Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wij zijn zelf nu anderhalf jaar besmet met het geocache-virus. De laatste maanden valt het mij steeds meer op dat er teams zijn, die net begonnen zijn en die na 10 founds al zelf een cache gaan plaatsen. Steeds vaker worden dit micro`s op totaal onaantrekkelijke plekken. Oké er zijn uitzonderingen die wel de moeite waard zijn, maar het overgrote deel niet.

Of er wordt een cache neergelegd na 10 founds en vervolgens wordt er zelf geen cache meer gelogd, dus blijkbaar toch niet zo`n leuke hobby. Die cache blijft vervolgens zonder onderhoud liggen.

Is het niet mogelijk om een regel te maken, dat je eerst 50-100 cache`s gevonden moet hebben voordat jezelf een cache mag plaatsen?

Geplaatst

Ik weet niet of dit ergens zwart op wit staat, maar hier zijn al diverse discussies over geweest (kan draadjes zo snel niet vinden). Wat mij opvalt is dat over het algemeen de meeste er net zo over denken als jij. Waaronder ik.

Geplaatst

Misschien kan er iets ingebouwd worden net zo als bij de Geo d'or. Daar moet je ook eerst een aantal caches vinden vóór je er überhaupt 1 kan uitdelen. Of reviewers moeten caches niet eerder goed keuren voor er voldoende caches gevonden zijn, maar dat zal extra werk betekenen en ik kan me zo voorstellen dat ze daar geen tijd voor hebben.

Maar ergens denk ik dat dit iets is voor GC.com en niet voor GC.nl

Geplaatst (bewerkt)

Dat denk ik ook. Het staat iedereen vrij om deel te nemen aan zoeken en verstoppen, volgens gc.com.

Verder is het zo dat er op gc.nl wordt geadviseert dat je eerst caches gevonden moet hebben voordat je moet gaan denken over zelf plaatsen.

Toch denk ik dat het erg lastig is om hier een regel van te maken...vergeet ook niet dat er mensen zijn die wel heel creatief kunnen zijn na 20-30 caches. (en dan zit er nog een geweldig groot verschil tussen welke caches. Als jij 50 oppikkertjes gevonden hebt en dan volgend deze regel een multi mag plaatsen kun je dat nog heel wat slechter doen dan iemand die 20 goed verzorgde multi's gevonden heeft voordat hij begint met plaatsen...)

Best lastig verhaal dus...

bewerkt door RikTheMachine
Geplaatst (bewerkt)
Of er wordt een cache neergelegd na 10 founds en vervolgens wordt er zelf geen cache meer gelogd, dus blijkbaar toch niet zo`n leuke hobby. Die cache blijft vervolgens zonder onderhoud liggen.

Is het niet mogelijk om een regel te maken, dat je eerst 50-100 cache`s gevonden moet hebben voordat jezelf een cache mag plaatsen?

Op zich lijkt me dit helemaal geen slechte suggestie. Wel wil ik erbij aantekenen dat er dan onderscheid moet zijn tussen Traditionals (50-100 filmkokertjes) en multicaches. Van de filmkokertjes leer je in princiepe niet zoveel, dit in tegenstelling tot een Multi. Maar voorvermelde eist wel weer een inspanning van de vrijwillige bouwers. Je kunt het natuurlijk ook zelf checken door te kijken op de homepage van de legger. ;)

bewerkt door langzaam
Geplaatst
Misschien kan er iets ingebouwd worden net zo als bij de Geo d'or. Daar moet je ook eerst een aantal caches vinden vóór je er überhaupt 1 kan uitdelen. Of reviewers moeten caches niet eerder goed keuren voor er voldoende caches gevonden zijn, maar dat zal extra werk betekenen en ik kan me zo voorstellen dat ze daar geen tijd voor hebben.

Maar ergens denk ik dat dit iets is voor GC.com en niet voor GC.nl

Dit is idd iets voor gc.com en als dat gaat gebeuren is het een wereldwijde actie.....

het is geen goed idee om regulerend te gaan werken hier, betuttelen doen ze al in den haag. We moeten vooral niet iemand zijn enthousiasme gaan temperen voor deze mooie hobby.

daarbij komt de vraag wie gaat dat allemaal bijhouden, bv heeft de newbie wel alles gelopen van het geen gelogd is. Wat doe je met userid's die voor events gebruikt worden, of schuilnamen voor cachers.

Kijk naar geopatra heel weinig gelogd maar wel heelveel geplaatst ;) . Zeker weten dat deze ervaren legger logt onder een andere naam.

Als we ff doorgaan vinden we nog meer argumenten om het niet te doen

Advies: lees de logjes voor je begint en kijk of het de moeite waard is. (en er zijn newbies die hele mooie caches leggen) als je het niets vindt dan doe je het niet toch....

Geplaatst

Nederland en regeltjes.

Allemaal regeltjes, sommige regeltjes zijn nodig voor orde en handhaving.

Toch zullen er best geocachers zijn die wel na enige gevonden caches mooie (multie) caches kunnen neerleggen. Het is mi bij deze (sport) hobby, gewoon welke caches je aantrekken die ga je zoeken. Wat je niet leuk vindt hoef je ook niet te doen :rolleyes:

Zou zeggen maak geen meer regels, want die regels moeten dan ook gecontroleerd worden!

Geplaatst

Onmogelijk. Ten eerste omdat als een cache aan de voorwaarden van .com voldoet, hij geplaatst kan worden. Maar ten tweede zijn er ook teamnamen die alleen maar hiddens hebben en helemaal geen founds. Neem bijvoorbeeld 'De bronzen eik'. Dit is een verzamelnaam van 5 verschillende teams, en die hebben samen een groot aantal caches verstopt (in het kader van het snertevent). Het is nou eenmaal zo dat er flutcaches bijkomen. Nou en. Je leest het wel in de logjes en dan laat je ze lekker liggen. Niet meer druk over maken, wordt al zoveel gedaan in dit forum.

