn er dus gelukkig ook mensen bijgekomen die wel de moeite willen nemen om wat kwaliteit te scheppen en meest mooie creaties’s van hun cache’s maken maar helaas ook een steeds grotere groep wordende oppervlakkige nietszeggende figuren die hun lege bestaan willen op fleuren door een cache neer te leggen die een bespiegeling is van hun bestaan. Nu is mijn bestaan ook niet bijster interessant maar ik wil gewoon elke cache (een cache is voor mij een pas een cache als er een logpapiertje in zit, de niet-caches laat ik staan voor de puntjes jagers) willen vinden en laat me niet zeggen dat ik dan maar een of andere cache niet moet gaan vinden. Als iemand meent een (in mijn ogen) mooie cache neer te leggen ga ik me best doen om een aardig logje te krabbelen. Als iemand meent een (in mijn ogen) waardloze cache neer te leggen ( je weet pas als een cache in jou ogen waardeloos is als je er ben geweest) laat ik me de kans ook niet voorbij gaan om dat in mijn log te vermelden. Barny Barny’s stelling: Elke geplaatste cache is een weerspiegeling van de maker. en astrid is lief
seahopke Geplaatst 22 augustus 2008 Geplaatst 22 augustus 2008 Waarom wordt een mening van vage onbekende figuren elders in de wereld zo belangrijk gevonden voor een spelletje in ons land? Wat is dat voor een onzin dat de .nl versie zich moet houden aan de .com versie? Nederland is een heel ander land, is veel kleiner en kent een veel grotere bevolkingsdichtheid. Ik denk dat het wel degelijk belangrijk is dat sommige dingen gereguleerd gaan worden zodat het spel in Nederland kan blijven bestaan, je hebt er niks aan dat een enkeling het plezier voor een meerderheid verpest. Ik ben het er mee eens dat iedereen eerlijk zijn mening over caché's mag geven: als je leuke logjes wilt hebben dan zul je ook voor een leuke cache moeten zorgen. Nu ik pas 2 caché's heb gevonden schrijf ik hier misschien al veel maar ik wil nog wel ff kunnen doorgaan, met mijn tempo zal ik over een jaar misschien zo'n 12 tot 48 caché 's hebben gevonden en zal mijn eerste caché misschien pas over een paar jaar af zijn - als het er al van komt; ik lees dat je zo'n caché binnen een week af kunt hebben maar ik lees ook dat er mensen zijn die er drie kwart jaar over doen om één caché te maken, naar mijn mening zit er best veel werk aan zo'n caché; al met al mag dat geocachen van mij nog wel een aantal decennia blijven bestaan maar ik denk dat het spel in z'n geheel zich dan nog veel meer moet ontwikkelen.
TeamTobi Geplaatst 22 augustus 2008 Geplaatst 22 augustus 2008 Wat is dat voor een onzin dat de .nl versie zich moet houden aan de .com versie? Tja daar staat de database, althans het beheer ervan....
seahopke Geplaatst 23 augustus 2008 Geplaatst 23 augustus 2008 (bewerkt) Het beheer van een server met database heeft niks te maken met de content of de manier waarop men die database gebruikt. Het is niet dat je tegen de .com site gaat schoppen of dat je je tegen de .com versie gaat afzetten, me dunkt dat de .com mensen best begrip zullen hebben als je voor de goede orde dingen voor Nederland gaat aanpassen, niet dat je alles zomaar moet gaan veranderen maar dat je b.v. afspraken kunt maken met Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer etc. zodat caché's op hun terreinen mogelijk blijven. nog een ideetje: Waarom geen vereniging 'Geocaching Nederland' opzetten met een echt bestuur dat b.v. met 't VVV, de ANWB etc. kan samenwerken? toevoeging: Vissen was vroeger een stuk vrijër dan nu, als je dan toch eenmaal een vereniging of een stichting o.i.d. rond het geocachen hebt, waarom b.v. geen geocach-vergunning vanaf een bepaald nivo: in mijn visie hoef je als geocache-legger zelf geen toestemming te vragen bij organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten etc. maar vraag je een geocache-locatie bij de vereniging aan, je hebt van te voren b.v. een dag of een dagdeel een soort van cursus gevolgd zodat je een beetje idee hebt van wat wel en wat niet de bedoeling is bij het geocachen - gedraag je je niet, b.v. je trapt beschermde planten kapot, je graaft gaten op plekken waar je niet mag graven etc. dan raak je gewoon je vergunning kwijt. b.v.: er komt een geocach-locatie vrij omdat iemand wil stoppen met zijn of haar caché, ik vraag een locatie aan voor een cache en ik kan b.v. via de vereniging de vrijgekomen caché overnemen. Vervolgens stel ik een plan op dat beschrijft hoe ik mijn caché wil invullen en wat mijn locaties exact zijn en daarmee dien ik een aanvraag in bij de vereniging om toestemming te krijgen om mijn caché te mogen gaaan aanpassen. Stel dat die caché niet vrij was gekomen dan bekijkt de vereniging of er nog een geocach-locatie bij kan of moet komen of dat er reeds genoeg caché's zijn en organiseert dit met een grondeigenaar. Nu wil b.v. Het Gelders Landschap aandacht trekken voor een nieuw stuk natuurgebied, een nieuw wandelpad of een nieuw kunstwerk ergens op de heide, dan kunnen zij b.v. de vereniging of stichting Geocaching Nederland vragen of die locatie als geocaching-locatie op de kaart kan komen te staan en of daar een beheerder voor die geocach te vinden is. 23 augustus 2008 bewerkt door seahopke
Aanbevolen berichten