Geplaatst

ha, de afgelopen week 2 keer meegemaakt :cry:

na wat meelkontact krijg ik op een gegeven moment geen reply meer.

het vreemdste wat me net overkwam was dat mijn not Found log verwijdert werd door de plaaster, pfff het valt soms niet mee :rolleyes:

gaarne wat regeltjes voor dit soort praktijken voordat geheel Nederland ondergesneeuwd word door caches die geheel geen meerwaarde aan het geocachen toevoegen en men langzamerhand vergeet wat cachen eigenlijk inhoud

Zie ook mijn onderschrift

Barny; altijd berijd om te helpen maar dat niet altijd gewaardeerd wordt

On N51 58.860 E5 20.263

Geplaatst

Ik vind het verstandig dat men eerst een flink aantal caches mag doen om vervolgens één te kunnen plaatsen. Gewoon om teleurstelling van zowel cacher als cachelegger te voorkomen. Ik denk dat we dit soort situaties ook meer zullen krijgen nu onze hobby populairder wordt.

Maar ik twijfel een beetje of je dit in regels moet gaan gieten, want wat zegt bijv. nu een getal van 50 of 100? Het hangt er mijn inziens ook vanaf, wat voor soort caches je hebt gedaan binnen dat aantal: zijn het simpele oprappertjes of ingewikkelde puzzelcaches...En dat is niet te controleren (als je dat al zou willen). Daarnaast heeft de ene cacher het aantal van 50 al binnen twee weken gedaan en de ander doet hier een jaar over (vanwege bijv. een fysieke beperking). Met andere woorden: het aantal gedane caches zegt zo weinig mijn inziens...Anderzijds: het doen van meerdere caches zorgt dat je ook leert hoe het moet en hoe het niet moet: het vergroot je ervaring. Met andere woorden: ik weet het niet. Het is ook een discussie, die hier prima gevoerd kan worden, maar waar we, denk ik, niet uit zullen komen...

Overigens snap ik niet helemaal waarom deze topic bij vervelende/verdrietige persoonlijke mededelingen staat...

Geplaatst
Op zich lijkt me dit helemaal geen slechte suggestie. Wel wil ik erbij aantekenen dat er dan onderscheid moet zijn tussen Traditionals (50-100 filmkokertjes) en multicaches. Van de filmkokertjes leer je in princiepe niet zoveel, dit in tegenstelling tot een Multi. Maar voorvermelde eist wel weer een inspanning van de vrijwillige bouwers. Je kunt het natuurlijk ook zelf checken door te kijken op de homepage van de bouwer. :rolleyes:

Dit geeft wel weer aan hoe gecompliceerd het ligt. Er bestaan nl ook simpele multi's zonder een fantasie die het gewoon moeten hebben van de mooie wandeling (niks mis mee overigens, maar imo niet bijzonder 'leerzaam' voor de legger) en er bestaan ook ingenieuze traditionals, op bijzondere plekken en geniaal verstopt.

Dus ook door onderscheid te maken tussen traditionals en multi's bereik je niet dat je kunt aangeven dat een legger voldoende 'gekwalificeerd' is.

Het is en blijft een spelletje. Je kunt nieuwkomers adviseren maar daar moet je het bij laten, vind ik. Natuurlijk is de ene legger creatiever dan de ander maar goed, dat risico moet je als cacher dan maar nemen.

Trouwens, al leggende leert men, of niet soms?

Overigens, off-topic: waarom staat dit lijntje bij de vervelende/verdrietige persoonlijke mededelingen?

Geplaatst

Wat als je, zoals wij, wel een behoorlijk aantal finds op je naam hebt maar voor het leggen een ander account aanmaakt. moet je dan eerst een aantal gaan zoeken op die nieuwe naam terwijl dat nou juist NIET de bedoeling is. Ervaring is een goeie en doorgaans ook een zeer gewenste zaak. maar dat sluit niet uit dat iemand die zich op het forum en cache beschrijvingen goed inleest niet een hele goeie multi, of wat dies meer zij, kan leggen. Het gaat om je kennis, begrip en inleven in je cachers.

Geplaatst (bewerkt)
ha, de afgelopen week 2 keer meegemaakt :cry:

na wat meelkontact krijg ik op een gegeven moment geen reply meer.

het vreemdste wat me net overkwam was dat mijn not Found log verwijdert werd door de plaaster, pfff het valt soms niet mee :rolleyes:

gaarne wat regeltjes voor dit soort praktijken voordat geheel Nederland ondergesneeuwd word door caches die geheel geen meerwaarde aan het geocachen toevoegen en men langzamerhand vergeet wat cachen eigenlijk inhoud

Zie ook mijn onderschrift

Barny; altijd berijd om te helpen maar dat niet altijd gewaardeerd wordt

On N51 58.860 E5 20.263

Nou, gewoon de traditionals op saaie plekken afschaffen. Verplicht een omgevingsfoto meesturen voor de reviewer. En een duidelijk verhaal waarom daar perse zo'n irritante micro moet liggen!

Ach ja, utopia...... :)

bewerkt door Team Professor X
Geplaatst
Overigens snap ik niet helemaal waarom deze topic bij vervelende/verdrietige persoonlijke mededelingen staat...

Sorry, dat is een foutje van mijn kant. Zag pas dat ik het fout gedaan had nadat ik het eerste bericht had verzonden..... :rolleyes:

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...